Kuvat Välimereen hukkuneista lapsista
Kaveri jakoi facebookissa tuollaisen jonkun tekemän albumin hukkuneiden lasten kuvista. Vauvoja kellumassa vedessä vaipoissaan. Saman ikäisiä lapsia kuin itsellänikin on ja tottakai järkyttää. Silti myös ärsyttää että en saa itse valita tuleeko silmilleni noin järkyttäviä kuvia yhtäkkiä.
Mitä mieltä olette tuollaisten kuvien jakamisesta pyytämättä? Varmaan moni muukin on jo kyseiseen albumiin törmännyt. Tavallaan ymmärrän että joo saahan tuolla nyt viestiä tehostettua, mutta silti, ne kuvat on ihan helvetin järkyttäviä. Seuraavaksi varmaan aletaan jakamaan kuvia tieliikenneonnettomuuksien mössäytyneistä ruumiista.
Kommentit (240)
Jokainen joka on nähnyt nämä kuvat tietää, että ne eivät ole mitään photoshoppia. Ne ihmiset eivät muuten olleet Libyasta vaan Syyriasta ja Palestiinasta. Syvä suru valtasi minut kun näin nuo kuvat ja itkin. Ehkä silti jokaisen olisi hyvä nähdä nuo kuvat, sillä ne todella saavat tajuamaan, että kriisialueilta tulee oikeita, tuntevia ihmisiä eikä mitään kasvotonta massaa, jonka kärsimyksellä ei ole mitään merkitystä. Ja ne oikeat ihmiset, joilla on sama ihmisarvo kuin kaikilla meilläkin, kuolevat niin turhaan ja niin kamalalla tavalla.
Kuvat löytyvät ainakin syyrialaisen taiteilijan Khaled Barakehin facebook-sivuilta.
Niiden lähteminen pitäisi estää. Laivat pitäisi ohjata takaisin lähtösatamaan. Syyrian tilanne pitäisi panna kuriin vaikka muiden maiden voimin. Siinä niitä ratkaisuja.
Kriisialueelta, lähinnä Syyriasta, varmasti tuleekin aidosti hätää kärsiviä. Sieltä tulee vain paljon sellaista sakkia joka jätti sen vielä enemmän hädästä kärsivän osan perheestaan taakseen, nuoria miehiä.
Libyan rannikolle tulevista suuri joukko tulee esimerkiksi Malista ja Senegalista missä ei ole muuta hätää kuin ankeampaa kuin Euroopassa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:54"]
Niiden lähteminen pitäisi estää. Laivat pitäisi ohjata takaisin lähtösatamaan. Syyrian tilanne pitäisi panna kuriin vaikka muiden maiden voimin. Siinä niitä ratkaisuja.
[/quote]
Venäjä esti YK:n puuttumisen Syyrian tilanteeseen veto-oikeudellaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:54"]
Niiden lähteminen pitäisi estää. Laivat pitäisi ohjata takaisin lähtösatamaan. Syyrian tilanne pitäisi panna kuriin vaikka muiden maiden voimin. Siinä niitä ratkaisuja.
[/quote]
Venäjä esti YK:n puuttumisen Syyrian tilanteeseen veto-oikeudellaan.
[/quote]
Milloin YK on pysäyttänyt yhtäkään sotaa? Sen on aina tehnyt joku muu, Nato, koalitio tms.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:44"]
73. Avaa historian kirjasi sisällissodankohdalta sieltä vuoden -18 kieppeiltä. Saman kylän miehet tappo toisiaan, piiloutuivat, pakenivat, satoja teurastettiin ilman logiikkaa. Sille tämä meidän valtio rakentuu:)
[/quote]
Silloin jokunen pakeni ja piiloutui lähtimetsiin siksi aikaa kun lahtarijoukko palloili kylillä. Ei purtiloilla naapurimaihin.
[/quote]
Tarkasta historiantietämyksesi. Ulkomaille paettiin tuolloin täältäkin miten ikinä kyettiin, useimmat paenneet itänaapuriin kärsien sitten vielä pahemman kohtalon 1930-luvulla, mutta myös muihin maihin on paettu ja toki myös maan sisällä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:54"]
Niiden lähteminen pitäisi estää. Laivat pitäisi ohjata takaisin lähtösatamaan. Syyrian tilanne pitäisi panna kuriin vaikka muiden maiden voimin. Siinä niitä ratkaisuja.
[/quote]
Venäjä esti YK:n puuttumisen Syyrian tilanteeseen veto-oikeudellaan.
[/quote]
Milloin YK on pysäyttänyt yhtäkään sotaa? Sen on aina tehnyt joku muu, Nato, koalitio tms.
[/quote]
No ilmeisesti Syyriassa ei ole öljyä tai mitään muutakaan arvokasta, jonka takia tilanteeseen viitsittäisi puuttua.
Noh nuo puolestapuhujat tekevät työtänsä vetoamalla tunteisiin. Tunteilla asioiden hoitaminen on isossa mittakaavassa ainoastaan idioottimaista.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:02"]
Ilmeisesti sillä kuva-albumilla halutaan osoittaa että lapsiakin on maahanpyrkijöiden joukossa, mutta eivät selviä perille. Tulee vaan mieleen että ne lapset ois todennäköisesti kuitenkin hengissä, jos niitä ei olisi viety merelle.
ap
[/quote]
Senhän takia lähtivät merelle, kun eivät olisi jääneet henkiin omassa maassa. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:06"]
Ihmisarvoa loukkaava salakuljetus on saatava loppumaan ja heti! Mitä useampi pääsee Eurooppaan laittomasti, sitä enemmän tulee yrittäjiä ja sitä enemmän ihmisiä kuolee. Ja viedään vielä viattomia lapsiakin mukaan, ihan hirveää. Ainut vaihtoehto on Australian malli, eli kaikki palautetaan turvallisille leireille lähtömaahan.
[/quote]
Leirit eivät todellakaan ole turvallisia. Ne ovat ihan kaaosmaisia ympäristöjä, joissa ihmiset tappavat toisiaan pienten asioiden tähden. Naiset ja lapset raiskataan, joutuvat myymään itseään, jottei heitä tapettaisi. Lapsia kaapataan. Ruokaa ei ole. Taudit riehuvat.
Käy itse kokemassa miten turvallinen pakolaisleiri on. Ei ihmiset turhan takia lähde.
USA lietsoo sotaa. Kyllä joku sais tällekin asialle jotain tehtyä, mutta kun ei haluta. Jos siirretään porukkaa pois alueilta jatkuvasti, ongelma vaan siirtyy ja tulee lähemmäs. Sota ei lopu ikinä, koska aseteollisuus on iso bisnes ja tietysti uskontojen välinen erimielisyys. Jos tai kun (tavoitteena kun), rikastun, käytän ihan omista varoistani rahaa näihin maailman epäkohtiin ja varmistan toimivuuden ihan itse. Saa nauraa, mutta tavoite on ja sitä kohti mennään. Sijoittamalla ajattelin rikastua ja opiskelen ekonomiksi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:01"]
Noh nuo puolestapuhujat tekevät työtänsä vetoamalla tunteisiin. Tunteilla asioiden hoitaminen on isossa mittakaavassa ainoastaan idioottimaista.
[/quote]
Asiat hoidetaan viime kädessä arvomaailmaan perustuen. Arvomaailma on eräänlainen synteesi, joka aina perustuu osaksi myös tunteisiin, niin on myös sinulla. Minkälainen maailma meillä olisikaan, jos arvoissa ei saisi näkyä empatia, tunteet ja ihmisyys?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:11"]
Vauva voi hukkua jos se lähtee Libyasta merikelvottomalla ylilastatulla aluksella Välimerelle.
Vauva ei voi hukkua jos se ei lähde Libyasta merikelvottomalla ylilastatulla aluksella Välimerelle vaan jää esimerkiksi Libyaan.
Mitä jos suuntaisimme humanitaarisia resursseja siihen että vauva voi jäädä turvallisesti Libyaan.
[/quote]
Vauva kuolee jäädessään katastrofialueelle.
Naiset ja lapset tänne, miehet jääköön sinne ja suojelevat maata
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:00"]
Tarkasta historiantietämyksesi. Ulkomaille paettiin tuolloin täältäkin miten ikinä kyettiin, useimmat paenneet itänaapuriin kärsien sitten vielä pahemman kohtalon 1930-luvulla, mutta myös muihin maihin on paettu ja toki myös maan sisällä.
[/quote]
BNo kerro montako miljoona nuorta miestä Suomesta lähti ulkomaille? Saivatko he hyvän, kattavan sosiaaliturvan siellä perillä?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:38"]
Mieti mikä on se rilanne, jossa laittaisit onan lapsesi kellumaan kohti Ruotsia... Mut ei niillä hätä ole, kunhan nauttivat lastensa tappamisesta epätoivoissaan. Tacallaan alkaa toivoa tännekin jotain pikkukatastrofia, et muistus mieleen pikku juttu... Eli kohtele muita niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan ja se kohtelu ei tosiaan ole hääviä. Minä, minä, minä....
[/quote]
Tietenkin ihmisiä pitää auttaa, mutta ei tukemalla salakuljettajien toimintaa, jotka haluavat ainoastaan rahaa eivätkä välitä yhtään pakolaisten turvallisuudesta. Yksi vaihtoehto olisi hakea pakolaisleireiltä ihmisiä joilla on akuutein avun tarve ja samalla varmistaa ettei terroristeja pääse mukaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:07"]Vaikea aihe... Ymmärrän ap:n ahdistuksen. Toisaalta tämä on sitä todellisuutta, jota ei näy uutisissa tai spämmääjien "hassunhauskoissa" meemeissä iPhone-miehistä.
Oon ite sen verran herkkä, että tuollaiset kuvat jäisivät kummittelemaan.
[/quote]
Iphonemiehet ovat heittäneet ne lapset mereen. Pakolaislautoilta heitetään kaikki heikot ja vääräuskoiset pois.
http://m.repubblica.it/mobile/r/locali/palermo/cronaca/2015/04/16/news/sbarchi_600_profughi_a_trapani_sentiti_i_testimoni_della_sparatoria_al_largo_della_libia-112087444/?ref=HREA-1
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:11"]
Vauva voi hukkua jos se lähtee Libyasta merikelvottomalla ylilastatulla aluksella Välimerelle.
Vauva ei voi hukkua jos se ei lähde Libyasta merikelvottomalla ylilastatulla aluksella Välimerelle vaan jää esimerkiksi Libyaan.
Mitä jos suuntaisimme humanitaarisia resursseja siihen että vauva voi jäädä turvallisesti Libyaan.
[/quote]
Vauva kuolee jäädessään katastrofialueelle.
[/quote]
Ehkä. Onneksi Libyan rannikko ei ole katastrofialue.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:28"]
Vauvako sitten yksin palloisi siellä Saharassa vai? Etkö tajua ettei vanhemmilla tai vauvalla ole oikeutta oleskella maassa ja lisäksi siellä on levotonta ja talous romahtanut. Mitä vauvalle tapahtuisi siellä? Eipä paljon parempaa.
[/quote]
Vauva tuskin löytää tiensä Libyan rannikolle ilman vanhempiaan. Jokin aikuinen joka on huolehtinut vauvasta hänet sinne toi.
Sillä ei ole tällä hetkellä juurikaan merkitystä onko kellään oikeutta olla Libyassa tai ei koska ei siellä ole kunnolla toimivaa yhteiskuntajärjestelmää joka asiaa edes valvoisi. Koska Libyan rannikolle pakkautuu Eurooppaan salakuljetusta havittelevia ihmisiä muodostaa tämä yhdessä edellisen kanssa force majeuren että Eurooppalaisilla tulee olla oikeus edes auttaa ihmisiä siellä Libyan rannalla. Koska pakolaisleirin rahoitus tulisi Euroopasta osa siitä rahasta menisi libyalaisille paikallisen työvoiman ja resurssien käytön kautta. Tästä olisi hyötyä libyalaisillekin ja heidän taloudelleen.
Vauvan perustarpeista pidettäisiin huolta. Tarkoitus on että vauva vanhempineen palaa sinne mistä lähtikin jahka kriisi lähtöalueella on ratkennut.
[/quote]
Sulta on nyt mennyt jotenkin ohi koko Lähi-idän tilanne!
Nämä ihmiset pakenevat Syyriasta, ja Libyassa on vain vähän virallisia Syyrian pakolaisia, koska leirejä ei hirveästi ole ja maassa on omiakin sisäisiä pakolaisia lähes 400 000.
Syyrialaiset ovat paenneet omasta maastaan, koska a) oma hallitus pommitti heitä ja/tai b) Isis hyökkäsi kimppuun. Kun sulla ei ole enää kotitaloa ja pommit sataa lasten niskaan niin eiköhän jokainen normaali lähde rajan yli.
Ovat sitten yrittäneet päästä minne vaan turvaan pääsevät. Monet Egyptiin päätyneet yrittävät Välimeren yli Libyan kautta. Egyptiin on vaikea jäädä kun siellä on n. 80 miljoona ihmisitä ennestään ja neljännesmiljoona pakolaisiakin. Tuntien maan byrokratian miten kauan uskot että sun tp-hakemus käsitellään kun jonossa on 25 000 ennen sua? Ja näkee ettei pakolaisilla tule olemaan maassa paikkaa.
Epätoivo ajaa Välimeren yli, monilla syyrialaisilla on jo ennestään EU:n alueella asuvia sukulaisia.
Eli mitä tekisit itse, jos kotiin ei ole palaamista, maa, jossa olet ei tarjoa turvaa, ja EU:n alueelle on ainoastaan yksi reitti turvaan ja se on Välimeren yli salakuljettajan kyydissä?
Jos olisit nuori isä, jättäisitkö vaimosi ja lapsesi Pohjois-Afrikkaan (lkenties ilman rahaa?) ja luottaisit että selviät hengissä matkasta ja saat sitten ehkä turvapaikan EU:sta ja vuoden kuluttua voit hakea vaimon ja vauvan (joka ei enää tunne iskää)?
Vai ottaisitko vaimon ja lapsen mukaan, ettei mitään pahaa tapahdu heille Afrikassa ja uskoisit että voit itse suojella heitä matkan aikana?
Vai tajuaisitko vihdoin viimeiset rahasi salakujettajille maksaneena, että he ovat roistoja ja että olette todella vaarassa ja jäisit paperittomaksi vailla rahaa Libyaan (jossa on levotonta)?
Mikä olisi paras ratkaisu?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:44"]
73. Avaa historian kirjasi sisällissodankohdalta sieltä vuoden -18 kieppeiltä. Saman kylän miehet tappo toisiaan, piiloutuivat, pakenivat, satoja teurastettiin ilman logiikkaa. Sille tämä meidän valtio rakentuu:)
[/quote]
Silloin jokunen pakeni ja piiloutui lähtimetsiin siksi aikaa kun lahtarijoukko palloili kylillä. Ei purtiloilla naapurimaihin.