Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT-ohjelmassa Laboren tutkijalta petti pokka kun häneltä kysyttiin kuinka hän itse suhtautuisi uuteen työnhakumalliin jos olisi itse työtön

Vierailija
21.03.2022 |

Reaktio kertoi kaiken mallin järjettömyydestä

Kommentit (240)

Vierailija
61/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAssa on ollut vuosikymmenia sellainen systeemi etta tyottomyyskorvausta nostavan on haettava ainakin neljaan paikkaan kuukaudessa jos haluaa rahan virtaavan.

USAssa sitten varmaan on työpaikkoja, joita voi hakea. Suomessa työttömyys johtuu siitä, että työpaikkoja ei ole. Siksi kaikki neuvomismallitkin on ihan vitsi, koska ei ole mitään työmarkkinoita, joihin ihmisiä voi neuvoa. 

Vierailija
62/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia viritelmiä kehitellessä ei tietenkään ajatella sitä, että miltä se omalla kohdalla tuntuisi. Suomessa 'työtön' on jo käsite, joku muu, joku sellainen sohvalla makaaja, geneerinen ja legendaarinenkin hahmo, alati muuttumaton. Joka pienellä patistuksella kohoaa sohvaltaan itsensä yläpuolelle ja ottaa ja todellakin, totisesti, on menevä töihin. 

Koska se, hyvät naiset ja herrat, on jostain syystä tärkeintä. 

Se nyt vaan on fakta, että naiset tykkää pitkistä miehistä eikä halua seurustella itseä lyhyemmän kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nainen ottaa lyhyen miehen niin pojasta tulee minimies, naistarjontaa on vähemmän eikä tule jääkiekkoilijaa. Ihan turha kuskata sitä poikaa harjoituksiin.

Vierailija
64/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen näitä haastatteluja. Ensin niitä on jatkuvasti ja puolen vuoden päästä ollenkaan. Onko ihminen silloin siis menetetty tapaus? Itse olen pätkätöissä ja kyllä korpeaa rampata koko ajan jossain koronalingossa, jos pitkäaikaistyöttömät saavat vaan olla. 

Pääsääntöisesti ne hoidetaan puhelimitse tai videopuhelulla (varmaan joku Teams). Ei siellä varmaan tarvitse käydä kuin kerran. Eikä siitä paikan päällä käymisestä mitään hyötyä olisikaan puhelinkeskusteluun verrattuna, joten puhelimitse järkevämpi. Mitään hyötyähän noista haastatteluista ei sinänsä ole - joillekin ne ovat vain ajanhukkaa, koska he osaavat ja hakevat työpaikkansa itse, ja jotkut sitten eivät löytäisi töitä vaikka kuinka haastateltaisiin. Ja työkkärin virkailijoiden ymmärrys kaikista muista paitsi suorittavista töistä on rajallista - jos työnhakija on korkeasti koulutettu, ei työkkärin virkailija luultavasti tajua hölkäsen pöläystä hänen alastaan tai ammatistaan. 

Miksi oletat, että maisteri ei tiedä mitään maisterien töistä?

Vierailija
65/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
66/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä niin kuin käytännössä toimii. Miten todistetaan oletko hakenut jotain työpaikkaa?

Työnhakija laittaa listan paikoista joihin hän on kuukauden sisällä hakenut ja omavirkailija soittaa kyseisiin yrityksiin ja varmistaa asian paikkansa pitävyyden

Ei varmasti soittele. Taitaa tulla yksityisyydensuoja vastaan, ja toiseksi luuletko että niissä firmoissa kenelläkään on aikaa alkaa jälkikäteen etsiä roskapostikansiostaan hylättyjä työhakemuksia, saati arkistoida tietoja kaikista mahdollisista työnhakijoista, joista he eivät olleet kiinnostuneita? Jos firmaan tulee vaikka 500 hakemusta, niin uskotko tosiaan heidän säilyttelevän näistä tietoja tehtyään jo rekry-päätökset? Ja uskotko, että firmoissa työntekijöillä on niin paljon luppoaikaa, että siellä joku sihteeri voi vastailla työkkärin puheluihin ja tarkistaa milloin kenenkin työnhakijan tiedot? Katsos kun kyse ei ole siitä, että jonkin yksittäisen henkilön hakemus tarkistettaisiin, koska samaan työpaikkaan on luultavasti pakkohaun tultua voimaan tullut satoja tai jopa tuhansia hakemuksia. Kuvittele, kun yhden kuukauden aikana 500 työvoimavirkailijaa soittelee yhdestä työpaikasta ja 400 muuta virkailijaa soittelee toisesta - näihin menisi niin paljon työaikaa, ettei sellaiseen yksikään firma oikeasti suostuisi.

