Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mielestä en saa "paapoa" ekaluokkalaista

Vierailija
01.09.2015 |

Eli lapsen pitää oppia itse heräämään oikeaan aikaan, syödä aamupala ja tehdä aamutoimet. Välillä katsoo vain kelloa, että osaa lähteä kouluun oikeaan aikaan.

Pari kertaa kun myöhästyy, niin oppii kuulemma siitä ja on ihan nolona.

Mitä mieltä?

Itse olen kotona nuorempien sisarusten kanssa. Nyt sitten jätin lapsen vastuulle koko aamun ja lopputulos: Heräsi 30min herätuskellon jälkeen ja vielä 15min ennen lähtöä aamupala syömättä, vaatteet pukematta ja hampaat pesemättä.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että lapset ovat tärkeintä maailmassa. Eivät ukon viisastelut. Sehän voi olla vain kateellinen ja katkera, kun siitä ei ole lapsena huolehdittu kunnolla, vaan on joutunut itse huolehtimaan liian pienenä asioistaan.

Vierailija
22/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:21"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:56"]Minustakin aika kamalalta kuulostaa, että vanhemmat tavallaan järjestää "ansan" omalle lapselleen, että nyt yhtäkkiä pitääkin osata paljon enemmän kuin mitä on ennen vaadittu, ja mitä ei olla harjoiteltu. Ekaluokkalaisen ajantaju on vielä jäsentymätön eikä hän ymmärrä kelloa samalla tavalla kuin vanhempi lapsi. Aika karsea äiti olet, jos et yhtään käytä omaa järkeäsi ja luota omiin tunteisiisi. Onko sun miehellä muutenkin suhun tommonen henkinen yliote, että jos hän jotain sanoo, niin sitten toteutat sen vaikka tiedät että se on väärin lasta kohtaan? Pienet ekaluokkalaiset tarvitsevat tukea siihen, että koulu lähtee käyntiin. He ottavat helposti vielä kaikki myöhästelyt ja unohtelut tosi raskaasti, tuntevat olevansa huonoja ja heillä on koko päivä pilalla sen vuoksi. Sun lapsen luokalla tuskin on yhtään normaalista perheestä tulevaa ekaluokkalaista, jonka äiti katsoisi vieressä kun lapsi myöhästyy ja joutuu menemään nälkäisenä kouluun.   [/quote] Eikös ekaluokkalaisten äidit ole yleensä jo töissä?

[/quote]

Osa on, osa taas ei ole vielä siihen aikaan aamusta kotona. Jos äiti ja isä ovat aamuisin poissa, osa aamutoimista tietysti on PAKKO siirtää lapselle, mutta silloinkin voi puhelimitse herättää lapsen ja muistuttaa oikeasta kotoalähtöajasta.

Ja on kaksi eri asiaa se, mikä on käytännön sanelema pakkojärjestely ja se, mikä on ihanteellinen menettely silloin, kun valinnanvaraa on.

16

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sorry, siis p.o.: osa taas ei ole vielä siihen aikaan aamusta töissä, VAAN ON kotona...

23/16

Vierailija
24/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:22"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:21"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:56"]Minustakin aika kamalalta kuulostaa, että vanhemmat tavallaan järjestää "ansan" omalle lapselleen, että nyt yhtäkkiä pitääkin osata paljon enemmän kuin mitä on ennen vaadittu, ja mitä ei olla harjoiteltu. Ekaluokkalaisen ajantaju on vielä jäsentymätön eikä hän ymmärrä kelloa samalla tavalla kuin vanhempi lapsi. Aika karsea äiti olet, jos et yhtään käytä omaa järkeäsi ja luota omiin tunteisiisi. Onko sun miehellä muutenkin suhun tommonen henkinen yliote, että jos hän jotain sanoo, niin sitten toteutat sen vaikka tiedät että se on väärin lasta kohtaan? Pienet ekaluokkalaiset tarvitsevat tukea siihen, että koulu lähtee käyntiin. He ottavat helposti vielä kaikki myöhästelyt ja unohtelut tosi raskaasti, tuntevat olevansa huonoja ja heillä on koko päivä pilalla sen vuoksi. Sun lapsen luokalla tuskin on yhtään normaalista perheestä tulevaa ekaluokkalaista, jonka äiti katsoisi vieressä kun lapsi myöhästyy ja joutuu menemään nälkäisenä kouluun.   [/quote] Eikös ekaluokkalaisten äidit ole yleensä jo töissä?

