Millaiset miehet eivät pidä siitä, että nainen meikkaa?
Ihan uteliaisuudesta kysyn näkemyksiänne, koska en koskaan ole keskustellut asiasta kenenkään kanssa irl.
Oma mieheni pitää kovasti siitä että meikkaan ja tälläydyn, enkä tee sitä miehen takia pelkästään, vaan yksinkertaisesti pidän siitä. Oma mieheni pitää tälläytymistäni naisellisena ja kehuu usein naisellisuuttani. En usko, että hän valitsisi naista, joka ei meikkaa ja jolle ei ulkonäköasiat merkkaisi kovin paljon.
Olen aina ollut hyvin tarkka ulkonäöstäni, vaatteista, hiuksista jne. Jo lapsena muistan olleeni tosi kiukkuinen, jos en saanut pukeutua kuten haluan eli röyhelöihin ja epäkäytännöllisiin vaatteisiin, joita äitini ei välillä oikein hyväksynyt. Isä sen sijaan antoi aina periksi ja osti mm. mulle todella hienon punaisen vartalonmyötäisen takin, missä oli valkoiset karvakaulukset mustin pilkuin ja huppu. Muistan tuon riemun vieläkin takista ja samaa tyyliä olevista saappaista (olin 5-6 v.).
Ymmärrän, että nämä asiat ovat naisen kohdalla kiinni siitä, millainen tyyppi on eli esimerkiksi eräs ystäväni kokee, että meikki on kuin ylimääräistä naamassa ja pitää sitä ajanhukkana. Samaten tykkää käytännönläheisistä vaatteista, kun taas itse kuljen aina korkkareissa paitsi lenkillä. Hän on ollut samanlainen aina niin kuin minäkin eikä ikä ole tuonut tähän muutosta.
Miesten kohdalla sen sijaan haluaisin tietää miksi he eivät halua naisensa meikkaavan. Millaisia tällaiset miehet ovat?
Ehkä suurin ryhmä kuitenkin on sellainen, jossa meikkaamisella ei ole väliä. Käytännössä se vain ainakin minun kokemukseni mukaan menee niin, että naisellinen ja tälläytynyt, meikkaava nainen on usein suosittu miesten keskuudessa. Meikkaamalla voi esimerkiksi tehdä ihosta tasaisen, katseesta kirkkaan, silmistä suuremmat, vaikkei kyseessä olisikaan mikään sotamaalaus. Luonnollista meikkiä suurin osa miehistä ei edes huomaa.
Itse en ikinä mene mihinkään ilman meikkiä jo senkin takia, että iho kaipaa suojaa auringolta näin vanhemmiten erityisesti. En käytä irtoripsiä tai -kynsiä enkä ole tehnyt mitään kauneusleikkauksia tai ottanut botoxia. Eli tarkoitan tässä aiheessani nyt vain tavallista meikkaamista.
Kommentit (273)
Minä luulen, että osa näistä miehistä on niitä, joille tulee inhottava olo, jos iholla on yhtään mitään. Siis kaikenlainen tuotetuntu on ihan ei-ei. Eivät esimerkiksi rasvaa ihoaan, vaikka olisi selvästi aihetta. Nainenkaan ei saisi käyttää mitään tuotteita. Tätä sitten järkiperäistetään, että varmasti se on pahaksi iholle, jos siinä on jotain, vaikka niitä mystisiä kemikaaleja. Jos joku palelluttaa nilkat muodin vuoksi, pidetään sellaista yksiselitteisesti dorkana, mutta on jotenkin luonnollista ja ihanaa jättää kasvot täysin säiden r*iskattaviksi.
Oma lukunsa ovat sairaalloisen mustasukkaiset miehet, joilla on sanottavaa kaikesta, naisen pukeutumisesta, kampauksesta, kavereista, sukuloinneista, töistä, ihan kaikesta. Myös meikistä.
Sitten on ihan perinteistä laittautumisen ja massasta erottumisen paheksuntaa. Meikeillä voi vaikka kaunistua, sen täytyy olla moraalitonta.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon omalle vaimolle usein, että ei sinun tarvitsisi meikata. Hän on luonnonkaunis, hyvä iho, korkeat poskipäät, upeat silmät ja aistillinen ylähuulen kaari!
Naimisissa tli kymmenen vuotta, ja lapsiakin on. Annan hänen toki meikata, jos niin haluaa tehdä.
Myös mun mieheni sanoo samaa. Mutta tosiaan meikkaan käytännössä joka päivä ihon suojaamisen takia.
Joku kirjoitti naamarista ja kyse on kohdallani meikissä myös osittain siitä. Eli koen meikin olevan osa työminääni ja julkista minääni aivan kuten tietynlaiset vaatteetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvana tuntuu elävän tämä kuvitelma, että meikkaaminen tarkoittaisi huonoa itsetuntoa. Minun elämänkokemukseni mukaan asia on päinvastoin. Moni nainen salaa haluaisi olla näyttävämpi ja naisellisempi tyyliltään, mutta ei kehtaa. Meillä on niin pitkät perinteet kaikenlaiselle vähättelylle ja alas painamiselle. Eivät ne seinänvieriä hiipivät naiset ole juuri koskaan niitä, jotka laittautuvat.
Kummallinen viesti. Sinusta siis
meikkaava nainen = ekstrovertti, äänekäs, haluaa olla kaikkien silmillä ja korvilla, tasapainoinen, sosiaalisesti taitava
meikkaamaton nainen = hiipii nurkissa, pelkää jonkun näkevän, erakko, ahdistunut, terapian tarpeessa, epävarma itsestään, itseinhon vallassa
Tämä johtuu itsetunnosta. Meikkaava nainen kokee olevansa kaunis, haluttu ja hyväksytty ja uskaltaa ilmaista itseään vapaammin ympöristön palautteen takia.
Meikkaamaton nainen taas on saanut ympäristöltä (ihmisiltä) negatiivista palautetta ja ei ole ollut haluttu tai kauniina pidetty ja on sen takia ujo, arka, epövarma, hiljainen.
Tämä ympäristön palaute tukee ilmi: hymyissä, katsekontaktissa, äänensävyssä, sananvalinnoissa, sosiaalisessa käyttäytymisessä yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä oli aiemmin nainen, jolla oli tapana laittaa sinistä ripsiväriä. Se oli paksuina klöntteinä ripsissä, ja aina kun minun piti puhua tämän kollegan kanssa, huomio kiinnittyi niihin karmeisiin, kokkareisiin ripsiin. Se oli hivenen häiritsevää. Kukaan ei ollut varmaan ikinä kertonut hänelle, että ripsiharja on keksitty. Täytyy sanoa, että olisin ehkä enemmän arvostanut hänen älyään, jos hän olisi ollut meikkaamatta. Vähän sama asia kuin jos keskustelukumppanilla olisi akuankkahuulet innokaan botoxin laittamisen takia. Kyllähän se kertoo jotain siitä korvien välistä, jos haluaa naamahuultensa näyttävän panovalmiilta pil*ulta.
Sinunkin älyäsi olisi helpompi arvostaa, jos et puhuisi ihmisistä noin iljettävän vulgaaristi.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehillä olisi tapana meikata, en naisena siitä pitäisi. Meikki haisee, tuhrii, maistuu pahalta, vie aikaa ja rahaa (miehelläni on surkea palkka). En haluaisi suudella miestä, jolla olisi huulipunaa huulissa. Lisäksi arvostaisin sitä, että miehelläni olisi pokkaa olla ihan juuri sellainen kuin hän oikeasti on eikä hän yrittäisi peittää itseään ja tehdä itsestään jotain muuta.
Aijjaa, mun mielestä olisi vain ihanaa, jos miehet käyttäisivät kevyttä, taidokasta meikkiä. Ihon tasoitus, kulmakarvojen siistiminen ja ehkä vahvistus, vaikka kevyt silmämeikkikin eli esim. joku kevyt silmänrajaus neutraalilla värillä. En valittaisi esim. tällaisesta muodonmuutoksesta yhtään:
Mikä itseisarvo on kulkea ympäriinsä vaatimattoman näköisenä?
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että osa näistä miehistä on niitä, joille tulee inhottava olo, jos iholla on yhtään mitään. Siis kaikenlainen tuotetuntu on ihan ei-ei. Eivät esimerkiksi rasvaa ihoaan, vaikka olisi selvästi aihetta. Nainenkaan ei saisi käyttää mitään tuotteita. Tätä sitten järkiperäistetään, että varmasti se on pahaksi iholle, jos siinä on jotain, vaikka niitä mystisiä kemikaaleja. Jos joku palelluttaa nilkat muodin vuoksi, pidetään sellaista yksiselitteisesti dorkana, mutta on jotenkin luonnollista ja ihanaa jättää kasvot täysin säiden r*iskattaviksi.
Oma lukunsa ovat sairaalloisen mustasukkaiset miehet, joilla on sanottavaa kaikesta, naisen pukeutumisesta, kampauksesta, kavereista, sukuloinneista, töistä, ihan kaikesta. Myös meikistä.
Sitten on ihan perinteistä laittautumisen ja massasta erottumisen paheksuntaa. Meikeillä voi vaikka kaunistua, sen täytyy olla moraalitonta.
Olen hiukan hämmästynyt siitä, että suurin osa vastauksista (naistenkin) tuntuu kumpuavan jostain vanhojen kotimaisten leffojen maailmasta, missä ulkonäkö toimii vinkkinä juonenkulusta ja roolihahmon luonteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvana tuntuu elävän tämä kuvitelma, että meikkaaminen tarkoittaisi huonoa itsetuntoa. Minun elämänkokemukseni mukaan asia on päinvastoin. Moni nainen salaa haluaisi olla näyttävämpi ja naisellisempi tyyliltään, mutta ei kehtaa. Meillä on niin pitkät perinteet kaikenlaiselle vähättelylle ja alas painamiselle. Eivät ne seinänvieriä hiipivät naiset ole juuri koskaan niitä, jotka laittautuvat.
Kummallinen viesti. Sinusta siis
meikkaava nainen = ekstrovertti, äänekäs, haluaa olla kaikkien silmillä ja korvilla, tasapainoinen, sosiaalisesti taitava
meikkaamaton nainen = hiipii nurkissa, pelkää jonkun näkevän, erakko, ahdistunut, terapian tarpeessa, epävarma itsestään, itseinhon vallassa
Tämä johtuu itsetunnosta. Meikkaava nainen kokee olevansa kaunis, haluttu ja hyväksytty ja uskaltaa ilmaista itseään vapaammin ympöristön palautteen takia.
Meikkaamaton nainen taas on saanut ympäristöltä (ihmisiltä) negatiivista palautetta ja ei ole ollut haluttu tai kauniina pidetty ja on sen takia ujo, arka, epövarma, hiljainen.
Tämä ympäristön palaute tukee ilmi: hymyissä, katsekontaktissa, äänensävyssä, sananvalinnoissa, sosiaalisessa käyttäytymisessä yleensäkin.
Minusta taas asia on täysin päinvastoin. Meikkaamaton nainen ei koe, että hänen täytyisi meikkien avulla saada ympäristö puolelleen vaan hän tietää pystyvänsä siihen ihan omana itsenäänkin. Meikkaava vaikuttaa sen sijaan epävarmalta itsestään ja yliyrittää miellyttää ympäristöään, koska ei usko olevansa tarpeeksi omana itsenään.
Ympäristön palaute tulee luonteesta, ei meikistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä oli aiemmin nainen, jolla oli tapana laittaa sinistä ripsiväriä. Se oli paksuina klöntteinä ripsissä, ja aina kun minun piti puhua tämän kollegan kanssa, huomio kiinnittyi niihin karmeisiin, kokkareisiin ripsiin. Se oli hivenen häiritsevää. Kukaan ei ollut varmaan ikinä kertonut hänelle, että ripsiharja on keksitty. Täytyy sanoa, että olisin ehkä enemmän arvostanut hänen älyään, jos hän olisi ollut meikkaamatta. Vähän sama asia kuin jos keskustelukumppanilla olisi akuankkahuulet innokaan botoxin laittamisen takia. Kyllähän se kertoo jotain siitä korvien välistä, jos haluaa naamahuultensa näyttävän panovalmiilta pil*ulta.
Sinunkin älyäsi olisi helpompi arvostaa, jos et puhuisi ihmisistä noin iljettävän vulgaaristi.
Sinä siis pidät klimppiripsistä ja panohuulista.
Kyllä minä nyt enemmän arvostan luonnonkauneutta kuin meikeillä tehtyä. Moni nainen on ilman meikkiä ihan järkyttävän paljon rumemman näköinen (sori vaan naiset, tykkäätte tästä toteamuksesta tai ette, mutta näin on). Meikattuna ysin nainen on usein luomuna kutosen ja seiskan välillä, joskus jopa alle. Ei miehetkään muuta ulkonäköä meikeillä.
