Aikuisen naisen oikeus "liian pitkiin" hiuksiin
Minulla on pitkät hiukset, josta olen saanut viime aikoina kuulla. Muutama ystäväni on maininnut pitkistä hiuksistani. Toinen suoranaisesti raivostui ja sanoi, etten voi pitää koko ikääni näin pitkää tukkaa. Jotkus toisaalta kehuvat, mutta kysyvät pian milloin leikkaan ne pois.
Tiedän, ettei kaikkia pitkä tukka viehätä. Minä kuitenkin pidän niistä itse, joten haluan pitää hiukseni pitkänä myös jatkossa. En jaksa kuunnella jatkuvasti, miten aikuisella ei saa olla pitkiä hiuksia. Puheenaihe tuntuu olevan jatkuva tuttavieni aloitteesta, mikä hämmentää.
Antakaa siis jokaisen näyttää aivan siltä, miltä haluaa.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:13"]
Anteeksi, mutta mitä keski-ikäinen tekee täällä? :)
[/quote]
Sitä samaa kuin muutkin. Että anteeksi vaan. :D
Mene demille jos et kestä meitä.
45v.
Kuvailkaa nyt pliis se tehy-tukka!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:21"]
Siis MIKSI ketään kiinnostaa edes toisen hiukset? Mitä väliä, onko toisella pitkät, lyhyet vai mitkä.. Miksi naisilla on pakonomainen tarve puuttua ja kommentoida toistensa ulkonäköä, kun se ei niiden elämään vaikuta millään tavoin?
Asiaa sivuten: Äitini on todella hoikka 50-v nainen ja ollut aina todella hoikka ja siro. Hän saa nyt kuulla jatkuvasti sukulaisiltamme ja ystäviltään, jotka ovat tyylittömiä, rupsahtaneita ja lihavia, että kuinka "50-vuotias nainen ei saa olla laiha, vaan pitää saada lihaa luiden ympärille".
Ja jostain syystä nämä ihmiset, jotka tietävät miltä kaikkien muiden kuuluisi näyttää ja millaiset hiukset pitäisi olla, eivät yleensä ole niitä kedon kauneimpia kukkia. Tähän siis yksi sana: kateus.
[/quote]
kateuttahan se monesti on, jos kommentoi negatiivisesti toisen ulkonäköä tai yrittää muuttaa toisen ulkonäköä tietynlaiseksi.
ja kateutta se pitkien hiusten karsastaminen on myös. mutta se on oikeasti aika hämärä juttu, koska jonkunlaisiin pitkiin hiuksiin on melkein kaikilla mahdollisuus, se on siis eri asia kuin esim. olla kateellinen isoista rinnoista. niitä kun ei saa suurennettua ilman kirurgin veistä.
ole kokeillut sekä lyhyitä, puolipitkiä että pitkiä hiuksia. lyhyet on mun mielestä kaikista vaikeimmin ylläpidettävät, senkin takia ihmettelen miksi niin moni pitää lyhyttä tukkaa. onkohan siinä vaan jotain sellaista, että kun pitkät hiukset on naisen kruunu, jotkut haluaa viestittää, että ovat "järkeviä" ihmisiä, eivätkä siis pidä pitkiä hiuksia. ja onko näissä tämäntyylisissä naisissa sitten paljon niitä, jotka on ylipäätään niitä, jotka haluaa määräillä muita aina ja joka asiassa.
mikä on tehy-tukka? kuvalinkkiä, pliis :)
Jokaisella on oikeus ihan minkälaisiin hiuksiin tahansa, iästä riippumatta. Vaikka ei olisi edes paksut hiukset niin vanhalla naisella on oikeus vaikka pitää sitä pitkää hiirenhäntää jos niin haluaa. Ap, sullahan on oikeus pitkiin hiuksiin, ei kukaan niitä väkisin sun päästä leikkaa, mutta muista, että kaikilla on oikeus myös mielipiteisiin. En minäkään pidä sitä kivannäköisenä, että 14-vuotiaat tytöt kulkee persposket paljaana, mutta enpä asialle mitään voi tehdä. Mielipiteeseen minulla tietty on oikeus ja sen saan ilmaista kenelle haluan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:51"]
JOs haluaa ottaa mallia Aira Samulinista, niin siitä vaan!
[/quote]
No todellakin haluan! Iloinen, hyväkuntoinen teräsmummo, vähän toista kun kärttyiset kontturoivat jonossaohittelijat tuhauttelijat.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:36"]
Liian pitkät hiukset ei pue ketään. Vetää piirteitä alaspäin, eikä muutenkaan ole kovin tyylikäs. Tämä ei tarkoita silti sitä, että se kananperse olisi ainut vaihtoehto (se onkamala). Puolipitkä sopii useimmille, se on naisellinen ja sen saa kiinni. Valehtelematta en ole nähnyt yhtään hyvännäköistä pitkää tukkaa keski-ikäisillä naisilla (suomalaisilla). Olen asiakaspalvelussa töissä ja näen tapaan päivittäin paljon ihmisiä.
Jokainen toki saa pitää sellaista pituutta missä viihtyy. Mutta se, että se on omasta milestä kaunis, ei tarkoita sitä että muiden mielestä olisi...
[/quote]
Veikkaan, että muitakin mielipiteitä on kuin vain tuo sinun tyyli- ja kauneuskäsityksesi. Esimerkiksi minä pidän juuri sellaisista villeistä, luonnonkiharista hiuspörröistä, jotka sinussa varmasti herättäisivät halun valittaa tyylivirheestä ja hamuilla saksia. Ihan valehtelematta.
Pidän myös pitkähiuksisista miehistä!
Äidilläni (yli 60-vuotta) on todella pitkät, kiharat ja kauniisti harmaantuneet hiukset. Näyttää hieman noidalta - ja mielestäni upealta! Itselläni on lyhyet hiukset, koska hiuslaatuni on huono. Saisinpa sellaiset hiukset kuin äidilläni. Minäkin pitäisin hiukset hautaan asti pitkänä. :)
Voiko hiukset olla liian pitkät? ;)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:34"]Voiko hiukset olla liian pitkät? ;)
[/quote]
Voi. Rintoihin ylettyvät hiukset ovat vielä ok, mutta sitä pidemmät näyttävät päätä myöten menevältä mopilta.
Nilkkapituinen malli ei näytä hyvältä. Tulee väkisinkin pohtineeksi henkilön mielenterveyttä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:36"]
Minua kiinnostaisi tietää, miksi aikuisella ei saa tai voi olla pitkiä hiuksia? Oletko kysynyt tuttaviltasi, jotka kommentoivat noin?
[/quote]
Yhden kommentti oli, että pitkät hiukset yli 30-vuotiaalla on kamalat siitä syystä, että takaapäin katsottaessa voi luulla, että on hehkeä nuori kyseessä, mutta sitten kun kääntää päänsä ja naama on rupsahtanu ja ku petolinnun perse, niin se yhdistelmä on kamala, eli rupsahtanu naama + pitkä tukka = ei sovi yhteen
[/quote]
On se kumma, ettei edes takaapäin saa näyttää hyvältä. "Takaa kuin Marilyn Monroe ja edestä kuin Esa Pakarinen."
[/quote]
Haluaisin nähdä sellaisen 30+ ikäisen, jonka naama on jo rupsahtanut petolinnun perse. En näe sellaisia viisikymppisissäkään, kuin todella harvoin ja silloinkin on kyse täysin rempallaan olevista elämäntavoista.
Tuo lause jota kommentoin, on varmasti ikärasistisin mitä olen koskaan nähnyt.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:54"]
Mulla oli melkein nelikymppiseksi asti pitkä tukka, viimeiset vuodet karmea hiirenhäntä. Ei kukaan koskaan painostanut leikkaamaan tai edes ehdottanut lyhyttä tukkaa. Itse sitten tajusin ruuhkavuosien sumentamilla aivoillani että tää on niin kamala ettei tätä voi pitää auki, joten ihan sama on leikata lyhyeksi.
Kaikki ovat kehuneet lyhyttä tukkaani, eikä mikään ihme kun miettii sitä liuhulettiä. Pitkätukkaisille kavereille olen sanonut rehellisesti, että itsekin haluaisin olla pitkätukkainen, mutta en omalla nykyisellä hiuslaadullani.
Näillä mennään, ikävää jos olen jonkun mielestä epäseksikäs, mutta mulle tulee kylmät väreet kun mietin sitä ohutta kuollutta hamppupehkoa. Nyt mulla on kuohkean näköinen polkka, koska hiukset ovat luonnostaan taipuisat. Ehkä seuraavassa elämässä saan sen inkkarimummolookin.
[/quote]
polkka on aika kaukana kananperseestä tai tehy-tukasta ;)
Tehy-tukka, ihana nimitys :D Tulee mieleen hoitsut joilla on sivuilta aivan lyhyet ja päälaelta pidemmät, usein punaisen sävyillä värjätyt hiukset.
Liian pitkät hiukset ei pue ketään. Vetää piirteitä alaspäin, eikä muutenkaan ole kovin tyylikäs. Tämä ei tarkoita silti sitä, että se kananperse olisi ainut vaihtoehto (se onkamala). Puolipitkä sopii useimmille, se on naisellinen ja sen saa kiinni. Valehtelematta en ole nähnyt yhtään hyvännäköistä pitkää tukkaa keski-ikäisillä naisilla (suomalaisilla). Olen asiakaspalvelussa töissä ja näen tapaan päivittäin paljon ihmisiä.
Jokainen toki saa pitää sellaista pituutta missä viihtyy. Mutta se, että se on omasta milestä kaunis, ei tarkoita sitä että muiden mielestä olisi...
[/quote]
Oot saattanut nähdä mut ja luulla ulkomaalaiseksi, kuten suurin osa kosmetiikkaosastoilla työskentelevistä on koko mun aikuisiän ajan luullut, usein on keskustelukin aloitettu englannilla. Suomalainen olen, saamelaista verta sukujuurissa.
Toinen porukka on ne, jotka eivät usko että hiukseni ovat omani, vaan jäävät inttämään hiusjatkeista. Hiukseni ovat erittäin paksut, karkeat, tummat ja pitkät.
t. tumma suomalainen 44 v
Minkä ikäisenä naisen pitäisi lakata välittämästä ulkonäöstään?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:21"]
Siis MIKSI ketään kiinnostaa edes toisen hiukset? Mitä väliä, onko toisella pitkät, lyhyet vai mitkä.. Miksi naisilla on pakonomainen tarve puuttua ja kommentoida toistensa ulkonäköä, kun se ei niiden elämään vaikuta millään tavoin?
Asiaa sivuten: Äitini on todella hoikka 50-v nainen ja ollut aina todella hoikka ja siro. Hän saa nyt kuulla jatkuvasti sukulaisiltamme ja ystäviltään, jotka ovat tyylittömiä, rupsahtaneita ja lihavia, että kuinka "50-vuotias nainen ei saa olla laiha, vaan pitää saada lihaa luiden ympärille".
Ja jostain syystä nämä ihmiset, jotka tietävät miltä kaikkien muiden kuuluisi näyttää ja millaiset hiukset pitäisi olla, eivät yleensä ole niitä kedon kauneimpia kukkia. Tähän siis yksi sana: kateus.
[/quote]Siksi, koska asumme 5miljoonaisessa homogeenisessä maassa joka on vielä sosialismin saastuttama. Siksi sinun asiasi ovat myös naapurin Irman, työkaverisi, pomosi, siskosi ja kummitätisi asioita.
[/quote]
OHO, MIKÄ VÄITE itse oon kampaaja, alalla ollut kohta 30 vuotta ja nähnyt todella usein upeita paksuja pitkiä hiuksia ihan suomalaisnaisilla! Suomalaisnaistenkin hiuslaatu vaihtelee vähän sen mukaan miltä alueilta on geeninsä saanut, onko saamelaisverta, onko slaavilaisverta, onko suomenruotsalaisia jne. Ai että on tullut upeita hiuksia uran aikana vastaan.
On ollut ihania lainehtivia paksuja suklaanruskeita hiuksia vyötäisille saakka, punaisia luonnonkiharoita erikoispitkiä hiuksia, romanityyppisiä paksuja tummia hiuksia, valtavia vehnän- tai vaalean kuparin värisiä elovenapalmikoita. Minulla käy asiakkaana myös jo yli 70 v nainen, jolla on pitkät ja edelleen suomalaishiuksiksi todella paksut hopeanharmaat hiukset.
Se ohut maantienharmaa vauvahiustyyppi on yleinen, mutta ei tosiaan se ainoa suomalaisnaisten hiustyyppi!
Nuorempana hiukseni olivat aina pitkät, pituus vaihteli vyötäröltä lapaluihin.
Kerran, viisissäkymmenissä, suostuin kampaajani ehdotukseen lyhentää hiuksiani kerroksittain siten, että latvat kuitenkin ulottuivat olkapäille. Se oli kamala, juuri sellainen "pirteä viisikymppisen tukka".
Sen jälkeen olen pitänyt pääni. Hiukseni ovat paksut, taipuisat ja reilusti olkapäille ulottuvat. Olen lähes kuusikymppinen ja ns. klassinen tyyppi. Niiinpä minusta minulle sopii parhaiten reilusti olkapäille ulottuvat hiukset, jotka pidän yleensä auki. Tyttäreni on esittänyt toiveen, että en koskaan leikkauta niitä lyhyeksi:)
Joillekin naisille sopii pitkät hiukset, joitakin taas suorastaan pukee lyhyt tukka. Kokonaisuus ratkaisee.
Ap, kun kerran itse viihdyt parhaiten pitkissä hiuksissa, älä anna muiden mielipiteelle mitään arvoa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:00"]
En usko, että kukaan muu kuin Ap on noin kiinnostunut pitkistä hiuksistaan ja "hiusssäännöistä". Nämä arvostelevat äänet taitavat vain elää Ap:n päässä.
[/quote]
Pitäsikö kirjautua ja kirjoittaa mun viestit uudelleen? :D
Ei tule turhia epäilyksiä mun viesteistä. En ole ap.