Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT-ohjelmassa Laboren tutkijalta petti pokka kun häneltä kysyttiin kuinka hän itse suhtautuisi uuteen työnhakumalliin jos olisi itse työtön

Vierailija
21.03.2022 |

Reaktio kertoi kaiken mallin järjettömyydestä

Kommentit (240)

Vierailija
101/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USAssa on ollut vuosikymmenia sellainen systeemi etta tyottomyyskorvausta nostavan on haettava ainakin neljaan paikkaan kuukaudessa jos haluaa rahan virtaavan.

USAssa sitten varmaan on työpaikkoja, joita voi hakea. Suomessa työttömyys johtuu siitä, että työpaikkoja ei ole. Siksi kaikki neuvomismallitkin on ihan vitsi, koska ei ole mitään työmarkkinoita, joihin ihmisiä voi neuvoa. 

Ei taallakaan kukaan peraan soittele, on niin paljon hakijoita. Homma toimii niin etta sanomalehdesta valitaan nelja sopivantuntuista paikkaa ja listataan etta niihin on haettu.

Suomessa on nyt luotu uusia tyopaikkoja, "peraansoittelijat". Ei kylla tule toimimaan voin sanoa jo nyt.

Vierailija
102/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienemmällä kunnalla on ollut haussa ihmisiä töihin digineuvontaan ikäihmisille. Itse yritin hakeutua näihin hommiin, mutta paperilla oleva osaaminen uupuu, vaikka oikea osaaminen löytyy. Koitin selvittää kuntakokeilun, sossu, oppilaitosten jne kautta miten kyseinen kirjallinen "pätevyys" onnistuu ja vastaus on vähintään kaksi vuotta opiskelua. Eli pitää istua jossain koulussa vuosia oppimassa asioita, jotka jo osaa päästäkseen töihin. Tää on ihan saatanan hieno systeemi. Ei ole olemassa tapaa näyttää osaaminen ja saada se "pätevyys". Kaipa se on siis näin, että olen loinen kun työ ei kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SAK/SDP ovat osoittaneet että ovat duunareita ja työttömiä vastaan. PS kittää uusista äänistä.

Ps ratkaisu työttömille on työleirit. Risusavottaa ja muuta sellaista tietenkin ilman palkkaa.

Kyllä täytyy ihmisen olla sairas päästään, kun tuollaista kirjoittaa.

Vierailija
104/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimustiedon mukaan malli toimii. Mutta kun Tiedonantaja tai vessakirjoitus muuta väittää, niin uskotaan.

Ohjelmassa ei viitattu tutkimuksiin, vaan muutaman työttömän, yhden kriittisen Te-tädin ja tutkijan mielipiteisiin. Näissäkin oli tartuttu yksittäisiin esimerkkeihin.

Tämä on ajan henki. Ketä uskotaan ja mitä kertoo yhteiskunnan nykytilasta.

Täsmennetään: tuo toimii Tanskassa, Ruotsissa, Australiassa ja Itävallassa, mutta ei tietenkään voi toimia Suomessa, koska täällä ei ole töitä. Paitsi että on, mutta kun työtön ei halua olla 5 päivänä viikossa 6 tuntia töissä. Mutta jos se sama työtön saa kokoaikaisen työpaikan esim. 7 h 45 min/pv, niin se haluaa jäädä lasten takia osa-aikatöihin ja tehdä vain 6h/pv.

”Ruotsissa osa-aikatyö on itsestään­selvyys, Suomessa pelätään ”laiskan ja hankalan mainetta” – Tukholmalais­perheessä sekä äiti että isä lyhentävät työ­päiviään.

