Säärien iho vereslihalla kun kutittaa koko ajan, apua
Onko ajatuksia mikä voisi olla syynä? Olen raapinut varmaan unissani eniten mutta sääriluiden molemmin puolin on syvää kutinaa, iho on rutikuiva enkä kotikonstein löydä apua.
Kortisonivoidetta olen kokeillut kuureina usein, ei juuri vaikutusta. Allergialääkeistä ei apua. Kaikki apteekin rasvat ja öljyt kokeiltu.
Vaiva on ollut jo vuosia, talvella pahin muttei enää helpota kesäisinkään. Iho on paksuuntunut ja ei tarkkarainen punoitus on pahimmilla alueilla, lähinnä siis yksi laaja alue luun molemmin puolin. Muutoin sääret normaalissa kunnossa, kutinaa vain siis noissa kohdin.
Rasvaan 2-3 kertaa päivässä. Kutina häiritsee koko ajan ja aamulla saatan herätä nahanpalat kynsien alta roikkuen kun olen yöllä sortunut raapimaan.
Kommentit (66)
Mulle tuollainen tuli sitrushedelmistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on psoriasis, ja sen lisäksi tuota säärten etupuolten kutinaa, jota kuivuminen (talvi ja sheivaus) pahentavat. Kommentteja lukiessa tulee pakosti mieleen, että autoimmuunipuolta edustavat suunnilleen kaikki mainitut vaivat (allergiat ja astma). Eli katse stressitasoihin... Myös ikääntyminen heikentää immuunipuolustusta.
Kiitos tästäkin vastauksesta. Minulla on jo kolme ai-sairautta, suvussa psoria. Itsellä ollut joskus päänahka siinä kunnossa että siihen psori diagnosoitiin mutta siitä on jo vuosia eikä vaiva palannut.
Ehkä en tästä tosiaan selviä ilman ihotautilääkärillä käyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli tommonen ihan yhtäkkiä vaan, rasvailin erilaisilla rasvoilla, mikään ei auttanut. Jotkut rasvat jopa pahensivat sitä, punoitusta tuli lisää.
Säären toisella sivulla siis, isohko alue.
Vuoden raavittuani menin tavalliselle lääkärille, hän sanoi että atooppinen ihottuma, määräsi keskivahvaa kortisonivoidetta yhden kuurin. Parani eikä ole takaisin tullut.
Eikä minulla siis ole muuten atooppinen iho. Selkeästi tuo ihottuma-alue tarvitsi kortisonia parantuakseen. Sen jälkeen en ole tehnyt alueelle yhtään mitään, se voi nyt oikein hyvin.
Tsemppiä ap, lääkäriin vaan!
Kiitos. Olen käyttänyt vahvinta kortisonivoidetta mitä apteekista saa kuureina kymmeniä kertoja. En huomannut mitään eroa, alussa aina näyttää että auttaa mutta ei sitten kuitenkaan.
Aion mennä lääkäriin pikimmiten. Viime kesänä jalat ei parantuneet yhtään ja oli hankalaa peitellä jalkoja. On ne niin karun näköiset.
Kerrot kärsineesi vaivastasi jo vuosia. Ei tuon perusteella ainakaan voi sanoa että olet pikimmiten lääkärin apua hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin voiteissa voi olla jotain allergisoivia ainesosia. Ne kai pitäisi olla ilman niitä. Liian paksu voide ei enää kosteuta hyvin, vaan jää ihon pintaan tököttämään valkoisena massana. Miten taval. voide toimii. Oletko allerginen jollekin aineelle arjessa, pesuaine, kemikaali tai ruoka joka lisää oireita kun kosket niihin. Oletko saanut oikean diagnoosin, jos on jotain vielä huomaamatta. Auttaako jos ei käy kovin kuumassa suihkussa ja hiustenhoitoaineessa yms voi olla myös allergisoiva osa, jopa apteekin oma hoitoaine teki selkäni ihoon ongelman. Ison firman joka on tutkinut tarpeeksi ainesosia joku tuote voi toimia. Entä vaatteiden kuidut ja petivaatteet? Vedessäkin on klooria. JOS ihossasi on esim. hiivatulehdus tai tulehdus, sekin kutittaisi. Erikoislääkäri näkisi mikroskoopilla paremmin iholle tai näyte. Monilla on päänahan kanssa sama ongelma kuivuu koko ajan.
