kuntouttava työtoiminta
Hei onko niin että kuntouttavassa saa pitää ihmistä vuosikausia?
Kommentit (118)
Sen takia ei 60v.oteta eläkemaksut
Jää viimeisen työnantajan maksetavvikksi ei varmaan ota
Duuniin
deka kirjoitti:
Sen takia ei 60v.oteta eläkemaksut
Jää viimeisen työnantajan maksetavvikksi ei varmaan ota
Duuniin
Siis kuntouttavaan ei oteta enää 60 vuotiaita ? Mutta kuitenkin eläkeikään asti maksetaan työmarkkinatukea niin ainakin kela sanoo. Eli mitä sitten se viisi-kuusi vuotta ??? jos vaaditaan jotain onko se sitten työkokeilua tms ? eri nimellä 9 e juttuja???
"Lähihoitaja on kuitenkin ammatti jossa vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa"
Lähihoitajana voi työskennellä vaikka päiväkodissa, riittää että pystyy liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ajallisesti rajattua. Olisko niin että korkeintaan 2 vuotta putkeen. En ole ihan varma. Mutta kuntouttavan tarkoitus ei ole säilöä ihmistä tiettyyn toimintaan vaan tukea häntä eteenpäin opiskelemaan, työharjoitteluun, töihin.
Tunnen ihmisiä jotka on olleet kuntouttavassa 2008 lähtien ja vielä nykyäänkin.
Juu, ei ole rajattu ajallisesti. Niin kauan kuin on tarve. Max. kahden vuoden jakso voidaan sopia kerralla, mutta uusia niin pitkään kuin se on asiakkaalle tarkoituksenmukainen palvelu.
T. sossu
Kuka määrittää tarpeen?
No tähän vaikuttaa tietysti kaikkien osapuolien näkemys. Asiakkaan, sossun (kunnasta riippuen voi olla myös omavalmentaja/ sosiaaliohjaaja+te-virkailija, on erilaisia komboja) ja työtoimintapaikan ohjaajan.
T. sossu
Kuuleppas sossu! Asiakasta ei siellä kuunnella yhtään. Vaan kaikki ovat asiakasta vastaan mitä hän toivoo. Joitakin pidetään kuntouttavassa koska uhkaillaan karensilla, jos haluaa pois. Kolmen kuukauden pätkissä toiminta toteutetaan ei kahden vuoden. Et taida olla oikea sossu.
Lain mukaan asiakasta pitää kuunnella. Sinulla on siis täysi valta sanoa, ettei halua kuntouttavaa sisällytettäväksi seuraavaan aktivointisuunnitelmaan. Karenssia sinulle ei voida sen vuoksi antaa. Kannattaa katsoa mitä laissa sanotaan, niin tietää oikeutensa eikä tule huijatuksi.
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Mitään rajaa ei kuulemma ole..... sanoi yksi heistä...En tiedä miksi........ Eli vain työllistymällä oikeaan työhön ja kouluun menolla pääsee irti hetkeksi mutta uudelleen varmaan taas....... tai sairastumalla pääsee.. Osaakos kukaan sanoa että miksi ei yli 60 vuotiaita oteta??
Pääset irti ilman karenssia heti seuraavan kerran, kun aktivointisuunnitelmaa päivitetään. Siis jos haluat päästä irti.
Eikö +60v oteta kuntouttavaan? Sopii mulle, täytin juuri 60v. Tosin en ole työtön juuri nyt, mutta tulevaisuudessa olen.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta pitäisi lailla kieltää. Se on suuri ihmisoikeusrikkomus.
Jokainen on siellä vapaaehtoisesti, joten eipä sitä voi ihmisoikeusrikkomukseksi laskea.
Vierailija kirjoitti:
Eikö +60v oteta kuntouttavaan? Sopii mulle, täytin juuri 60v. Tosin en ole työtön juuri nyt, mutta tulevaisuudessa olen.
En tiedä onko tuo totta. Jos joku tietää voisiko valaista asiaa???
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Mitään rajaa ei kuulemma ole..... sanoi yksi heistä...En tiedä miksi........ Eli vain työllistymällä oikeaan työhön ja kouluun menolla pääsee irti hetkeksi mutta uudelleen varmaan taas....... tai sairastumalla pääsee.. Osaakos kukaan sanoa että miksi ei yli 60 vuotiaita oteta??
Pääset irti ilman karenssia heti seuraavan kerran, kun aktivointisuunnitelmaa päivitetään. Siis jos haluat päästä irti.
On tapauskohtaista, minä sanoin joka kerta että en halua jatkaa, sanoin tämän jo ensimmäisellä kerralla että en halua mennä, karenssin uhalla kiristivät menemään ja jatkamaan. On kuulemman pakko suostua johonkin tai tulee karenssi.
Koulutuksia juuri minulle ei ollut, työkokeilussa ei ollut tilaa vaan ne olivat jo täynnä, vain kuntouttavaa oli tarjolla. Näissäkin kuntouttavan paikoissa kaikki järkevät paikat oli täytetty, jäljellä oli työpaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
On tapauskohtaista, minä sanoin joka kerta että en halua jatkaa, sanoin tämän jo ensimmäisellä kerralla että en halua mennä, karenssin uhalla kiristivät menemään ja jatkamaan. On kuulemman pakko suostua johonkin tai tulee karenssi.
Koulutuksia juuri minulle ei ollut, työkokeilussa ei ollut tilaa vaan ne olivat jo täynnä, vain kuntouttavaa oli tarjolla. Näissäkin kuntouttavan paikoissa kaikki järkevät paikat oli täytetty, jäljellä oli työpaja.
Miten työkokeilu voi olla täynnä? Kokeilemaanhan voi mennä lähes minne tahansa esim. eri yrityksiin tai kaupungin työpaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta pitäisi lailla kieltää. Se on suuri ihmisoikeusrikkomus.
Jokainen on siellä vapaaehtoisesti, joten eipä sitä voi ihmisoikeusrikkomukseksi laskea.
Ja paskat on, minäkin olin siellä karenssin uhalla kiristettynä, se ei ole vapaaehtoisuutta kun uhataan leikata tukea jos ei suostu menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Koulutuksia juuri minulle ei ollut, työkokeilussa ei ollut tilaa vaan ne olivat jo täynnä, vain kuntouttavaa oli tarjolla. Näissäkin kuntouttavan paikoissa kaikki järkevät paikat oli täytetty, jäljellä oli työpaja.Miten työkokeilu voi olla täynnä? Kokeilemaanhan voi mennä lähes minne tahansa esim. eri yrityksiin tai kaupungin työpaikkoihin.
Kyseessä on pieni kylä, täällä niitä paikkoja ei niin paljon ole ja kun niissä on jo valmiiksi työkokeilijoita niin lisää ei oteta. Näin minulle sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän mediassa ei kerrota inspiroivia tarinoita ihmisistä, jotka nousseet jaloilleen kuntouttavan työtoiminnan ansiosta? Koska niitä ei ole?
Tietysti on paljonkin. Harva haluaa leimaantua entiseksi vaikeasti työllistettäväksi. Tunnen nuoren kaverin, joka oli pudonnut vähän syrjään ja yöt pelailu energiajuoman voimalla. Hän pääsi pajalle, jossa innostui alasta. Kaveri opiskeli itselleen ammatin ja pääsi harkkapaikasta suoraan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat on, minäkin olin siellä karenssin uhalla kiristettynä, se ei ole vapaaehtoisuutta kun uhataan leikata tukea jos ei suostu menemään.
Sama täällä. Millä siis voin oikeasti perustella sen etten halua mennä kuntouttavaan, ilman sanktioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla uhattiin joten ei se vapaaehtoista ole.
Vierailija kirjoitti:
Sinne ei ole pakko mennä. Sanot vain aktivointisuunnitelman uusimisessa, että sinulla ei ole sellaista lain tarkoittamaan työ- ja toimintakyvyn vajausta minkä vuoksi kuntouttava työtoiminta olisi perusteltu. Tällöin kuntouttavaa työtoimintaa ei voida lisätä aktivointisuunnitelmaan eli sitä ei järjestetä sinulle.
No mitä varten sitten on pitkään työttömänä, ellei ole mitään työ-ja toimintakyvyn vajausta.
Täytyyhän sitä olla jotain häikkää ihmisessä, jos on vaikka kaksi vuotta putkeen työttömänä.
Johan sellaisessa ajassa unohtuu jo tavallinen normaali elämä ja arkipäivän töihinlähtö, sekä veltostuu ja laiskistuukin. Useat saattavat masentuakin ja mene halu kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole siellä vapaaehtosesti vaan pakotettuna karenssin uhalla! Eikä lasketa pois kun siitäkin uhkaillaan karenssilla. Vapaaehtoisuus on kaukana Sellaiset tyrannit tätä järjestelmää johtaa. Tämä olisi hyvä asia jos olisi vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä36007 kirjoitti:
Koulutuksia juuri minulle ei ollut, työkokeilussa ei ollut tilaa vaan ne olivat jo täynnä, vain kuntouttavaa oli tarjolla. Näissäkin kuntouttavan paikoissa kaikki järkevät paikat oli täytetty, jäljellä oli työpaja.Miten työkokeilu voi olla täynnä? Kokeilemaanhan voi mennä lähes minne tahansa esim. eri yrityksiin tai kaupungin työpaikkoihin.
Kuule, ei voi mennä kokeilemaan mihin tahansa.
Nimittäin työnantaja päättää ottaako hän työkokeilijan.
En soitettaan jollekin työpaikan esimiehelle ja kysytään ottaisitteko tälläine ja tälläisen työharjoittelijan sinne.
Sitten henkilö tulee haastatteluun, että työpaikalla nähdään, millainen tyyppi meille olisi tulossa.
Sitten työpaikalla esimies keskustelee niiden ihmisten kanssa, joiden luo tai osastoolle työkokeilija olisi tulossa. Ja yhdessä sitten päätetään otetaanko vai ei.
Näin meidän työpaikalle on kaikki otettu. On pitkiä aikoja, ettei oteta ketään.
Joten ei kukaan voi noin vaan kävellä mihinkään ja alkaa työkokeilijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Millä siis voin oikeasti perustella sen etten halua mennä kuntouttavaan, ilman sanktioita?
En osaa sanoa, minun kohdalla se ei riittänyt että sanoin etten halua mennä, tekivät selväksi että saan karenssin jos en suostu.
Tietenkin syynä voi olla myös vittumainen virkailija, ei tultu lainkaan toimeen keskenään. Minun olisi ilmeisesti pitänyt olla vähän nöyrempänä hänen edessään.
En ole ongelmatapaus ellei sitä lasketa että on pitkä työttömyys. Se on heti sanottu ettie palkata kun on kuulemma niin paljon kaikkea.... aika tylysti ilmaistiin.