kuntouttava työtoiminta
Hei onko niin että kuntouttavassa saa pitää ihmistä vuosikausia?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ajallisesti rajattua. Olisko niin että korkeintaan 2 vuotta putkeen. En ole ihan varma. Mutta kuntouttavan tarkoitus ei ole säilöä ihmistä tiettyyn toimintaan vaan tukea häntä eteenpäin opiskelemaan, työharjoitteluun, töihin.
Tunnen ihmisiä jotka on olleet kuntouttavassa 2008 lähtien ja vielä nykyäänkin.
Juu, ei ole rajattu ajallisesti. Niin kauan kuin on tarve. Max. kahden vuoden jakso voidaan sopia kerralla, mutta uusia niin pitkään kuin se on asiakkaalle tarkoituksenmukainen palvelu.
T. sossu
Kuka määrittää tarpeen?
No tähän vaikuttaa tietysti kaikkien osapuolien näkemys. Asiakkaan, sossun (kunnasta riippuen voi olla myös omavalmentaja/ sosiaaliohjaaja+te-virkailija, on erilaisia komboja) ja työtoimintapaikan ohjaajan.
T. sossu
Kuuleppas sossu! Asiakasta ei siellä kuunnella yhtään. Vaan kaikki ovat asiakasta vastaan mitä hän toivoo. Joitakin pidetään kuntouttavassa koska uhkaillaan karensilla, jos haluaa pois. Kolmen kuukauden pätkissä toiminta toteutetaan ei kahden vuoden. Et taida olla oikea sossu.
Ikävää jos sinun sossusi ei kuuntele sinua. Minä kyllä kuuntelen omia asiakkaitani.
3-24 kk voi olla jakson pituus, katso laki kuntouttavasta työtoiminnasta jos et usko.
T. sossu
Hyvin harva sitä lakia on lukenut eivätkä siksi tiedä oikeuksiaan. Toisaalta on myös hyvin paljon sossuja jotka käyttävät kyseistä tilannetta hyväkseen ja "pakottavat" ihmisiä kuntouttavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on oikeus kieltäytyä kuntouttavasta :D Minä sitä yritin useampaan kertaan, perusteina mm. se, kuinka täysin hyödytön askarteluryhmä vei aikaa työnhaulta ja itsenäiseltä opiskelulta, joka oli välttämätöntä työllistymismahdollisuuksien saamiseksi. Mutta ehei, kuntouttava on kuulemma moista harrastelua (:D) tärkeämpää.
Ramppasin sitten vuoden kuntouttavassa enkä hakenut töitä sinä aikana, koska en missään välissä ehtinyt päivittää osaamistani ajan tasalle. Kun kuntouttava jäi tauolle ja minulle jäi aikaa työnhakuun ja alallani tarvittavien taitojen päivittämiseen, työllistyin muutamassa viikossa. Kiitos työkkäri <3
Nyt taidat huijata meitä. Kuntouttavaa työtoimintaa on 1-4 kertaa viikossa ja työaika on 4-6 tuntia/pv. Enintään 24 tuntia viikossa. Siinähän jää vaikka miten paljon aikaa hakea töitä, opiskella lisää jne. Jos sinä olet aivan loppu 6-24 kevyestä toiminnasta viikossa, niin miten työn vastaanottaminen on edes realistista? Vai oliko se osa-aikatyötä, jota hait ja johon työllistyit? Normaalissa työssä on aika paljon enemmän työtunteja.
En huijaa. Tylsä askartelu alati vaihtuvassa vähän mielenkiintoisessa porukassa väsyttää aivan eri tavalla kuin mielekäs työ saman työporukan kesken. Ihan täyttä työaikaa teen eikä asian kanssa ole mitään ongelmaa. Jos minut tästä nyt heitettäisiin takaisin askarteluryhmään niin varmasti väsyisin taas, koska se oli huomattavasti kuormittavampaa kuin tämä työ. Lisäbonuksena näin työelämässä ollessa saa kunnolliset lomat, kuntouttavasta ei sellaisiakaan saanut. Uusi sopimus kuntouttavasta piti käydä aina vääntämässä jo ennen kuin edellinen ehti loppuakaan.
Miltähän ne kunnon lomat on? Pätkätyössä minulla on ollut tänä talvena 4 päivää lomaa ja viime kesänä elokuussa viikko, sitä ennen huhtikuussa 2021 olin 3 viikkoa työttömänä. Toukokuun alusta alkoi uusi työsuhde. Ne viime kesän lomat oli siihen mennessä kertyneet 6 päivää eli viikon sain olla lasten kanssa yhtä aikaa lomalla. Koska pidin nyt talvella 4 päivää, minulla jää ensi kesäkaudelle 12 päivää. Se on 2 viikkoa. Todella ruhtinaalliset lomat. Nykyinen työsoppari päättyy 30.3., mutta on luvattu jatkoa kesän yli ja myös että saan ne kertyneet lomani pitää kesällä. En minä mitään hyödy, jos nyt työsuhteen lopussa pitäisi olla 2 viikkoa lomalla, kun lapsilla on koulua.
Tekosyitä. On se kumma, jos joku ei jaksa kuntouttavan työtoiminnan lisäksi lähettää edes työhakemuksia. CV:n saa tehdä kuntouttavassa toiminnassa ja saa siihen apua. Miten vaikeaa voi olla lähettää se työhakemus ja valmis CV? Jos joku on kuntouttavassa klo 9-13, kuten tällä meidän paikkakunnalla on järjestetty, niin jäähän siihen koko iltapäivä aikaa väkertää työhakemuksia. Kuntouttavasta saa olla poissa työhaastattelun takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos on työ tai toimintakyvyn rajoitus niin miten tuo kuntouttava auttaa siihen. Kuulostaa siltä, että enemmänkin toisinpäin. Varsinkin jos ei ole mitään päihdeongelmia tms. ainoastaan henkisen tai fyysisen työkyvyn rajoitteita.
Tarkoitus on saada tuntumaa ja rytmiä päivään ja uusia ihmiskontakteja. Ei se mitään työllisyyteen auta. En usko siihen. TE poliittinen koulukin olisi parempi mutta ikäsyrjintä tekee työnsaannin aika mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on oikeus kieltäytyä kuntouttavasta :D Minä sitä yritin useampaan kertaan, perusteina mm. se, kuinka täysin hyödytön askarteluryhmä vei aikaa työnhaulta ja itsenäiseltä opiskelulta, joka oli välttämätöntä työllistymismahdollisuuksien saamiseksi. Mutta ehei, kuntouttava on kuulemma moista harrastelua (:D) tärkeämpää.
Ei pidä antaa huijata itseään vaan olla tietoinen niistä oikeuksista mitä laki työttömälle suo. Kuntouttavasta työtoiminnasta on ihan oikeasti mahdollista kieltäytyä ilman karenssia.
Ei toimi käytännössä, itse olen saanut karenssin kieltäydyttyäni kuntouttavasta työtoiminnasta, enkä ole takuulla ainut.
Miten kieltäydyit siitä? Jos kieltäydyit vasta sitten, kun olit jo laittanut nimen alle aktivointisuunnitelmaan missä oli mukana kuntouttava työtoiminta, niin sitten karenssi oli ihan laillinen.
Kieltäytyminen pitää hoitaa niin kuin se on laissa sanottu. TE-toimisto ei saa poiketa lain säännöksistä tai antaa sellaisia karensseja joille ei ole perustetta laissa.
Olin ehtinyt jo allekirjoittaa paperit koska minulle uskoteltiin että muuta vaihtoehtoa ei ole.
Miten voi kieltäytyä niin kuin laissa on sanottu?
Vastaisko joku jo siihen yläikärajaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä antaa huijata itseään vaan olla tietoinen niistä oikeuksista mitä laki työttömälle suo. Kuntouttavasta työtoiminnasta on ihan oikeasti mahdollista kieltäytyä ilman karenssia.
Ei toimi käytännössä, itse olen saanut karenssin kieltäydyttyäni kuntouttavasta työtoiminnasta, enkä ole takuulla ainut.
Miten kieltäydyit siitä? Jos kieltäydyit vasta sitten, kun olit jo laittanut nimen alle aktivointisuunnitelmaan missä oli mukana kuntouttava työtoiminta, niin sitten karenssi oli ihan laillinen.