Järjestely on Ruotsissa erittäin yleinen, eikä sen pyytämiseen liity samanlaista kynnystä kuin Suomessa.” HS

Vierailija
105/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-asiantuntija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään hyötyähän noista haastatteluista ei sinänsä ole - joillekin ne ovat vain ajanhukkaa, koska he osaavat ja hakevat työpaikkansa itse, ja jotkut sitten eivät löytäisi töitä vaikka kuinka haastateltaisiin. Ja työkkärin virkailijoiden ymmärrys kaikista muista paitsi suorittavista töistä on rajallista - jos työnhakija on korkeasti koulutettu, ei työkkärin virkailija luultavasti tajua hölkäsen pöläystä hänen alastaan tai ammatistaan

Mielenkiintoista. Kerrotko vähän tarkemmin näistä haastatteluista joista sinulla on kokemusta, että mitä sinulle on ehdotettu ja millaisista asioista olet saanut TE-toimistosta tietoa?

Itse haastatteluja sekä uusille että vanhoille asiakkaille päivittäin tekevänä kuulen päivittäin, että soitosta oli hyötyä ja iloa. Keskustelemme työttömyysturvasta ja tukien hakemisen prosessista, koulutusmahdollisuuksista, palkkatuesta, erilaista valmennuksista, työpaikoista asiakkaan alalla ja alueella sekä muista vaihtoehdoista, piilotyöpaikoista jne. Ja tottakai räätälöidysti asiakkaan tilanteen mukaan. Usein ohjaamme myös eteenpäin erilaisiin sosiaali-ja terveyspalveluihin ja toimimme kuuntelevana korvana, kun nykyajan raadollinen työelämä on runnonut asiakasta. Autamme ja luomme uskoa siihen että reitti seuraavaan työpaikkaan löytyy varmasti, vaikka asiakas ei siihen sillä hetkellä uskoisi. En sanoisi että tämä työ on täysin turhaa.

Eivät olleet silloin varsinaisia haastatteluita, vaan niihin aikoihin työkkärissä piti käydä uusimassa työnhaku. Yleensä ne olivat sellaisia, että virkailija selasi mol.fi-sivustoa (siihen aikaan työpaikat ilmoitettiin siellä) ja printtaili sieltä minulle joitain sellaisia, joiden ammattinimike kuulosti vähän sinnepäin sopivalta. Esim. itselläni ei ollut ajokorttia, mutta saatoin saada kotiin nipun printtejä, joissa joihinkin vaadittiin ajokortti. Yleensä eivät olleet ollenkaan minulle sopivia töitä. Mutta vaikka olisivat olleetkin, niin samat työpaikathan olisin voinut itsekin etsiä sieltä mol.fi:stä. Aika liukuhihnaa oli, ja täysin turhaa. 

Voi olla, että joillekin noista mainitsemistasi keskusteluista on hyötyä, mutta valtaosa varmasti tietää asiat muutenkin, ja tuon kaikenhan voisi vain kirjata jonnekin infosivustoon, jonka jokainen voi käydä lukemassa. En ainakaan itse näe, mitä hyötyä olisi siitä, että (jos olisin työtön) joku soittelisi minulle ja juttelisi kanssani työttömyysturvasta ja tukien hakemisesta (osaan hakea minulle kuuluvat tuet, eikä minulla ole aiheesta mitään juteltavaa - jos en osaa jotain, tiedän mistä hakea tarvitsemani tiedon), olen jo tietoinen palkkatuesta, tarvittaessa osaan itsekin hakea tietoa valmennuksista, ja olen hyvin kartalla oman alani työtilanteesta sekä omalla alueellani että yleisesti. Minä en saa mitään iloa random virkailijan kanssa juttelemisesta - jos haluan saada iloa puhelinkeskusteluista, soitan vaikka ystävälle. Ja ennen kaikkea: se, että höpisen niitä näitä työttömyysturvan hakemisesta tai alan yleisestä työtilanteesta, se ei auttaisi minua ollenkaan työllistymisessä, se on vain puhelimessa höpöttelyä ajan kuluksi. Täysin hyödytöntä.

Vierailija
106/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä niin kuin käytännössä toimii. Miten todistetaan oletko hakenut jotain työpaikkaa?

