Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansplaining = men explaining things to me

Vierailija
30.08.2015 |

Mansplaining!

Koko ikäni miehet ovat luennoineet minulle asioita, jotka tiedän itse paremmin. Heidän pitää vain päteä ja kuulla oma äänensä.

Kootaan parhaat selitykset ja tilanteet.

Kommentit (277)

Vierailija
21/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:04"]Niin, voisiko joku selittää, mitä tämä tarkoittaa ja miten se eroaa tavallisesta selittämisestä?
[/quote] silleen, et tavallisesti selitetään jotain mitä toinen ei entuudestaan tiedä tai ymmärrä. monen minuutin selitys jostain itsestäänselvyydestä (joskus lyhyempikin) on ärsyttävää. esimerkki:sanoin siivoavani auton, niin mies antoi ohjeet ja mm. muistutti että roskat pitää viedä roskiin (?!). kiitos ap, noita pikkujuttuja tulee kokoajan ja olen luullut että kyseessä on vain oma mieheni, ehkä osaan nyt suhteuttaa miehisenä ominaisuutena vrt. kuukautiset.

Vierailija
22/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen oma exäni. Olen harrastanut erästä fyysisesti vaativaa lajia kilpatasolla jo vuosien ajan. Exäni sitten päti aina fysiikan näkökulmasta, mikä on rankin liike ja mistä kroppa kärsii eniten. Kerran yritti jopa valmentaa minua.

Jätkä ei siis ollut päivääkään elämästään lukenut fysiikkaa saati edes kokeillut tätä lajia. Itse tosiaan luin silloin yliopistossa fysiikkaa ja pienestä pitäen harrastanut tätä lajia. Ja silti yritti päteä että minä olen väärässä ja hän oikeassa. Ei jumalauta, en tiennyt pitikö itkeä vai nauraa :D

Muutenkin hän oli luonteeltaan sellainen jonka piti päteä koko ajan kaikesta. Sanomattakin selvää että on exä nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:04"]Niin, voisiko joku selittää, mitä tämä tarkoittaa ja miten se eroaa tavallisesta selittämisestä?
[/quote] silleen, et tavallisesti selitetään jotain mitä toinen ei entuudestaan tiedä tai ymmärrä. monen minuutin selitys jostain itsestäänselvyydestä (joskus lyhyempikin) on ärsyttävää. esimerkki:sanoin siivoavani auton, niin mies antoi ohjeet ja mm. muistutti että roskat pitää viedä roskiin (?!). kiitos ap, noita pikkujuttuja tulee kokoajan ja olen luullut että kyseessä on vain oma mieheni, ehkä osaan nyt suhteuttaa miehisenä ominaisuutena vrt. kuukautiset.
[/quote] ai nii, mun mies myös tekee tuota miessaurassakin, ei oo sovinismia siis.

Vierailija
24/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:09"]

Isäni piti lapsuuden ajan monologeja homoja vastaan, naisia vastaan, ulkomaalaisia vastaan.. Yrittikäännyttää koko perheen samaan ideologiaan. Hänellä kuitenkin vain kansakoulu takana. Sivistykseni meni edelle jo 12-vuotiaana, kun luin paljon kirjoja. Psykologisista kirjoista ymmärsin isäni pikkusieluisuutta. Myöhemmin edustin kouluani kansainvälisyysprojekteissa 15-vuotiaana.

[/quote]

Tällä ei ole mitään tekemistä ketjun aiheen kanssa. Sinun ja isäsi tapauksessa on kyse mielipiteestä, ei tiedosta ja sen määrästä.

Vierailija
25/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:09"]Isäni piti lapsuuden ajan monologeja homoja vastaan, naisia vastaan, ulkomaalaisia vastaan.. Yrittikäännyttää koko perheen samaan ideologiaan.

Hänellä kuitenkin vain kansakoulu takana. Sivistykseni meni edelle jo 12-vuotiaana, kun luin paljon kirjoja. Psykologisista kirjoista ymmärsin isäni pikkusieluisuutta. Myöhemmin edustin kouluani kansainvälisyysprojekteissa 15-vuotiaana.
[/quote]

Tuo on manipulointia.

Tuleeko sekin MAN-sanasta?
[/quote]

MANipulation

Vierailija
26/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:15"]

Tulee mieleen oma exäni. Olen harrastanut erästä fyysisesti vaativaa lajia kilpatasolla jo vuosien ajan. Exäni sitten päti aina fysiikan näkökulmasta, mikä on rankin liike ja mistä kroppa kärsii eniten. Kerran yritti jopa valmentaa minua. Jätkä ei siis ollut päivääkään elämästään lukenut fysiikkaa saati edes kokeillut tätä lajia. Itse tosiaan luin silloin yliopistossa fysiikkaa ja pienestä pitäen harrastanut tätä lajia. Ja silti yritti päteä että minä olen väärässä ja hän oikeassa. Ei jumalauta, en tiennyt pitikö itkeä vai nauraa :D Muutenkin hän oli luonteeltaan sellainen jonka piti päteä koko ajan kaikesta. Sanomattakin selvää että on exä nykyään.

[/quote]Ok. Miksei sitten voi vain puhua pätemisestä? Myös naiset pätevät. Etenkin keski-ikäiset naiset nuoremmilleen.

Vierailija
27/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:59"]

Mun suosikkitilanteeni tästä oli, kun yksi vasta taloon tullut it-tradenomikloppi luennoi vanhemmalle naiselle yhden meidän tuotteemme toimintaperiaatteista. Luoja sitä myötähäpeän määrää, kyn nainen sanoi, että kiitos opetuksestasi, olen tosin tämään tuotteen alkuperäinen suunnittelija.

[/quote]

Ahahhaaa. Klassinen mansplaining :D

Vierailija
28/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:09"]

Isäni piti lapsuuden ajan monologeja homoja vastaan, naisia vastaan, ulkomaalaisia vastaan.. Yrittikäännyttää koko perheen samaan ideologiaan. Hänellä kuitenkin vain kansakoulu takana. Sivistykseni meni edelle jo 12-vuotiaana, kun luin paljon kirjoja. Psykologisista kirjoista ymmärsin isäni pikkusieluisuutta. Myöhemmin edustin kouluani kansainvälisyysprojekteissa 15-vuotiaana.

[/quote]

Tällä ei ole mitään tekemistä ketjun aiheen kanssa. Sinun ja isäsi tapauksessa on kyse mielipiteestä, ei tiedosta ja sen määrästä.
[/quote]

Sama isä selitti kansakoulupohjalta, mitä kannattaa opiskella nykymaailmassa "siivoojaksi ei kannata alkaa".

Vierailija
29/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:21"]

Mun suosikkitilanteeni tästä oli, kun yksi vasta taloon tullut it-tradenomikloppi luennoi vanhemmalle naiselle yhden meidän tuotteemme toimintaperiaatteista. Luoja sitä myötähäpeän määrää, kyn nainen sanoi, että kiitos opetuksestasi, olen tosin tämään tuotteen alkuperäinen suunnittelija.

[/quote]

[/quote]

Jonka se vanhempi nainen antoi tapahtua vaikka olisi heti alkuunsa voinut esittäytyä tuotteen alkuperäiseksi suunnittelijaksi.

Kiitos vanhempi nainen aiheuttamastasi ajan haaskaamisesta.

Vierailija
30/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko laittaa niitä juttuja.. Av-mammojen pitää vastustaa ja näin he kannattavat patriarkaalisia arvoja ja maskuliinista hegemoniaa

Vierailija
31/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:59"]

[/quote]

Miksei it-tradenomikloppia oltu informoitu siitä kuka on tuotteen alkuperäinen suunnittelija? Tai miksei tämä vanhempi nainen kertonut sitä heti alkuunsa it-tradenoklopille?
[/quote]

Koska raamatussa sanotaan, et thou shall not interrup mansplaining? Oli se sille sanottu, mutta eihän tuon pieneen päähän mahtunut, että se varsin vaatimattoman näköinen kesku-ikäinen nainen saattoi olla huipputekijä. Ei katsos pisteet päässä yhdistyneet viivalla.

Vierailija
32/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:09"] Isäni piti lapsuuden ajan monologeja homoja vastaan, naisia vastaan, ulkomaalaisia vastaan.. Yrittikäännyttää koko perheen samaan ideologiaan. Hänellä kuitenkin vain kansakoulu takana. Sivistykseni meni edelle jo 12-vuotiaana, kun luin paljon kirjoja. Psykologisista kirjoista ymmärsin isäni pikkusieluisuutta. Myöhemmin edustin kouluani kansainvälisyysprojekteissa 15-vuotiaana. [/quote] Tällä ei ole mitään tekemistä ketjun aiheen kanssa. Sinun ja isäsi tapauksessa on kyse mielipiteestä, ei tiedosta ja sen määrästä. [/quote] Sama isä selitti kansakoulupohjalta, mitä kannattaa opiskella nykymaailmassa "siivoojaksi ei kannata alkaa".

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta mitä isäsi mielestä kannatti opiskella?

Vierailija
33/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:41"]

yleensä naiset ei sano mitään selityksen aikana niin tietenkin luulen, että he tarvitsevat tiedon. Sitten kuulen jotain muuta kautta kuinka vähättelevää käytökseni on :D

[/quote]

On aika epäkohteliasta huutaa "JOO JOO TIEDETÄÄN!" toisen puheen päälle, ja se on varmempi tapa nolata toinen kuin itsestäänselvyyksistä jauhaminen.

Tuntemani naiset yleensä lähtevät oletuksella, että vastapuoli on perillä asioista ja jos on epävarmuutta, niin he selvittävät vastapuolen tietämystason ennen kuin alkavat luennoida.

Vierailija
34/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:15"]

Tulee mieleen oma exäni. Olen harrastanut erästä fyysisesti vaativaa lajia kilpatasolla jo vuosien ajan. Exäni sitten päti aina fysiikan näkökulmasta, mikä on rankin liike ja mistä kroppa kärsii eniten. Kerran yritti jopa valmentaa minua. Jätkä ei siis ollut päivääkään elämästään lukenut fysiikkaa saati edes kokeillut tätä lajia. Itse tosiaan luin silloin yliopistossa fysiikkaa ja pienestä pitäen harrastanut tätä lajia. Ja silti yritti päteä että minä olen väärässä ja hän oikeassa. Ei jumalauta, en tiennyt pitikö itkeä vai nauraa :D Muutenkin hän oli luonteeltaan sellainen jonka piti päteä koko ajan kaikesta. Sanomattakin selvää että on exä nykyään.

[/quote]Ok. Miksei sitten voi vain puhua pätemisestä? Myös naiset pätevät. Etenkin keski-ikäiset naiset nuoremmilleen.

[/quote]Minuakin kiinnostaa, miksi tämä asia täytyy sukupuolittaa.

Vierailija
35/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:59"] Mun suosikkitilanteeni tästä oli, kun yksi vasta taloon tullut it-tradenomikloppi luennoi vanhemmalle naiselle yhden meidän tuotteemme toimintaperiaatteista. Luoja sitä myötähäpeän määrää, kyn nainen sanoi, että kiitos opetuksestasi, olen tosin tämään tuotteen alkuperäinen suunnittelija. [/quote] Miksei it-tradenomikloppia oltu informoitu siitä kuka on tuotteen alkuperäinen suunnittelija? Tai miksei tämä vanhempi nainen kertonut sitä heti alkuunsa it-tradenoklopille? [/quote] Koska raamatussa sanotaan, et thou shall not interrup mansplaining? Oli se sille sanottu, mutta eihän tuon pieneen päähän mahtunut, että se varsin vaatimattoman näköinen kesku-ikäinen nainen saattoi olla huipputekijä. Ei katsos pisteet päässä yhdistyneet viivalla.

[/quote]

Minkäkokoisesta firmasta oli kyse? Et itse ole koskaan unohtanut mitään mitä sinulle on sanottu?

Vierailija
36/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, mutta en ymmärrä miksi joitain naisia vaivaa se että mies selittää asioita. Minä ainakin osaan avata suuni ja sanoa että kiitos mutta tiedän tuon jo. Ihme kilpailua kokoajan jos pitää aina miettiä että MINÄ tiedän paremmin ja enemmän. Who fucking cares?

Vierailija
37/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:36"]

Olen nainen, mutta en ymmärrä miksi joitain naisia vaivaa se että mies selittää asioita. Minä ainakin osaan avata suuni ja sanoa että kiitos mutta tiedän tuon jo. Ihme kilpailua kokoajan jos pitää aina miettiä että MINÄ tiedän paremmin ja enemmän. Who fucking cares?

[/quote]

Kyse ei ole kilpailusta tai älykkyydestä vaan käytöstavoista.

On epäkohtelista olettaa toisen olevan täysin tietämätön ja vielä epäkohteliaampaa keskeyttää.

Vierailija
38/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:36"]

[/quote]

Koska yhtään kiveä ei pidä jättää kääntämättä löytääkseen aina uusia asioita mitkä miehissä ärsyttää.

t. mansplainer

Vierailija
39/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:21"]

[/quote]

[/quote]

Jonka se vanhempi nainen antoi tapahtua vaikka olisi heti alkuunsa voinut esittäytyä tuotteen alkuperäiseksi suunnittelijaksi.

Kiitos vanhempi nainen aiheuttamastasi ajan haaskaamisesta.
[/quote]

Butthurt!

Vierailija
40/277 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä tutkin yhtä historian aihepiiriä, osittain sotahistoriaa, osittain poliittista historiaa. Aina kun tämä tulee ilmi, joku mies alkaa kanssani väitellä Wikipedia-tiedoilla varustettuna, ja selittää, että näkökantani ovat vääriä koska näin ja näin (ja perustelut ovat yleensä ihan hatusta vedettyjä).

En oikein ymmärrä, mistä tämä johtuu, koska kyseessä on aihe, josta useimmilla ei edes ole sen kummempia mielipiteitä. Näillä mieshenkilöillä ei siis yleensä ole ollut minkäänlaista kiinnostusta koko asiaan... kunnes tulee valtava tarve todistaa, että minä olen väärässä.

Naisten kanssa ei ole koskaan samaa ongelmaa. Naiset väittelevät kanssani aiheesta vain silloin, kun oikeasti tietävät asiasta jotain, ovat sitä tutkineet ja ovat todistusaineistosta eri mieltä. Miehet väittelevät ihan periaatteesta. En keksi tälle muuta selitystä kuin sen, että näitä miehiä kismittää, että joku nainen ylipäätään tutkii jotain niinkin miehistä kuin sotahistoria. Onhan se nyt herranen aika väärin: mieshän on sotahistorian ekspertti jo syntyjään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme