Millaiset miehet eivät pidä siitä, että nainen meikkaa?
Ihan uteliaisuudesta kysyn näkemyksiänne, koska en koskaan ole keskustellut asiasta kenenkään kanssa irl.
Oma mieheni pitää kovasti siitä että meikkaan ja tälläydyn, enkä tee sitä miehen takia pelkästään, vaan yksinkertaisesti pidän siitä. Oma mieheni pitää tälläytymistäni naisellisena ja kehuu usein naisellisuuttani. En usko, että hän valitsisi naista, joka ei meikkaa ja jolle ei ulkonäköasiat merkkaisi kovin paljon.
Olen aina ollut hyvin tarkka ulkonäöstäni, vaatteista, hiuksista jne. Jo lapsena muistan olleeni tosi kiukkuinen, jos en saanut pukeutua kuten haluan eli röyhelöihin ja epäkäytännöllisiin vaatteisiin, joita äitini ei välillä oikein hyväksynyt. Isä sen sijaan antoi aina periksi ja osti mm. mulle todella hienon punaisen vartalonmyötäisen takin, missä oli valkoiset karvakaulukset mustin pilkuin ja huppu. Muistan tuon riemun vieläkin takista ja samaa tyyliä olevista saappaista (olin 5-6 v.).
Ymmärrän, että nämä asiat ovat naisen kohdalla kiinni siitä, millainen tyyppi on eli esimerkiksi eräs ystäväni kokee, että meikki on kuin ylimääräistä naamassa ja pitää sitä ajanhukkana. Samaten tykkää käytännönläheisistä vaatteista, kun taas itse kuljen aina korkkareissa paitsi lenkillä. Hän on ollut samanlainen aina niin kuin minäkin eikä ikä ole tuonut tähän muutosta.
Miesten kohdalla sen sijaan haluaisin tietää miksi he eivät halua naisensa meikkaavan. Millaisia tällaiset miehet ovat?
Ehkä suurin ryhmä kuitenkin on sellainen, jossa meikkaamisella ei ole väliä. Käytännössä se vain ainakin minun kokemukseni mukaan menee niin, että naisellinen ja tälläytynyt, meikkaava nainen on usein suosittu miesten keskuudessa. Meikkaamalla voi esimerkiksi tehdä ihosta tasaisen, katseesta kirkkaan, silmistä suuremmat, vaikkei kyseessä olisikaan mikään sotamaalaus. Luonnollista meikkiä suurin osa miehistä ei edes huomaa.
Itse en ikinä mene mihinkään ilman meikkiä jo senkin takia, että iho kaipaa suojaa auringolta näin vanhemmiten erityisesti. En käytä irtoripsiä tai -kynsiä enkä ole tehnyt mitään kauneusleikkauksia tai ottanut botoxia. Eli tarkoitan tässä aiheessani nyt vain tavallista meikkaamista.
Kommentit (273)
Esimerkiksi maalta kotoisin oleva, maanläheinen ja luonnollisuutta arvostava mies. Oma mieheni on tällainen, ei tykkää kovasti meikkaavista naisista ja usein kommentoi meikkaamista että se on ihan turhaa ja naiset näyttävät mukavammalta ilman meikkiä. Itse en ole koskaan jaksanut meikata päivittäin, mutta silloin tällöin tai erityisempiin hetkiin (vaikka leffa, ravintola, muuten ulos kavereiden kanssa, hyvä ensivaikutelma tms) kyllä meikkaan kevyesti, niin ehkä tämäkin sitten on vaikuttanut siihen miksi mies minuun ihastui.
Mutta sanoisin että tämähän on vain ulkonäkömieltymys siinä missä mikä tahansa muu. Jotkut miehet tykkää barbimaisista tekoripsinaisista, toiset taas tykkää luomunaisista. Ei kummassakaan mitään pahaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vahvana tuntuu elävän tämä kuvitelma, että meikkaaminen tarkoittaisi huonoa itsetuntoa. Minun elämänkokemukseni mukaan asia on päinvastoin. Moni nainen salaa haluaisi olla näyttävämpi ja naisellisempi tyyliltään, mutta ei kehtaa. Meillä on niin pitkät perinteet kaikenlaiselle vähättelylle ja alas painamiselle. Eivät ne seinänvieriä hiipivät naiset ole juuri koskaan niitä, jotka laittautuvat.
Kummallinen viesti. Sinusta siis
meikkaava nainen = ekstrovertti, äänekäs, haluaa olla kaikkien silmillä ja korvilla, tasapainoinen, sosiaalisesti taitava
meikkaamaton nainen = hiipii nurkissa, pelkää jonkun näkevän, erakko, ahdistunut, terapian tarpeessa, epävarma itsestään, itseinhon vallassa
Meikkipelle kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Epävarma, mustasukkainen, kateellinen, pelkuri.
Taipumus kotiväkivaltaan.
Onpas synkkiä näkemyksiä. Tunnetko tällaisia vai mihin mielipiteesi perustuu?
Kyllä tuossa linkki on, kokemusta kahdesta (toisessa jäi henkisen kontrollin tasolle).
Meikki liittyy näiden miesten mielissä naisen huorahtavuuteen ja arvelevat naisen viestivän meikillään muille miehille. Siis saavan kiksejä huomiosta jne.
Ja naista on tietenkin rangaistava tästä.
Eihän nää täysillä käy. Eikä meikin tarvitse olla mitään räikeää kun siitä jo aletaan tenttaamaan.
Kevyt arkimeikki on ok, tälläytyminen muutoin kuin juhliin ei. Siitä yksinkertaisesta syystä, että en viehäty ylinaisellisista naisista. Ylitälläytyneestä tulee mieleen jonkinlainen avuttomuus ja miestenmiellyttäminen, eivätkä kummatkaan ole millään tavalla ihailtavia piirteitä naisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvana tuntuu elävän tämä kuvitelma, että meikkaaminen tarkoittaisi huonoa itsetuntoa. Minun elämänkokemukseni mukaan asia on päinvastoin. Moni nainen salaa haluaisi olla näyttävämpi ja naisellisempi tyyliltään, mutta ei kehtaa. Meillä on niin pitkät perinteet kaikenlaiselle vähättelylle ja alas painamiselle. Eivät ne seinänvieriä hiipivät naiset ole juuri koskaan niitä, jotka laittautuvat.
Kaikki eivät pidä siitä, että heitä katsellaan. Kaikki eivät halua herättää huomiota. Onko se merkki huonosta itsetunnosta?
Ei kai meikkaaminen aiheuta sitä, että herättäisi huomiota? En kyllä koe asian olevan niin. Ellei sitten meikki ole jotenkin hyvin yliampuva.
Jos miehillä olisi tapana meikata, en naisena siitä pitäisi. Meikki haisee, tuhrii, maistuu pahalta, vie aikaa ja rahaa (miehelläni on surkea palkka). En haluaisi suudella miestä, jolla olisi huulipunaa huulissa. Lisäksi arvostaisin sitä, että miehelläni olisi pokkaa olla ihan juuri sellainen kuin hän oikeasti on eikä hän yrittäisi peittää itseään ja tehdä itsestään jotain muuta.
Pitäisi kyllä määrittää mitä tarkoittaa meikkaaminen. Monen miehen mielestä se on vain "pellemeikki"-tasoista eivätkä laske huomaamatonta meikkiä ollenkaan meikkaamiseksi.
Kokemuksen mukaan ainakin jotkut sellaiset jotka pitävät meikkaamattomuudesta tai vähästä meikistä pitävät enemmän söpöstä lookista kuin kauniista tai seksikkäästä joka tulee helpommin jos meikkaa enemmän. Olen enemmän söpön kuin seksikkään näköinen, meikillä tai ilman, ja vedän puoleeni tuollaisia tyyppejä.
Miehet jotka haluavat rajoittaa naisensa tekemisiä. Luulevat että tekevät hyvää sillä että ohjaavat naisystävänsä pukeutumista, meikkaamista yms. ”Et sinä tarvitse meikkiä” ”Ei sinun tarvitse pukeutua paljastavasti” ikäänkuin naisen kuuluisi muovata ulkonäköään miestään mielyttäen.