[/quote]

Ei jos kotona on pikkusisaruksia.
[/quote]
Ei niitä pikkusisaruksia yleensä loputtomasti, keskimäärin 0,7. Niistäkin aika moni on sen verran samanikäisiä kuin isompi lapsi, että hoitovapaat ovat lopppuneet ajat sitten. Väittäisin, että on yleisempää, että ekaluokkalaisen äiti (tai isä) ei ole kotona kuin että on.

Vierailija
25/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:51"]Miten pystyt vain seuraamaan sivusta kuinka kello käy ja lapsesi selvästi tulee myöhästymään koulusta ilman että edes muistuttelisit asioista? Aika karua.
[/quote]

En pystykään :'( Mutta mies oli kotona, joten piti vain antaa olla.

Ap

Vierailija
26/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:34"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:51"]Miten pystyt vain seuraamaan sivusta kuinka kello käy ja lapsesi selvästi tulee myöhästymään koulusta ilman että edes muistuttelisit asioista? Aika karua. [/quote] En pystykään :'( Mutta mies oli kotona, joten piti vain antaa olla. Ap

[/quote]

Minä haistattaisin pitkät miehelle. 

Näen omassa miehessäni paljon samaa. Hän vaati aikoinaan ekaluokkalaiselta paljon (koska nyt sattuu olemaan jo koululainen sentään). Lapsen olisi esim. pitänyt osata valita oikeat vaatteet. Ei ekaluokkalainen vielä osaa katsoa sääennusteita jotta osaisi valita asianmukaiset vaatteet. Yleensä katsoin hänen kanssaan edellisenä iltana vaatteet valmiiksi. Nykyään lapsi on kolmasluokkalainen ja hän vain kysyy että minkälaista ilmaa on luvattu, tarvitaanko vaikka kumpparit.

Meillä oli kyllä sekin, että aikataulu ei saanut paljoa vuotaa koska lapsi kulki taksilla (tai kulkee vieläkin) kouluun eli jos myöhästyy taksista, ei pääse kouluunkaan. Näitä tapahtui muutaman kerran vaikka soitin töistä että nyt ulkovaatteet päälle ja ulos odottamaan.

Vierailija
27/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:22"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:21"]

[/quote]

Ei jos kotona on pikkusisaruksia.
[/quote]

Miten töissä olo estää huolehtimasta lapsesta? Ei kaikki mene seiskaksi töihin! Meillä lapsilla alkaa koulu aina kasilta ja kulkevat yleensä samaa matkaa mieheni kanssa bussilla. Lapset keskustassa koulussa ja mies kasiksi töihin. Minä olen vauvan kanssa kotona ja silti herään aina niin, että olkaa kaikki aamupalalla ruokapöydässä. Siinä voi vielä vähän jutustella ja tarkistaa, että kaikki tietävät päivän menoista ja aikatauluista. Aika tyhmä väite, että äiti, joka huolehtii ekaluokkalaisestaan ei voisi olla töissä! Ja ihmettelen myös tätä suomalaista kiirettä kasvattaa pienistä lapsista aikuisia. Päiväkodin jälkeen lasten pitäisi olla täysin itsenäisiä ja odotetaan vaan, että muuttaisivat jo kotoa. Ihme asenne.

Vierailija
28/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siis täysin miestä vastaan!! Hoputin kyllä ja autoin sitten lasta lähtemään, kun näytti jo tosi pahalta. Oli koulussa 5min ennen. Ehti juuri ja juuri.

Yleensä siis mies ei ole kotona ja näkemässä meidän aamutoimia. Herätän lapsen ja autan aamupalan kanssa tarvittaessa. Joskus herää itse, joskus ei. Kasin aamut tosi vaikeita.