Työnhakija laittaa listan paikoista joihin hän on kuukauden sisällä hakenut ja omavirkailija soittaa kyseisiin yrityksiin ja varmistaa asian paikkansa pitävyyden

Ei varmasti soittele. Taitaa tulla yksityisyydensuoja vastaan, ja toiseksi luuletko että niissä firmoissa kenelläkään on aikaa alkaa jälkikäteen etsiä roskapostikansiostaan hylättyjä työhakemuksia, saati arkistoida tietoja kaikista mahdollisista työnhakijoista, joista he eivät olleet kiinnostuneita? Jos firmaan tulee vaikka 500 hakemusta, niin uskotko tosiaan heidän säilyttelevän näistä tietoja tehtyään jo rekry-päätökset? Ja uskotko, että firmoissa työntekijöillä on niin paljon luppoaikaa, että siellä joku sihteeri voi vastailla työkkärin puheluihin ja tarkistaa milloin kenenkin työnhakijan tiedot? Katsos kun kyse ei ole siitä, että jonkin yksittäisen henkilön hakemus tarkistettaisiin, koska samaan työpaikkaan on luultavasti pakkohaun tultua voimaan tullut satoja tai jopa tuhansia hakemuksia. Kuvittele, kun yhden kuukauden aikana 500 työvoimavirkailijaa soittelee yhdestä työpaikasta ja 400 muuta virkailijaa soittelee toisesta - näihin menisi niin paljon työaikaa, ettei sellaiseen yksikään firma oikeasti suostuisi.

Homma tulee menemään niin, että työttömät itse raportoivat, minne ovat hakeneet. Mahdollisesti kirjoittavat lisäksi jonkun perusteen, miksi juuri tämä työpaikka. "Vastasi koulutustani ja osaamistani." "Vastasi ammattitaitoani ja aiempi työkokemukseni tuki osaamistani." "Katsoin olevani paikkaan sopiva ottaen huomioin, mitä he toivoivat hakijalta, ja millaisia töitä olen tehnyt aiemmin." 

Miksi yksityisyydensuoja estäisi työkkärin viranhaltijaa soittamasta yritykseen kysyäkseen, hakiko tietty henkilö töitä?

Ja mitä sitten tapahtuisi, kun yrityksessä vastattaisiin, että: "Rehellisesti sanottuna me ei muisteta kaikkia, jotka tänne haki. Ehkä haki, ehkä ei. Ei tuo nimi nyt kauhean tutulta kuulosta, eli ei hän ainakaan viimeiselle haastattelukierrokselle päässyt. Ei me säilytetä sellaisia hakemuksia, joilla ei ole meidän firmassa mitään käyttöä. Ja mulla alkaa kohta yksi palaveri, joten mun pitää nyt lopetella."

Minä luulen, että se realistinen vastaus on jotain tyyliin "klik, tuut, tuut, tuut". Ainakin viimeistään siinä vaiheessa, kun viides tuollainen puhelu tulee.

Olet varmasti oikeassa. Ihmisethän joutuisivat tuollaisten puheluiden takia tekemään ylitöitä.

Vierailija
107/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAssa on ollut vuosikymmenia sellainen systeemi etta tyottomyyskorvausta nostavan on haettava ainakin neljaan paikkaan kuukaudessa jos haluaa rahan virtaavan.

Eikö tuo ole aika sosialistista? Tosin ei USAssa edes ole työttömyyskorvauksia. Virossa on muuten vastikkeeton työttömyysturva.

Vierailija
108/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntakokeilussa ja kokemusta on kertynyt tästä moniammatillisesta avunannosta!! Sterssitasot korkealla.

Näin painajaista, että neljä sosiaalityöntekijää tulee poliisin voimin kotiini haukkumaan, huutamaan ja provoomaan pitkittyneestä työttömyydestäni. Yrittivät saada hermostumaan niin, että poliisi voisi sitten viedä nippusiteissä mustaan maijaan ja putkaan rauhoittumaan. Ne sossut jäivät sitten kotiini keittelemään kahvia ja odotelemaan hermostumistani, mutta poliisi kyllästyi touhuun ja lähti oikeisiin töihin.