Suurin osa miehistä ei edes tiedä onko naisella meikkiä vai ei. Meikki huomataan jos se on ns ”juhlameikki” tai kun nainen selvästi on laittautunut. Itse käytän meikkivoidetta lähes aina, mutten välttämättä muuta. Mieheni mielestä olen silloin meikitön…
Jos ei nainen puuteroi ryppyjä ja näppylöitä ynnä ihovirheitä piiloon, niin näyttää rumalta... tai niin ainakin jotkut ajattelee ja naiset itsekin. Mutta oitteko ottanut huomioon miesten asemaa, jotka ei yleensä meikkaa ollenkaan. Ja nää pinnalliset naiset salaa ihailee miehen täydellistä ihoa samalla kun itellä näppyjä naamassa. Huoh..
Mutta minkäs niille naisille on ikinä voinut. Parempi olisi vapautua pinnallisuudesta ja kehittää ja kehittyä ihmisenä muitakin ominaisuuksia kuten älyä ja ymmärrystä, niin elämä olisi vaivattomampaa.
Kuitenkin tätä älyn ja järkevyyden aika koittaa jokaiselle ennemmin tai myöhemmin kunhan aikuistutte, mutta joillakin se voi mennä liiankin myöhään tai jäädä kokonaan välistäkin.
Esimerkiksi minä.
En suvaitse sitä, että nainen valehtelee minulle vääristämällä ulkonäköään meikeillä. M27
Veikkaan kyllä, että iso osa tässäkin ketjussa meikille yökkivistä miehistä on oikeasti kevyesti meikattujen naisten perään, ja suurinta osaa meikkaamattomista naisista he pitävät vain huomaamattomina ja ruminakin. Meikkaaville naisille on niin helppo ja kiva naureskella, mutta kun aletaan käytännössä katselemaan kanssaihmisiä, kaikki sellainen tuppaa unohtumaan. Aika pieni prosentti miehistä näyttää tavoittelevan erityisesti meikkaamattomia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Kevyt arkimeikki on ok, tälläytyminen muutoin kuin juhliin ei. Siitä yksinkertaisesta syystä, että en viehäty ylinaisellisista naisista. Ylitälläytyneestä tulee mieleen jonkinlainen avuttomuus ja miestenmiellyttäminen, eivätkä kummatkaan ole millään tavalla ihailtavia piirteitä naisessa.
Tästä vastauksesta tulee hieman mieleen tuo ketjun alkupuolella esitetty selitys siitä, että mies kokee ehkä hieman uhaksi sen, että nainen ehkä miellyttäisi muitakin miehiä. Eli taustalla olisi omista peloista syntynyt projektio. Tosiasiassahan kenenkään ihmisen persoonallisuutta ja elämää ei voi päätellä hänen ulkonäöstään (oli kyseessä meikkaaminen tai jokin muu asia), vaan kyse on omista mielikuvista.
Itselleni on hämmentävää tietää, että tuollaisia mielikuvia pidetään ihan täytenä totena, kun taas sitten se puoli, että meikki on yksinkertaisesti rumentava on hyvinkin ymmärrettävä peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen viesti. Sinusta siis
meikkaava nainen = ekstrovertti, äänekäs, haluaa olla kaikkien silmillä ja korvilla, tasapainoinen, sosiaalisesti taitava
meikkaamaton nainen = hiipii nurkissa, pelkää jonkun näkevän, erakko, ahdistunut, terapian tarpeessa, epävarma itsestään, itseinhon vallassa
Osaatko lukea? En kirjoittanut mitään tuollaista.
Meillä töissä oli aiemmin nainen, jolla oli tapana laittaa sinistä ripsiväriä. Se oli paksuina klöntteinä ripsissä, ja aina kun minun piti puhua tämän kollegan kanssa, huomio kiinnittyi niihin karmeisiin, kokkareisiin ripsiin. Se oli hivenen häiritsevää. Kukaan ei ollut varmaan ikinä kertonut hänelle, että ripsiharja on keksitty. Täytyy sanoa, että olisin ehkä enemmän arvostanut hänen älyään, jos hän olisi ollut meikkaamatta. Vähän sama asia kuin jos keskustelukumppanilla olisi akuankkahuulet innokaan botoxin laittamisen takia. Kyllähän se kertoo jotain siitä korvien välistä, jos haluaa naamahuultensa näyttävän panovalmiilta pil*ulta.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan kyllä, että iso osa tässäkin ketjussa meikille yökkivistä miehistä on oikeasti kevyesti meikattujen naisten perään, ja suurinta osaa meikkaamattomista naisista he pitävät vain huomaamattomina ja ruminakin. Meikkaaville naisille on niin helppo ja kiva naureskella, mutta kun aletaan käytännössä katselemaan kanssaihmisiä, kaikki sellainen tuppaa unohtumaan. Aika pieni prosentti miehistä näyttää tavoittelevan erityisesti meikkaamattomia naisia.
Eli kun menet vaikkapa kauppakeskukseen ja katselet siellä ympärillesi ja huomaat runsaslukuisesti meikkaamattomia naisia, niin kaikki he ovat miesten hylkimiä poloisia? Koska tuolla oikeassa maailmassa ihan tosi moni ei käytä meikkiä. Ne meikkinaamat ovat teinejä ja semmoisia alta kolmikymppisiä pissiksiä, jotka julkaisevat yläviistosta otettuja herutuskuvia Faceen.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies (46v) ja täytyy sanoa että vihaisin sitä jos oma nainen meikkausi. Minä olen valinnut naiset aina niin että ovat olleet ihan luonnollesti kauniita. Haluan että naiseni on aamulla kun herää yhtä kaunis kuin pöivällä ja illalla. Jos pitää ”duunata” ittees, niin ei sovi mulle. Sama koskee kroppaa. Olen aina fanittanut isoja rintoja. Mutta en voisi olla naisen kanssa kellä silikoonit.
Liiallinen säännölliben meikkaamien tuntuu ihan fake-paketilta. Oikeesti kaunis nainen ei sellaista tarvitse. Ja minä en tyydy mihinkään duunattuun akkaan.
Ymmärrän kyllä että suurin osa pitää meikata kun luonnon lahjät eivät riittä ollakseen seksikkään ja kauniin näköinen, mutta oma tasovaatimus sellainen että en voi kuvitella että sellaista ottaisin kenen pitää meikata.
Tämä on kyllä ällöttävyydessään ja korskeudessaan varsin rehellinen kommentti, hyvä että arvostat vaimoasi ulkonäköä. Se on tärkeintä.
Se on sitten jännä, että on miehiä, sekä naisia, jotka näkevät kai meikin läpi. Tuota olen ihmetellyt. Itselläni oli nuorena isompikin kontrasti meikin ja luomunaaman välillä, mutta oma mieheni ei kiinnittänyt asiaan juurikaan huomiota. Hänelle olin yhtä kaunis kummin vain ♥️. Itselleni oli isompi itsetuntoasia. Hänen mielestään olimme aivan samantasoisia, meikkiä tai ei, itse pidin itseäni taviksena ja miestä adoniksena.
Nyt aikuisen iässä enää ei, vaikka edelleen meikkaan töihin lievähkösti. Hiukset myös luomut, pari harmaata ollut. Saavat harmaantua rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä määrittää mitä tarkoittaa meikkaaminen. Monen miehen mielestä se on vain "pellemeikki"-tasoista eivätkä laske huomaamatonta meikkiä ollenkaan meikkaamiseksi.
Kokemuksen mukaan ainakin jotkut sellaiset jotka pitävät meikkaamattomuudesta tai vähästä meikistä pitävät enemmän söpöstä lookista kuin kauniista tai seksikkäästä joka tulee helpommin jos meikkaa enemmän. Olen enemmän söpön kuin seksikkään näköinen, meikillä tai ilman, ja vedän puoleeni tuollaisia tyyppejä.
Olen samaa mieltä. On olemassa miehiä, jotka kokevat naisen seksikkyyden uhkana eivätkä he pidä sellaisista naisista.
Minä sanon omalle vaimolle usein, että ei sinun tarvitsisi meikata. Hän on luonnonkaunis, hyvä iho, korkeat poskipäät, upeat silmät ja aistillinen ylähuulen kaari!
Naimisissa tli kymmenen vuotta, ja lapsiakin on. Annan hänen toki meikata, jos niin haluaa tehdä.
Suomalaisessa kulttuurissa ei ole arvostettu tälläytymistä. Se yhdistyy kielteisiin asioihin aika monilla eli tosiaan tuntuu yhdistyvän lähinnä kielteisiin asioihin kuten huonoon itsetuntoon, rumuuteen, teennäisyyteen jne. millä oikeutetaan samalla oma kielteinen arvio.
Ulkonäöstä tehdään aina päätelmiä toisesta ihmisestä ja eri alakulttuureissa ne ovat erilaisia jo ihan Suomenkin sisällä.