Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on silmänvärit periytynyt suvussa?

Vierailija
27.08.2015 |

?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä vihreät ja äitilläni sellaisrt merenvihreät. Minulla on nuo hazel-silmät, joissa on enemmänkin kellertävää ja vihreää kuin ruskeaa ja vihreää

Vierailija
22/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä on siniset silmät, äidillä ruskeat. Tyttärillä sitten on yhdellä ruskeat ja kahdella muulla vihreän kirjavat (jotka vaihtavat väriä melko usein)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa taitaa olla pelkästään sinisiä ja siniharmaita silmiä niin isän kuin äidin puolella. Itselläni on siniset silmät, samoin tyttärelläni (miehelläni on sini-viher-harmaat silmät, miehen suvussa paljon ruskeita silmiä myös).

Vierailija
24/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukuni tullut Länsi-Suomen ruotsinkieliselle rannikkoalueelle Ruotsin itärannikolta, ja kaikilla on siniset tai sinivihreät silmät. Jostain syystä sukulaiset löytäneet Länsi-Suomestakin itselleen sini-viher-sävysilmäiset kumppanit, joten kellään serkullakaan ei ole ruskeita silmiä :D Taitaa olla melko harvinaista täällä Suomessa, toki tuollapäin Suomea on hyvin ruotsalaisen näköistä porukkaa muutenkin.

Vierailija
26/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:05"]

Miten on mahdollista, että tässä keskustelussa on monella vihreät silmät, vaikka vihreä on oikeasti todella harvinainen silmänväri? Olisiko suurimmalla osalla näistä vihreäsilmäisistä sittenkin ns. "hazel"-silmät.

[/quote]

sinivihreät, vaaleanharmaanvedenvihreät tai ruskeanvihreät todennäköisesti.

Vierailija
27/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:17"]

Mitkä ovat kauneimmat silmänvärit?

[/quote]

Ehdottomasti tummansiniset silmät, niitä harvoin näkee.

Vierailija
28/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:10"]

Omassa suvussani ei yhtää paskasilmää. Voi olla ylpeä geeneistä.

[/quote]

Tänä päivänä on mahdollista korjauttaa ruskeat silmät sinisiksi tai vihreiksi laserilla. En usko että tätä on vielä Suomessa mutta Jenkeissä ja Briteissä ainakin.

Vierailija
29/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:17"]

Mitkä ovat kauneimmat silmänvärit?

[/quote]

Violetit, kuten Elizabeth Taylorilla oli.

Vierailija
30/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:01"]

Minun sukuni tullut Länsi-Suomen ruotsinkieliselle rannikkoalueelle Ruotsin itärannikolta, ja kaikilla on siniset tai sinivihreät silmät. Jostain syystä sukulaiset löytäneet Länsi-Suomestakin itselleen sini-viher-sävysilmäiset kumppanit, joten kellään serkullakaan ei ole ruskeita silmiä :D Taitaa olla melko harvinaista täällä Suomessa, toki tuollapäin Suomea on hyvin ruotsalaisen näköistä porukkaa muutenkin.

[/quote]

Länsisuomessa on paljon ruskeasilmäisiä ja tummia paikallisia, vaikka juuret ovat jäljitettävissä länsi-suomen alueelle 1600-luvulta lähtien. Sitä ennen jäljet usein johtavat ruotsiin. Pätee myös omaan sukuuni.

Vierailija
31/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän puolelta pitkälle sini-harmaita silmiä, äidillä vihreää linjaa. Yhtäkään ruskeasilmäistä ei ole kummankaan tiedetyssä suvussa, ainakaan kukaan ei muista tai tiedä. Ns. hazel-värisiä on pari, eli vaaleat ruskeat joissa vähän vihreää, joten jossain on kai ruskeasilmäinen sukulainen.

Vierailija
32/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sinivihreät silmät kuten äidilläni. Veljelläni on siniharmaat kuten isälläni. Kummankin puolen suvuissa on sinisiä ja sinivihreitä silmiä. En tunne yhtään sukulaista, jolla olisi ruskeat silmät. Minun lapselleni on tummahkot siniset silmät ja miehelläni ruskeat kuten koko hänen suvullaan.