Kieltäytyminen pitää hoitaa niin kuin se on laissa sanottu. TE-toimisto ei saa poiketa lain säännöksistä tai antaa sellaisia karensseja joille ei ole perustetta laissa.
Olin ehtinyt jo allekirjoittaa paperit koska minulle uskoteltiin että muuta vaihtoehtoa ei ole.
Miten voi kieltäytyä niin kuin laissa on sanottu?
Laissa on sanottu, että "jos työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja henkilö yhdessä arvioivat, että henkilö ei työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä kuntouttava työtoiminta tai erityislakien mukaisesti sellaisia sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja, jotka parantavat henkilön työ- ja toimintakykyä".
Tämä tarkoittaa sitä, että kieltäytyminen pitää tehdä ennen kuin on laittanut nimen alle aktivointisuunnitelmaan. Kieltäytyminen tapahtuu siten, että toteaa, ettei kuntouttava työtoiminta ole ajankohtainen koska ei ole laissa tarkoitettuja työ- ja toimintakyvyn rajoituksia jotka estäisivät osallistumisen työhön tai julkisiin työvoimapalveluihin.
Työnantajana (yrittäjänä) arvostan kaikkea, mitä ihminen tekee. Jos joku tulee haastatteluun sanomaan, ettei ole kahteen vuoteen tehnyt mitään, niin eipä tee mieli tarjota töitä. Osoittaa se yleensä jotain ominaisuutta, sanotaan sitä vaikka sitkeydeksi, jos on ollut vaikka työkokeilussa tai opiskelemassa tai kuntouttavassa työtoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajana (yrittäjänä) arvostan kaikkea, mitä ihminen tekee. Jos joku tulee haastatteluun sanomaan, ettei ole kahteen vuoteen tehnyt mitään, niin eipä tee mieli tarjota töitä. Osoittaa se yleensä jotain ominaisuutta, sanotaan sitä vaikka sitkeydeksi, jos on ollut vaikka työkokeilussa tai opiskelemassa tai kuntouttavassa työtoiminnassa.
no entäs kun on ollut sairaslomia ja haettu eläkkeitä eikä ole TE täti mihinkään laittanut eikä itse osannut lähteä isommin niin onko se sitten guudbai ? ja selvennykseksi yrittäjä nimimerkille- merkitseekö tuo sitä että peli on pelattu siis loppuiäksi ?
Käyttäjä36007 kirjoitti:
merkitseekö tuo sitä että peli on pelattu siis loppuiäksi ?
Todistetusti jopa huutavan työvoimapulan oloissa (=nykyolot) työnantajat jättävät mieluummin työntekijän palkkaamatta kuin palkkaavat sellaisen työntekijän jolla on aukko CV:ssä.
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no entäs kun on ollut sairaslomia ja haettu eläkkeitä eikä ole TE täti mihinkään laittanut eikä itse osannut lähteä isommin niin onko se sitten guudbai ? ja selvennykseksi yrittäjä nimimerkille- merkitseekö tuo sitä että peli on pelattu siis loppuiäksi ?
Sairastuminen on eri asia. Sille ei mitään voi, mutta senkin voi rehellisesti kertoa. Olen palkannut töihin sijaiseksi henkilön, joka suoraan sanoi, että vuosi meni syöpähoidoissa, mutta nyt hän taas pystyy töihin ja intoa riittää. Mahtava asenne!
Päihderiippuvuudet on ehkä yrittäjälle sellainen epävarmuustekijä. Voiko luottaa, että tulee aamulla töihin ja on työkuntoinen.
