Odotusajan ruokavalio yhteydessä vauvan koliikkiin ja tyytyväisyyteen!
Esikoisen odotuksen aikana vahtasin ruokavaliota niin, etten vahingossakaan päässyt lihomaan yli 17 kg!
Kun esikoinen syntyi hänellä oli 4 kk koliikki, todella vaativa kaikinpuolin.
Toisessa raskaudessa keskityin lihaskunnon ylläpitämiseen, sallin ajoittain herkuttelun, olin onnellinen ja jaksoin kaikkea. Sain kyllä yli 20 kg, mutta vauva oli niin tyytyväinen ja valmis, neuvolalääkäri sanoi että piti niskojaan jo 1 kk iässä kuin 2-3 kk ikäinen!!
Minua ei myöskään huimannut synnytyksen jälkeen ja pääsin 1 vrk synnytyksen jälkeen kotiin. Esikoisesta heikotti 3 päivää ja olin vasta 5 vrk päästä kotona.
Mietin onko muilla yhtäkäisyyksiä: raskaudenaikaisen ruokavalion / painon yhteys vauvan tyytyväisyyteen sekä omaan vointiin?
Stressistä: hyvin ruokitun länsimaisen naisen stressi siitä että söi pullan vaikka pulla on pahasta, on ihan eri mittaluokkaa sen stressin kanssa, mitä nainen on tuntenut elämässään ja raskausaikoinaan ennen viimeisimpiä vuosikymmeniä. Naiset on olleet alirvaittuja, fyysisesti ylirasittuneita, pelänneet synnytystä, kärsineet mm. anemiasta ja kalsiumin puutteesta. Monia on pahoinpidelty, monet ovat kokeneet suuria menetyksiä sairauksien ja sodan tms. vuoksi. Ja silti heille on syntynyt lapsia jotka ovat aivan hyvin selvinneet tähän maailmaan. Että jos jostain ei kannata stressata niin siitä stressaantuuko vauva äidin stressaantumisesta. Lepo vaan. :)