Mies joka pelkää että joku muu tulee flirttailemaan naisen kanssa.
Ukko39 kirjoitti:
Meikkipelle kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Epävarma, mustasukkainen, kateellinen, pelkuri.
Taipumus kotiväkivaltaan.
Onpas synkkiä näkemyksiä. Tunnetko tällaisia vai mihin mielipiteesi perustuu?
Onhan se nyt selvä juttu, mies pelkää että koska nainen koreilee, hän yrittää houkutella vieraita miehiä. Flirttailee, pettää. Se saa miehen adrenaliinin nousemaan.
Ei sellainen mies ymmärrä tätä naisten mantraa "meikkaan vain itseäni varten".
Ketjun edetessä mielipiteesi on saanut minun mielessäni enemmän painoarvoa kuin alussa. Eli monissa vastauksissa on aika paljon aggressiivisuutta, projektiivisuutta jne.
Onneksi olen säästynyt tuollaisilta eli meikkaaminen on heiltä suojannut, mitä voi pitää positiivisena seurauksena meikkaamisesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisestikaan en anna mielipiteeni näkyä millään tavoin keskustellessani ihmisten kanssa vaan kohtelen kaikkia yhtä ystävällisesti ja kunnioittavasti, vaikka mielessäni ajattelisin mitä. Tämä on kuitenkin anonyymi palsta, jolle kirjoitetaan ajatuksia, niitä sellaisia, joita ei päin naamaa sanottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pidä siitä, että heitä katsellaan. Kaikki eivät halua herättää huomiota. Onko se merkki huonosta itsetunnosta?
Täsmennän, että kaikki eivät tahdo herättää huomiota omalla ulkonäöllä. Silti voi yrittää erottautua joukosta muilla keinoin, esim. tekemällä työnsä hyvin.
Mitä järkeä työnsä hyvin, jos palkka pysyy silti samana?
Viime viikolla olin lapseni kanssa paikassa, jossa oli eräs äiti oman lapsensa kanssa. Tällä naisella oli varmaankin juuri jokin huulijuttu tehty, koska huulet olivat isot, paksut ja todella ulkonevat. Katseeni siirtyi jatkuvasti niihin, vaikka yritin olla tuijottamatta, ne huulet olivat niin häkellyttävän luonnottomat. Siis mitä ihmisen päässä liikkuu, kun haluaa sellaiset? Lisäksi niissä oli kirkasta huulipunaa, ikään kuin eivät muutenkin jo olisi olleet huomiota herättävät.
Minua ei sinänsä haittaa, jos naiset meikkaavat. Arvostan kyllä naista, joka uskaltaa olla oma itsensä ja siis ilman meikkiä. Vaikuttaa luotettavammalta. Olen aina ihmetellyt, miksi sitä meikkiä pitää laittaa.
Täytyy kyllä sanoa, etten ole missään livenä törmännyt tällaiseen meikkivihaan. Itse olen meikannut lähes päivittäin yli 20 vuotta, tosin yleensä aika luonnolliseen tyyliin poikkeuksiakin on. Parisuhteeseen olen päätynyt sellaisten miesten kanssa, jotka eivät meikeistä niin pidä, mutta eivät ole suhtautuneet aiheeseen kovin intohimoisesti. Tosin kokemukseni mukaan miehet eivät huomaa kevyttä meikkiä. Nykyinen puoliso ei tykkää huulimeikeistä, koska ne tarttuvat hänenkin huuliinsa pussaillessa, mikä on ihan ymmärrettävää. Ehkä miehet, jotka inhoavat meikkiä eivät lähesty minua, koska olen käytännössä aina meikattu? Yhden tapailukumppanin kanssa lopetin yhteydenpidon, kun hän kertoi, ettei halua nähdä tyttöystäväänsä ilman meikkiä. Tuntui vähän oudolta, ihan kun tyypillä olisi jotenkin epärealistinen kuva parisuhteesta ja elämästä.
Olen töissä paikassa, jossa pitää pukeutua bisnestyyliin edustavasti, eikä kyllä tule mieleen yhtään naispuolista kollegaa, joka ei meikkaisi yhtään. Tosin ylilyöntejäkin näkyy todella harvoin.