Homma tulee menemään niin, että työttömät itse raportoivat, minne ovat hakeneet. Mahdollisesti kirjoittavat lisäksi jonkun perusteen, miksi juuri tämä työpaikka. "Vastasi koulutustani ja osaamistani." "Vastasi ammattitaitoani ja aiempi työkokemukseni tuki osaamistani." "Katsoin olevani paikkaan sopiva ottaen huomioin, mitä he toivoivat hakijalta, ja millaisia töitä olen tehnyt aiemmin." 

Vierailija
67/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä minua täytyy kohdella kuin kuningatarta tai esitän työpaikan kahvitauolla kysymyksiä lyhyiden miesten pituudesta ja naisten ylipainosta.

Vierailija
68/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku työtön kertoa, mikä siinä työnteossa on niin kamalaa, että jo pelkkä työnhakupakko saa aikaan tällaisen hengenpalon?

Töitä on vaikka kuinka tarjolla ja sovitellun päivärahan ansiosta töitä voi tehdä tarvitsematta pelätä ansiotason laskua.

Itse ainakin haluen tehdä vain oman alani töitä. Se ei työllistä koko vuotta, eli olen työttömänä osan vuotta - joskus puolisen vuotta, joskus muutaman kuukauden. Joinain hyvinä vuosina en ollenkaan. Tämä on unelma-ammattini, joten en aio vaihtaa. Siinähän soittelevat ja haastattelevat.

Vierailija
69/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku työtön kertoa, mikä siinä työnteossa on niin kamalaa, että jo pelkkä työnhakupakko saa aikaan tällaisen hengenpalon?

Töitä on vaikka kuinka tarjolla ja sovitellun päivärahan ansiosta töitä voi tehdä tarvitsematta pelätä ansiotason laskua.

Katselin työpaikkoja ja voisin mennä palolaitokselle tai ajaa linja-autoa, tuletko kyytiin?

Vierailija
70/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuntakokeilussa ja kokemusta on kertynyt tästä moniammatillisesta avunannosta!! Sterssitasot korkealla.

Näin painajaista, että neljä sosiaalityöntekijää tulee poliisin voimin kotiini haukkumaan, huutamaan ja provoomaan pitkittyneestä työttömyydestäni. Yrittivät saada hermostumaan niin, että poliisi voisi sitten viedä nippusiteissä mustaan maijaan ja putkaan rauhoittumaan. Ne sossut jäivät sitten kotiini keittelemään kahvia ja odotelemaan hermostumistani, mutta poliisi kyllästyi touhuun ja lähti oikeisiin töihin.

Ei tarvi kattoo leffoja nykyään, kun jännitystä on ihan yhteiskunnan auttamiskoneiston taholta jotka heijastuu uniin. Harmi ettei voi kohta erottaa enää unta todellisuudesta. Sitten voivat viedä nippusiteissä suljetulle, win win, mission complished.

Vierailija
71/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin työpaikkoja ja voisin mennä palolaitokselle tai ajaa linja-autoa, tuletko kyytiin?

Meidän naapurissa asuu lyhyt palomies. Vaimo sillä on ruma varmaankin koska on lyhyt itse niin ei ollut valikoimaa.

Vierailija
72/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille lyhyille miehille tietysti voisi lähetellä hakemuksia. 

Vierailija
73/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tyrskäys kertoo kaiken tästä uudistuksesta.

Eiköhän se kerro siitä, että hän ei usko koulutetun, osaavan, työkokemusta hankkineen miehen päätyvän työkkärin asiakkaaksi. Jostain syystä meidän pitkäaikaistyöttömämme ja valittavat työttömämme ovat pääosin kouluttamattomia, mielenterveysongelmaisia ja jo kolmannen polven työttömiä. Ei sellaiseksi monikaan päädy, siihen synnytään tai se valitaan.

Lyhyet miehetkin ovat kouluttamattomia eivätkä työllisty.

