Olen niin pettynyt Suomen päättäjiin, että Suomea ei olla osattu pitää turvassa ja nyt joudutaan pelkäämään sotaa!!!
Suomessa iso määrä asiantutijoita, joita olisi pitänyt kuunnella NATO -asian suhteen jo 10-20 vuotta sitten. NATO on puolustusliitto ja suomalaisia peloteltu poikien menettämisellä muiden maiden sotiin ja täysin sivuutettu Venäjän uhka. Putinia kanssa poseerattu ja oltu hyvää veljeä. Hävettää! Nämä huonot poliitikot saatava vielä vastuuseen siitä että eivät ole ajaneet maamme etua!
Kommentit (192)
Neuvostoliiton hajoaminen sokaisi monet, moni varmaan luuli, että demokratia toteutuu siellä. Boris Jeltsin vei Venäjää vahvasti kohti markkinataloutta. 90-luvulla ajateltiin, että vaara on ohi. Ylen hyvä Suomettuminen sarja kannattaa katsoa. Olen samaa mieltä kuin sarjassa, Koiviston aika oli hienoinen pettymys. Ei alkanut radikaali uusi aika Kekkosen jälkeen, Koivisto oli kallellaan itään.
Vierailija kirjoitti:
Jälkiviisaus ei hyödytä tässä tilanteessa mitään eikä myöskään syyttely. Nyt pitää alkaa tekemään oikeita asioita, se on ainoa tie joka hyödyttää Suomea. Etsitään syylliset tuomiolle myöhemmin, mutta nyt ei ole sen aika.
No kai sitä pettymyksen saa ilmaista?!! Ei kai se estä järkevää päätöksentekoa tässä hetkessä? Ihme hyssyttelyä…
Vierailija kirjoitti:
Voin olla suomettunut mulkku teidän mielestä, vaikka olen syntynyt 1990, eikä mulla ole hirveästi Kylmästä sodasta kokemuksia, mut mun mielestä puolueettomuus ja Suomen säilyminen "ovena" idän ja lännen välillä on hyvä asia. Miettikää monia Euroopan maita, jotka Kylmän sodan aikaan joutuivat NL:n satelliittivaltioiksi.... kuten esim. Viro ja Puola. Näistä molemmat maat vielä tänäkin päivänä korjaa itseään pakkokommunismista. Suomelle kävi toisin, vaikka hävityn sodan jälkeen olisi ollut ihan odotettua, että samoin olisi käynyt. Koska ei käynyt niin puolueettomuus oli se juttu, joka piti NL:n tarpeeksi kaukana ja Suomi pääsi kehittämään itsestään hyvinvointivaltion.
Mitä tähän nykytilanteeseen tulee, niin oma mielipiteeni on se, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan vain, koska he pelkäsivät tämän menettämistä NATO:lle. Hei eivät halua jakaa isoa maarajaa NATO-maan kanssa. Täten, jos Suomi liittyy NATOON, niin se on vasta silloin Venäjälle uhka ja Venäjä siirtää sotamateriaalia enemmän lähemmäs ja lähemmäs rajaa.
Lisään tähän vielä, että itse siis haluaisin liittyä NATOON ja että Suomi tekisi enemmän yhteistyötä juurikin lännen kanssa, mutta koen, ettei se ole paras ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä nämä ihme maakaupat strategisten kohteiden vierestä. Mitään ei ole tehty asialle. Eikä tehdä?!?
Ja koko ajan tulee uusia nimiä esiin poliitikoista, jotka on pelanneet Venäjän pussiin.
Hävetkää päättäjät!!!Tämä on kyllä hyvä ja tärkeä huomio. Kuka helvetin taulapää menee myymään Suomea ulkomaille??!! Kaikki myydyt maat pitää saada lunastettua takaisin, ja myös on laadittava myymisen kieltävä laki.
Kokoomuslaisetkin myyvät vaikka oman äitinsä, jos siitä saa ahnehdittua itselle taloudellista hyötyä.
Haukut väärää puuta!! Nuo maatansa venäläisille myyneet on KEPULAISIA. Asun täällä rajalla, ja nuo maan myyjät on metsänomistajia, maatalojen isäntiä, tilallisia, liki aina keskustalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä nämä ihme maakaupat strategisten kohteiden vierestä. Mitään ei ole tehty asialle. Eikä tehdä?!?
Ja koko ajan tulee uusia nimiä esiin poliitikoista, jotka on pelanneet Venäjän pussiin.
Hävetkää päättäjät!!!Tämä on kyllä hyvä ja tärkeä huomio. Kuka helvetin taulapää menee myymään Suomea ulkomaille??!! Kaikki myydyt maat pitää saada lunastettua takaisin, ja myös on laadittava myymisen kieltävä laki.
Kokoomuslaisetkin myyvät vaikka oman äitinsä, jos siitä saa ahnehdittua itselle taloudellista hyötyä.
Ja esim. Liike Nytin Hjallis Harkimohan myi Hartwal-Areenan venäläisille. Kiva, kun se sijaitsee aivan junaradan ja Ylen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Siis pelkäättekö oikeasti?
Ensimmäinen sotanne?
Hmmh. Konfliktineitsyet.
Kerros oi konkari minkä sodan olet itse kokenut? Edellinen sota käytiin suomen maaperällä yli 78 vuotta sitten.
Käsittääkseni Putin tekee julmat päätöksensä. En syyllistäisi suomalaisia, jotka yrittävät pärjätä arvaamattoman maan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voin olla suomettunut mulkku teidän mielestä, vaikka olen syntynyt 1990, eikä mulla ole hirveästi Kylmästä sodasta kokemuksia, mut mun mielestä puolueettomuus ja Suomen säilyminen "ovena" idän ja lännen välillä on hyvä asia. Miettikää monia Euroopan maita, jotka Kylmän sodan aikaan joutuivat NL:n satelliittivaltioiksi.... kuten esim. Viro ja Puola. Näistä molemmat maat vielä tänäkin päivänä korjaa itseään pakkokommunismista. Suomelle kävi toisin, vaikka hävityn sodan jälkeen olisi ollut ihan odotettua, että samoin olisi käynyt. Koska ei käynyt niin puolueettomuus oli se juttu, joka piti NL:n tarpeeksi kaukana ja Suomi pääsi kehittämään itsestään hyvinvointivaltion.
Mitä tähän nykytilanteeseen tulee, niin oma mielipiteeni on se, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan vain, koska he pelkäsivät tämän menettämistä NATO:lle. Hei eivät halua jakaa isoa maarajaa NATO-maan kanssa. Täten, jos Suomi liittyy NATOON, niin se on vasta silloin Venäjälle uhka ja Venäjä siirtää sotamateriaalia enemmän lähemmäs ja lähemmäs rajaa.
Siinähän siirtää. NATO-jäsenyys takaa että se sotamateriaali pysyy siellä Venäjän puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ollut mitään suunnitelmaa olemassa tämmöselle tilanteelle jos lähialueella alkaa sota? Nyt kun on tilanne päällä niin kellään ei ole mielipiteitä asiaan poislukien pari puoluetta ja suunnitelmat tekemättä miten edetään ja nyt vasta aletaan laatimaan selontekoa joka kestää viikkoja ja käsittely kuukausia, eikö nämä olisi pitänyt olla jo valmiina olemassa kriisitilanteita varten?
Katsos kun tässä maassa on nyt rapiat 25 vuotta toitotettu nato-optiota ja tehty turvallisuusselontekoraportteja toinen toisensa perään. Sen varttivuosisadan aikana Venäjä on sotinut naapuriensa kanssa mm. seuraavasti;
Tsetseenia I 1994-1997
Tsetseenia II 1999-2009
Georgia 2008
Ukraina, Krim 2014
Ukraina, "separatistit" 2014-
Ukraina, koko maa 2022
Silti tuli aivan täytenä yllätyksenä että meillä on itänaapurina fasistinen roistovaltio ja olisi syytä liittoutua sen varalta.
Siis aivan totaalisena yllätyksenä.
Pakko tehdä taas uusia turvallisuusraportteja koska tämä oli niin täydellinen yllätys ja tilanne on muuttunut todella paljon.
....
PERKELE!
Pahaa pelkään että suomettuneet päättäjät siirtää jäsenhakemusta tulevaisuuteen ja perustelevat että se ei ole viisasta nyt ja myöhemmin kun tilanne rauhoittuu niin todetaan että ei ole tarvetta enää.
Nyt ei voi hakea ettei eskaloi tilannetta muualla.
Kun tilanne muualla rauhoittuu todetaan ettei ole tarvetta hakea.
Suomen NATO-jäsenyys on kuin hölmöläisten katon paikkaus. Poudalla todetaan ettei ole tarvetta, sateella huomataan ettei sitä silloin voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ilmaiset tamppoonit ja vegaaniruoka kouluissa pelastaa Suomen. Tytöissä on voimaa!
Sun naisviha ei liity tähän keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uskottava maanpuolustus ja -tahto. Kyvykäs armeija pystyy täyttämään ne vaatimukset joita puolustautumaan kuuluu. Enemmän olisin huolissani huoltovarmuudesta ja siinä on hallituksella näytön paikkaa.
Niin ja minun poikani joutuisivat sinne etulinjaan. Ajattele vähän, mitä maanpuolustus sotatilanteessa oikeasti on. Kuolemia ja loukkaantumisia, vammautuneita ja traumoja.
