Aikuisen naisen oikeus "liian pitkiin" hiuksiin
Minulla on pitkät hiukset, josta olen saanut viime aikoina kuulla. Muutama ystäväni on maininnut pitkistä hiuksistani. Toinen suoranaisesti raivostui ja sanoi, etten voi pitää koko ikääni näin pitkää tukkaa. Jotkus toisaalta kehuvat, mutta kysyvät pian milloin leikkaan ne pois.
Tiedän, ettei kaikkia pitkä tukka viehätä. Minä kuitenkin pidän niistä itse, joten haluan pitää hiukseni pitkänä myös jatkossa. En jaksa kuunnella jatkuvasti, miten aikuisella ei saa olla pitkiä hiuksia. Puheenaihe tuntuu olevan jatkuva tuttavieni aloitteesta, mikä hämmentää.
Antakaa siis jokaisen näyttää aivan siltä, miltä haluaa.
Kommentit (109)
Täytän 41 ja hiukset ovat yli puolen selän ja voimakkaan punaiset, niskan hiukset mustat. Sopii luonteeseeni hyvin. Monta vuotta oli todella lyhyt malli ja milloin minkäkin värinen ja viihdyin siinäkin hyvin. Nyt varsinkin yksi kaverini, jolla on itsellä aina ollut ja on, pitkät hiukset, aina "muistelee" kuinka hyvältä näytin ja lyhyt malli toi minulle pituuttakin lisää jne.... Olen samaa mieltä! Kasvot tulivat kauniisti esiin ja otsalta pystyssä oleva malli toi varmasti pituuttakin lisää, verrattuna siihen että nyt hiukseni roikkuvat päätä myöden. Saan myös pikakasvojen kohotuksen laittamalla hiukset kiinni. Mutta silti nautin pitkistä hiuksistani ja pidän niitä usein avoimina. Minulle on tärkeää, että ne ovat hyväkuntoiset ja kiiltävät. Kaikki muut, tuota yhtä kaveriani lukuunottamatta kehuvat ja moni manaa, ettei oma tukka kasva! Ehkä siis, tuo yksi kaverinikin enimmäkseen harmittelee sitä, ettei itse ole koskaan uskaltanut kokeilla lyhyttä mallia tai ylipäätään muuttaa "etuhiukset ja pitkät suoraan leikatut latvat"-lookkiaan? No, oikeassa hän silti on, kasvoihini sopi hirmuisen hyvin lyhyt malli. Sitä hän ei kenties ota huomioon, että olin silloin 5v nuorempi. Kukaan ei siis tiedä, näyttäisivätkö niin lyhyet hiukset minulla enää hyviltä.. Sillä ei kuitenkaan väliä, sillä toistaiseksi viihdyn pitkissä!
Liian pitkät hiukset ei pue ketään. Vetää piirteitä alaspäin, eikä muutenkaan ole kovin tyylikäs. Tämä ei tarkoita silti sitä, että se kananperse olisi ainut vaihtoehto (se onkamala). Puolipitkä sopii useimmille, se on naisellinen ja sen saa kiinni. Valehtelematta en ole nähnyt yhtään hyvännäköistä pitkää tukkaa keski-ikäisillä naisilla (suomalaisilla). Olen asiakaspalvelussa töissä ja näen tapaan päivittäin paljon ihmisiä.
Jokainen toki saa pitää sellaista pituutta missä viihtyy. Mutta se, että se on omasta milestä kaunis, ei tarkoita sitä että muiden mielestä olisi...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:36"]Liian pitkät hiukset ei pue ketään. Vetää piirteitä alaspäin, eikä muutenkaan ole kovin tyylikäs. Tämä ei tarkoita silti sitä, että se kananperse olisi ainut vaihtoehto (se onkamala). Puolipitkä sopii useimmille, se on naisellinen ja sen saa kiinni. Valehtelematta en ole nähnyt yhtään hyvännäköistä pitkää tukkaa keski-ikäisillä naisilla (suomalaisilla). Olen asiakaspalvelussa töissä ja näen tapaan päivittäin paljon ihmisiä.
Jokainen toki saa pitää sellaista pituutta missä viihtyy. Mutta se, että se on omasta milestä kaunis, ei tarkoita sitä että muiden mielestä olisi...
[/quote]
Mutta kun ei sen tarvii olla muiden mielestä kaunis.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:36"]
Liian pitkät hiukset ei pue ketään. Vetää piirteitä alaspäin, eikä muutenkaan ole kovin tyylikäs. Tämä ei tarkoita silti sitä, että se kananperse olisi ainut vaihtoehto (se onkamala). Puolipitkä sopii useimmille, se on naisellinen ja sen saa kiinni. Valehtelematta en ole nähnyt yhtään hyvännäköistä pitkää tukkaa keski-ikäisillä naisilla (suomalaisilla). Olen asiakaspalvelussa töissä ja näen tapaan päivittäin paljon ihmisiä.
[/quote]
Miksi vanhemman naisen pitäisi olla omasta mielestään kaunis?
Pitkät hiukset viestittävät miehille naisellisuudesta. Muut naiset eivät pidä siitä koska se heikentää heidän arvoaan
Kaikki pitäköön hiuksensa sellaisina kuin itsestä hyvältä tuntuu. Eniten ihmetyttää juuri tuo "pakko" leikata hiukset lyhyiksi johonkin ikään mennessä, kun niin vain kuuluu tehdä. Henkilökohtaisesti pidän pitkistä hiuksista kaiken ikäisillä naisilla jos ne ovat hyväkuntoiset, mutta ei lyhyissäkään mitään vikaa ole. Vika on asenteissa.
Pitkät hiukset ei välttämättä roiku(!); voi tehdä nutturaa, lettiä, ponkkaria jne.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:42"]
[/quote]
[/quote]
Jokaisella on oikeus olla kaunis, iästä huolimatta. KYLLÄ, turhamainen saa olla vanhanakin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:42"]
[/quote]
[/quote]
Jokaisella on oikeus olla kaunis, iästä huolimatta. KYLLÄ, turhamainen saa olla vanhanakin.
[/quote]
Minusta taas on ollut vanhenemisessa vapauttavaa juuri se, että ei enää tarvitse yrittää olla kaunis edes itseni mielestä. Iso määrä stressiä pois. Voin olla juuri sellainen, kuin haluan ja ei tarvitse tuhlata enää aikaa miettiessä, olenko kaunis, vai en.
[/quote]
Kuka määrittelee kauniin? Kauneus kait on katsojan silmissä. Jos sinun mielestäsi vanha nainen pitkissä hiuksissa ei ole kaunis, voi se toisen mielestä olla upean näköinen. Kuka juuri on se muut, mikä määrttelee tämän kriteerin. Kaikkia ei voi miellyttää ja jos lähtee sille linjalle, niin hulluksi tulee, kun yhden mielestä harmaat pitkät hiukset ovat kauniit, toisen mielestä ne pitäisi leikata lyhyiksi ja värjätä. Herranen aika, missä pyörityksessä sitä olisikaan, jos jokaista muuta yrittäisi miellyttää
Täh, no eipä ole ikinä käynyt pienessä mielessäkään ettei aikuisella saisi olla pitkää tukkaa... :D Mitä...
Aika outoja kavereita sulla. Mieti, mitä se kertoo sinusta itsestäsi.
Ja aina tää naisten hiusten pituus -keskustelu nousee täällä. Yleensä niin, että kaikilla naisilla PITÄÄ olla pitkät hiukset. Vaikka ne ei kunnolla kasvaisi.
Yksikin kirjoitti, että luulevatko nelikybäiset naiset olevansa jotenkin räväköitä ja erilaisia, kun leikkaavat hiuksensa, että on jotain uutta muotia vai. No kuule, luulevatko 40:set miehet olevansa jotenkin räväköitä ja erilaisia, kun kaljuuntuvat? Luulevatko, että se keski-iän maha ja rengaskalju on jotain uutta muotia vai?
Koittakaa nyt jo tajuta, että yli 40v. naisilla ei monilla se tukka enää kasva niin hyvin kuin nuoremmilla ja siksi moni leikkaa sen. Aina pitäis johonkin muottiin ahtautua. Antakaa toisten tukkien olla.
Stay young and beautiful, if you wanna be loved. Sad but true?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:10"]
Ehkä sun latvat on sellainen ohut hamppuinen hiirenhäntä, ja yrittävät kivasti vihjata, että trimmaus tekisi terää. Moni pitkähiuksinen ei tajua, ettei se kuontalo niin ihana ole, kuin mitä itse peilistä näkee. Tietysti pitäisi olla tarkka, ettei ala jankuttamaan, siinä voi jo loukata tai ärsyttää toista.
[/quote]
No minulla ainakin on tummat ja paksut, hyväkuntoiset hiukset. Olen joskus kokeillut myös lyhyttä, mutta en kokenut sitä omaksi. Tukkani kasvoi nopeaa taas pitkäksi, joten kokeilu ei haitannut.
Mutta syy, miksi minulle on 20 vuotta vihjailtu hiusten leikkuusta, on se, että lyhyt tukka nuorentaa ja pitkä vie naamaa alaspäin ja lyhyt tukka olis sellainen kiva ja pirtsakka ja olisit niin pirtsakan näköinen lyhyessä ja värjätyssä tukassa.
No, kuten totesin jo aiemmin, vastaan nykyään, että enköhän jo tässä iässä saa näyttää niin vanhalta, kuin olen.
Se viiskymppinen, pitkähiuksinen
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:38"]
Jos hiuksesi ovat kauniit ja hyvinvoivat, älä missään nimessä leikkaa. Joskus pieni trimmaus tekee yleisilmettä siistimmäksi, mutta silti törkeää raivostua jonkun toisen hiuksista. Ethän sinäkään ehdottele heille pidennyksien ottamista.
[/quote]
Jokainen saa pitää millaisia hiuksia haluaa, vaikka hiukset eivät olisikaan hyvinvoivat. Ihan sama, vaikka olisi harakanpesä päässä. Se on jokaisen oma valinta, mitä tulee kunnioittaa.
Mun mielestä kenellekään ei sovi paljoa yli lapaluiden olevat hiukset. Ei lapsille eikä aikuisille eikä kenellekään. Näyttää hölmöltä. Mutta en ikinä kommentoi kenenkään hiuksia tai mitään muutakaan rumasti, en edes silloin kun olisi ehkä tarvettakin (täysin hamppuuntuneet latvat). Kehun, jos on aihetta ja jos ei ole niin en sano mitään.
Totta kai jokainen itse päättää, millaiset hiukset hänellä on. Sitten on näitä, joiden mielestä tietynikäisen TÄYTYY näyttää tietynlaiselta. Heidät voi jättää omaan arvoonsa. Luultavasti heillä on myös muita luutuneita käsityksiä.
Olen 56v. ja minulla on vaihtelevan pituiset hiukset. Just hieman lyhensin joksikin aikaa, ulottuivat puoliselkään. Hiuslaatuni on sellaista hevosenharjaa ja tuntuu ihanalta heilautella valtavaa pehkoa. En halua luopua siitä, jolleivat hiukseni ohennu.
JOs haluaa ottaa mallia Aira Samulinista, niin siitä vaan!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:34"]
Mun äiti on 49-vuotias ja sillä on kauniit pitkät hiukset pepulle asti. Aikoo pitää ne vanhaksi asti, jos vain hyväkuntoisina pysyvät. Paljon hän saa paheksuvia katseita ja puheita, mutta ei hän välitä. Kummallinen kulttuuri meillä Suomessa. Mä en ymmärrä, miksi sanotaan, että vanhemmille naisille sopii lyhyt tukka. Mukamas nuorentaa. Mun mielestä asia on päinvastoin. Itse aion hakea hopealetti-inkkari-lookia mummelina, jos silloin vielä elän. N21
[/quote]
Tää oli ihana :) Mäkin haluan hopealetti-inkkariksi!
t. se 49 v.
Pitkät hiuset naisella on must. Lyhythiuksiset ämmät on rumia.