Näitäkin olen miettinyt. Olen vaihtanut kaikki pesuaineet kokeillakseni mutta totuuden nimissä en ole edes ymmärtänyt mitä minun olisi pitänyt välttää.
Käytän pääsääntöisesti apteekin tuotteita ja nekin herkälle iholle tarkoitettuja.
Vaatteet vaihdan päivittäin puhtaisiin.
En ole todetusti allerginen millekkään, nikkeli on ainut mistä saan välittömiä iho-oireita. Ja elämän varrella jokunen lääkeaine on allergisia oireita tehnyt mutta ne on sellaisia mitä saa vain reseptillä.
Minullekin ilmestyi muutama vuosi sitten sääriin punaisia läikkiä. Ne eivät varsinaisesti kutise, ellei niitä ala raapimaan. Kevään korvilla (tai vuoden alkupuolella) aina ilmestyvät, ja syksyllä yleensä häviävät. Epäilin aluksi ihosyöpää tai psoriasista, mutta ihosyöpä ei todennäköisesti välillä parane, ja nuo punaiset alueet eivät hilseile, kuten psoriasis. Iho on hieman sellaista kanannahkamaista noissa kohdissa.
Ei hajua, mitä tuo on. Koska vaiva on ollut lähinnä kosmeettinen, en ole käynyt vielä tuon takia lääkärissä. Joskus olen kokeillut jotain hydrokortisonivoidetta, mutta en ole huomannut sen auttaneen. Toki tuo voide on ollut mietoa, ilman reseptiä saatavaa.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta raapiminen.
Aloittajan mukaan raapiminen tapahtuu nukkuessa.
Pihkavoide on ihmevoide kokeile439
Vierailija kirjoitti:
Voi aiheuttaa allergisia oireita sekin, ei kannata kokeilla, jos on hartsiallergia.
Jos olet mies luovu pitkistä kalsareista. Naiset luopukoon omista hiostavista vermeistään.
Itsellä oli sama vaiva joka loppui kun siirryin käyttämän normaaleja sisähousuja joiden päälle vedin ulkonaolon ajaksi toppahousut päälle. Tällöin sääret ei hikoa jos on sisällä koko päivän.
Mulla oli vuosi sitten aivan kamala ihottuma päästä varpaisiin, etenkin jalat oli aivan raadellut. Syytä en tiedä. Mulla oli ainakin kova stressi silloin. Lopulta kun sain raapimisen lopetettua niin alkoi helpottaa. Kun kutina iskee, niin pitää vaan kestää se ja hengitellä mutta elä perkule raavi. Yöksi hanskat.
Vierailija kirjoitti:
Sain pihkavoiteesta allergisen reaktion. Haavan parantuminen viivästyi ja olen aika varma että arpikin jäi rumemmaksi tuon takia. Kannattaa ainakin muutaman päivän ajan sipaista tuota vaikka käsivarrelle ja katsoa tuleeko ihoreaktioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli tommonen ihan yhtäkkiä vaan, rasvailin erilaisilla rasvoilla, mikään ei auttanut. Jotkut rasvat jopa pahensivat sitä, punoitusta tuli lisää.
Säären toisella sivulla siis, isohko alue.
Vuoden raavittuani menin tavalliselle lääkärille, hän sanoi että atooppinen ihottuma, määräsi keskivahvaa kortisonivoidetta yhden kuurin. Parani eikä ole takaisin tullut.
Eikä minulla siis ole muuten atooppinen iho. Selkeästi tuo ihottuma-alue tarvitsi kortisonia parantuakseen. Sen jälkeen en ole tehnyt alueelle yhtään mitään, se voi nyt oikein hyvin.
Tsemppiä ap, lääkäriin vaan!
Kiitos. Olen käyttänyt vahvinta kortisonivoidetta mitä apteekista saa kuureina kymmeniä kertoja. En huomannut mitään eroa, alussa aina näyttää että auttaa mutta ei sitten kuitenkaan.
Aion mennä lääkäriin pikimmiten. Viime kesänä jalat ei parantuneet yhtään ja oli hankalaa peitellä jalkoja. On ne niin karun näköiset.
Itsekin käytin apteekista saatavaa hydrokortisonia useita kertoja, ja sama kokemus, että ihan kuin olisi vähän auttanut aluksi, mutta ei sitten kuitenkaan.
Lääkärin määräämä keskivahva kortisonivoide alkoi auttaa noin viikossa, ja kahden viikon päästä kutina ja punoitus oli tiessään!
Tietenkin vaivasi voi olla erilaista laatua kuin minulla, mutta omasta tapauksestani opin sen, että terveihoisellekin voi tulla ongelmia, joista saattaa myös päästä helposti eroonkin.
Minulla oli aiemmin huulessakin pieni rosoinen kohta, jota jo pelkäsin syöväksi. Ihotautilääkäri sanoi sitäkin kuitenkin ihottumaksi, ja sekin parani kortisonilla! Se on joskus uusinut, mutta laitan kortisonivoidetta niin häviää taas.
Vuodevaatteet ja vaatteet onko nioissä pesuainejäämiä. Nuku (ohuet valkoiset) hanskat käsissä.
Paljon ylipainoa,verenkierto heikkenee.,varsinkin jaloissa..
Joo, mene ihotautilääkärille. Ei arvauskeskukseen.
Mulla oli vuosia pahoja oireita, sitten kun arvauskeskuksen hoidot eivät auttaneet, lähdin ihotautilääkärille. Diagnoosi tuli 3 sekunnissa lääkärin katsottua mun ihoa. Psoriaasi kyseessä.
Kutittaa vietävästi öisin. Just viime aamuyöllä heräsin siinä neljän aikaan laittamaan psorivoidetta, että sain nukuttua.
Kuulema ihosairaudet ovat vaikeita diagnosoida yleislääkäreille, joten oli psori tai joku muu, niin kantsii mennä ihotautilääkärille. Saa myös paremmat lääkkeet reseptillä. Lisäksi mun lääkäri neuvoi myös miten lääketvoidetta kannattaa levittää, koska hänen mukaansa voiteen käyttöohjeessa oli väärää tietoa.
Iholla oireilevia allergioita ja yliherkkyyksiä eivät lääkärit pysty diagnosoimaan oikein mitenkään. Ne pitää vaan testata itse.
Sama vaiva. Kevyt kuorinta suihkussa silloin tällöin ja joka suihkun jälkeen sekä voide, että öljyä, esim arganöljy.
Hanskat yöksi. Tai auttaako jos nukkuu pitkissä housuissa. Tai laittaa jotkut sidokset sääriin aina yöksi. Minulla alkoi tänä talvena kutisemaan sääret ekaa kertaa. Rasvaaminen auttanut pahimpaan kutinaan ja koitan vaan olla raapimatta. Enää ei kokoajan kutise, mutta välillä tekee mieli raapia.
Kutinaa jalkoihin voivat aiheuttaa myös suonikohjut, eikä tarvitse olla edes päällepäin näkyvät. Minulla oli tuo hillitön kutina nimenomaan säärissä ennen suonikohjuleikkausta. Leikkauksen jälkeen ei ole kutinaa enää ollut.
Joissakin voiteissa voi olla jotain allergisoivia ainesosia. Ne kai pitäisi olla ilman niitä. Liian paksu voide ei enää kosteuta hyvin, vaan jää ihon pintaan tököttämään valkoisena massana. Miten taval. voide toimii. Oletko allerginen jollekin aineelle arjessa, pesuaine, kemikaali tai ruoka joka lisää oireita kun kosket niihin. Oletko saanut oikean diagnoosin, jos on jotain vielä huomaamatta. Auttaako jos ei käy kovin kuumassa suihkussa ja hiustenhoitoaineessa yms voi olla myös allergisoiva osa, jopa apteekin oma hoitoaine teki selkäni ihoon ongelman. Ison firman joka on tutkinut tarpeeksi ainesosia joku tuote voi toimia. Entä vaatteiden kuidut ja petivaatteet? Vedessäkin on klooria. JOS ihossasi on esim. hiivatulehdus tai tulehdus, sekin kutittaisi. Erikoislääkäri näkisi mikroskoopilla paremmin iholle tai näyte. Monilla on päänahan kanssa sama ongelma kuivuu koko ajan.