Minkä takia ihmisille on niin tärkeää että nimi
sopii mahdollisimman hyvin sukunimeen?
Aina täälläkin ollaan sitä mieltä että ei voi antaa lapselle erikoista nimeä jollei se sovi hyvin sukunimeen...
Aika harvassa paikassa ihmistä kutsutaan koko nimellä! Armeijassa puhutaan vain sukunimellä ja yleensä elämässä puhutaan ihmisistä vain etunimellä Jotkut puhuvat sukunimellä mutta TOSI harvoin et ja sukunimellä.
Ja oletteko ottaneet huomioon että varsinkin tytöt menevät naimisiin ja monesti ottavat miehensä sukunimen. Ja mitäpä jos mies onkin ulkomaalainen? Turkkilainen tai Intialainen?
Tai mitäpä jos poikanne ottaakin naisen sukunimen?
Loppujen lopuksi ei taida olla niin paljon väliä sopiiko se nimi sukunimeen... onko se sitten Pirjo Möttönen joka ehkä menee naimisiin 20 vuotiaana ja onkin loppuelämänsä Pirjo Asser tai Cassandra (jolla on nyt ruotsalainen sukunimi kun kerran ruotsinkieliiä ollaan) niin nimi vaihtuu tavalliseesn Virtaseen...
Eikö voida antaa sellaista etunimeä joka on jokaisen mielestä se kaunein? On se sitten vierasperäinen tai ei, sopii se sitten sukunimeen tai ei. Mitä väliä sillä pitemmän päälle oikeasti on?
Lapselle se nimi joka on omasta mielestä kaunein!
Kommentit (9)
" varsinkin tytöt menevät naimisiin" ? Keskenäänkö vai miten he voisivat mennä naimisiin enemmän kuin pojat?
eli kyllä ne nimet aika usein yhdessä esiintyy. Olisi ikävää, jos nimi aiheuttaisi toisessa päässä naurunpyrskähdyksiä.
Omassa työssäni käytetään niin usein, että olisi kauheaa olla jokin Cindy-Christine Ruuppa-Ryynänen.
Toisekseen, erikoinen nimi ei ole välttämättä vierasperäinen, eikä vierasperäinen nimi aina liian erikoinen.
Työstä tietysti riippuen, koko nimeä käytetään usein todella paljon. Omassa työssäni tapaan päivittäin uusia ihmisiä, joille esittäydyn koko nimellä. Kun olin kotiäitinä, silloin ei tosiaankaan tarvinut...
Nimi määrittää mulle isoa osaa identiteetistäni. Naimisiin mennessäni otin mieheni sukunimen suuresta syystä siitä, että se sopi etunimeeni hyvin.
Lasteni nimien valinnassa kokonaisuus oli erittäin tärkeä. Sanomattakin on selvää, että kammoan yli kaiken juuri näitä Angelica Lilianna Virtanen -yhdistelmiä, joissa vierasmaalaisia tai vierasmaalaisittain kirjoitettuja nimiä yhdistetään supisuomalaiseen sukunimeen.
Eli mulle asia on/oli tärkeä.
Mitäpäs jos pikku Angelica Liliana meneekin naimisiin Robbie Williamsin kanssa naimisiin ( en tarkoita laulajaa vaan nimeä) ?
Mitenkä aiot tämän tilanteen miettiä etukäteen jotta tavallinen Pirjosi sopii Williamisin kanssa?
Pointtini on että ette te vanhempina voi päättää mikä lapsenne sukunimeksi tulee hänen aikuisiäkseen!
Ja kun tuossa tuli halveksuttua tuo koti-äitikin, niin itse olen hoitovapaalla ja työssä olen myyntityössä (kun sinne vuoden pästä palaan) niin esittelen itseni joka kerta koko nimellä kun asiakkaalle soitan n. 20 kertaa päivässä.
Eli tiedän kyllä mitä on esitellä itsensä monta kertaa päivässä!
Vaikka nimeni on tuiki tavallinen, olisin saattanut mennä naimisiin miehen kanssa jolla olisi ollut etunimeeni sopimaton sukunimi... ja mitäs sitten?
Kenen ongelma se sitten oikeasti on? Sinun? Ei ainakaan minun!
Vierailija:
Mitäpäs jos pikku Angelica Liliana meneekin naimisiin Robbie Williamsin kanssa naimisiin ( en tarkoita laulajaa vaan nimeä) ?Mitenkä aiot tämän tilanteen miettiä etukäteen jotta tavallinen Pirjosi sopii Williamisin kanssa?
Pointtini on että ette te vanhempina voi päättää mikä lapsenne sukunimeksi tulee hänen aikuisiäkseen!
Ja kun tuossa tuli halveksuttua tuo koti-äitikin, niin itse olen hoitovapaalla ja työssä olen myyntityössä (kun sinne vuoden pästä palaan) niin esittelen itseni joka kerta koko nimellä kun asiakkaalle soitan n. 20 kertaa päivässä.
Eli tiedän kyllä mitä on esitellä itsensä monta kertaa päivässä!
Vaikka nimeni on tuiki tavallinen, olisin saattanut mennä naimisiin miehen kanssa jolla olisi ollut etunimeeni sopimaton sukunimi... ja mitäs sitten?Kenen ongelma se sitten oikeasti on? Sinun? Ei ainakaan minun!
- Minä päätän vain lasteni nimistä siihen asti, kunnes ovat aikuisia. Sitten tehköön mitä haluavat. Kukaan ei varmaankaan ole päättämässä naimisiin menevien lastensa sukunimistä?
-Missähän halveksin kotiäitejä? Itse vaihdoin kotiäitiyteni työelämään n. kk sitten eli asia on varsin hyvin muistissa. Harvemmin siellä koko nimeä tarvi käyttää, ei ainakaan hiekkalaatikolla muille äideille? Ja kyllä, olen myös myyntityössä ja siellä sitä vasta pitääkin esitellä itsensä. Musta tuntuu mukavalta, kun on itse tyytyväinen nimeensä eikä se ole pitkä ja hankala jatkuvassa käytössä.
- Jos menisin naimisiin miehen kanssa, jonka sukunimestä en pidä tai joka ei sopisi omaan nimeeni, en sitä ottaisi. Hyvin yksinkertaista. Edelleen, lapseni saavat tehdä asiassa aikuisena ihan miten haluavat.
- Eihän tämä toivottavasti ole kenenkään ongelma? Harmi, että siitä tuli sinun ongelmasi luettuasi vastaukseni ap:lle. Kuten yritän toistaa, nämä asiat ovat mulle tärkeitä ja teen oman mieleni mukaan, tee sinä miten haluat.
trv. nro15
aika paljon koko nimeään käyttää ja nimenomaan työelämässä. Nimi on käyntikortti ja ainakin minä haluan, että nimi on edustava, eikä vitsi!
Eikä sitä puolison sukunimeä tarvitse ottaa, jos ei se yhtään sovi - eikä minusta muutenkaan pitäisi ottaa.