Miten teillä on silmänvärit periytynyt suvussa?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:05"]
Miten on mahdollista, että tässä keskustelussa on monella vihreät silmät, vaikka vihreä on oikeasti todella harvinainen silmänväri? Olisiko suurimmalla osalla näistä vihreäsilmäisistä sittenkin ns. "hazel"-silmät.
[/quote]
olisiko kuitenkin niin, että vihreät on maailman mittakaavalla harvinaiset, mutta esimerkiksi Suomessa melko yleiset? Itselläni on ihan vihreät silmät, jotka olen perinyt isän äidiltä. Isälläni on vihreänharmaat ja äidilläni siniharmaan sävyiset silmät.
[/quote]
Suurin osa tuntemistani "vihreäsilmäisistä" ovat oikeasti kaikkea muuta kuin vihreäsilmäisiä. Ajatellaan, että koska silmät eivät ole selkeän siniset tai selkeän ruskeat, vaan niiden sekoitus (eli "hazel") -> "mulla on vihreät silmät".
[/quote]
Niin minulla on silmissä sekä vihreää että ruskeaa (reunoilta vihreät ja keskeltä ruskeat) joten olen vihreäruskeasilmäinen. :) Valo vaikuttaa myös, vähässä valossa silmäni näyttävät ruskeilta ja ihan päivänvalossa taas vihreiltä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:01"]
Minun sukuni tullut Länsi-Suomen ruotsinkieliselle rannikkoalueelle Ruotsin itärannikolta, ja kaikilla on siniset tai sinivihreät silmät. Jostain syystä sukulaiset löytäneet Länsi-Suomestakin itselleen sini-viher-sävysilmäiset kumppanit, joten kellään serkullakaan ei ole ruskeita silmiä :D Taitaa olla melko harvinaista täällä Suomessa, toki tuollapäin Suomea on hyvin ruotsalaisen näköistä porukkaa muutenkin.
[/quote]
Länsisuomessa on paljon ruskeasilmäisiä ja tummia paikallisia, vaikka juuret ovat jäljitettävissä länsi-suomen alueelle 1600-luvulta lähtien. Sitä ennen jäljet usein johtavat ruotsiin. Pätee myös omaan sukuuni.
[/quote] meillä myös samoilla suunnilla. Suvussa on pitkiä vaaleita sinisilmäisiä ja mustatukkaisia vaaleansinisillä silmillä.