Sellainen kengänkärkien tuijottelu ja hällä väliä-asenne ärsyttää ehkä eniten. Että tullaan paikalle, mutta ei selitetä mitään, millainen työura takana, mikä kiinnostaa tässä työssä, mitä vahvuuksia itsellään on. Ei oteta kunnon katsekontaktia eikä oikein viitsi vastata kysymyksiinkään. Valitettavasti tilanne on monesti sellainen, ettei ne minun yrityksen työpaikat ole vakituista työtä hurjalla palkalla, vaan sijaisuus työehtosopimuksen mukaisella palkalla. Jos on hyvä työntekijä, jokainen on saanut jossain vaiheessa vakkarityön meiltä (niin halutessaan) ja jotkut jatkaneet matkaansa kohti uusia haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ramppasin sitten vuoden kuntouttavassa enkä hakenut töitä sinä aikana, koska en missään välissä ehtinyt päivittää osaamistani ajan tasalle. Kun kuntouttava jäi tauolle ja minulle jäi aikaa työnhakuun ja alallani tarvittavien taitojen päivittämiseen, työllistyin muutamassa viikossa. Kiitos työkkäri <3
Nyt taidat huijata meitä. Kuntouttavaa työtoimintaa on 1-4 kertaa viikossa ja työaika on 4-6 tuntia/pv. Enintään 24 tuntia viikossa. Siinähän jää vaikka miten paljon aikaa hakea töitä, opiskella lisää jne. Jos sinä olet aivan loppu 6-24 kevyestä toiminnasta viikossa, niin miten työn vastaanottaminen on edes realistista? Vai oliko se osa-aikatyötä, jota hait ja johon työllistyit? Normaalissa työssä on aika paljon enemmän työtunteja.
En huijaa. Tylsä askartelu alati vaihtuvassa vähän mielenkiintoisessa porukassa väsyttää aivan eri tavalla kuin mielekäs työ saman työporukan kesken. Ihan täyttä työaikaa teen eikä asian kanssa ole mitään ongelmaa. Jos minut tästä nyt heitettäisiin takaisin askarteluryhmään niin varmasti väsyisin taas, koska se oli huomattavasti kuormittavampaa kuin tämä työ. Lisäbonuksena näin työelämässä ollessa saa kunnolliset lomat, kuntouttavasta ei sellaisiakaan saanut. Uusi sopimus kuntouttavasta piti käydä aina vääntämässä jo ennen kuin edellinen ehti loppuakaan.
Miltähän ne kunnon lomat on? Pätkätyössä minulla on ollut tänä talvena 4 päivää lomaa ja viime kesänä elokuussa viikko, sitä ennen huhtikuussa 2021 olin 3 viikkoa työttömänä. Toukokuun alusta alkoi uusi työsuhde. Ne viime kesän lomat oli siihen mennessä kertyneet 6 päivää eli viikon sain olla lasten kanssa yhtä aikaa lomalla. Koska pidin nyt talvella 4 päivää, minulla jää ensi kesäkaudelle 12 päivää. Se on 2 viikkoa. Todella ruhtinaalliset lomat. Nykyinen työsoppari päättyy 30.3., mutta on luvattu jatkoa kesän yli ja myös että saan ne kertyneet lomani pitää kesällä. En minä mitään hyödy, jos nyt työsuhteen lopussa pitäisi olla 2 viikkoa lomalla, kun lapsilla on koulua.
No niinpä. Mitä ne kunnon lomat on? Olet asian ytimessä. Mitkään kunnon lomat ei työttömiksi tai lomautetuksi joutuneita odota. Jos jonkun sijaisuuden sattuu kesäksi saamaan, niin lomat on lopussa. Tosi hienoa olla lomalla pari päivää työsuhteen lopussa, jippii. Ravintola-alalla on sattuneesta koronasyystä ollut hiukka hiljaista. Naapuri manaili, että marraskuu lomautettuna, joulukuussa töitä ja taas vuoden alusta lomautettuna. Pääsee töihin 1.4 alkaen. Jos ei työpaikka sitä ennen ajaudu konkkaan. Palkastakaan tiedä, onko miten varmaa, jos ei asiakkaita ala virrata. Pakko silti mennä, koska muuten tulee karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
merkitseekö tuo sitä että peli on pelattu siis loppuiäksi ?
Todistetusti jopa huutavan työvoimapulan oloissa (=nykyolot) työnantajat jättävät mieluummin työntekijän palkkaamatta kuin palkkaavat sellaisen työntekijän jolla on aukko CV:ssä.
Missä se työvoimapula on? Hoitoalalla. Miksi on epäilyttävää, jos hoitajalla on parin vuoden aukko CV:ssa? Koska on työvoimapula ja töitä riittää.
Olin kuntouttavassa työtoiminnassa, kun mieheni työn takia asuttiin pienehköllä paikkakunnalla. Olin äitiysloman jälkeen jäänyt työttömäksi. Tai oikeastaan määräaikainen työsuhde päättyi jo paljon ennen lapsen syntymää. Luultavasti raskauden takia ei jatkettu.
Ehkä en ollut kovin aktiivinenkaan etsimään mitään työtä, kun kotona oli pieni lapsi. Sain työttömänä enemmän rahaa kuin kotihoidontuki olisi ollut. Sitten kun ehdotettiin kuntouttavaa työtoimintaa, viimeisimmästä työsuhteesta oli aikaa jo kolmisen vuotta. Virastoon pääsin apulaiseksi. Minulla kävi sillä tavalla tuuri, että oli valittavana kunnan virasto tai päiväkoti. Molemmissa kävin tutustumassa ha kummastakin ilmoitettiin, että haluavat minut. Päiväkoti ei tuntunut omalta jutulta, mutta se virasto kiinnosti, koska olen merkonomi.
Tykkäsin olla. Ensin 3kk, sitten jatkoa 3kk ja sen jälkeen pääsin sinne palkkatuella. Sama työpaikka, enemmän rahaa. Työ oli lähinnä arkiston siivousta, ihmisten ohjaamista infopisteestä oikeaan huoneeseen, kahvitarjoilujen järkkäämistä, mapittamista, monenlaisten tilausten tekemistä (esim. kutsua kiinteistöhuolto tai arkistopaperin turvasäilön tyhjentäjä), sisäisen postin jakamista, postittamista. Muutimme kuitenkin toiselle paikkakunnalle, josta mies sai työn, ja minäkin työllistyin vaatekauppaan myyjäksi, myöhemmin saman liikkeen osastonhoitajaksi.
Minulla on ihan hyvät muistot kuntouttavasta työtoiminnasta. Työkaverit kohtelivat hyvin. Sain sieltä uusia kontakteja, koska olin kuitenkin ollut aika paljon ihan yksin lapsen kanssa kotona.
En tiedä, mitä ne työt muissa kunnissa on, mutta tuolla oli tosiaan se virastoapulainen, päiväkotiapulainen, vanhusten hoito-osastolla apulainen ja kai siellä kunnan kiinteistöhuollon ja viherkenttien hoidon puolella oli myös kuntouttavassa työssä käyviä. Sehän on niin, ettei päältä päin pysty tunnistamaan, kuka on kuntouttavassa työssä ja kuka tavallisessa työsuhteessa. Mitään askartelua tuolla ei ollut tarjolla, paitsi päiväkodissa varmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Olin kuntouttavassa työtoiminnassa, kun mieheni työn takia asuttiin pienehköllä paikkakunnalla. Olin äitiysloman jälkeen jäänyt työttömäksi. Tai oikeastaan määräaikainen työsuhde päättyi jo paljon ennen lapsen syntymää. Luultavasti raskauden takia ei jatkettu.
Ehkä en ollut kovin aktiivinenkaan etsimään mitään työtä, kun kotona oli pieni lapsi. Sain työttömänä enemmän rahaa kuin kotihoidontuki olisi ollut. Sitten kun ehdotettiin kuntouttavaa työtoimintaa, viimeisimmästä työsuhteesta oli aikaa jo kolmisen vuotta. Virastoon pääsin apulaiseksi. Minulla kävi sillä tavalla tuuri, että oli valittavana kunnan virasto tai päiväkoti. Molemmissa kävin tutustumassa ha kummastakin ilmoitettiin, että haluavat minut. Päiväkoti ei tuntunut omalta jutulta, mutta se virasto kiinnosti, koska olen merkonomi.
Tykkäsin olla. Ensin 3kk, sitten jatkoa 3kk ja sen jälkeen pääsin sinne palkkatuella. Sama työpaikka, enemmän rahaa. Työ oli lähinnä arkiston siivousta, ihmisten ohjaamista infopisteestä oikeaan huoneeseen, kahvitarjoilujen järkkäämistä, mapittamista, monenlaisten tilausten tekemistä (esim. kutsua kiinteistöhuolto tai arkistopaperin turvasäilön tyhjentäjä), sisäisen postin jakamista, postittamista. Muutimme kuitenkin toiselle paikkakunnalle, josta mies sai työn, ja minäkin työllistyin vaatekauppaan myyjäksi, myöhemmin saman liikkeen osastonhoitajaksi.