Ei tarvi kattoo leffoja nykyään, kun jännitystä on ihan yhteiskunnan auttamiskoneiston taholta jotka heijastuu uniin. Harmi ettei voi kohta erottaa enää unta todellisuudesta. Sitten voivat viedä nippusiteissä suljetulle, win win, mission complished.

Tarkoitit kai kirjoittaa "mission accomplished". Complished ei tarkoita mitaan.

Vierailija
109/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen näitä haastatteluja. Ensin niitä on jatkuvasti ja puolen vuoden päästä ollenkaan. Onko ihminen silloin siis menetetty tapaus? Itse olen pätkätöissä ja kyllä korpeaa rampata koko ajan jossain koronalingossa, jos pitkäaikaistyöttömät saavat vaan olla. 

Pääsääntöisesti ne hoidetaan puhelimitse tai videopuhelulla (varmaan joku Teams). Ei siellä varmaan tarvitse käydä kuin kerran. Eikä siitä paikan päällä käymisestä mitään hyötyä olisikaan puhelinkeskusteluun verrattuna, joten puhelimitse järkevämpi. Mitään hyötyähän noista haastatteluista ei sinänsä ole - joillekin ne ovat vain ajanhukkaa, koska he osaavat ja hakevat työpaikkansa itse, ja jotkut sitten eivät löytäisi töitä vaikka kuinka haastateltaisiin. Ja työkkärin virkailijoiden ymmärrys kaikista muista paitsi suorittavista töistä on rajallista - jos työnhakija on korkeasti koulutettu, ei työkkärin virkailija luultavasti tajua hölkäsen pöläystä hänen alastaan tai ammatistaan. 

Miksi oletat, että maisteri ei tiedä mitään maisterien töistä?

Koska kaikki maisterit eivät tee samanlaisia töitä. Ei ole olemassa mitään "maisterin töitä", vaan eri aloilla tehdään hyvin erilaisia töitä. Jonkinlainen käsitys voi toki olla sellaisista selkeistä töistä kuin opettajan työ, mutta aika monen alan kohdalla voi täysin toisen alan ihmisen olla vaikea arvioida sitä, miten osaamista voi soveltaa, mitä työ oikeasti vaatii, millaisia työllistymismahdollisuuksia alalla on, jne.

En myöskään ole ihan vakuuttunut, ovatko kaikki työvoimaviranomaiset koulutukseltaan maistereita. Niin omituisia kokemuksia itselläni ja tutuillakin on työkkäristä vuosien takaa. Esimerkiksi yksi tuttu oli opiskellut elokuva-alaa, ja koska yksi elokuva-alan töistä on "kuvaaja", hänelle ehdotettiin työkkäristä töitä valokuvaamosta. Toinen tuttu taas oli toiminut äitiysvaate- ja vauvatavarakaupan myyjänä, ja hänet työkkäri pakotti hakemaan jotain it-alan myyjän duunia - työkkärin näkemyksen mukaan ilmeisesti myyjä kuin myyjä, vaikka it-alan myyjällä tietenkin pitäisi olla it-alan asiallista tuntemusta, eli pelkkä kassakoneen käyttö ei todellakaan olisi riittänyt. Jos näin yksinkertaisissa asioissa jo sössittiin, niin vaikea uskoa, että ovat yhtään paremmin kartalla akateemisten alojen työkuvioista.

Jos se työnhakija itse ei osaa valita omaa ammattiaan ja työtehtäviään ilmoittautumisen yhteydessä, niin miksi vieraan ihmisen pitäisi olla selvännäkijä?

Jos viittaat noihin tuttuihini, niin kyllä heillä oli ihan selkeästi listattu, mitä töitä ovat tehneet ja ammattinimikkeet myös. En toki tarkkaan tiedä, mitä olivat laittaneet, mutta tokihan se vauvatarvikemyyjä olisi voinut soveltaa osaamistaan aika monenlaisten tuotteiden myyntiin - mutta siinä it-alan myyjän työssä oli siis vaatimuksena tietenkin alan osaaminen. Ei silloin ammattitaitoinen työkkärin virkailija laita pakkohakua tuollaiseen vain sillä perusteella, jos hakija on sanonut olleensa "myyjä", ja tiedoissa lukee että työpaikka ollut äitiys- ja vauvatarvikeliike. Ei sitä imetysliiviäosaamista ihan noin vain sovelleta it-alaan... 

Vierailija
110/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saatana^¨ loiset saunan taakse!!!

Voi perke* mitä itkemistä ja ulisemista kun joutuu jopa työhakemusksia kirjoittamaan elatustaan vastaan.

Millä perkeleleell^te saatana* loiset kuvittelette meidän normaalien ihmisten päässeen sinne töihin?

Saata* kaikki tuet vittuu* ja vahinkojen vanhemmat elättämään nämä vahinkonsa. Perkele* se meidän muiden vika ole että tälläiset tapaukset joiden olisi pitänyt jäädä  kokonaan syntymättä täällä jostain syystä loisii.

Itsehän te Kokkarit lopetitte Urpo Leppäsen työllisyyslain joka velvoitti kunnat työllistämään työttömiä. Nyt syyllistätte työttömiä työttömyydestään vaikka se on sinun ja muiden kokkarien syytä. Miksi et muuten ikinä kritisoi kehitysapua ja Sitraa vaan olet kateellinen köyhille? Onko työttömät joku Kokoomuksen taikaseinä josta Brysselin tukipaketit ja muut globalistien metkuilut kustannetaan?

Vierailija
111/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole aika sosialistista? Tosin ei USAssa edes ole työttömyyskorvauksia. Virossa on muuten vastikkeeton työttömyysturva.

Kylla vaan on USAssa tyottomyyskorvaus. Se juoksee vain 6kk. silla siina ajassa oletetaan uuden tyon loytyvan.

t. usalainen

Vierailija
112/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa? 

Loppupuolella ohjelmaa

Niinpäs olikin, 27min kohdalla :D Hyvä että Yle ei tuota leikannut pois

https://areena.yle.fi/1-50979209

Oli siitä pitänyt leikata pätkä pois. Olikohan mennyt kauankin, että tutkija sai kerättyä itsensä

Saman pistin merkille. Voin kuvitella "Ai s**tana, nyt pistit pahan XD *tirskuntaa* Heheh, nojoo, onhan siinä joo *lisää tirskuntaa*"

Vierailija
113/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Työni kestää vielä tämän vuoden loppuun. Toivottavasti koko homma on kuollut omaan mahdottomuuteensa siihen mennessä. 

Vierailija
114/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitkään kun kehitysapua on vara maksaa ja Sitran sekä muiden kokkarien suojatyöpaikat on olemassa on turha syyllistää työttömien tukia.

Vierailija
115/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne olivat sellaisia, että virkailija selasi mol.fi-sivustoa (siihen aikaan työpaikat ilmoitettiin siellä) ja printtaili sieltä minulle joitain sellaisia, joiden ammattinimike kuulosti vähän sinnepäin sopivalta. Esim. itselläni ei ollut ajokorttia, mutta saatoin saada kotiin nipun printtejä, joissa joihinkin vaadittiin ajokortti.

Voi olla, että joillekin noista mainitsemistasi keskusteluista on hyötyä, mutta valtaosa varmasti tietää asiat muutenkin, ja tuon kaikenhan voisi vain kirjata jonnekin infosivustoon, jonka jokainen voi käydä lukemassa. En ainakaan itse näe, mitä hyötyä olisi siitä, että (jos olisin työtön) joku soittelisi minulle ja juttelisi kanssani työttömyysturvasta ja tukien hakemisesta (osaan hakea minulle kuuluvat tuet, eikä minulla ole aiheesta mitään juteltavaa - jos en osaa jotain, tiedän mistä hakea tarvitsemani tiedon), olen jo tietoinen palkkatuesta, tarvittaessa osaan itsekin hakea tietoa valmennuksista, ja olen hyvin kartalla oman alani työtilanteesta sekä omalla alueellani että yleisesti. Minä en saa mitään iloa random virkailijan kanssa juttelemisesta - jos haluan saada iloa puhelinkeskusteluista, soitan vaikka ystävälle. Ja ennen kaikkea: se, että höpisen niitä näitä työttömyysturvan hakemisesta tai alan yleisestä työtilanteesta, se ei auttaisi minua ollenkaan työllistymisessä, se on vain puhelimessa höpöttelyä ajan kuluksi. Täysin hyödytöntä.

