Vieras nainen alkoi arvostella kun ostin lapsen kanssa herkkuja
kaupasta. Lapsellani on syntymäpäivät ja vieraita tulossa seitsemän kappaletta jos kukaan ei peru. Haluan järjestää hienot juhlat kun 7 vuotta täyttävä niistä jo osaa nauttia. Ostin juustonaksuja, kakkupohjan, karkkia ja erilaisia jäätelöitä + limsaa.
Takanani jonottanut n.40v nainen tuli kysymään että olenko kenties yksinhuoltaja. Ihmettelin vähän ja naurahdin, sanoin että en ole, miten niin. Niin nainen tokaisi "No tuollaisia ostaa yleensä vaan yksinhuoltajat" ja alkoi saarnata ettenkö ajattele lapseni terveyttä yhtään ja että pitkin viikkoako meillä syödään tuollaista määristä päätellen.
Sanoin hänelle, että asia ei kyllä sinulle kuulu mutta voin nyt sitten kertoakin että tytölläni on syntymäpäivät tulossa. Siihen nainen sanoi "No kyllä sitä aina joku tekosyy on"
Pitäisikö tässä nauraa vai itkeä?
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:52"] Olemme sitten kai poissa muodista karkki-kakku-juhliemme kanssa :) Tyttö sai itse toivoa mitä halusi, ehdotin HopLoppia, ei halunnut. Aina suosinut perinteisiä kotisynttäreitä, Suunnitelluj jo kaksi viikkoa minkä mekon pukee vaikka synttärit on nyt lauantaina :D ap [/quote] En sanonut, että kotisynttärit ovat pois muodista ja itse pidänkin juuri niitä. Sanoin, että karkit, sipsit ja kakut ovat jotenkin menneen talven lumia täällä meilläpäin. Monet ovat niin terveystietoisia (en oikeastaan kuulu heihin), että ei vain kuulu kuvioihin tuollainen arsenaali mässyä. Kakku toki usein on jonkinlainen, koska onhan kynttilöiden puhaltaminen kiva perinne. [/quote] Tääklä meilläpäin? Sanoitko asuvasi Helsingissä? minä myös asun Helsingissä ja tässä vuoden sisällä on ollut seitsemät lastenkutsut (lisäksi oman lapseni synttärit) joissa on juhlittu 2-7 vuotiaita lapsia ja jokaikisessä on ollut kakku, keksiä, karkkia ja popcornia. Joka ikisessä! Lisäksi juhlissä on ollut paikasta riippuen vihannestikkuja tai sipsejä tai muutama erilainen kakku tai lihapullia tai pullaa tms. Ja oma lapseni on pahemman luokan herkkusuu ja silti hänelle on riittänyt pari karkkia, pieni pala kakkua ja lasi vettä (vaikka mehuja ja limujakin olisi ollut tarjolla) Sen jälkeen lapsi loppuajan on leikkinyt ja nauttinut kavereiden seurasta. Muiden lapsia en ole kytännyt koska mielestäni syntymäpäivillä kukin ayö juuri sen määrän minkä haluaa. Omaa lastani toppuuttelen koska hän ei vielä tunne rajojaan. Vuosi sitten olimme lastenkutsuilla missä tarjolla oli: ruisleipää, patonkia (ilman voita tai levitteitä), viinirypäleitä, kurkkua, porkkanaa ja leipäjuustoa. Ei mitään muuta. Samalla ruokahalulla lapset näitä söivät ja olivat juhlien edetessä ihan yhtä villejä ja kreisejä kuin keksityssä "sokerihumalassa".
[/quote]
Mitä oikein yrität sanoa? Kukaan ei kai ole sokerihumalasta kirjoittanut yhtään mitään?
[/quote]
Hei pilkunviilaaja!
Sanoinko että joku täällä olisi puhunut jotain sokerihumalasta? Enpä ole sanonut. Toin kommentissani esille asian jota yleensä nämä herkkuvastaiset hokevat, että lapset tulisivat sokerihumalaan. Tämä sokerihumala-teoria on itseasiassa kumottu jo ajat sitten. Mutta sehän ei ollut kommenttini ydin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:23"]On kyllä itsenikin tosi vaikea uskoa. Käyn usein ostamassa firman bileisiin ostoskärryllisen karkkia/sipsiä/kaljaa/limpparia ja toinen kärry alkosta juomia, eikä kukaan ole ikinä kommentoinut mitenkään. En ole huomannut että kukaan edes katsoisi.
[/quote]
Noin isoista määristä jokainen tajuaa, että herkkuja ja juomia ostetaan isompiin juhliin. Mutta kun ostat tyyliin kolme karkkipussia ja muutaman ison pullon limua, jotkut oikeasti ajattelevat että vetelet kaiken itse napaasi siinä samana iltana.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:54"]
Minulle kerran eräs mies sanoi, kun katselin jäätelöitä, että älä syö tuollaisia ettei sinusta tule läski. Olen ihan normaalipainoinen nainen.
[/quote]
Olisin varmaan alkanut välittömästi lappaamaan kauhean kasan jäätelöä koriini. Ja sitten kotona miettinyt, että mihin h********n ne ängen, kun ei pakastelokeroon mahdu :D
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:56"]
Kerran oltiin joku arkipäivä esikoisen kanssa kaupassa ja ostin hänelle suklaapatukan kiitokseksi kun oli auttanut mua eräässä asiassa (hän sai päättää mitä haluaa ja halusi tosiaan jonkun Twixin tms) ja kassajonossa eräs mamma sanoi että "ai teillä lapset saa karkkia arkisinkin vai?" Mua ärsytti aivan älyttömästi, mutta en osannut sanoa mitään vastaan.
[/quote]
Tuohon voi sanoa alkuvuodesta/kesällä että se ostettiin joulua varten valmiiksi varastoon.
haha, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan tällaiset. Kyllä näitä pätijöitä välillä tulee vastaan asiassa kuin asiassa (onneksi ei liialti sentään!), siitä katkerasta pätemisen ilosta vain on pakko tunkea nokkansa toisten asiohin. Ja ihan sama mitä muut syö ja tekee synttäreillä, kyllä lasten omat toiveet voi ottaa huomioon edes kerran vuodessa ja siinä teit oikein ap. Unohda kaikki nurisijat ja keskity vain omiin touhuihisi, kyllä sen huomaa ettei näillä mene hyvin oikeasti jotka ottaa asiakseen kiinnostua niin kovin liikaa muiden elämisestä ja yksistä juhlista. :)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:19"]
Olisit sanonut sille että: "Ok, mä kaivan mun "gigasize major black strap-on"in kassista ja panen sua kunnolla perseeseen! SUU MAKIAKSI SAATANA!".
[/quote]
Hei tää on tosi hyvä ja sopii niin moneen tilanteeseen!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:14"]
Ja tämä tapahtui missä, Porvoossa?
Minä olen lapseton nainen, eikä minua kiinnosta pätkääkään että mitä muut ihmiset syöttää lapsilleen. Syöttäkööt vaikka suklaalevyn tai kaksi niille kassajonossa, kunhan lapset pysyvät hiljaa eivätkä kilju kuin mielipuolet ja aiheuta minulle migreenikohtausta.
[/quote]
Normaaleja ihmisiä ei kiinnosta toisten ostokset, mutta sitten on se ihmisryhmä jota kiinnostaa aina enemmän kaikkien muiden tekemät asiat ja varsinkin ne, jotka he kokevat "virheiksi". Synttäreilläkin saisi tarjota vain sitä vesimelonista tehtyä kakkua ilman päällysteitä ja selleriä, jos heiltä kysytään. Kukaan ei kysy, mutta vastaavat silti.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:56"]
Kerran oltiin joku arkipäivä esikoisen kanssa kaupassa ja ostin hänelle suklaapatukan kiitokseksi kun oli auttanut mua eräässä asiassa (hän sai päättää mitä haluaa ja halusi tosiaan jonkun Twixin tms) ja kassajonossa eräs mamma sanoi että "ai teillä lapset saa karkkia arkisinkin vai?" Mua ärsytti aivan älyttömästi, mutta en osannut sanoa mitään vastaan.
[/quote]
Mulla on käynyt ihan samoin. Siis huomautettu noin kun olen ostanut arkena kaupasta lapsen kanssa karkkia. En viitsinyt alkaa kertomaan arvon hienohelmahuomauttelijalle, että meillä karkkipäivä ei ole viikonpäivään sidottu, vaan se pidetään silloin kun sattuu vapaapäivä olemaan. Karkkipäivä on siis vain kerran viikossa, mutta ei läheskään aina viikonloppuna, koska usein mulla on töitä ja lapsella päivähoitoa viikonloppuisin. Jos viikkovapaat sattuukin osumaan vaikka tiistaiksi ja keskiviikoksi, pidetään se karkkipäivä sitten joko tiistaina tai keskiviikkona.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:22"]
En tiedä, onko se yleinenkin buumi täällä Helsingissä sitten, kun ei oikeastaan ole enää näitä karkki-kakku -synttäreitä lapsille. On usein jokin toimintajuttu ja sitten syödään ravintolassa tai kotisynttäritkin järjestetään muun kuin makean ympärille.
Viimeksi laitoin erilaisia hauskoja kuviopastoja esille ja niihin tomaatti-kerma kastikkeen pohjaksi. Sitten itse sai ja sekoittaa mielensämukaisen "täytteen". Oli kinkkua, tonnikalaa, oliiveja, katkarapuja, salamia ja paprika-sipuli -sekoitusta ja juustoraastetta ja sinihomejuustomuruja.
Oli ihan succee tämä juttu!
Jälkiruuaksi erilaisia jäätelöitä ja hedemäsalaattia siten, että senkin sai noutopöydästä itse rakentaa.
Meidän tuttavapiirissä katsottais ehkä vinoon, jos pöydässä lapsille olisi ihan sipsi-karkki-suklaakakku tyyliä. Mulla 9-vuotias tytär ja kolme vanhempaa poikaa. Viimeksi juuri nämä tytön synttärit.
Aina hauska, jos lapset ovat itse tekemässä juttunsa. Paljon hauskempi kuin mättää kaksi käsin karkkia jostain laarista.
[/quote]
Juu täällä pääkaupunkiseudulla ei kukaan hyvän perheen kymmenvuotias syö karkkia. Oliivi-katkarapulinjalla mennään, täysin kotimaista lähiruokaa tottakai, ravintolassa useimmiten. joku käsintehty suklaakonvehti korkeintaan.
Sitävastoin ohjelmapuolella trendikkäimmät on siirtyneet pois rahvaan kaupallisista laitoksista. Meilläkin oli viimeksi villiuintia ja taidemaalausta luomuväreillä. Synttärisankari sai siitä sitten jokaiselta lahjaksi taideteoksen, kehystytimme ne tutulla taidekehystäjällä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:22"]En tiedä, onko se yleinenkin buumi täällä Helsingissä sitten, kun ei oikeastaan ole enää näitä karkki-kakku -synttäreitä lapsille. On usein jokin toimintajuttu ja sitten syödään ravintolassa tai kotisynttäritkin järjestetään muun kuin makean ympärille.
Viimeksi laitoin erilaisia hauskoja kuviopastoja esille ja niihin tomaatti-kerma kastikkeen pohjaksi. Sitten itse sai ja sekoittaa mielensämukaisen "täytteen". Oli kinkkua, tonnikalaa, oliiveja, katkarapuja, salamia ja paprika-sipuli -sekoitusta ja juustoraastetta ja sinihomejuustomuruja.
Jälkiruuaksi erilaisia jäätelöitä ja hedemäsalaattia siten, että senkin sai noutopöydästä itse rakentaa.
Meidän tuttavapiirissä katsottais ehkä vinoon, jos pöydässä lapsille olisi ihan sipsi-karkki-suklaakakku tyyliä. Mulla 9-vuotias tytär ja kolme vanhempaa poikaa. Viimeksi juuri nämä tytön synttärit.
Aina hauska, jos lapset ovat itse tekemässä juttunsa. Paljon hauskempi kuin mättää kaksi käsin karkkia jostain laarista.
[/quote]
Vahinko yläpeukku
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:35"]
Riittikö sitten vain Helsingin mainitseminen vai mikä?
Olen valitettavasti -- ja korostan valitettavasti-- niin helsinkikeskeinen ihminen, etten useinkaan tajua että muualla on erilaisia tapoja, asenteita ja elämäntyylejä.
Tämä palsta on kyllä avannut paljon silmiäni. Minulla ei ole yhtä ainutta sukulaista, joka olisi Helsingin ulkopuolelta (tai ainakaan sellaisia, joita tapaisin) , olen syntynyt jo toisessa polvessa Helsingissä, mieheni kolmannessa, olen opiskellut Helsingissä, tehnyt työtä Helsingissä.
Toki ulkomaanperiodeja ja matkoja muihin Suomen kaupunkeihin.
Eli myönnän rajoittuneisuuteni. Älkää nyt tämän takia lynkatko!
[/quote]
Varmaan Helsingin mainitseminen ylitti joillain ärsytyskynnyksen. Omani se ylitti siksi, että pidän Helsingin mainitsemista tässä yhteydessä turhana ja aiheeseen kuulumattomana.
Helsinki on niin iso kaupunki, ettei todellakaan voida väittää vain tietynlaisten lastenkutsutapojen olevan helsinkiläisiä, juuri Helsingissä asuville ominaisia, ja taas toistenlaisten tapojen olevan Helsingissä menneen talven lumia. Helsinkiin mahtuu kovin monenlaisia tapoja ja perinteitä, aina pastavegaanisynttäreistä kermakakku-karkkisynttäreihin. Siihen sekaan menee sitten vielä maahanmuuttajataustaisten varsin kirjavat ruokatavat ja tarjoamiset. Kaikki ne ovat yhtä helsinkiläisiä tapoja. Saattaisit yllättyä, miten suosittua perinteisen kermakakun leipominen on Helsingin suurissa betonilähiöissä. Jossain Kontulassa voi teidän Käpylä-synttärit olla hyvinkin harvinaisia. Ihan yhtä Helsinkiä se Kontulakin silti on.
Sanoit itsekin, ettei kyse ole asuinpaikasta, vaan ympyröistä, joissa liikkuu ja elää. Kyse ei siis ole siitä, että Helsingissä ei kermakakkusynttäreitä enää pidettäisi, kyse on siitä, että sinun humanisti-kasvissyöjä-vegaaniympyröissäsi ei kermakakkusynttäreitä pidetä. Helsingissä niitä kyllä pidetään edelleen, sinä ja sinun piirisi ette vain ole koko Helsinki :)
Helsingin mainitseminen oli siis typerää ja aiheetonta, koska kyse ei ole asuinpaikasta. Se oli minusta myös hieman lapsellista ja naiiviakin, vähän tuli sellainen brassailunmaku mieleen. Sama kuin jos tiukasti vegaaniporukoissa pyörivä sanoisi, että meillä Helsingissä ei ole tapana käyttää enää nahkakenkiä. Jokainen tietää, että nahkakenkien käyttö ei ole riippuvainen asuinkunnasta vaan niistä ympyröistä joissa liikkuu. Useimmat, jopa helsinkiläiset, tietänevät tämän myös lastenkutsujen osalta.
Terveiset sinulle täältä Helsingistä, jossa juuri viikonloppuna käytiin lapsen kaverin kermakakku-karkkisyntäreillä ;)
Nauran Käpylän oliivimaistelusynttäriPIIREILLE! Ihan mahtavaa, että noin kuplassa asuvia ihmisiä on.
t. länsi-helsinkiläinen
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:35"]
Olen valitettavasti -- ja korostan valitettavasti-- niin helsinkikeskeinen ihminen, etten useinkaan tajua että muualla on erilaisia tapoja, asenteita ja elämäntyylejä.
Tämä palsta on kyllä avannut paljon silmiäni. Minulla ei ole yhtä ainutta sukulaista, joka olisi Helsingin ulkopuolelta (tai ainakaan sellaisia, joita tapaisin) , olen syntynyt jo toisessa polvessa Helsingissä, mieheni kolmannessa, olen opiskellut Helsingissä, tehnyt työtä Helsingissä.
[/quote]
Varmaan Helsingin mainitseminen ylitti joillain ärsytyskynnyksen. Omani se ylitti siksi, että pidän Helsingin mainitsemista tässä yhteydessä turhana ja aiheeseen kuulumattomana.
Helsinki on niin iso kaupunki, ettei todellakaan voida väittää vain tietynlaisten lastenkutsutapojen olevan helsinkiläisiä, juuri Helsingissä asuville ominaisia, ja taas toistenlaisten tapojen olevan Helsingissä menneen talven lumia. Helsinkiin mahtuu kovin monenlaisia tapoja ja perinteitä, aina pastavegaanisynttäreistä kermakakku-karkkisynttäreihin. Siihen sekaan menee sitten vielä maahanmuuttajataustaisten varsin kirjavat ruokatavat ja tarjoamiset. Kaikki ne ovat yhtä helsinkiläisiä tapoja. Saattaisit yllättyä, miten suosittua perinteisen kermakakun leipominen on Helsingin suurissa betonilähiöissä. Jossain Kontulassa voi teidän Käpylä-synttärit olla hyvinkin harvinaisia. Ihan yhtä Helsinkiä se Kontulakin silti on.
Sanoit itsekin, ettei kyse ole asuinpaikasta, vaan ympyröistä, joissa liikkuu ja elää. Kyse ei siis ole siitä, että Helsingissä ei kermakakkusynttäreitä enää pidettäisi, kyse on siitä, että sinun humanisti-kasvissyöjä-vegaaniympyröissäsi ei kermakakkusynttäreitä pidetä. Helsingissä niitä kyllä pidetään edelleen, sinä ja sinun piirisi ette vain ole koko Helsinki :)
Helsingin mainitseminen oli siis typerää ja aiheetonta, koska kyse ei ole asuinpaikasta. Se oli minusta myös hieman lapsellista ja naiiviakin, vähän tuli sellainen brassailunmaku mieleen. Sama kuin jos tiukasti vegaaniporukoissa pyörivä sanoisi, että meillä Helsingissä ei ole tapana käyttää enää nahkakenkiä. Jokainen tietää, että nahkakenkien käyttö ei ole riippuvainen asuinkunnasta vaan niistä ympyröistä joissa liikkuu. Useimmat, jopa helsinkiläiset, tietänevät tämän myös lastenkutsujen osalta.
Terveiset sinulle täältä Helsingistä, jossa juuri viikonloppuna käytiin lapsen kaverin kermakakku-karkkisyntäreillä ;)
[/quote]
Ihanaa kun joku jaksoi selittää tälle Käpylän luomumammalle tämän asiallisesti. Itselläni pikkuisen alkoi kiehahtaa päässä jo. Vihaan ihmisiä jotka korostavat itseään ja enemmän tai vähemmän tietoisesti aina jaksavat arvostella muiden tapoja. Silloin ei voida puhua aidosti sivistyneestä ja fiksusta ihmisestä, oli ympyrät, asuinpaikka, auto, vaatekaapin sisältö, koulutus ja palkan suuruus mitä tahansa.
Kyllä tyhjäpäille voi hieman vanhemmuuden taitoja opettaa aina tarvittaessa. Miten muuten ne oppisivat?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:22"] En tiedä, onko se yleinenkin buumi täällä Helsingissä sitten, kun ei oikeastaan ole enää näitä karkki-kakku -synttäreitä lapsille. On usein jokin toimintajuttu ja sitten syödään ravintolassa tai kotisynttäritkin järjestetään muun kuin makean ympärille. Viimeksi laitoin erilaisia hauskoja kuviopastoja esille ja niihin tomaatti-kerma kastikkeen pohjaksi. Sitten itse sai ja sekoittaa mielensämukaisen "täytteen". Oli kinkkua, tonnikalaa, oliiveja, katkarapuja, salamia ja paprika-sipuli -sekoitusta ja juustoraastetta ja sinihomejuustomuruja. Oli ihan succee tämä juttu! Jälkiruuaksi erilaisia jäätelöitä ja hedemäsalaattia siten, että senkin sai noutopöydästä itse rakentaa. Meidän tuttavapiirissä katsottais ehkä vinoon, jos pöydässä lapsille olisi ihan sipsi-karkki-suklaakakku tyyliä. Mulla 9-vuotias tytär ja kolme vanhempaa poikaa. Viimeksi juuri nämä tytön synttärit. Aina hauska, jos lapset ovat itse tekemässä juttunsa. Paljon hauskempi kuin mättää kaksi käsin karkkia jostain laarista. [/quote] Ovatko nämä tähän mennessä 12 alapeukuttajaa sitä mieltä, että ainoa oikea tapa järjestää synttärit on ostaa mahdollisimman epäterveellistä sokeri-lisäainemättöä ja sitten vasta on lapsilla kivaa? Perustelkaa vähän, näitä alapeukkuja! [/quote] Asenteesi saa ala-peukkuja. Se "miksi ette tee kuinminä kun minä olen teitä parempi"-asenne.
[/quote]
[/quote]
Nyt on kyllä sellainen besserwisser linjoilla että huh huh. Asutaan Ullanlinnassa, ja meillä herkutellaan aina makeilla ja suolaisilla herkuilla synttäreillä - myös niillä karkeilla ja sipseillä. Inarissa asuva ystäväni ei sen sijaan anna lapsilleen mitään herkkuja koskaan. Olen töissä rahoitusalalla ja ystäväni töissä kaupan kassalla.
Mitä voit siis päätellä ihmisen sosioekonomisen aseman korrelaatiosta karkki-sipsisynttärehin? No sitä ei ole!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:35"] Riittikö sitten vain Helsingin mainitseminen vai mikä? Olen valitettavasti -- ja korostan valitettavasti-- niin helsinkikeskeinen ihminen, etten useinkaan tajua että muualla on erilaisia tapoja, asenteita ja elämäntyylejä. Tämä palsta on kyllä avannut paljon silmiäni. Minulla ei ole yhtä ainutta sukulaista, joka olisi Helsingin ulkopuolelta (tai ainakaan sellaisia, joita tapaisin) , olen syntynyt jo toisessa polvessa Helsingissä, mieheni kolmannessa, olen opiskellut Helsingissä, tehnyt työtä Helsingissä. Toki ulkomaanperiodeja ja matkoja muihin Suomen kaupunkeihin. Eli myönnän rajoittuneisuuteni. Älkää nyt tämän takia lynkatko! [/quote]
Varmaan Helsingin mainitseminen ylitti joillain ärsytyskynnyksen. Omani se ylitti siksi, että pidän Helsingin mainitsemista tässä yhteydessä turhana ja aiheeseen kuulumattomana. Helsinki on niin iso kaupunki, ettei todellakaan voida väittää vain tietynlaisten lastenkutsutapojen olevan helsinkiläisiä, juuri Helsingissä asuville ominaisia, ja taas toistenlaisten tapojen olevan Helsingissä menneen talven lumia. Helsinkiin mahtuu kovin monenlaisia tapoja ja perinteitä, aina pastavegaanisynttäreistä kermakakku-karkkisynttäreihin. Siihen sekaan menee sitten vielä maahanmuuttajataustaisten varsin kirjavat ruokatavat ja tarjoamiset. Kaikki ne ovat yhtä helsinkiläisiä tapoja. Saattaisit yllättyä, miten suosittua perinteisen kermakakun leipominen on Helsingin suurissa betonilähiöissä. Jossain Kontulassa voi teidän Käpylä-synttärit olla hyvinkin harvinaisia. Ihan yhtä Helsinkiä se Kontulakin silti on. Sanoit itsekin, ettei kyse ole asuinpaikasta, vaan ympyröistä, joissa liikkuu ja elää. Kyse ei siis ole siitä, että Helsingissä ei kermakakkusynttäreitä enää pidettäisi, kyse on siitä, että sinun humanisti-kasvissyöjä-vegaaniympyröissäsi ei kermakakkusynttäreitä pidetä. Helsingissä niitä kyllä pidetään edelleen, sinä ja sinun piirisi ette vain ole koko Helsinki :) Helsingin mainitseminen oli siis typerää ja aiheetonta, koska kyse ei ole asuinpaikasta. Se oli minusta myös hieman lapsellista ja naiiviakin, vähän tuli sellainen brassailunmaku mieleen. Sama kuin jos tiukasti vegaaniporukoissa pyörivä sanoisi, että meillä Helsingissä ei ole tapana käyttää enää nahkakenkiä. Jokainen tietää, että nahkakenkien käyttö ei ole riippuvainen asuinkunnasta vaan niistä ympyröistä joissa liikkuu. Useimmat, jopa helsinkiläiset, tietänevät tämän myös lastenkutsujen osalta. Terveiset sinulle täältä Helsingistä, jossa juuri viikonloppuna käytiin lapsen kaverin kermakakku-karkkisyntäreillä ;)
[/quote] Ihanaa kun joku jaksoi selittää tälle Käpylän luomumammalle tämän asiallisesti. Itselläni pikkuisen alkoi kiehahtaa päässä jo. Vihaan ihmisiä jotka korostavat itseään ja enemmän tai vähemmän tietoisesti aina jaksavat arvostella muiden tapoja. Silloin ei voida puhua aidosti sivistyneestä ja fiksusta ihmisestä, oli ympyrät, asuinpaikka, auto, vaatekaapin sisältö, koulutus ja palkan suuruus mitä tahansa.
[/quote]
Oh my god. Sinähän se tässä ketjussa olet asettanut itsesi jalustalle ja arvostellut muiden tapoja. Heti ensimmäiseksi kerroit, minkälaisia ruokia teidän lastenne synttäreillä syödään, vaikka asialla ei ole MITÄÄN tekemistä tämän keskustelun kanssa. Seuraavaksi muistit korostaa, että olet hieman paremmista piireistä, ja vedit mukaan työtovereidesi koulutuksen ja ruokavalion sekä oman asuinpaikkasi. Millään näistä ei ole mitään tekemistä tämän keskustelun kanssa. Eli kukahan se tässä arvostelee?
Toisaalta tämä kirjoittaja taitaakin vain provoilla tarkoituksella.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:35"] Riittikö sitten vain Helsingin mainitseminen vai mikä? Olen valitettavasti -- ja korostan valitettavasti-- niin helsinkikeskeinen ihminen, etten useinkaan tajua että muualla on erilaisia tapoja, asenteita ja elämäntyylejä. Tämä palsta on kyllä avannut paljon silmiäni. Minulla ei ole yhtä ainutta sukulaista, joka olisi Helsingin ulkopuolelta (tai ainakaan sellaisia, joita tapaisin) , olen syntynyt jo toisessa polvessa Helsingissä, mieheni kolmannessa, olen opiskellut Helsingissä, tehnyt työtä Helsingissä. Toki ulkomaanperiodeja ja matkoja muihin Suomen kaupunkeihin. Eli myönnän rajoittuneisuuteni. Älkää nyt tämän takia lynkatko! [/quote]
Varmaan Helsingin mainitseminen ylitti joillain ärsytyskynnyksen. Omani se ylitti siksi, että pidän Helsingin mainitsemista tässä yhteydessä turhana ja aiheeseen kuulumattomana. Helsinki on niin iso kaupunki, ettei todellakaan voida väittää vain tietynlaisten lastenkutsutapojen olevan helsinkiläisiä, juuri Helsingissä asuville ominaisia, ja taas toistenlaisten tapojen olevan Helsingissä menneen talven lumia. Helsinkiin mahtuu kovin monenlaisia tapoja ja perinteitä, aina pastavegaanisynttäreistä kermakakku-karkkisynttäreihin. Siihen sekaan menee sitten vielä maahanmuuttajataustaisten varsin kirjavat ruokatavat ja tarjoamiset. Kaikki ne ovat yhtä helsinkiläisiä tapoja. Saattaisit yllättyä, miten suosittua perinteisen kermakakun leipominen on Helsingin suurissa betonilähiöissä. Jossain Kontulassa voi teidän Käpylä-synttärit olla hyvinkin harvinaisia. Ihan yhtä Helsinkiä se Kontulakin silti on. Sanoit itsekin, ettei kyse ole asuinpaikasta, vaan ympyröistä, joissa liikkuu ja elää. Kyse ei siis ole siitä, että Helsingissä ei kermakakkusynttäreitä enää pidettäisi, kyse on siitä, että sinun humanisti-kasvissyöjä-vegaaniympyröissäsi ei kermakakkusynttäreitä pidetä. Helsingissä niitä kyllä pidetään edelleen, sinä ja sinun piirisi ette vain ole koko Helsinki :) Helsingin mainitseminen oli siis typerää ja aiheetonta, koska kyse ei ole asuinpaikasta. Se oli minusta myös hieman lapsellista ja naiiviakin, vähän tuli sellainen brassailunmaku mieleen. Sama kuin jos tiukasti vegaaniporukoissa pyörivä sanoisi, että meillä Helsingissä ei ole tapana käyttää enää nahkakenkiä. Jokainen tietää, että nahkakenkien käyttö ei ole riippuvainen asuinkunnasta vaan niistä ympyröistä joissa liikkuu. Useimmat, jopa helsinkiläiset, tietänevät tämän myös lastenkutsujen osalta. Terveiset sinulle täältä Helsingistä, jossa juuri viikonloppuna käytiin lapsen kaverin kermakakku-karkkisyntäreillä ;)
[/quote] Ihanaa kun joku jaksoi selittää tälle Käpylän luomumammalle tämän asiallisesti. Itselläni pikkuisen alkoi kiehahtaa päässä jo. Vihaan ihmisiä jotka korostavat itseään ja enemmän tai vähemmän tietoisesti aina jaksavat arvostella muiden tapoja. Silloin ei voida puhua aidosti sivistyneestä ja fiksusta ihmisestä, oli ympyrät, asuinpaikka, auto, vaatekaapin sisältö, koulutus ja palkan suuruus mitä tahansa.
[/quote]
Oh my god. Sinähän se tässä ketjussa olet asettanut itsesi jalustalle ja arvostellut muiden tapoja. Heti ensimmäiseksi kerroit, minkälaisia ruokia teidän lastenne synttäreillä syödään, vaikka asialla ei ole MITÄÄN tekemistä tämän keskustelun kanssa. Seuraavaksi muistit korostaa, että olet hieman paremmista piireistä, ja vedit mukaan työtovereidesi koulutuksen ja ruokavalion sekä oman asuinpaikkasi. Millään näistä ei ole mitään tekemistä tämän keskustelun kanssa. Eli kukahan se tässä arvostelee?
Toisaalta tämä kirjoittaja taitaakin vain provoilla tarkoituksella.
[/quote]
Kenelle mahdoit tämän osoittaa? Kun näyttäisi, että osoitit sen kirjoittajalle nro. 76, mutta en millään ymmärä, miten hän olisi asettanut itsensä jalustalle, saatika arvostellut muien tapoja.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:22"]
En tiedä, onko se yleinenkin buumi täällä Helsingissä sitten, kun ei oikeastaan ole enää näitä karkki-kakku -synttäreitä lapsille. On usein jokin toimintajuttu ja sitten syödään ravintolassa tai kotisynttäritkin järjestetään muun kuin makean ympärille.
[/quote]
Huoh sun kanssa. Mä olen tämän palstan kriteereillä ruokanatsi, mutta en sentään synttäreillä. Toki jos lapset tykkää askerrella ruokansa niin ok - ihan kiva idea. Mutta kun eivät tykkää. Kaikkien kokeilujen jälkeen parhaiten toimii sipsit ja karkit. Eikä kukaan katsa vinoon - samat mätöt on kavereiden synttäreillä.
En tiedä missä Helsingin "me ollaan parempia" kuplassa sä elät, mutta en usko, että Hanasaaren kohdalla kulkee mikään massiivinen kulttuuriraja.
[/quote]
Juu voin täältä sivusta sanoa myös että Helsingissä asun ja voin allekirjoittaa edellisen. Näitä terveysviritelmiä olen nähnyt vaan blogeissa.
Synttärit on kerran vuodessa ja on ihan yhtä ok järjestää suklaakakku-karkki-synttärit, terveyssynttärit kuin jotain siltä väliltäkin. Synttäreitä ei ole joka päivä ja kun ruokavalio on muuten kohdillaan niin lapselle ei tule yhtäkkiä 30 kiloa ylipainoa terveysongelmineen jos syö synttärikarkkeja. Jokainen järjestäköön synttärit kuten itse haluavat ja älkööt mummelit ja mymmelit siihen puuttuko.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:12"]Sori, mut mä en usko tätä juttua.
[/quote]
Kyllä sitä voi tapahtua. Itse olin kerran tulossa ruokakaupasta ostoskassien ja vauvan kanssa, niin vanha nainen tuli motkottamaan, että miksen kävele, että saataisiin liikuntaa lapsen kanssa. Eipä muori tiennyt, että oltiin jo kolmisen tuntia oltu ulkona ja oli kiire ottamaan pyykit pois taloyhtiön pyykkikoneesta. Usein ihmiset, joilla ei ole omaa elämää, ottaa asiakseen väijyä viattomia sivullisia, jotka yrittävät elää omaa elämäänsä, niin veemäistä kuin se onkin.