Minulla on ihan hyvät muistot kuntouttavasta työtoiminnasta. Työkaverit kohtelivat hyvin. Sain sieltä uusia kontakteja, koska olin kuitenkin ollut aika paljon ihan yksin lapsen kanssa kotona.
En tiedä, mitä ne työt muissa kunnissa on, mutta tuolla oli tosiaan se virastoapulainen, päiväkotiapulainen, vanhusten hoito-osastolla apulainen ja kai siellä kunnan kiinteistöhuollon ja viherkenttien hoidon puolella oli myös kuntouttavassa työssä käyviä. Sehän on niin, ettei päältä päin pysty tunnistamaan, kuka on kuntouttavassa työssä ja kuka tavallisessa työsuhteessa. Mitään askartelua tuolla ei ollut tarjolla, paitsi päiväkodissa varmaankin.
Kunnissa on kirjavia käytäntöjä ja työkkärin ja Typin henkilökunnassa suuria eroja, miten inhimillisesti osaavat ja haluavat työttömiä kohdella. Toukokuussa 2022 kaikki pitkäaikaistyöttömät siirtyvät kuntien harteille eli valtio pesää kokonaan kätensä heistä. Se tarkoittaa yhä enemmän palkattomia "työntekijöitä" ja kuntouttavassa juoksevia. Kuntia on Suomessa liikaa eikä millään kaikilla seuduilla löydy järjellistä tekemistä. Työvoimapolitiikka olisi päinvastoin pitänyt siirtää uusille sotealueille isommille harteille. Palkkatuen osuutta pitää lisätä kaikille työnantajille ja muuntokoulutuksia lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Toukokuussa 2022 kaikki pitkäaikaistyöttömät siirtyvät kuntien harteille eli valtio pesää kokonaan kätensä heistä. Se tarkoittaa yhä enemmän palkattomia "työntekijöitä" ja kuntouttavassa juoksevia.
Kuntouttava on edelleenkin vapaaehtoista. Ks. viestit ylempänä tässä ketjussa.
Siis mitä ihmettä? Onko se kuntouttava työtoimintaa normaalia työtä? Virastossa tai kiinteistönhoidossa tai mummojen hoitoapulaisena? Minä olen saanut käsityksen, että se on jotain pientä askartelua ahtaassa kopissa, jossa vaihtuu joka päivä osallistujat, siis tyyliin että askarrellaan sydämenmuotoisia ystävänpäiväkortteja ja annetaan niitä toisille osallistujille. Ja puolet ei tule paikalle koska ei pysty.
Se että miksi ei ole 60 vuotiaille kiinnostaa? Minne he sitten menee? Ei väkisin saa eläkkeelle ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toukokuussa 2022 kaikki pitkäaikaistyöttömät siirtyvät kuntien harteille eli valtio pesää kokonaan kätensä heistä. Se tarkoittaa yhä enemmän palkattomia "työntekijöitä" ja kuntouttavassa juoksevia.
Kuntouttava on edelleenkin vapaaehtoista. Ks. viestit ylempänä tässä ketjussa.[/quote
Ei ole vapaaehtoista. Rangaistaan karenssilla jos et mene. Olisi hyvä että sinne oikeasti menisi ne jotka haluaa.
Aivan, mutta he käyvät kuitenkin työssä. Saavat siitä palkkaa, maksavat palkasta verot ja eläkemaksut.
Heillä on pakolliset lähdöt työpaikoille.
Ja yhä useammin nykyisin työntekijä tekee jonkinlaisa vuorotyötä, ei niitä 7-16 tai 8-16 ole kaikille. Kaupatkin auki 23 saakka, ja jopa yötkin.
Sairaaloissa ja tehtaissa, pelastuslaitoksilla on aina ollut vuorotyö. Yleisemmin kolmivuorotyö.
Eikä suurin osa niistä mitenkään inise eikä itke, koska siihen ajan myötä tottuu, myös keho tottuu.
Kommentti on pelkkää omaa puolustautumista siitä, ettei halua luopua omasta helposta ja kevyestä työttömyydestä.
Jos haluasi, niin tekisi kaikensa sen eteen, että pääsisi takaisin työmarkkinoille.