Katson, että saa vaatteet päälle (lähtee säänmukaisissa vaatteissa). Illalla kyllä kaikki laitettu valmiiksi.

Nyt sitten mies seurasi aamutoimia ja hermostui, kuin autoin lasta koko ajan ja hoputin.

Ap

Ap

Vierailija
29/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:21"]

Eikös ekaluokkalaisten äidit ole yleensä jo töissä?

[/quote]

Koulua aloittavan lapsen vanhemmalla on oikeus tehdä lyhennettyä työaikaa. Myös isällä! Tässä tapauksessa se taitaa olla aivan mahdoton ajatuksenakin, ja sitä paitsi ap on kotiäiti.

Vierailija
30/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:21"]

Eikös ekaluokkalaisten äidit ole yleensä jo töissä?

[/quote]

Koulua aloittavan lapsen vanhemmalla on oikeus tehdä lyhennettyä työaikaa. Myös isällä! Tässä tapauksessa se taitaa olla aivan mahdoton ajatuksenakin, ja sitä paitsi ap on kotiäiti.
[/quote]

Ei kaikki ekaluokkalaisten äidit todellakaan ole töissä. Kyse on esikoisesta minun kohdalla ja pienempi sisarus täyttää 3v ja vauva tulossa :)

Ap

Vierailija
31/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistata sille ukolle paskat ja hoidat aamutoimet omaan malliisi. Perseestä sun ukkos!!!!

Vierailija
32/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksesi miehellesi, että kuuluu ihan isänkin tehtäviin huolehtia lapsestaan - myös aamulla! Sinä olet kotona, niin luonnollisesti voit auttaa lastasi aamulla kouluun, mutta yhtä lailla se kuuluu miehellesikin.

Vierailija
33/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 aamuina olin ekaluokkalaisen kanssa kotona ja kuskasin kouluun.... kelloa katseltiin aamupalaa syödessä ja silti tuo unohtui unelmoimaan ja unohti ajankulun aivan täysin.

Nyt tokalla etenee vähän vauhdikkaammin.

9 aamuina jätän aamupalapöytään ja kännykkä hälyttää kun on alettava laittaa ulkovaatteita ja uudelleen kun on mentävä oveta ulos. Sujuu.

Kai tuo alkaa olla omatoimisempi joskus 3-4 luokan aikana... saa nähdä, vielä ei ainakaan ole mitään ajantajua.

Vierailija
34/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:42"]

Itse olen siis täysin miestä vastaan!! Hoputin kyllä ja autoin sitten lasta lähtemään, kun näytti jo tosi pahalta. Oli koulussa 5min ennen. Ehti juuri ja juuri. Yleensä siis mies ei ole kotona ja näkemässä meidän aamutoimia. Herätän lapsen ja autan aamupalan kanssa tarvittaessa. Joskus herää itse, joskus ei. Kasin aamut tosi vaikeita. Katson, että saa vaatteet päälle (lähtee säänmukaisissa vaatteissa). Illalla kyllä kaikki laitettu valmiiksi. Nyt sitten mies seurasi aamutoimia ja hermostui, kuin autoin lasta koko ajan ja hoputin. Ap Ap

[/quote]

No eikö sillä ollut parempaa tekemistä kuin kyylätä jotain tuollaista. Ärsyttävä mies.

Vierailija
35/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on toiminnanohjaus ja valmistautumisasia. Meillä ei osannut kelloa kunnolla joten sanoin mitä milloinkin pitää tehdä. Siinä on kyllä ihan ajastetut systeemit. Jos ajatellaan että matkaan menee 15 minuuttia ja koulu alkaa 8.00. Niin:

7:00 herätys, pukeutuminen (vaattet on sängyn vieressä valmiina)

7:15 vessaan, hammaspesu

7:25 aamupala

7:40 ulkovaatteet, reppu ja menoksi

Kuten huomaat aikataulu on tiukka ja siihen ei sovi mitään ylimääräistä. Kirjoita se johonkin ylös lapselle.

