Suomen kaunein kesämökki
Nyt alkaa, tässä jaksossa esitellään skandinaavisia mökkejä.
Kommentit (930)
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauska nähdä perusteisiin ilme, jos hänelle kerrottaisiin millaisessa mökissä vietetään heinäkuu. Kännykkäverkon, sähkön ja juoksevan veden puuttuminen vielä siihen päälle.
Kuinka se liittyy mökin kauneuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä tylleröt ees omista tuota ihanaa hyttyspesää
Kuinka monella lienee mitään omakohtaista kokemusta tuon paikan hyttyspopulaatiosta. Mutua sitäkin enemmän.
No jos olet ikinä esim hillasuolla käynyt marjoja poimimassa, niin olet varmasti saanut aikas hyvän käsityksen hyttys/paarma/mäkäräis populaatioista tuollaisessa suomaisessa maisemassa. Tuskin se tuon kyseisen mökin suolampi poikkeaa tässä suhteessa kaikista muista tämän maan suolammista.
Aikas, aikas. Minulla on mökki pohjoisessa ja kuka käskee tiheimpään pöheikköön lähteä kykkimään. Aukeilla paikoilla ei hyttysiä juuri näy eikä paarmatkaan lennä vähänkään viileämmällä ilmalla.
No tässä onkin kyse tuosta voittaneesta mökistä ja sen ympäristöstä. Kumma hinku jollain väittää ettei tuollaisella suomökillä ole hyttysiä, paarmoja ja muita. Aivan satavarmasti on. Typerää väittää ettei olisi. Jokainen suomalainen tietää että on, sama kun väittäisi ettei vesi ole märkää. Suomökki nyt kuitenkin on saanut eniten ääniä, joten se on ilmeisesti joidenkin mielestä "kaunein". Mutta en ihmettele yhtään että äänestyksen tulos ihmetyttää osaa ihmisistä. Makuja on kuitenkin monia. Omasta mielestäni kaunein mökki oli se järjestyksessä toisena esitelty punainen joen rannalla ollut mökki. Veikkasin sitä myös voittajaksi, mutta se ei ollut edes viiden eniten ääniä saaneiden joukossa. Olen aina osannut veikata voittajan "kaunein koti" -ohjelmassa paitsi nyt, joten olen tottakai hieman hämmästynyt. Mutta viihdeohjelmahan tämä vain on, ei minun elämääni muuta miksikään voitti kuka vaan.
Mitä tekemistä mahdollisilla hyttysillä tai paarmoilla on mökin kauneuden kanssa eikä niitä juuri sisällä ole?
No joo, mitäs silläkään olisi väliä jos jonkun mökki olisi lähellä kaatopaikkaa. Onhan se silti kaunis.
Viis muista sivuhaitoista.
Onhan se mökki kokonaisuus aina: ranta, maisema, melu jne. Ei se pelkkä kauneus riitä. Kova vahtiminen on jo etelässäkin ettei hyttysiä pääse sisään. Jo yksi inisijä saattaa häiritä yöllä. Mitä enemmän niitä on sitä enemmän tuppaa sisälle.
Ja mökillä juuri nimenomaan ollaan paljon ulkona. Kuka nyt kököttää kauniina kesäpäivänä sisällä.
Meillä ainakin ollaan aina ulkona kun on mahdollista. Silloin merkitsee myös kaikki muu kuin se kaunis mökki
Olen ollut siinä luulossa, että suurin osa suomalaisista ihailee meren tai järven läheisyyttä. Tai vähintään joen.
Suolampi olisi ollut tähän saakka siinä loppupäässä.
Mutta väärinpä taisin luulla, vai mikä ihme nyt oli.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut siinä luulossa, että suurin osa suomalaisista ihailee meren tai järven läheisyyttä. Tai vähintään joen.
Niin taisit luulla, koska suolampi skaban voitti.
Tässä on mennyt jo melkein kaksi vuorokautta, kun tämä kerrassaan kaamea äänestystulos julkistettiin. Koskahan loppuu voittajan ihmettely? Meneekö seuraavan kauden loppuun saakka vai olisiko sentään vähemmän?
Äänestin Pelkosenniemeä, koska eka kertaa nähtynä se näytti lumoavalta satumetsän mökiltä. Mutta nyt kun katselin voittajien reagointeja niin harmitti, että tuli äänestettyä! Niin varmoja ja leuhkoja olivat. Loppupeleissä tuo niin kaksinen ollutkaan!! En viihtyisi muutamaa tuntia pitempää tuommoisessa missä ei ole kerralla mitään tekemistä sen raatamisen lisäksi. Ja miten ikinä uskaltaa mennä uimaan umpisuohon!!
muso kirjoitti:
Äänestin Pelkosenniemeä, koska eka kertaa nähtynä se näytti lumoavalta satumetsän mökiltä. Mutta nyt kun katselin voittajien reagointeja niin harmitti, että tuli äänestettyä! Niin varmoja ja leuhkoja olivat. Loppupeleissä tuo niin kaksinen ollutkaan!! En viihtyisi muutamaa tuntia pitempää tuommoisessa missä ei ole kerralla mitään tekemistä sen raatamisen lisäksi. Ja miten ikinä uskaltaa mennä uimaan umpisuohon!!
Että ihan leuhkoja? Miten se näkyi?
Toki voi jopa tuulettaa, kun peräti 40% äänistä saivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsikääpä tältä Vauva-palstalta otsikolla 'Suomen KAUHEIN mökki'.
Siellä oli ennustettu täysin tämän vuoden voittaja :::DDDDD Tää on niiiiiin hauska juttu.
Aivan. Jos voittaja olisi ollut moderni laatikkomökki, olisi alkanut sen parjaaminen.
Mikään ei ole hyvä. Olisin ehkä äänestänyt sitä luonnollista joenrannassa sijainnista mökkiä, jos olisin äänestänyt. En tykkää moderneista " laatikkomökeistä". En varsinkaan jos on kaikki koneet ja vempeleet rikkomassa mökkitunnelmaa.
Joten meitä on moneen makuun ja hyväksyn täysin voittajan.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3742203/suomen-kaunein-koti-kesamokit
No kyllä aikaisempaa voittajaa on hehkutettu, lukekaa tuosta ketjusta miten kaikki on sitä mieltä että oikea mökki voitti. Kyllä tuo tämän kertainen voittaja selvästi jakaa mielipiteitä ja ihmetyttää että sai lähes 40% äänistä.
Somella on suuri valta. Jos voittajamökin omistajat olivat aktiivisia siellä, niin se nykyään vaikuttaa äänestystuloksiin.
Monet, jotka myös itse ovat somessa aktiivisia, äänestävät näissä kilpailuissa.
Moni sellainen jättää äänestämättä joka vain katsoo telkkarista, mutta ei ole lainkaan somessa tai kovin aktiivinen siellä.
Tietenkin se sitten on niin, että vain äänestämällä saat mielipiteesi esiin.
En edelleenkään usko, että vaikka 40 % äänestäjistä äänesti suomökkiä niin se on myös 40 % ohjelman kaikista katsojista ja oikeassa suhteessa siihen mistä katsojat tykkäsivät.
Kuten on tullut esiin myös tässäkin keskustelussa.
Oliskohan idea tuon ulkomaalaisen? Joillakin luontotyypeillä voi olla hyvä kysyntä. Suomalaisille on niin tuttua ettei osaa arvostaa.
Äänestystulos saattoi olla myös vastaisku kaikille niille nähdyille mökeille, jotka olivat suurempia ja prameampia kuin keskiverto palkansaajan ykköskoti. Ehkä ohjelmassa halutaan nähdä enemmän tavallisia mökkejä eikä luksushuviloita. Tosin tämäkään ei selitä 40% äänisaalista.
Vierailija kirjoitti:
Noin luulisi olevan, mutta on paljon " mummonmökkejä" kuivalla maalla ja vesi saadaan vain johtoa pitkin. Voi olla omakin kaivo pihassa.
Tuon tyypin mummonmökkejä on jäänyt ( ja myyty) kesäasunnoiksi maaseudun autioitumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä oli ennustettu täysin tämän vuoden voittaja :::DDDDD Tää on niiiiiin hauska juttu.
Aivan. Jos voittaja olisi ollut moderni laatikkomökki, olisi alkanut sen parjaaminen.
Mikään ei ole hyvä. Olisin ehkä äänestänyt sitä luonnollista joenrannassa sijainnista mökkiä, jos olisin äänestänyt. En tykkää moderneista " laatikkomökeistä". En varsinkaan jos on kaikki koneet ja vempeleet rikkomassa mökkitunnelmaa.
Joten meitä on moneen makuun ja hyväksyn täysin voittajan.https://www.vauva.fi/keskustelu/3742203/suomen-kaunein-koti-kesamokit
No kyllä aikaisempaa voittajaa on hehkutettu, lukekaa tuosta ketjusta miten kaikki on sitä mieltä että oikea mökki voitti. Kyllä tuo tämän kertainen voittaja selvästi jakaa mielipiteitä ja ihmetyttää että sai lähes 40% äänistä.
Mitä yrität sanoa? Jos 40% tykkää, voi 60% inhota. Jos joukossa sattuu olemaan paljon niitä tyyppejä, jotka eivät voi uskoa, että kaikki eivät ole samaa mieltä heidän kanssaan, tulee keskustelusta juuri tällaista. Minä en tiedä ketään, joka olisi kanssani eri mieltäjne.
Vierailija kirjoitti:
Äänestystulos saattoi olla myös vastaisku kaikille niille nähdyille mökeille, jotka olivat suurempia ja prameampia kuin keskiverto palkansaajan ykköskoti. Ehkä ohjelmassa halutaan nähdä enemmän tavallisia mökkejä eikä luksushuviloita. Tosin tämäkään ei selitä 40% äänisaalista.
Mutta olihan siellä muitakin kuin niitä prameita mökkejä. Esim se toisena esitelty hienosti entisöity punainen talo satumaisen joenuoman rannalla. Moni tässäkin ketjussa on sanonut että se oli mielestään paras, mutta ei päässyt edes viiden eniten ääniä saaneen joukkoon. 😲
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten meitä on moneen makuun ja hyväksyn täysin voittajan.https://www.vauva.fi/keskustelu/3742203/suomen-kaunein-koti-kesamokit
Mitä yrität sanoa? Jos 40% tykkää, voi 60% inhota. Jos joukossa sattuu olemaan paljon niitä tyyppejä, jotka eivät voi uskoa, että kaikki eivät ole samaa mieltä heidän kanssaan, tulee keskustelusta juuri tällaista. Minä en tiedä ketään, joka olisi kanssani eri mieltäjne.
Sitä mitä sanoin. Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi? Tämän kertainen voittaja jakaa mielipiteitä. Akaan mökki ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mitä sanoin. Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi? Tämän kertainen voittaja jakaa mielipiteitä. Akaan mökki ei niinkään.
Miksi sinua siis ihmetyttää, että voittaja sai 40% äänistä?
Mun mielestä voittaja ei ehkä ollut kaunein, mut se oli yksi niistä harvoista jotka itse mielsin mökeiksi. Mut muaki kyllä lappilaisena ihmetyttää nää perusteet, joiden takia voittajamökistä ei pidetä. Oon viettäny aikaa soilla kaikkina vuodenaikoina ja ympäri lappia, mut en oo kyllä koskaa haistanu siellä mitään pahaa hajua? Etelän soilla en oo käyny, haiseeko siellä? Hyttysetkään ei häiritse ensimmäisten pistojen jälkeen.
Mun mielestä lapin luonto on just vähemmän "pelottava" ku etelän. Punkkeja ei tarvi pelätä. Sinileviä ei yleensä oo tarvinnut pelätä, tulevaisuudessa ilmaston lämpenemisen myötä ehkä tarvitsee. Juomavettä uskaltaa ottaa lähteistä tai keittää suolampivettä, ei tarvi pelätä ihmisten aiheuttamia myrkkypäästöjä. Jos vatsan totuttaa, jopa järvivesi on niin puhdasta, että moni uskaltaa juoda.
Itse myös pidän sähköttömiä mökkejä tunnelmallisempina ja viihdyttävimpinä, enemmän oikeina mökkeinä. Mökki kaikilla mukavuuksilla on mun ajatuksissa ennemminkin turha kakkoskoti.
Hassua ajatella, että kaikki mikä on toiselle painajainen on toiselle se unelma ja toisinpäin. Siks mun mielestä oli kiva että tässä oli myös muita kuin huviloita, vaikkei mikään esitelty mökki oma unelmani ollutkaan.
Ihmettelinkin, kun voittajasiskot sanoivat, että kaikki ovat tervetulleita ja savusaunakin luvataan lämmittää.
https://www.tori.fi/lappi/Pessin_piilo__HULPPEA_eramokki_hyvalla_sijain…
Totuus paljastui pienellä googlaamisella, viikkohinta vieraalle on 850 euroa ja savusaunan lämmitys 300 euroa lisää per kerta. Sain tyttöjen puheista hieman toisenlaisen, vieraanvaraisen käsityksen.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä voittaja, omaan makuuni vähiten viehättävä finaalikymmeniköstä. Itse äänestin Mynämäen mökkiä, niin kuin moni muukin täällä tuntuu äänestäneen eikä tuo päässyt silti edes top vitoseen.
Vaikka haluaisinkin ajatella äänestyksen tapahtuneen reilusti ja oikein, jäi kuitenkin jotenkin olo masinoidusta ja kikkailusta äänestyksestä. Ehkä sen takia, että on vaikea kuvitella että peräti 40% äänestäjistä mielestä unelmien kesämökki on synkkä ja askeettinen erämaakämppä suon vieressä.
Aika radikaalisti tuntuu mökkimaku muuttuneen, kun ottaa huomioon, että edellisen kauden voitti perinteinen punainen puutalo isolla puutarhalla järven rannalla (miesparin talo.) Ettei tässä olisi kuitenkin markkinointi- ja näkyvyysmielessä masinoitu koko Pelkosenniemi lähialueineen äänestämään oman kylän mökkiä. En tiedä ketään, jonka mielestä tuollainen mökki olisi unelma ja olen sentään jo reippaasti yli viisikymppinen.
Siinä kun äänesti niin luki että voit äänestää vain kerran, mutta itse ainakin huomasin että kun meni uudestaan sivulle ja laittoi uuden nimimerkin niin ääni meni läpi. Joten äänestin sitten useamman kerran suosikkiani. 😉
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelinkin, kun voittajasiskot sanoivat, että kaikki ovat tervetulleita ja savusaunakin luvataan lämmittää.
https://www.tori.fi/lappi/Pessin_piilo__HULPPEA_eramokki_hyvalla_sijain…
Totuus paljastui pienellä googlaamisella, viikkohinta vieraalle on 850 euroa ja savusaunan lämmitys 300 euroa lisää per kerta. Sain tyttöjen puheista hieman toisenlaisen, vieraanvaraisen käsityksen.
Ystävät ovat eri juttu kuin vieraat,
ei kai kukaan ole niin tyhmä että ihan kaikki voisivat tulla vaan heidän mökille ilmaiseksi koska vain.
Kuinkahan moni teistä hyttysisitä valittavista tuntee Lapin olosuhteita tai kulttuuria. Hyttyskausi ei kestä koko kesää ja aukeilla paikoilla hyttyset eivät pahemmin kiusaa, ei varsinkaan, jos käy tuulenhenki. Mökin pihassakaan ei valittajien mielestä ollut mitään- Mitä olisi pitänyt olla? Tasainen lyhyeksi nyljetty nurmikko, huolellisesti hoidetut ruusupuskat ja mallipuutarha harvinaisine yrtteineenkö? Lapin luonto on sen verran karu ja kesäkin monesti lyhyt, että ei ole edes tapana rakentaa edes omakotitalon pihaan suuritöistä puutarhaa. Tosin siellä on monenlaisia pienempiä alueita, joissa on poikkeuksellinen mikroilmasto ja jossa jopa viihtyvät omenapuut, mutta tuon voittajamökin ympäristö on hyvin tyypillistä lappilaista eikä sinne istutukset sovi.
En äänestänyt mitään mökkiä, mutta jos olisin äänestänyt, niin tämä Pelkosenniemen mökki olisi minun listoilla ollut kakkostilalla ja voittaja olisi ollut se pieni punainen kuivanmaan mummonmökki. Syy ehkä se, että en ole enää aikoihin asunut Lapissa, joten mökkimatka olisi liian pitkä. Eihän se tietenkään mökin kauneuteen sinänsä vaikuta, mutta on huomionarvoisa seikka kuitenkin. Noin yleisesti oli hienoa, että edes muutama pohjoisen mökkikin oli mukana ohjelmassa ja kaksi jopa kymmenen parhaan joukossa.