Vierailija
33/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni jä äidilläni on siniharmaat silmät. Isän vanhemmilla oli molemmilla myös aika samanväriset. Äitini ädillä siniset ja isällä ruskeat. Äitini on ainoa sisarusksistaan, jolla ei ole ruskeat silmät. Veljelläni on siniharmaat silmät ja itsellä vaaleanvihreät.

Vierailija
34/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni tumman vihreät, äidilläni harmaat. Minulla tummanvihreät ja siskolla vaalean harmaanvihreät.

Vierailija
35/42 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät silmät periytynyt äidille ja mummolle mummon mummolta eli savosta. Muuten on suvussa sinisiä ja harmaita silmiä.

Vierailija
36/42 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:01"]

[/quote]

Länsisuomessa on paljon ruskeasilmäisiä ja tummia paikallisia, vaikka juuret ovat jäljitettävissä länsi-suomen alueelle 1600-luvulta lähtien. Sitä ennen jäljet usein johtavat ruotsiin. Pätee myös omaan sukuuni.

[/quote]

Ainakaan Länsi-Suomen ruotsinkielisillä alueilla ei pahemmin ruskeita silmiä 90-luvun lopulla näkynyt. Useimmat pitkiä siniharmaasilmäisiä blondeja. Minä olen Etelä-Suomesta ja olin luokan lyhin, keskiruskeat hiukset mutta vihertävän harmaat silmät. Muistan kun asuttiin siellä isän työn takia pari vuotta, ja menin ysiluokalle jossa vain yhdellä tyypillä oli ruskeat silmät. Kaikki spekuloi että onkohan sillä mustalais- tai ulkomaalaisjuuria, että onko äitinsä käynyt satamassa vähän jakamassa tummille merimiehille röökiä ja viinaa vastaan, että onko antanut mustalle miehelle ulkomaanreissulla yms :-o

Vierailija
37/42 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni mustanruskeat(hänen vanhemmillaan kautta aikojen sama), äidilläni "myrkyn" vihreät/hazel(hänen isällään ja sisaruksillaan sama ja äidillä siniset). Puolisollani siniharmaat, (hänen isällään tummanruskeat, äidillä sama siniharmaat ja sisaruksilla ruskeita ja vihreitä silmiä). Lapsillamme toisella vihreä/hazel(mutta kirkkaammat kuin äitini puolella) ja toisella vihreäsiniharmaat(keskellä vähän keltaista). 

Vierailija
38/42 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, se on todella kaunista kun tumma/tummepi ihoisella on siniset tai vihreät silmät. Ihana kontrasti. Muuten mielestäni hazel silmät ovat kaikista kauneimmat. 

Vierailija
39/42 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä ja isän isällä sekä veljillä ruskeat silmät. Äidillä vihreät. Minä sain vihreänruskeat silmät, sisareni taas siniset. Omilla lapsillani on saman väriset kuin minulla eli vihreän ruskeat.

Vierailija
40/42 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:05"]

Miten on mahdollista, että tässä keskustelussa on monella vihreät silmät, vaikka vihreä on oikeasti todella harvinainen silmänväri? Olisiko suurimmalla osalla näistä vihreäsilmäisistä sittenkin ns. "hazel"-silmät.

[/quote]

olisiko kuitenkin niin, että vihreät on maailman mittakaavalla harvinaiset, mutta esimerkiksi Suomessa melko yleiset? Itselläni on ihan vihreät silmät, jotka olen perinyt isän äidiltä. Isälläni on vihreänharmaat ja äidilläni siniharmaan sävyiset silmät. 
[/quote]
Suurin osa tuntemistani "vihreäsilmäisistä" ovat oikeasti kaikkea muuta kuin vihreäsilmäisiä. Ajatellaan, että koska silmät eivät ole selkeän siniset tai selkeän ruskeat, vaan niiden sekoitus (eli "hazel") -> "mulla on vihreät silmät".