Vierailija
36/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni vei monena aamuna autolla kouluun taloyhtiön rappusilla itkeneen ekaluokkalaisen pojan. Se poika ei jotenkin vaan saanut mentyä sinne kouluun yksin.
Sen vanhemmat olivat lähteneet töihin ja poika jätetty itsekseen selviämään. Surullista. Isäni sitten hankki lopulta asiaan apua.

Vierailija
37/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvä päivä nähköön :D mä olenkin miettinyt että mistä niitä ihmisiä tulee jotka ei koskaan saa omatoimisesti mitään aikaan, ei aloitettua eikä lopetettua. Ei ujostella mutta silti "viitsiksää kysyä/tehdä/mennä ekana?". nyt se selvis, ne on av-mammojen lapsia :D nää teidän joidenki lapset tulee oleen raskasta seuraa.. Tottakai saa huolehtia ja välittää, 7v ei ole ihan pikkulapsi mutta ei vielä iso poika/tyttökään joten avustus aamutoimissa on ymmärrettävää (niin on minullekin tehty), ei se että ne tehdään lähestulkoon hänen puolestaan ja lapsi kulkee zombina sängystä kouluun ja sama takaisin. Mutta 4-9lk?? Huhhuh. Ja turhaa älisette tästä mielipiteestä, ette te tiedä koska ette joudu olemaan niille lapsille kaveria

Vierailija
38/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:34"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:51"]Miten pystyt vain seuraamaan sivusta kuinka kello käy ja lapsesi selvästi tulee myöhästymään koulusta ilman että edes muistuttelisit asioista? Aika karua. [/quote] En pystykään :'( Mutta mies oli kotona, joten piti vain antaa olla. Ap

[/quote]

Herää nyt jo hemmetti huolehtimaan siitä lapsestasi ! Kaikenlaisia idiootteja vanhempina.Vastahan tässä on koulua käyty vajaa kuukausi. Kyllä se sieltä ajan kanssa oppii. Monet ekaluokkalaiset eivät tunne edes kelloa, ja juuri saattavat unohtua touhuilemaan ihan jotain muuta kuin pitäisi. Mutta kyllä ne oppii ilman tollaisia koulujakin.

Vierailija
39/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:19"]

Ei hyvä päivä nähköön :D mä olenkin miettinyt että mistä niitä ihmisiä tulee jotka ei koskaan saa omatoimisesti mitään aikaan, ei aloitettua eikä lopetettua. Ei ujostella mutta silti "viitsiksää kysyä/tehdä/mennä ekana?". nyt se selvis, ne on av-mammojen lapsia :D nää teidän joidenki lapset tulee oleen raskasta seuraa.. Tottakai saa huolehtia ja välittää, 7v ei ole ihan pikkulapsi mutta ei vielä iso poika/tyttökään joten avustus aamutoimissa on ymmärrettävää (niin on minullekin tehty), ei se että ne tehdään lähestulkoon hänen puolestaan ja lapsi kulkee zombina sängystä kouluun ja sama takaisin. Mutta 4-9lk?? Huhhuh. Ja turhaa älisette tästä mielipiteestä, ette te tiedä koska ette joudu olemaan niille lapsille kaveria

[/quote]

Mitä vikaa on siinä, että helpottaa isommankin lapsen arkea? En nyt tarkoita että joka aamu tuodaan aamupala sänkyyn, katsotaan vaatteet valmiiksi jne. Mutta silloin kun siihen on mahdollisuus. 

Esimerkiksi oma mieheni tekee minulle eväät valmiiksi vaikka osaisin tehdä ne itsekin. Niin ja keittää hän kahvitkin valmiiksi vaikka ei itse juo kahvia. Hän lähtee aiemmin töihin kuin minä ja tietää, että minulle aamut ovat muutenkin yhtä helvettiä (toki eväät voisi tehdä illallakin mutta aina unohdan). Olen aamu-uninen ja herääminen kestää ikuisuuden. Pienellä teolla voi helpottaa myös lapsen/nuoren arkea.

Vierailija
40/90 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan arkena aamupala lapsille joka aamu, vanhin on jo 12-v. :D
Itse asiassa, mies paapoo minutkin pilalle keittämällä minulle kahvia. Pitäisikö tästäkin luopua ihan vain siksi etten totu liian hyvään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä