En tiedä annanko rokottaa lastani! Mielipiteitä?
Huomenta!
Onko paikalla muita, jotka eivät anna tai eivät ole antaneet rokottaa lastaan? Asia on pyörinyt paljon mielessä nyt kun olen viimeisilläni raskaana. Olen lukenut älyttömästi tietoa, katsonut dokumentteja ja keskustellut asiasta niin neuvolassa kuin ystävieni kanssa.
Mielipiteet voi jakaa helposti kahteen eri ryhmään. He, jotka ovat rokotusten kannalla pitävät minua aivan idioottina ja ovat todella negatiivisia asian suhteen. Kun taas he, jotka eivät kannata rokottamista ovat ottaneet asioista selvää, heillä on ainoastaan hyviä ja positiivisia kokemuksia asiasta. Heidän lapsensa ovat todella rauhallisia, nukkuvat hyvin ja ovat lähes aina hyvällä tuulella eivätkä sairastele. Kaikki on mennyt muutenkin hyvin, jos vertaa esimerkiksi ihan lähipiirin rokotettuja vauvoja. On koliikkia, huonosti nukuttuja öitä, itkuisuutta ja todella vilkkaita tapauksia. Tuntuu että kokoajan on korvatulehdusta, flunssaa ja kuumetta.
Moni joka antaa rokottaa lastaan, on kertonut ettei edes tiedä mitä kaikkia rokotteita lapselle on annettu, mitä niissä on ja mitä vastaan ne ovat. Neuvolassa ei tuollaisista edes puhuta pahemmin, koska oletetaan vaan että totta kai vanhemmat haluavat rokottaa lapsensa kaikkia mahdollisia sairauksia vastaan. Ja siitäkös älämölö syntyy, jos millään tavalla kyseenalaistat tai tuot ilmi että olet rokotuksia vastaan.
Neuvolassa joudun kuulemma allekirjoittamaan jonkun paperin, jossa otan vastuun siitä että en halua lastani rokotettavan. Kysyin neuvolassa suostuvatko allekirjoittamaan lapun, jossa ottavat vastuun mikäli rokotteista aiheutuu jotain. Eivät voi kuulemma laittaa nimeänsä tuollaisen paperin alle. Käytännössähän kukaan ei ota vastuuta siitä, jos lapselle tai ihan aikuisellekin tulee rokotevaurio.
Totta kai olen tietoinen siitä, että lapseni saattaa sairastua johonkin sairauteen johon rokotusta ei ole annettu. Mutta yhtä lailla myös ne, joilla on rokotus voivat sairastua. En halua lapseeni ruiskutettavan ensinnäkään elohopeaa, enkä mitää muitakaan myrkkyjä joita rokotteissa on.
Täytyy miettiä tarkkaan jokaisen rokotteen kohdalla miten toimitaan. Varmaan aikamoitsa vääntöä tulee olemaan neuvolassa. Otin viime käynnillä esiin viitosorokotteen, jossa kyseenalaistin viiden eri viruksen ja siinä mukana tulevien lisäaineiden aiheuttamaa reaktiota pienessä vauvassa jolal ei vielä kovin kummoista vastustuskykyä ole. Neuvolantädin ainoa kommentti oli, että ainahan niitä rokotteita on annettu.
Millaisia ajatuksia tämä herättää teissä? Erityisesti olisi mukava kuulla kokemuksia sellaisilta jotka eivät halua antaa rokotteita? Rokotuksien kannalla olevien mielipiteet kun tiedän jo etukäteen. Emme ole vielä tehneet lopullista päätöstä miehen kanssa, mutta olen todella kriittinen asian suhteen ja haluaisin jotenkin saada sen varmuuden asiaan. On myös käynyt mielessä, että jättäisi osan rokotteista pois ja osan antaisi, mutta mihin vetää raja? Olen pohtinut, keskustellut ja lukenut rokotteiden hyödyistä ja haitoista ja väistämättä todella monessa dokumentissa ja tekstissä tulee jossakin kohti vastaan rokotteiden vaikutus esimerkiksi autismiin ja erilaisiin suolistosairauksiin, sekä kehityksen viivästymiseen.
Toivon asiallista kommentointia, vaikka olisitki täysin eri mieltä kanssani. Kiitos :)
Kommentit (138)
Mitä rokotteita otitte ja mitä jätitte pois?
Vierailija kirjoitti:
En ole minäkään antanut, enkä anna. En ole itse myöskään lapsena saanut rokotteita, koska äitini on ollut niitä vastaan eikä niiden antaminen ole ollut synnyinmaassani muutenkaan niin "automaattista" kuin Suomessa, vaan jos on lapselle halunnut rokotukset, niitä on erityisesti tarvinnut hakea.
Ja kyllä, olen valmis ottamaan niin itseni kuin lasteni suhteen riskit joita päätöksestäni seuraa. Samoin kuin jokainen joka ottaa rokotuksia, päättää ottaa riskit joita niistä voi seurata. Itse uskon että rokotuksillakin on vakavia ja osin tuntemattomia haittavaikutuksia, joten niin kauan kuin ei toteudu yhdistelmä, että rokotuksella estettävä tauti on hyvin vaarallinen ja lisäksi sen saamisen riski käytännössä todellinen elinympäristössämme, niin ei rokotuksia. Sitten jos jokin vakava, rokotuksilla ehkäistävissä oleva sairaus yleistyisi Suomessa, rokotuttaisin lapset sitä vastaan. Itseäni en. Minä elän sillä periaatteella, että elän sen aikaa kun luonto määrää, enkä yritä pitkittää elämääni (en myös käytä lääkkeitä enkä lääkärinhoitoa).
Toivottavasti viet kuitenkin lapsesi lääkäriin, jos he sairastuvat. Olen kuullut surullisia tarinoita lapsista, joiden vanhemmat "eivät usko" länsimaiseen lääketieteeseen, vaan yrittävät hoitaa esim. diabetestä jollain yrteillä ja kylvyillä. Eihän siinä hyvin käy :(
Pian ajankohtainen aihe. kirjoitti:
Mitä rokotteita otitte ja mitä jätitte pois?
Kun itse olisin kuollut puolivuotiaanna ilman länsimaista terveydenhuoltoa, näen sen enemmän hyvänä kuin huonona asiana. Lisäksi kun jonkun verran lukee muitakin kuin hopeavesifanien sivuja, oppii, miksi rokotuksia on hyvä ottaa. Omille lapsille on otettu kaikki ohjelman mukaiset rokotteet, noihin kokeiluihin ei ole lähdetty mukaan eli vesirokkorokotetta ei ole otettu (tosin tuota hetken kaduin, kun tuttavan poika sai lisäaivojen tulehduksen jälkitautina vesirokosta ja halvaantui) eikä sikainfluenssarokotetta. HPV:n lapset ovat päättäneet itse ja ovat ottaneet. Mutta minusta tämä on luonnonvalintaa, heikot (= tyhmät) sortuu elontiellä, ei voi mitään.
Tämä aloitus tekee minut valtavan surulliseksi, koska olet AP selvästi hyvin empaattinen ja lapsestasi huolehtiva, mutta sinua on johdettu harhaan. Nykyisin on vallalla tämä "tee omat tutkimuksesi" -mentaliteetti, jossa kannustetaan googlaamaan vahviketta mielipiteelleen. Tämä asenne asettaa googlatut blogitulokset ja tieteelliset tutkimukset samalle viivalle. Ajattelutapa on vaarallinen, koska jopa yksittäiset tieteelliset tutkimukset voivat olla keskenään erimielisiä. Alan asiantuntijat luovat kokonaiskuvan lukuisista artikkeleista - tulkiten myös niiden tekemien tutkimusryhmien mainetta. Esimerkiksi viittaamasi autismi-väitteet on todettu tilastojen virheanalyysiksi, mutta väite jäi elämään urbaanina legendana.
Tieteellinen tutkimus perustuu aina tilastoihin. Vakiintuneilla rokotteilla nämä tilastot ovat otannaltaan vähintään satoja tuhansia, mikä on aivan eri luokkaa kuin lähipiirisi koko. Kun lääketieteen asiantuntijat suosittelevat jotain vahvasti, meinaa tämä, että hyödyt kumoavat moninkertaisesti haitat. On vaarallista ajatella, että koko lääketieteen ala olisi salaliitossa kaikkia lapsia vastaan. Kannattaa myös muistaa, että rokoteohjelman rokotteet ovat aivan eri asemassa kuin tuoreet rokotteet. Sikainfluenssan tapauksessa kaikkia harvinaisia reaktioita ei tunnettu, mutta vakiintuneiden rokotteiden kohdalla näin ei ole. Jos jätän lapsesi rokottamatta, teet todellisen karhunpalveluksen sekä hänelle, että tämän tuleville ystäville. Suosittelen miettimään vakavasti, miksi pidät googlaamaasi ja kuulemaasi rokote-tarinointia luotettavampana kuin tieteellistä tietoa.
Nämä hihhulit, jotka ei rokotuta lapsiaan voivat ainakin vielä toistaiseksi kiitellä niitä, jotka rokottaa. Onneksi vielä suurin osa rokotuttaa lapsensa ja näin noita vakavia sairauksia ei juuri enää esiinny Suomessa. Mutta jos tuo rokotevastaisuus vielä lisääntyy, niin saisipa tuokin älykääpiöjoukko maistaa omaa "lääkettään". Pelätään niin paljon rokotteen lisäaineita, mutta unohdetaan pelätä sitä itse tautia joka pahimmillaan tappaa ja aiheuttaa suurta kärsimystä lapselle.
Aloittaja on oikeassa, kannattaa olla kriittinen.
Aika monella lapsella on perusrokotukset. Myöhemmin aikuisena on vähemmän, ei ole pakko ottaa ylimääräisiä rokotuksia. Jäykkäkouristusrokote viimeksi. Erikseen voi sitten keskustella missä ne valmistetaan, mitä ne sisältävät.
Lapsi saattaa vihata sinua vanhempana, mutta tee mitä lystää. Kun kerta vauvapalstalta kyselet, ei taida oikein järki muutenkaan kulkea.
Kaikki tutkitut rokotteet kannattaa ottaa lapsille. Koronarokote oli tutkimaton ja toimimaton, mutta ei kannata antaa yhden epäonnistuneen rokotteen tuhota uskoa toimiviin rokotteisiin.
Älä rokota. Mutta älä sitten ihmettele jäykkäkouristusta, poliota, rokkoja, koronaa, kurkkumätää jne. Äläkä käytä julkisia terveyspalveluita sitten. Muuten ok.
Olet vastuussa lapsesi terveydestä. Rokottamatta jättäminen ei palvele lapsen etua, vaan on hänelle haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
KD
Eiköhän ap ole jo seitsemässä vuodessa päättänyt asian,ääliö.
Koskaan ei ole tehty tutkimusta siitä, miten rokotetut vs. rokottamattomat lapset sairastaa elämänsä aikana.
Meillä on lapset saanut ensimmäiset rokotteet (vielä kun ne olivat sitä vanhaa laatua) eivät ole saaneet siis koko rokotus sarjaa koska oirelivat rajusti.
Ovat nyt jo siis teinejä ja aikuisia.
Yksikään ei ole ikinä joutunut antibioottikuurille eikä ole ollut ikinä korvatulehduksia ja muutenkin ovat terveitä, harvoin edes flunssaa.
Itse otin aikoinaan selvää niin puolesta kuin vastaan, ja rokote ei anna 100% suojaa rokkoja vastaan eikä edes 60% vaan ihmisestä riippuen teho voi olla jopa todella alhainen.
Itse päätin että panostan ravintoon ja tulos on todella hyvä, lapseni ovat kehokoostumukseltaan todella terveitä, heillä on terveet elämäntavat.
Monet rokotetut sairastuvat myös rokottamattomat sairastuvat mutta se miten selviät sairaudesta riippuu missä kunnossa olet ja millaista ravintoa olet saanut elämäsi aikana.
Itse ja omat lapseni ovat todella tyytyväisiä tähän päätökseen, koska pahimmillaan rokotehaitat tulevat esiin vasta keski-iällä.
Koronarokotteesta nyt puhumattakaan, olen todella pahoillani kaikkien niiden lasten puolesta joille tuo piikki tungettu.
Ihmisillä on jokin aivopesty käsitys siitä että rokotetut ei levitä tauteja tai sairastu itse niihin.
Vaikka olisi rokottamaton ei ole mikään automaatti se että kaikki tarttuu... Ottakaa selvää asioista. Moni ei edes aidosti tiedä mitä rokotteissa on.
Vierailija kirjoitti:
En ole minäkään antanut, enkä anna. En ole itse myöskään lapsena saanut rokotteita, koska äitini on ollut niitä vastaan eikä niiden antaminen ole ollut synnyinmaassani muutenkaan niin "automaattista" kuin Suomessa, vaan jos on lapselle halunnut rokotukset, niitä on erityisesti tarvinnut hakea.
Ja kyllä, olen valmis ottamaan niin itseni kuin lasteni suhteen riskit joita päätöksestäni seuraa. Samoin kuin jokainen joka ottaa rokotuksia, päättää ottaa riskit joita niistä voi seurata. Itse uskon että rokotuksillakin on vakavia ja osin tuntemattomia haittavaikutuksia, joten niin kauan kuin ei toteudu yhdistelmä, että rokotuksella estettävä tauti on hyvin vaarallinen ja lisäksi sen saamisen riski käytännössä todellinen elinympäristössämme, niin ei rokotuksia. Sitten jos jokin vakava, rokotuksilla ehkäistävissä oleva sairaus yleistyisi Suomessa, rokotuttaisin lapset sitä vastaan. Itseäni en. Minä elän sillä periaatteella, että elän sen aikaa kun luonto määrää, enkä yritä pitkittää elämääni (en myös käytä lääkkeitä enkä lääkärinhoitoa).
Voi se olla myös oma lapsesi joka ensin sairastuu. Sitten ei rokotus enään auta. Ei tauti katso keneen iskee ja mistä taudin yleistyminen alkaa.
Ei rokotus ole mikään tae siitä että ei sairastu, moni lapsi on sairastunut jo pelkästään huonon ravinnon takia ihan sokeritaudista lähtien kaikkiin elintasosairauksiin.
On tekopyhää paasata rokottomattomille kun samaan aikaan tungette omien lasten kurkusta alas vaikka mitä myrkkyjä limsojen ja trasrasvojen muodossa.
Puhumattakaan siitä mitä tuhoa teette jo sikiöaikana syömällä itse todella epäterveellisesti, lapsi syntyy jo valmiiksi heikkolaatuisena yksilönä.
Idiootit kommentoimassa ikivanhaa aloitusta.
No kaikkiin sairauksiin ei ole keksitty parantavaa lääkettä. Tämä on niin omituisen yksinkertainen kysymys, että ei kukaan varmaan tajunnut että tähän ihan oikeasti odotetaan vastausta. Lisäksi noista taudeista monet pahenee niin nopeasti, ettei niitä ehditä hoitaa, vaikka hoito olisikin olemassa.
Tarkoitinkin, että jos johonkin sairauteen tai tautiin on keksitty rokote, niin miten sitä ei voi hyödyntää ja tehdä lääkkeitä? Miten rokote ja lääke käytännössä eroaa toisistaan?
Huhhuh, onko tämä ap? Tai muu rokotuksenvastustaja? Aika heikolla tasolla mennään, mutta senhän jo tiesimmekin.
Ap kirjoitti jo vuonna 2015. Ota aikakone ja käy kysymässä. Tuskin se enää täällä roikkuu vaikka mistä näistä hörhöistä tietää.