Nato on oikea tie nyt saada apua tai olla ennaltaehkäisevä syy, jotta koko sotaa ei tule.
Poikasi joutuvat kesällä etulinjaan ja kuolevat jo ensirähinöissä, mutta onneksi nopeasti:) Voipi olla, että jäännökset kotiinviemiseksi mahtuvat minigrippi pussiin:) Ihan oikeesti! Venäjä tulee hyökkäämään Suomeen ja Nato-ovi on kiinni.
Koska Venäjän konsulaatti poistetaan Ahvenanmaalta?
Saattaa olla jopa Nato-jäsenyyden tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uskottava maanpuolustus ja -tahto. Kyvykäs armeija pystyy täyttämään ne vaatimukset joita puolustautumaan kuuluu. Enemmän olisin huolissani huoltovarmuudesta ja siinä on hallituksella näytön paikkaa.
Niin ja minun poikani joutuisivat sinne etulinjaan. Ajattele vähän, mitä maanpuolustus sotatilanteessa oikeasti on. Kuolemia ja loukkaantumisia, vammautuneita ja traumoja.
Nato on oikea tie nyt saada apua tai olla ennaltaehkäisevä syy, jotta koko sotaa ei tule.Poikasi joutuvat kesällä etulinjaan ja kuolevat jo ensirähinöissä, mutta onneksi nopeasti:) Voipi olla, että jäännökset kotiinviemiseksi mahtuvat minigrippi pussiin:) Ihan oikeesti! Venäjä tulee hyökkäämään Suomeen ja Nato-ovi on kiinni.
Mä niin nautin kun Janus tulee repimään pelihousunsa aivan totaalisesti kun Suomi jättää jäsenhakemuksen. Ei muuten ole sitten asiaa tänne takaisin sieltä Luhanskin perslävestä, voipi sattua ikeneen pimeällä kujalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän siirtää. NATO-jäsenyys takaa että se sotamateriaali pysyy siellä Venäjän puolella.
Saattaa tapahtua Ukrainan tapainen ennakoiva peliliike Venäjän kannalta. Mielummin vallataan väkivalloin, kuin että annetaan liittyä.
Puolueettomuutta ei enää ole, liittoutuminen on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei takaa. Kova on ihmisten luulo, että se Nato on joku turvahuone minne voi juosta Venäjää karkuun. Venäjä tulee hyökkäämään myös Baltian maihin, vaikka nämä Natossa ovatkin. Suomi tosin ei sinne Natoon enää edes kerkeä ennen kuin Venäjä aloittaa"sotilasoperaation" Suomessa.
Ja mua naurattaa, kun Naton vastustajat kuvittelevat, että Suomi nähtäisiin jäsenettömyytensä takia Venäjällä jotenkin neutraalina. Niin kun haloo Suomi on antanut aseellista apua ja harjoitellut Naton kanssa vuosikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nato on oikea tie nyt saada apua tai olla ennaltaehkäisevä syy, jotta koko sotaa ei tule.Poikasi joutuvat kesällä etulinjaan ja kuolevat jo ensirähinöissä, mutta onneksi nopeasti:) Voipi olla, että jäännökset kotiinviemiseksi mahtuvat minigrippi pussiin:) Ihan oikeesti! Venäjä tulee hyökkäämään Suomeen ja Nato-ovi on kiinni.
Mä niin nautin kun Janus tulee repimään pelihousunsa aivan totaalisesti kun Suomi jättää jäsenhakemuksen. Ei muuten ole sitten asiaa tänne takaisin sieltä Luhanskin perslävestä, voipi sattua ikeneen pimeällä kujalla.
Dosentillakin saattaa valua lahjetta pitkin yömyöhällä kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei takaa. Kova on ihmisten luulo, että se Nato on joku turvahuone minne voi juosta Venäjää karkuun. Venäjä tulee hyökkäämään myös Baltian maihin, vaikka nämä Natossa ovatkin. Suomi tosin ei sinne Natoon enää edes kerkeä ennen kuin Venäjä aloittaa"sotilasoperaation" Suomessa.
On se kumma että Venäjä muka hyökkää nyt NATO-maihin, etenkin Baltian maihin. Miksei se tehnyt sitä jo silloin kun Baltian mailla oli hakuprosessi päällä.
Vastaus ei ole "koska Yeltsin" koska tuolloin oli jo Putte puikoissa.
Jälkiviisaus ei hyödytä tässä tilanteessa mitään eikä myöskään syyttely. Nyt pitää alkaa tekemään oikeita asioita, se on ainoa tie joka hyödyttää Suomea. Etsitään syylliset tuomiolle myöhemmin, mutta nyt ei ole sen aika.