Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säärien iho vereslihalla kun kutittaa koko ajan, apua

Vierailija
20.03.2022 |

Onko ajatuksia mikä voisi olla syynä? Olen raapinut varmaan unissani eniten mutta sääriluiden molemmin puolin on syvää kutinaa, iho on rutikuiva enkä kotikonstein löydä apua.

Kortisonivoidetta olen kokeillut kuureina usein, ei juuri vaikutusta. Allergialääkeistä ei apua. Kaikki apteekin rasvat ja öljyt kokeiltu.

Vaiva on ollut jo vuosia, talvella pahin muttei enää helpota kesäisinkään. Iho on paksuuntunut ja ei tarkkarainen punoitus on pahimmilla alueilla, lähinnä siis yksi laaja alue luun molemmin puolin. Muutoin sääret normaalissa kunnossa, kutinaa vain siis noissa kohdin.

Rasvaan 2-3 kertaa päivässä. Kutina häiritsee koko ajan ja aamulla saatan herätä nahanpalat kynsien alta roikkuen kun olen yöllä sortunut raapimaan.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perusmaksa-arvot verikokein katsottu? Mikäli maksassa on jotain häikkää, se voi oireilla sietämättömänä ihon kutinana.

Vierailija
22/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta sheivaus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tämä sama vaiva noin vuosikymmenen, kunnes lopetin maitotuotteiden ja gluteenin käytön. Olin sitä ennen käyttänyt kortisonia ja keramidivoiteita, käynyt valohoidossa ja ihotautilääkärillä. Allergiatesteissä minulla ei näkynyt mitään ongelmia maidon ja viljojen kanssa.

Onpa mystistä. Muistatko oliko muuta oiretta? Esim vatsavaivoja?

Itse asiassa se ei ole kovin mystistä vaan hyvinkin yleistä. Kokeilin ruokavaliomuutosta, koska minulla oli ollut vatsaongelmia koko ikäni. Nekin paranivat. Olen elänyt ilman gluteenia ja maitotuotteita yli kymmenen vuotta mikä oli alkushokin jälkeen tosi helppoa.

Vierailija
24/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko perusmaksa-arvot verikokein katsottu? Mikäli maksassa on jotain häikkää, se voi oireilla sietämättömänä ihon kutinana.

Maksa-arvot oli viitteiden sisällä joskin yläkantissa.

Vierailija
25/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihokeliakia. Sääret ja usein myös kyynärvarret.

Vierailija
26/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta sheivaus

Ei tulisi mieleenkään sheivata, en ole pysynyt muutamaan vuoteen.

Vierailija
27/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla ei iho-oireita, pienintäkään. Netistä olen katsonut kuvia ko sairastuneilla eikä näytä yhtään samalta. Tämä kyllä toistuu usein kun yritän etsiä apua ja vatsaoireet sopisi siihen myös.

Vierailija
28/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta 40 vuotta. Yritän olla raspimatta mutta yöksi pitänee teipata lapset käteen.

En ole käynyt (vielä) lääkärillä. Etsin ihotautilääkäriä mutta netin perusteella ajat menee tosi pitkälle.

Minulla on lievä astma ollut lapsesta saakka, tämä oire on siihen nähden uusi.

Ruokavaliomuutos on varmasti ainut konsti jota en ole kokeillut, olisiko ehdottaa minkä välittämistä kokellla?

Minulla on hieman ruokarajoitetta, tulee vatsaoireita mutta niiden sekalainen kirjo ei anna vihiä mistään sellaisesta kuten keliakia tms.

Keliakialta tuo kyllä kuulostaa. Oletko laihan puoleinen?

Vierailija
29/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein käyt suihkussa? Levitätkä voiteen iholle heti suihkun jälkeen? Jos ei ole kyse ihokeliakiasta, niin kokeilisin kollageenilisää ja iho-omegaa.

Vierailija
30/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihotauti nimeltä dermographismus eli piirtopaukamointi. Alkoi aikoinaan juuri hirveällä kutinalla säärissä; on aika tyypillinen paikka tälle.

Sain ihotautilääkäriltä Ataraxia ja voiteen, joilla oireilu loppui.

Alttius kai säilyy, käsittääkseni autoimmuunitauti.

Tsemppiä!

Vierailija
31/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta 40 vuotta. Yritän olla raspimatta mutta yöksi pitänee teipata lapset käteen.

En ole käynyt (vielä) lääkärillä. Etsin ihotautilääkäriä mutta netin perusteella ajat menee tosi pitkälle.

Minulla on lievä astma ollut lapsesta saakka, tämä oire on siihen nähden uusi.

Ruokavaliomuutos on varmasti ainut konsti jota en ole kokeillut, olisiko ehdottaa minkä välittämistä kokellla?

Minulla on hieman ruokarajoitetta, tulee vatsaoireita mutta niiden sekalainen kirjo ei anna vihiä mistään sellaisesta kuten keliakia tms.

Keliakialta tuo kyllä kuulostaa. Oletko laihan puoleinen?

Lievä ylipaino on, painossa ei muutoksia ollut vuosiin.

Vierailija
32/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt ihotautilääkärillä?

Vierailija
33/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on atopia ja koko iän jokin alue ihosta on kutissut. Tänä talvena se on ollut ennen kaikkea kädet. Toisessa kädessä on ollut nyt raapimisen seurauksena useamman kuukauden ihottuma läikkä, joka on välillä parempi ja välillä huonompi. Ainut keino millä tämän kanssa pärjää on se ettei raavi vaikka mikä olisi. Kun ihon raapii rikki, se kutisee parantuessaan vielä enemmän ja kierre on valmis.

Vierailija
34/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein käyt suihkussa? Levitätkä voiteen iholle heti suihkun jälkeen? Jos ei ole kyse ihokeliakiasta, niin kokeilisin kollageenilisää ja iho-omegaa.

Joka ilta ja levitän voiteen heti kun kuivaan ihon. Aamulla levitän lisää rasvaa.

Vierailija
35/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tommonen ihan yhtäkkiä vaan, rasvailin erilaisilla rasvoilla, mikään ei auttanut. Jotkut rasvat jopa pahensivat sitä, punoitusta tuli lisää.

Säären toisella sivulla siis, isohko alue.

Vuoden raavittuani menin tavalliselle lääkärille, hän sanoi että atooppinen ihottuma, määräsi keskivahvaa kortisonivoidetta yhden kuurin. Parani eikä ole takaisin tullut.

Eikä minulla siis ole muuten atooppinen iho. Selkeästi tuo ihottuma-alue tarvitsi kortisonia parantuakseen. Sen jälkeen en ole tehnyt alueelle yhtään mitään, se voi nyt oikein hyvin.

Tsemppiä ap, lääkäriin vaan!

Vierailija
36/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla ei iho-oireita, pienintäkään. Netistä olen katsonut kuvia ko sairastuneilla eikä näytä yhtään samalta. Tämä kyllä toistuu usein kun yritän etsiä apua ja vatsaoireet sopisi siihen myös.

Turha luottaa siihen, että miltä ne ihovaivat muilla näyttää. Minun ihovaivani näytti aivan muulta kuin  mitä kuvien perusteella olisi voinut olettaa, alkuun hoidettiin siten, miltä se näytti. Kun hoito ei auttanut, otettiin näytepala ja sen perusteella löytyi punajäkälä.

Vierailija
37/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on psoriasis, ja sen lisäksi tuota säärten etupuolten kutinaa, jota kuivuminen (talvi ja sheivaus) pahentavat. Kommentteja lukiessa tulee pakosti mieleen, että autoimmuunipuolta edustavat suunnilleen kaikki mainitut vaivat (allergiat ja astma). Eli katse stressitasoihin... Myös ikääntyminen heikentää immuunipuolustusta.

Vierailija
38/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ahdistus voi tuoda kutinaa.

Terveisin yörapsuttelija

Vierailija
39/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kortisonivoide ollut riittävän vahvaa?

Vierailija
40/66 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli tommonen ihan yhtäkkiä vaan, rasvailin erilaisilla rasvoilla, mikään ei auttanut. Jotkut rasvat jopa pahensivat sitä, punoitusta tuli lisää.

Säären toisella sivulla siis, isohko alue.

Vuoden raavittuani menin tavalliselle lääkärille, hän sanoi että atooppinen ihottuma, määräsi keskivahvaa kortisonivoidetta yhden kuurin. Parani eikä ole takaisin tullut.

Eikä minulla siis ole muuten atooppinen iho. Selkeästi tuo ihottuma-alue tarvitsi kortisonia parantuakseen. Sen jälkeen en ole tehnyt alueelle yhtään mitään, se voi nyt oikein hyvin.

Tsemppiä ap, lääkäriin vaan!

Kiitos. Olen käyttänyt vahvinta kortisonivoidetta mitä apteekista saa kuureina kymmeniä kertoja. En huomannut mitään eroa, alussa aina näyttää että auttaa mutta ei sitten kuitenkaan.

Aion mennä lääkäriin pikimmiten. Viime kesänä jalat ei parantuneet yhtään ja oli hankalaa peitellä jalkoja. On ne niin karun näköiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän