Nyt riittää yksinhuoltajien haukkuminen!
Kuulkas rakkaat av-mammat ja -miehet. Olen kolmen lapsen yh, itse en tilannetta aikoinaan valinnut vaan lasten isä petti ja jätti. Kymmenen vuotta olen hoitanut 24/7 kahden aikuisen hommat, käynyt töissä, ruokkinut lapset, hoitanut kun ovat sairaita. Ketään "uutta elättäjää" en ole tähän hankkinut, vaikka seurustellut olenkin. Ulkonäköni puolesta niitä olisi löytynytkin mutta se on sivuseikka. Nyt jumankekka pientä kunnioitusta välillä myös meille yh-äideille ja - isille, venytään nimittäin sellaiseen mihin ydinperhekään ei aina pysty!!
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:05"]
Ei kannata välittää. Jos itse hoitaa asiansa hyvin, voi olla välittämättä toisten ajatuksista.
[/quote]
Niinhän se on mutta joskus väsyttää...olisi edes _joskus_ kiva kuulla että hienoa että yrität ja välität sen sijaan että haukutaan täysin ansiotta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:59"]
Yksinhuoltajien lapset jättävät koulunsa kesken ja/tai joutuvat vankilaan selvästi todennäköisemmin kuin ydinperheessä kasvaneet. Tällaisiin suorituksiin yhärit tilastojen valossa venyvät.
[/quote]Oletko kuullut, että jäätelön syönti aiheuttaa hukkumisia?`
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:09"]
Multa ei ainakaan kunnioitusta heru sellaisille, jotka koettaa vielä toistenkin avioliiton rikkoa halujensa takia !
[/quote]
Ei multakaan.
t. yks yh
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:02"]Mä nostan yksinhuoltajille hattua. [/quote] Perusteluja esittää?!
[/quote]
Itsestäänselvyyshän se on.
Kokeilepa itse kasvattaa lapsiasi yksin äitinä, sellaisessa yhteiskunnassa joka ei katso hyvällä naisen itsenäisyyttä edes silloin kun eroaminen on täysin perusteltua esim. miehen pettämisen, väkivaltaisuuden tai alkoholismin takia. Jo yksinään huono parisuhde on aina parempi ratkaisu kuin kasvaminen todella epäterveellisessä tunneilmastossa.
Pariskunnat eroavat nykyisin enemmän mitä koskaan aiemmin, mutta ainoa ryhmä joka saa tästä "syyn" niskoilleen ovat pääasiassa yksinhuoltajiksi pääsevät/joutuvat äidit.
Yksinhuoltajien lapset jättävät koulunsa kesken ja/tai joutuvat vankilaan selvästi todennäköisemmin kuin ydinperheessä kasvaneet. Tällaisiin suorituksiin yhärit tilastojen valossa venyvät.
[/quote]
*facepal* Et taida oikein itse ymmärtää tuota hommaa. :D
Multa ei ainakaan kunnioitusta heru sellaisille, jotka koettaa vielä toistenkin avioliiton rikkoa halujensa takia !
[/quote]Miten tämä liittyi aiheeseen?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:13"]
[/quote]
[/quote]Mietihän vielä, mitä tässä yhteydessä tuolla tarkoitin.
[/quote]
Kuulostaa ihan loogiselta, harva ihminen yksin jaksaa tarpeeksi. Oma yh-äitini jaksoi, ja hyvin jaskoikin, sillä niistä lähtökohdista ja ennusteista huolimatta olen vasta valmis maisteri ja ollut oman alan töissä menestyksekkäästi jo ennen valmistumistani. 6 vuotta oltu yhdessä kihlatun kanssa (fuksivuonna tavattiin), ja olemme kestäneet yhdessä jo muun muassa molempien vaihtovuodet ja stressaava työ-ja opiskeluarki, jossa yhteistä aikaa oli lähinnä sanoa huomenta ja hyvää yötä viikonloppujen lisäksi. Omassa lähipiirissäni kuulun ehdottomasti menestyneimpien joukkoon, ja lähtökohdiltani olen varmasti vaatimattomin ja oikeastaan ainut yh-lapsi. Nuo tilastot eivät siis kuitenkaan kerro ihan koko totuutta.
[/quote]
Kukas täällä nyt sitten on yrittänyt rikkoa jonkun toisen avioliittoa? melkoinen kommentti :D avioliitossa olija on ainut joka avioliittonsa voi rikkoa. ei siinä ole kolmansilla osapuolilla mitään tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:09"]
[/quote]Miten tämä liittyi aiheeseen?
[/quote] useampi yh yrittäny meidänkin avioliiton rikkoa. Eli ei löydy kunnioitusta näille! Ja kyllä tiedän mitä on olla yh äitini oli aikoinaan, kiitos erään yh joka vei isäni ja itse olin yh 2 lapsen kanssa monet vuodet.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:15"]
[/quote]
Kuulostaa ihan loogiselta, harva ihminen yksin jaksaa tarpeeksi. Oma yh-äitini jaksoi, ja hyvin jaskoikin, sillä niistä lähtökohdista ja ennusteista huolimatta olen vasta valmis maisteri ja ollut oman alan töissä menestyksekkäästi jo ennen valmistumistani. 6 vuotta oltu yhdessä kihlatun kanssa (fuksivuonna tavattiin), ja olemme kestäneet yhdessä jo muun muassa molempien vaihtovuodet ja stressaava työ-ja opiskeluarki, jossa yhteistä aikaa oli lähinnä sanoa huomenta ja hyvää yötä viikonloppujen lisäksi. Omassa lähipiirissäni kuulun ehdottomasti menestyneimpien joukkoon, ja lähtökohdiltani olen varmasti vaatimattomin ja oikeastaan ainut yh-lapsi. Nuo tilastot eivät siis kuitenkaan kerro ihan koko totuutta.
[/quote]Jep, noi stereotyyppiset yleistykset voisi pikkuhiljaa jo unohtaa, onhan se kiva heilutella jotain helvetin tilastoja ja osoittaa joku prosenttiyksikön ero kahden vanhemman perheissä kasvaneisiin. Tämä prosentti sitten oikeuttaa jauhamaan joka vitun foorumilla kuinka yh perheiden lapsista tulee pirihuoria jotka myy persettä kadulla ja se naapurin yh äidin lapsi Erkki imppasi liimaa ja kuoli.
Kaikista ei, läheskään kaikista ei tule niitä stereotyyppejä, suurin osa yh lapsista on täysin normaaleja täyspäisiä ihmisiä tässä yhteiskunnassa ja heitä löytyy kaikilta aloilta ja yhteiskunnan eri oksilta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:09"] Multa ei ainakaan kunnioitusta heru sellaisille, jotka koettaa vielä toistenkin avioliiton rikkoa halujensa takia ! [/quote]Miten tämä liittyi aiheeseen? [/quote] useampi yh yrittäny meidänkin avioliiton rikkoa. Eli ei löydy kunnioitusta näille! Ja kyllä tiedän mitä on olla yh äitini oli aikoinaan, kiitos erään yh joka vei isäni ja itse olin yh 2 lapsen kanssa monet vuodet.
[/quote]Kyllähän taas vedetään mutkia suoriksi. Ettäkö ihan miehiä noin vain viedään?
Kuuden ällän ylioppilas, maisteri erinomaisin paperein ja laajoilla opinnoilla sekä yh:n lapsi. Tutkintotodistusta hakiessa sain pyynnön tulla yliopistolle töihin, mutta eipä tutkiminen kiinnostanut. Aina olen itse itseni elättänyt ja lapseni myös. Taloudellinen itsenäisyys on mulle a ja o. Olen yh itsekin ja lapseni sai keväällä koulussa stipendin. Pyydän linkkiä tilastoihin.
En ole ollut viemässä kenenkään miehiä (mikä tämäkin ihme yleistys on??), vaan muutama seurustelusuhde eron jälkeen on olleet vapaisiin miehiin. Myöskään mitään mitalia en ole tavoittelemassa, aivan varmasti arki voi olla rankkaa myös kahden vanhemman perheessä. Kyllästyttää vain tämä asenne, mitä tälläkin palstalla saa jatkuvasti lukea! Aikanaan kun lapset teimme, kuvittelin heille turvallisen perheen, aina vain ei voi itse valita. Ap.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:09"] Multa ei ainakaan kunnioitusta heru sellaisille, jotka koettaa vielä toistenkin avioliiton rikkoa halujensa takia ! [/quote]Miten tämä liittyi aiheeseen? [/quote] useampi yh yrittäny meidänkin avioliiton rikkoa. Eli ei löydy kunnioitusta näille! Ja kyllä tiedän mitä on olla yh äitini oli aikoinaan, kiitos erään yh joka vei isäni ja itse olin yh 2 lapsen kanssa monet vuodet.
[/quote]Kyllähän taas vedetään mutkia suoriksi. Ettäkö ihan miehiä noin vain viedään?
[/quote] no todellakin viedään! Äitini ja isäni oli kuitenkin 17v naimisissa, mutta niin ne naiset vaan halus alkoholistin joka hakkaa niin omaksi riemukseen.
Se harha YH-vanhempien huonosti pärjäävistä lapsista pitää pintansa varmasti siksi, että meitä hyvin menestyneitä ei usein ajatella YH-vanhempien kasvattamiksi alunperinkään. Stereotyypit rajaavat ajattelua.
Itse olin nuorena se "kympin tyttö", aina pärjäävä ja nyt kohta maisteri. Osaltaan olen varmaan halunnut kompensoida omalla panoksella sitä, etten tullut samanlaisista oloista mitä miltei kaikki tuntemani vertaisryhmän jäsenet.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:14"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mä tiedän, että sä yritit korrelaatiolla asiaa selittää, mutta kun vertaus ei tässä yhteydessä toimi. Jäätelöllä ei ole mitään yhteyttä hukkumiskuolemiin, vaan on kaksi samana ajankohtana tapahtuvaa irrallista ilmiötä. Yksinhuoltajien lapsiin vertaus ei toimi, sillä kyseessä on yhden ilmiön tarkastelu, yksinhuoltajaperheessä kasvaneiden pärjääminen elämässä, joka on siis tutkitusti huonompaa kuin ydinperheessä kasvaneiden.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:26"]
Se harha YH-vanhempien huonosti pärjäävistä lapsista pitää pintansa varmasti siksi, että meitä hyvin menestyneitä ei usein ajatella YH-vanhempien kasvattamiksi alunperinkään. Stereotyypit rajaavat ajattelua.
Itse olin nuorena se "kympin tyttö", aina pärjäävä ja nyt kohta maisteri. Osaltaan olen varmaan halunnut kompensoida omalla panoksella sitä, etten tullut samanlaisista oloista mitä miltei kaikki tuntemani vertaisryhmän jäsenet.
[/quote]Ite olen yrittäjä ja sisko esimiestehtävissä, yh lapsia kumpikin. Sitten kun mietin kaveripiiriä, niin yksi ystävä sai juuri talon rakennettua, yksi on kokki, raksa-alalla on, akateemisesti koulutettu esimiestehtävissä, julkisella, taksikuski, it-alalla, myyntihommissa yksi. Siinä jotain yh lapsia kuinka he ovat pärjänneet mitä tuli mieleen kun mietin, toki joukossa on niitä jotka ovat kelkasta pudonneet on off töissä ja viinakin maistuu, mutta se nyt voi johtua vaikka mistä ei pelkästään yh kasvatuksesta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:14"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mä tiedän, että sä yritit korrelaatiolla asiaa selittää, mutta kun vertaus ei tässä yhteydessä toimi. Jäätelöllä ei ole mitään yhteyttä hukkumiskuolemiin, vaan on kaksi samana ajankohtana tapahtuvaa irrallista ilmiötä. Yksinhuoltajien lapsiin vertaus ei toimi, sillä kyseessä on yhden ilmiön tarkastelu, yksinhuoltajaperheessä kasvaneiden pärjääminen elämässä, joka on siis tutkitusti huonompaa kuin ydinperheessä kasvaneiden.
[/quote]Ei vaan syy- ja seuraussuhteen kyseenalaistaminen oli pointtini. Kuten jäätelömyynnillä ja hukkumiskuolemillakin, myös yksinhuoltajuudella ja vankilaan joutumisella ja koulun keskeyttämisellä voi olla takana yhteinen aiheuttaja. Jäätelö ja hukkumiset liittyvät molemman lämpimiin kesiin. Yksinhuoltajuus ja koulun keskeyttäminen voivat liittyä esimerkiksi perheen alkoholismiongelmaan. Eroamattomuus ei välttämättä pelasta perheen lasta huonolta tulevaisuudelta, eikä jäätelön syömättömyys vähennä hukkumisia.