Olen ylipäätään aina yllättynyt, kun meikkaamiseen suhtaudutaan näin intohimoisen negatiivisesti. Sehän lähtee pois vedellä ja saippualla. Meikkaamattomien naisten itsekorostus yllättää myös. Meikkaamattomuus ei tee kenestäkään parempaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan kyllä, että iso osa tässäkin ketjussa meikille yökkivistä miehistä on oikeasti kevyesti meikattujen naisten perään, ja suurinta osaa meikkaamattomista naisista he pitävät vain huomaamattomina ja ruminakin. Meikkaaville naisille on niin helppo ja kiva naureskella, mutta kun aletaan käytännössä katselemaan kanssaihmisiä, kaikki sellainen tuppaa unohtumaan. Aika pieni prosentti miehistä näyttää tavoittelevan erityisesti meikkaamattomia naisia.
Eli kun menet vaikkapa kauppakeskukseen ja katselet siellä ympärillesi ja huomaat runsaslukuisesti meikkaamattomia naisia, niin kaikki he ovat miesten hylkimiä poloisia? Koska tuolla oikeassa maailmassa ihan tosi moni ei käytä meikkiä. Ne meikkinaamat ovat teinejä ja semmoisia alta kolmikymppisiä pissiksiä, jotka julkaisevat yläviistosta otettuja herutuskuvia Faceen.
Meikkaavat naiset teinejä ja pissiksiä, mitä ihmettä? :D Yritin vain kuvata näkemääni todellisuutta. Ei ole kerta eikä kaksi, kun mies yökkii ja naureskelee periaatteen tasolla meikeille, mutta sitten kuitenkin seuraavaksi haikailee laitettujen naisten perään. Mielestäni sellainen ei oikein ole reilua niin meikkaamattomia kuin meikkaaviakaan naisia kohtaan. Naisten ei kannata sen takia ottaa liian vakavasti miesten puheita tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nyt enemmän arvostan luonnonkauneutta kuin meikeillä tehtyä. Moni nainen on ilman meikkiä ihan järkyttävän paljon rumemman näköinen (sori vaan naiset, tykkäätte tästä toteamuksesta tai ette, mutta näin on). Meikattuna ysin nainen on usein luomuna kutosen ja seiskan välillä, joskus jopa alle. Ei miehetkään muuta ulkonäköä meikeillä.
Siksipä meillä on pelkkiä sammakoita ympärillä. Onneksi etelästä on tullut runsaasti luonnonkauniita miehiä. On jotain silmäniloa naisille.
Minä en yleensä meikkaa. Meikkaan juhliin ja baariin ym (silloinkin kevyesti, koska en osaa), joissa molemmissa käyn hyvin harvoin. Työssäni ei "tarvitse" meikata, joten en viitsi. En nauti meikkaamisesta, vaikka muuten olen ihan perussiisti.
Miehille asia tuntuu olevan täysin yhdentekevä. Olen ollut tindereissä ja muissa, joissa olen laittanut meikatun kuvan ja meikittömän. Filttereitä ja muita en käytä kuvissa. En pidä itseäni "naisellisena" koska en välitä meikaamisesta, korkeista kengistä ym. Silti miehet (työskentelen miehisellä alalla) nåkevät minut hyvinkin naisellisena, ja naisena, jopa niistä työvaatteista huolimatta.
Jotkut miehet pitävät siitä, etten arjessa meikkaa, suurimmalle osalle asia on yhdentekevä.
Millaisia nämä miehet ovat? Tavallisia. ihan tavallisia miehiä.
En oikein ymmärrä aloittajaa. Miksi hänelle meikkaaminen ja se, mitä muut ajattelevat, on niin tärkeää? Jos haluat meikata, ja nautit siitä, tee niin.
En minä ainakaan ajattele yhtään mitään siitä, onko joku meikattu vaiko ei. Minun elämässäni ulkonäkö ei ole kovinkaan suurella sijalla. En vietä aikaa peilin ääressä, enkä juurikaan ajattele, miltä näytän. Olenko kaunis, onko vartaloni hyvä, painoni sopiva tms. Minulla itselläni on hyvä olla, ja se riittää.
En tiedä, oliko aloituksen tarkoitus mollata meikkaamattomia, ja heidän miehiään, ja korostaa aloittajaa, vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nainen puuteroi ryppyjä ja näppylöitä ynnä ihovirheitä piiloon, niin näyttää rumalta...
Saako jollakin puuterilla rypyt piiloon?
Tämä siis Meikkipellen kommentti.