Vierailija
74/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan valita jonkun lyhyen haastattelijaksi?

Vierailija
75/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan valita jonkun lyhyen haastattelijaksi?

Kysy paljonko lyhyt mies on pitkä ja sitten naurat kunnolla päälle

Vierailija
76/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan mini 

Vierailija
77/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen näitä haastatteluja. Ensin niitä on jatkuvasti ja puolen vuoden päästä ollenkaan. Onko ihminen silloin siis menetetty tapaus? Itse olen pätkätöissä ja kyllä korpeaa rampata koko ajan jossain koronalingossa, jos pitkäaikaistyöttömät saavat vaan olla. 

Pääsääntöisesti ne hoidetaan puhelimitse tai videopuhelulla (varmaan joku Teams). Ei siellä varmaan tarvitse käydä kuin kerran. Eikä siitä paikan päällä käymisestä mitään hyötyä olisikaan puhelinkeskusteluun verrattuna, joten puhelimitse järkevämpi. Mitään hyötyähän noista haastatteluista ei sinänsä ole - joillekin ne ovat vain ajanhukkaa, koska he osaavat ja hakevat työpaikkansa itse, ja jotkut sitten eivät löytäisi töitä vaikka kuinka haastateltaisiin. Ja työkkärin virkailijoiden ymmärrys kaikista muista paitsi suorittavista töistä on rajallista - jos työnhakija on korkeasti koulutettu, ei työkkärin virkailija luultavasti tajua hölkäsen pöläystä hänen alastaan tai ammatistaan. 

Miksi oletat, että maisteri ei tiedä mitään maisterien töistä?

Koska kaikki maisterit eivät tee samanlaisia töitä. Ei ole olemassa mitään "maisterin töitä", vaan eri aloilla tehdään hyvin erilaisia töitä. Jonkinlainen käsitys voi toki olla sellaisista selkeistä töistä kuin opettajan työ, mutta aika monen alan kohdalla voi täysin toisen alan ihmisen olla vaikea arvioida sitä, miten osaamista voi soveltaa, mitä työ oikeasti vaatii, millaisia työllistymismahdollisuuksia alalla on, jne.

En myöskään ole ihan vakuuttunut, ovatko kaikki työvoimaviranomaiset koulutukseltaan maistereita. Niin omituisia kokemuksia itselläni ja tutuillakin on työkkäristä vuosien takaa. Esimerkiksi yksi tuttu oli opiskellut elokuva-alaa, ja koska yksi elokuva-alan töistä on "kuvaaja", hänelle ehdotettiin työkkäristä töitä valokuvaamosta. Toinen tuttu taas oli toiminut äitiysvaate- ja vauvatavarakaupan myyjänä, ja hänet työkkäri pakotti hakemaan jotain it-alan myyjän duunia - työkkärin näkemyksen mukaan ilmeisesti myyjä kuin myyjä, vaikka it-alan myyjällä tietenkin pitäisi olla it-alan asiallista tuntemusta, eli pelkkä kassakoneen käyttö ei todellakaan olisi riittänyt. Jos näin yksinkertaisissa asioissa jo sössittiin, niin vaikea uskoa, että ovat yhtään paremmin kartalla akateemisten alojen työkuvioista.

Vierailija
78/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea kohta:

https://areena.yle.fi/1-50979209?seek=1629

Kiitti! Osasit hyvin laittaa!

Vierailija
79/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tyrskäys kertoo kaiken tästä uudistuksesta.

Eiköhän se kerro siitä, että hän ei usko koulutetun, osaavan, työkokemusta hankkineen miehen päätyvän työkkärin asiakkaaksi. Jostain syystä meidän pitkäaikaistyöttömämme ja valittavat työttömämme ovat pääosin kouluttamattomia, mielenterveysongelmaisia ja jo kolmannen polven työttömiä. Ei sellaiseksi monikaan päädy, siihen synnytään tai se valitaan.

Tuskin tuommoinen tusinatutkija on työmarkkinoilla mikään puolijumala. Tutkimus jatkuu niin kauan kuin ay-rahaa tulee. Jos jostain pitää säästää, niin...

Vierailija
80/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ottaa vastaan mitä tahansa töitä. Ongelma on vaan se että kukaan ei halua mua töihin.. niin että kuinka sitte?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän