Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisen naisen oikeus "liian pitkiin" hiuksiin

Vierailija
27.08.2015 |

Minulla on pitkät hiukset, josta olen saanut viime aikoina kuulla. Muutama ystäväni on maininnut pitkistä hiuksistani. Toinen suoranaisesti raivostui ja sanoi, etten voi pitää koko ikääni näin pitkää tukkaa. Jotkus toisaalta kehuvat, mutta kysyvät pian milloin leikkaan ne pois. 

Tiedän, ettei kaikkia pitkä tukka viehätä. Minä kuitenkin pidän niistä itse, joten haluan pitää hiukseni pitkänä myös jatkossa. En jaksa kuunnella jatkuvasti, miten aikuisella ei saa olla pitkiä hiuksia. Puheenaihe tuntuu olevan jatkuva tuttavieni aloitteesta, mikä hämmentää.

Antakaa siis jokaisen näyttää aivan siltä, miltä haluaa.  

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:32"]Minulla on pitkät hiukset, josta olen saanut viime aikoina kuulla. Muutama ystäväni on maininnut pitkistä hiuksistani. Toinen suoranaisesti raivostui ja sanoi, etten voi pitää koko ikääni näin pitkää tukkaa. Jotkus toisaalta kehuvat, mutta kysyvät pian milloin leikkaan ne pois. 

Tiedän, ettei kaikkia pitkä tukka viehätä. Minä kuitenkin pidän niistä itse, joten haluan pitää hiukseni pitkänä myös jatkossa. En jaksa kuunnella jatkuvasti, miten aikuisella ei saa olla pitkiä hiuksia. Puheenaihe tuntuu olevan jatkuva tuttavieni aloitteesta, mikä hämmentää.

Antakaa siis jokaisen näyttää aivan siltä, miltä haluaa.  
[/quote]

Mun mummon peppuun asti ylettynyt tukka leikattiin vasta saattohoidossa. Edes vanhainkodissa ei leikattu. Ja hyvä niin. Mummo jaksoi itse harjata ja hoitaa hiuksensa. Ja nuttura tietenkin aamuisin :)

En voisi kuvitella mummoani (85v kuollessaan) lyhyillä hiuksilla :D

Ap sulla on oikea asenne. !!!

Vierailija
22/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:46"]

En ymmärrä mikä siinä on kun kaikki yli kolmekymppiset vetää todella lyhyet hiukset. Sitten neljä-viiskymppisenä tajutaan ettei niitä pitkiä hiuksia enää saakkaan niin helposti takaisin.

[/quote]

Mitä tarkoitat? Että jos tukan pitäisi pitkänä viisikymppiseksi asti niin se olisi hyvä ja tuuhea, mutta jos sen menee leikkaamaan, niin se ei enää kasvakaan pitkäksi? Millä logiikalla aiempi leikkaus vähentää myöhempää kasvua?

Sehän on faktaa, että monilla vaihdevuosien jälkeen ei enää tukka kasva yhtä pitkäksi (hiukset kasvu hidastuu / elinkaari lyhenee) ja paksuksi kuin nuorempana. Mutta ei se yhtään sen pidemmäksi kasva tai paksumpana pysy, jos sitä ei leikkaa. Ts. vaikka ajelisi pään kaljuksi 30v ja lopettaisi kaljuksi ajamisen 40 vuotiaana, niin 50-vuotiaana on täsmälleen samanlainen tukka kuin olisi jos ei ikinä olisi kaljuksi ajanutkaan. Yksikään hius kun ei "elä" juurikaan yli kymmenvuotiaaksi asti, eli sillä ikänsä pitkähiuksisenä pysytelleelläkään ei ole yhtään samaa hiusta päässä kuin oli 10v sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun latvat on sellainen ohut hamppuinen hiirenhäntä, ja yrittävät kivasti vihjata, että trimmaus tekisi terää. Moni pitkähiuksinen ei tajua, ettei se kuontalo niin ihana ole, kuin mitä itse peilistä näkee. Tietysti pitäisi olla tarkka, ettei ala jankuttamaan, siinä voi jo loukata tai ärsyttää toista. 

Vierailija
24/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täytän kohta 40, joko pitää leikata hiukset vai mikä se maaginen ikä on milloin pitää olla kananpersetukka tai kasvojeni malliin totaalisen sopimaton polkka?  En aio leikata hiuksiani, mutta voisin opetella jo valmiiksi vaikka murisemaan tai näyttämään alahampaita kaikille, joiden mielestä hiustenpituuden kommentointi on aiheellista iän perusteella.

Vierailija
25/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:41"]Tuo on muuten outo juttu. Minulla on lapaluihin ulottuvat, paksut, luonnonkiharat hiukset, jotka alkoivat häiritä joitakin töiden puolesta tuntemiani ihmisiä jo reilusti ennen kuin täytin neljäkymmentä; tutut kyllä tietävät, että hiukseni ovat olleet osa ominta itseäni jo vuosikymmeniä eikä siinä huomauttelu auta.

Nyt olen viisikymppinen eikä minulla ole aikomustakaan leikata enempää kuin se normaali 2-3 senttimetriä latvojen tasausta. Eihän noita huomautteluja tule ihan häiriöksi asti, mutta ne muutamatkin hämmästyttävät minua - en minäkään mene sanomaan muille, että onpa siinä ihan vääränlaiset hiukset, etköhän nyt ottaisi pidennyksiä ja tuuhennoksia ja jonkin muun värin tai kaksikin.
[/quote]

Väristä tuli mieleen, että nyt kun olen kasvattanut omaa väriä vajaa kaksi vuotta, niin osa on kehunut ja osa on kommentoinut negatiiviseen sävyyn. Olen kuullut kommentteja siitä, miten oma värini on harmaa, likaisen ruskea, likaisen vaalea, hiirenharmaa, maantien värinen, maantien harmaa jne. Sillä kaverilla, jolta olen kuullut 90% näistä negatiivisista kommenteista, on luonnostaan aika lailla samanvärinen tukka kuin minullakin, mutta hän värjää omaansa, koska ei kuulemma pystyisi kasvattamaan omaa väriään, koska se on niin ruma (ja samaan hengenvetoon toteaa sen olevan saman värinen kuin minulla). Mikä ihme tätäkin tyyppiä vaivaa? Minulle ei tulisi mieleenkään kommentoida kenenkään väriä tai leikkausta negatiiviseen sävyyn ja vie useampaan otteeseen. Itse tykkään väristäni ja mielestäni oikea neutraali määritelmä sille on esimerkiksi tuhkanvaalea tai tummanvaalea eikä mikään hiiren tai maantienharmaa. En minäkään mene kenenkään hiuksia sanomaan kusenkeltaiseksi, ripulinruskeiksi tai rotanruskeiksi! En usko, että hiukseni ovat yleisen mielipiteen mukaan ruman väriset, koska olen saanut myös kehuja ja neutraalia palautetta. Lisäksi luonnollisuus on käsittääkseni jopa trendi tällä hetkellä. Voisiko taustalla olla kateus siitä, että olen oman värin kasvatuksessa jo näin pitkällä ja hänellä olisi pitkä tie edessä jos ryhtyisi samaan? Vai kokeeko hän jostain syystä tarvetta puolustella omaa värjäystään seurassani? Voitte arvata etten ota hiuksia puheenaiheeksi omasta aloitteestani hänen seurassaan, koska en jaksa sitä ilkeilyä.

Vierailija
26/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:06"]

Miten niin pitkät hiukset vanhentaa? Pahemmin se naaman roikkuminen tulee esiin sillä lyhyellä mallilla. Ja muutenkin sellainen tehy-tukka on yleensä +40v Pirkoilla, eikä nuorilla.

[/quote]

Ei tosiaan vanhenna kun mua on luultu n.30v. 45v.

Vierailija
27/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden aina marttyyrilinjalle. Se tukkii suut nopeasti, koska sellaista ei kukaan jaksa kuunnella. Sanon, että musta on kiva olla ruma. Ei tämmöisen vanhan kannata edes yrittää kaunistua, ei tämmöinen tukka leikkaamalla parane jne. Aika nopeesti loppuu kyselyt ja ehdotukset.
Oikeasti minusta pitkä tukka on kiva ja helppo hoitaa. Saa helposti kiinni eikä tarvitse usein käydä kampaajalla. Oma värikin on oma ja olkoot ruma tai ei, mutta on oma.
Yli 30 vuoden kokemuksella on tullut todettua se, ettei kauniimman mahdollisen tavoittelu ole se mun juttuni. Oon ihan tavallinen, tavalliseni hiuksineni.

Vierailija
28/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on 49-vuotias ja sillä on kauniit pitkät hiukset pepulle asti. Aikoo pitää ne vanhaksi asti, jos vain hyväkuntoisina pysyvät. Paljon hän saa paheksuvia katseita ja puheita, mutta ei hän välitä. Kummallinen kulttuuri meillä Suomessa. Mä en ymmärrä, miksi sanotaan, että vanhemmille naisille sopii lyhyt tukka. Mukamas nuorentaa. Mun mielestä asia on päinvastoin. Itse aion hakea hopealetti-inkkari-lookia mummelina, jos silloin vielä elän. N21

Vierailija
29/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 33-vuotias ja odotan kolmatta lasta, ja viime viikolla kuulin ensimmäisen ikääni liittyvän kommentin hiuksistani. Minulla siis on pitkät hiukset, ei erityisen paksut tai hienot mutta tavalliset. Minua muutaman vuoden vanhempi tuttu tokaisi, että nythän minä viimeistään leikkautan pitkän tukan pois niin ei vauvakaan sitten revi alati hiuksia. Ja että alan olla jo aika kaukana teini-iästä. 

Ensinnäkin, minulla oli pitkät hiukset ensimmäisen ja toisenkin vauvan kanssa, eivätkä he niitä repineet. Tuon teini-kommentin tulkitsin niin, että täällä päin on teinitytöillä tosiaan muotia pitkät hiukset ja että minun ei sopisi mennä perässä. 

Huihai! Teen niin kuin lystään.

Vierailija
31/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:38"]

Jokaisella on oikeus ihan minkälaisiin hiuksiin tahansa, iästä riippumatta. Vaikka ei olisi edes paksut hiukset niin vanhalla naisella on oikeus vaikka pitää sitä pitkää hiirenhäntää jos niin haluaa. Ap, sullahan on oikeus pitkiin hiuksiin, ei kukaan niitä väkisin sun päästä leikkaa, mutta muista, että kaikilla on oikeus myös mielipiteisiin. En minäkään pidä sitä kivannäköisenä, että 14-vuotiaat tytöt kulkee persposket paljaana, mutta enpä asialle mitään voi tehdä. Mielipiteeseen minulla tietty on oikeus ja sen saan ilmaista kenelle haluan.

[/quote]

Mummollani, joka oli syntynyt 1897 oli ihana, harmaa hiirenhäntä. Poltti piippuakin kaiken lisäksi. Oli elänyt todella kovan elämän ja se näkyi olemuksessa. Laiha, mutta sitkeä pieni nainen. Harmaa hiirenhäntä oli joka aamu letitetty ja kiinnitetty nutturaksi. Piippu suussa istui keinutuolissa ja ja kertoi tarinoita elämästään.

Itse aion myös säilyttää pitkät hiukseni ja sitoa samanlaiselle nutturalle, kuin mummolla oli. Tupakoimaan en enää opi ja löysä ja keveä elämä on tuonut elintasorenkaan ympärilleni. Mutta mummo oli niin kaunis minusta harmaine hiirenhäntineen. Ja niin viisas nainen.

Vierailija
32/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:06"]Miten niin pitkät hiukset vanhentaa? Pahemmin se naaman roikkuminen tulee esiin sillä lyhyellä mallilla. Ja muutenkin sellainen tehy-tukka on yleensä +40v Pirkoilla, eikä nuorilla.
[/quote]
Pitkät roikkuvat hiukset saavat kasvot näyttämään enemmän roikkuvilta.

Vierailija
33/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:06"]Miten niin pitkät hiukset vanhentaa? Pahemmin se naaman roikkuminen tulee esiin sillä lyhyellä mallilla. Ja muutenkin sellainen tehy-tukka on yleensä +40v Pirkoilla, eikä nuorilla. [/quote] Pitkät roikkuvat hiukset saavat kasvot näyttämään enemmän roikkuvilta.

[/quote]

Mitä sitten. Omatpahan on kasvonsa.

Ei se pallinaamakaan saa mitään pikaliftingiä, jos tukan leikkaa lyhyeksi

Vierailija
34/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:06"]Miten niin pitkät hiukset vanhentaa? Pahemmin se naaman roikkuminen tulee esiin sillä lyhyellä mallilla. Ja muutenkin sellainen tehy-tukka on yleensä +40v Pirkoilla, eikä nuorilla.
[/quote]
[/quote]

Näin minunkin 40+ työkaverini lyhyine hiuksineen kommentoi minun pitkiä hiuksiani. Olen häntä 10 v ja naama ei roiku. Taisi vain olla vähän kade.

Vierailija
35/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:10"]Minä täytän kohta 40, joko pitää leikata hiukset vai mikä se maaginen ikä on milloin pitää olla kananpersetukka tai kasvojeni malliin totaalisen sopimaton polkka?  En aio leikata hiuksiani, mutta voisin opetella jo valmiiksi vaikka murisemaan tai näyttämään alahampaita kaikille, joiden mielestä hiustenpituuden kommentointi on aiheellista iän perusteella.

[/quote]

Kuka helvetti näyttää alahampaita suuttuessaan...

Vierailija
36/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:06"]Miten niin pitkät hiukset vanhentaa? Pahemmin se naaman roikkuminen tulee esiin sillä lyhyellä mallilla. Ja muutenkin sellainen tehy-tukka on yleensä +40v Pirkoilla, eikä nuorilla.
[/quote]
[/quote]

Näin minunkin 40+ työkaverini lyhyine hiuksineen kommentoi minun pitkiä hiuksiani. Olen häntä 10 v ja naama ei roiku. Taisi vain olla vähän kade.
[/quote]

Siis 10 v nuorempi.

Vierailija
37/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:10"]Minä täytän kohta 40, joko pitää leikata hiukset vai mikä se maaginen ikä on milloin pitää olla kananpersetukka tai kasvojeni malliin totaalisen sopimaton polkka?  En aio leikata hiuksiani, mutta voisin opetella jo valmiiksi vaikka murisemaan tai näyttämään alahampaita kaikille, joiden mielestä hiustenpituuden kommentointi on aiheellista iän perusteella.   [/quote] Kuka helvetti näyttää alahampaita suuttuessaan...

[/quote]

Sanot, että painu vit*****, ja vedä ylähuuli pään yli ja nielaise.

Vierailija
38/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:38"]

Jokaisella on oikeus ihan minkälaisiin hiuksiin tahansa, iästä riippumatta. Vaikka ei olisi edes paksut hiukset niin vanhalla naisella on oikeus vaikka pitää sitä pitkää hiirenhäntää jos niin haluaa. Ap, sullahan on oikeus pitkiin hiuksiin, ei kukaan niitä väkisin sun päästä leikkaa, mutta muista, että kaikilla on oikeus myös mielipiteisiin. En minäkään pidä sitä kivannäköisenä, että 14-vuotiaat tytöt kulkee persposket paljaana, mutta enpä asialle mitään voi tehdä. Mielipiteeseen minulla tietty on oikeus ja sen saan ilmaista kenelle haluan.

[/quote]

Mummollani, joka oli syntynyt 1897 oli ihana, harmaa hiirenhäntä. Poltti piippuakin kaiken lisäksi. Oli elänyt todella kovan elämän ja se näkyi olemuksessa. Laiha, mutta sitkeä pieni nainen. Harmaa hiirenhäntä oli joka aamu letitetty ja kiinnitetty nutturaksi. Piippu suussa istui keinutuolissa ja ja kertoi tarinoita elämästään.

Itse aion myös säilyttää pitkät hiukseni ja sitoa samanlaiselle nutturalle, kuin mummolla oli. Tupakoimaan en enää opi ja löysä ja keveä elämä on tuonut elintasorenkaan ympärilleni. Mutta mummo oli niin kaunis minusta harmaine hiirenhäntineen. Ja niin viisas nainen.

[/quote]

minunkin mummoni oli vähän samantapainen =) on idolini.

Vierailija
39/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaaja leikkasi muinoin äitini pitkät hiukset polkaksi, vaikka tarkoitus oli vain tasoittaa. Eivät kuulemma sopineet nelikymppiselle. Itse pitkähiuksisena olen tarkkana, kenen annan leikata hiukseni. Usein voi lähteä vähä ekstraa, jotta "hiukset kasvavat sitten nopeammin takaisin". 

Vierailija
40/109 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukseni ovat paksut ja hyväkuntoiset. Vanhana toivon olevani myös pitkähiuksinen nutturamummo.  -Ap