Se ei ehkä auta sinua, mutta on paljon ihmisiä jotka ilmoittautuvat työnhakijaksi eikä järjestelmä ole tuttu. Aika usein valitetaan siitä että haluttaisiin puhua ihmisen eikä automaatin kanssa. No, tässä sitä olisi tarjolla. Alkaen ihan siitä että moni asiakas ei esim. tiedä työttömyyskassan, Kelan ja TE-toimiston eroja, ja ilmoittaa muutoksista kassaan. Kun raha-asiat saa heti alussa kuntoon, voi keskittyä työnhakuun jatkossa.

En silti kannata uutta mallia, koska se ei sovi kaikille aloille ja kaikkiin tilanteisiin. Tosin - sellaista mallia tuskin on olemassakaan.

Vierailija
116/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että sossutantat työllistyy eli soittelee enemmän perään, ja että työnantajat hukkuu pilipalihakemuksiin! :DD

Vierailija
117/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alalla ei ole ikinä vaikituisia työpaikkoja tarjolla. Ei yhtäkään ikinä.

Pätkätöissä olen ollut jo yli 20 vuotta. Aloitin edellisen pätkätyöpaikan aikana ylemmän tutkinnon suorittamisen, olen nyt loppusuoralla, mutta eipä siitäkään ole enää apua, koska ne pätkätyötkin ovat loppuneet tässä viime vuosina. (Mun ala on viimeaikaisten tilastojen mukaan niitä joilla on vaikeinta työllistyä.)  Alanvaihto ei ole enää kuitenkaan mahdollista, koska ikä tulee vastaan.

"Kiva" taas hakea väkisin työpaikkoja joita ei ole olemassakaan. 

Vierailija
118/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmassa konepajayrittäjä puhuu täyttä asiaa.

Vierailija
119/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimustiedon mukaan malli toimii. Mutta kun Tiedonantaja tai vessakirjoitus muuta väittää, niin uskotaan.

Ohjelmassa ei viitattu tutkimuksiin, vaan muutaman työttömän, yhden kriittisen Te-tädin ja tutkijan mielipiteisiin. Näissäkin oli tartuttu yksittäisiin esimerkkeihin.

Tämä on ajan henki. Ketä uskotaan ja mitä kertoo yhteiskunnan nykytilasta.

Niin toimii tutkitusti muissa pohjoismaissa mutta tutustuppa tarkemmin mitä kaikkea esim. Tanskassa sen työttömän eteen todella tehdään. Ei muuten ole pelkkää soittelua ja kyttäämistä kuten täällä.

Tutustuppa? Mikä kasvi se on?

Tanskassa on pakko mennä työttömyyskorvauksella töihin, jos ei saa palkkatyötä. Suomessa tarjotaan koulutusta ja valmennusta, mutta ei työtön halua mitään 2 kk täsmäkoulutusta, se haluaa opiskella 2 vuotta valmistumatta.

Ihan puppua, tiedätkö yhtään kuinka paljon työkkärin korvaamiin koulutuksiin on hakijoita? Ja esim. Taitotalon taloushallinnon koulutukseen valitaan vain 20 mukaan. Koulutukset kestää 6-10 kuukautta työharjoitteluineen.

Tiedän hakijoiden määrän. Taitotalon taloushallinnon koulutukset ovat täysin tarpeettomia, meillä on jo nyt riittävästi työnhakijoita tuolle puolelle.

Vierailija
120/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmassa konepajayrittäjä puhuu täyttä asiaa.

Kyllä. Työkkäristä ei kannata työntekijää kysellä, sieltä ei tekijää saa.

Moni työtön voisi miettiä, miksi työnantajaa ei kiinnosta palkata osaamattomuuttaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan