Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TERVEYDENHOITAJA! Seurasitko synnytyksiä opiskeluaikanasi?

Vierailija
26.08.2015 |

Luen yhtä tieteellistä artikkelia kätilöiden katoavasta ammattikunnasta äitiysneuvoloissa ja siksi tuollainen kysymys. En ole itse terveydenhuoltoalalla, joten en tunne eri hoitoalan amk-tutkintojen sisältöjä eikä googlaaminen tuottanut juuri tulosta. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:59"]Juu, pari päivää oli synnytyssalissa. Itse kyllä koen että minulla on riittävät tiedot antaa ohjausta raskausaikaa ja synnytystä varten (synnytyksen kulku, alkaminen, kivunlievitys, raskausajan komplikaatiot eli mitä äidin pitää huomioida, synnytyksen komplikaatiot (mistä ei juurikaan kyllä uskalla puhua odottajille)...), ja jos suuntaa opinnoissaan neuvolaan niin saattaa olla ollut ihan hyvän aikaa äitiysneuvolassa harkassa. Itsellä kokemusta myös sairaista vastasyntyneistä joista olen huomannut ettei kätilöillä ole ainakaan hirveästi käytännön tietoa ;)
[/quote] Tässä on kyllä aikamoista olettamusta. Kätilöt harjoittelee keskolassa ja opintoihin kuuluu pakollisena sairaan vastasyntyneen hoito.

Vierailija
2/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin katsomassa. Yksi päivä salissa, hieno kokemus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:59"]Juu, pari päivää oli synnytyssalissa. Itse kyllä koen että minulla on riittävät tiedot antaa ohjausta raskausaikaa ja synnytystä varten (synnytyksen kulku, alkaminen, kivunlievitys, raskausajan komplikaatiot eli mitä äidin pitää huomioida, synnytyksen komplikaatiot (mistä ei juurikaan kyllä uskalla puhua odottajille)...), ja jos suuntaa opinnoissaan neuvolaan niin saattaa olla ollut ihan hyvän aikaa äitiysneuvolassa harkassa. Itsellä kokemusta myös sairaista vastasyntyneistä joista olen huomannut ettei kätilöillä ole ainakaan hirveästi käytännön tietoa ;)
[/quote]

Meinaatko tosiaan ettei kätilöillä ole kokemusta sairaista vastasyntyneistä? Meillä ainakin vuosituhannen vaihteessa kätilöopintoihin kuului pakollisena 2 viikkoa harjoittelua vastasyntyneiden teho-osastolla ja tosiaan sairaanhoitajaopinnoissa 4 viikkoa lasten sairaanhoitoa (vso/lastenosastot).

Kätilö -01
[/quote]

Kyllä kuuluu vieläkin ja ainakin omassa opinto-ohjelmassa on laajasti kaikkea äidin terveydestä vauvaan. Ja opinnot ovat amk-tason pisimmät (270op ja 4,5v), joten eiköhän siinä ajassa kerkeä sisäistämään tarpeeksi tietoa. Korkeakouluopinnoissa tärkeää on OMA motivaatio, koska kaikkea ei tuoda valmiina nenän eteen kuten ala-asteella. Esimerkiksi itse olen ensimmäisen vuoden puolessa välissä ja tiedän jo paljon käytännön- ja nippelitietoa aiheesta, koska olen ITSE ollut aktiivinen :)
Kätilö 2019

Vierailija
4/26 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä, osasinko kaivata neuvolan terveydenhoitajalta kätilön koulutusta, mutta jostain syystä kaipasin sitä, että hoitajalla olisi itsellään kokemusta raskaudesta ja synnytyksestä. Omalla terveydenhoitajallani kyllä olikin lapsi, mutta sijaisia oli aina silloin tällöin, ja heillä lapsia ei ollut. Luulisin, että nainen, joka on ollut raskaana, ymmärtää liitoskipuja, pahoinvointia ja supistuksia paremmin. Itse työhön terveydenhoitaja sopii oikein hyvin, enimmäkseenhän siellä puhuttiin ruokavaliosta, mitattiin verenpainetta ja pissattiin purkkiin. Kätilöistä en tiedä, kun ei tullut puheeksi, mutta kyllä siinä ammatissakin oma kokemus voisi olla etu.

Ja ymmärrän kyllä, että ihminen voi olla loistava aivokirurgi, vaikka hänellä ei olisikaan ollut kasvainta päässä. Silti tällainen olo minulla jäi terveydenhoitajista neuvolassa.

Vierailija
5/26 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on äitiysneuvolasta hyvät kokemukset, vaikka molemmat kerrat minulla oli terkkari, ei kätilö hoitamassa seurantaa. Raskausajan terkkari vaihtui lapsen syntymän kohdalla koska muutimme. Molemmat terveydenhoitajat olivat olleet seuraamassa useampia synnytyksiä ja sormi ei mennyt suuhun mistään kysymyksestä. Olivat selkeästi hyvin perillä asioista ja ymmärsin että ovat opiskellessa halunneet panostaa myös tähän osa-alueeseen. Pari kertaa sattui kesäaikaan joku kesäpena minulle kun kävin loma-aikaan ja meininki oli ihan toinen, hoidettiin kaavamaisesti tietyt käyntiin kuuluvat asiat ja mihinkään kysymykseen ei saanut kunnon vastausta, koska sitä ei selkeästi tiedetty. Itse lähden nyt opiskelemaan terveydenhoitajan tutkintoa ja haluan kyllä todella perehtyä myös tähän osa-alueeseen. Minulla on kätilö-ystävä joka työskentelee neuvolassa ja kertoi että kätilöillä ja terkkareilla on usein typerä vastakkainasettelu työmaalla. Kätilöt eivät pidä terkkoja tarpeeksi pätevinä raskausajan neuvontaan ja terkat eivät miellä kätilöitä tarpeeksi päteviksi terveyden edistämisen osa-alueella. Omaan itse suuhygienistin tutkinnon amk:sta ja voin kuvitella miten rasittavaa tuollainen vastakkainasettelu voi olla. Yhden terveydenhuoltopuolen tutkinnon jo lukeneena voin todeta, että paljon on itsestä kiinni miten kartuttaa tietojaan ja taitojaan.

Vierailija
6/26 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei siis ollut minun, ap:n, henkilökohtainen näkemys niinkään kun en kenttää tunne. Ilmeisesti kätilöt vs. terveydenhoitajat vastakkainasettelu ei kuitenkaan ole ihan turha, kun Stakesin tutkijat ovat aiheesta kirjoittaneet Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukatsaukseen. Heidän huolenaan oli, että edistyksekkäänä ja mallikelpoisena pidetty äitiysneuvola on kätilösukupolven eläköidyttyä muuttunut pintapuolisemmaksi, sen yhteys lopulta koittavaan synnytykseen on vähentynyt ja naisen terveyden monipuolinen tuntemus on heikentynyt. Korjausliikkeeksi he ehdottivat "naistenneuvolaa", jossa pääosin kätilön koulutuksen saaneet palvelisivat kaikessa lisääntymisterveyteen ja gynekologiaan liittyvissä perusterveydenhuollon kysymyksissä. Noihin naistenneuvoloihin keskitettäisiin paitsi raskausajan seuranta, myös esimerkiksi ehkäisyyn, raskaudenkeskeytyksiin, lapsettomuuden ensikäynteihin ja gynekologisiin seulontoihin liittyvät asiat. Ei pöhkömpi ehdotus minusta. 

Vierailija
7/26 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:02"]

Luen yhtä tieteellistä artikkelia kätilöiden katoavasta ammattikunnasta äitiysneuvoloissa ja siksi tuollainen kysymys. En ole itse terveydenhuoltoalalla, joten en tunne eri hoitoalan amk-tutkintojen sisältöjä eikä googlaaminen tuottanut juuri tulosta. 

[/quote]

kyllä. Olin kaksi päivää naikkarilla, pääsin mukaan viiteen synnytykseen. Hieno kokemus oli.

Vierailija
8/26 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tähän kommentoida sen verran, että asun paikkakunnalla, joka sijaitsee n. 100 km päässä synnytyssairaalasta, ja se, että neuvolassamme työskentelee th/kätilö, tuo kyllä mielenrauhaa. Hän on vielä persoonaltaan sellainen ihminen, että sopii aivan mielettömän hyvin äitiysneuvolaan. Kun sain viimeisen lapseni, tuntui tosi haikealta, etten pääse enää äitiysneuvolaan :D

Vierailija
9/26 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen huolestunut siitä,että neuvoloissa ei ole enää synnytykseen liittyvää asiantuntemusta, eikä omakohtainen kokemus aina riitä, jos omassa raskaudessa kaikki meni hyvin.

Itse asioin äitiysneuvolassa siihen aikaan, kun siellä oli todella kokeneita kätilöitä viimeisinä virkavuosinaan ennen eläkkeelle jäämistä. Varsinkin  hiljainen tieto oli tärkeää silloin, kun jokseenkin aavistuksen perusteella piti osata lähettää synnyttäjä keskussairaalaan. Ainakin yksi tuntemani äiti olisi ollut lähellä kuolemaa, jos olisi jäänyt odottamaan synnytystä kotiin ja tullut paikallisele, silloin vielä toimivalle synnytysosastolle.

Vierailija
10/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Th ja kätilö eri tutkinto

Vierailija
11/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:03"]

[/quote]

Mistä sait päähäsi, että luulin niiden olevan sama tutkinto? Nimenomaan siksi kysyn, kun luen artikkelia jossa sivutaan äitiysneuvolapalveluiden laadun heikkenemistä kätilöiden vaihduttua terveydenhoitajiin. Raskauden ja synnytyksen erityisosaaminen on vaihtunut terveyden edistämisen pintapuoleiseen yleistutkintoon. 

Vierailija
12/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen terkkariksi ja jo valmistuneilta terveydenhoitajilta olen kuullut, että synnytyksiä/synnytystä on mahdollisuus päästä seuraamaan jos tilaisuus tulee. Riippuu niin sairaanhoitopiiristä ja sairaalasta mikä toimintapa. Itse aijon osallistua, jos vaan saan tilaisuuden. Aijon jatkaa myös kätilöksi th-opintojen jälkeen.

Vierailija
13/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:24"]

Opiskelen terkkariksi ja jo valmistuneilta terveydenhoitajilta olen kuullut, että synnytyksiä/synnytystä on mahdollisuus päästä seuraamaan jos tilaisuus tulee. Riippuu niin sairaanhoitopiiristä ja sairaalasta mikä toimintapa. Itse aijon osallistua, jos vaan saan tilaisuuden. Aijon jatkaa myös kätilöksi th-opintojen jälkeen.

[/quote]

Kiitos vastauksesta. Eli siis synnytykseen liittyvästä neuvonnasta (monen muun jutun ohella, tietysti) vastaa henkilö, joka ei välttämättä ole livenä synnytystä edes nähnyt. Tällaisesta ilmiöstä siinä artikkelissa oltiin huolissaan, toivottiin kaiken lisääntymisterveyteen liittyvän keskittämistä kätilöille. 

Vierailija
14/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:03"]

[/quote]

Mistä sait päähäsi, että luulin niiden olevan sama tutkinto? Nimenomaan siksi kysyn, kun luen artikkelia jossa sivutaan äitiysneuvolapalveluiden laadun heikkenemistä kätilöiden vaihduttua terveydenhoitajiin. Raskauden ja synnytyksen erityisosaaminen on vaihtunut terveyden edistämisen pintapuoleiseen yleistutkintoon. 

[/quote]

Meillä ainakin neuvolassa th. Toivoisin että opintoihin sisältyisi synnytyksen seuraaminen ym.

Vierailija
15/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuului synnytyssalipäivä. Sekä kahden viikon harjoittelu synnytysvuodeosastolla. Olivat hienoja hetkiä :) Kuitenkin ilm poistumassa opinnoista sillä synnytyssairaaloiden sulkemisen vuoksi kätilöopiskelijat luonnollisesti ensisijaisessa asemassa, kun harjoittelupaikkoja jaetaan.

Vierailija
16/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu ihan siitä että millaisen harjoittelupaikan sattuu saamaan. muuten kyllä opinnoissa käydään lävitse raskautta, synnytystä ja vanhemmuutta.

Vierailija
17/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:45"]

Kuului synnytyssalipäivä. Sekä kahden viikon harjoittelu synnytysvuodeosastolla. Olivat hienoja hetkiä :) Kuitenkin ilm poistumassa opinnoista sillä synnytyssairaaloiden sulkemisen vuoksi kätilöopiskelijat luonnollisesti ensisijaisessa asemassa, kun harjoittelupaikkoja jaetaan.

[/quote]

No yksi päivä luultavasti onkin aika yhdentekevä, eihän siinä ehdi saada minkäänlaista kuvaa esim. synnytyksen normaalista kulusta. Harmillista, että neuvolan terkkareiden tietämys on tuollaisella tasolla. Tottakai vaihtelua on varmasti kovasti, osa on kouluttautunut kätilöksi terkan tutkinnon ohelle ja joku on voinut opiskella asioita todella paljon omasta vapaasta tahdostaan, mutta osan tiedot jäävät tosi pintapuoleisiksi kyllä. 

Vierailija
18/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:50"]

[/quote]

No yksi päivä luultavasti onkin aika yhdentekevä, eihän siinä ehdi saada minkäänlaista kuvaa esim. synnytyksen normaalista kulusta. Harmillista, että neuvolan terkkareiden tietämys on tuollaisella tasolla. Tottakai vaihtelua on varmasti kovasti, osa on kouluttautunut kätilöksi terkan tutkinnon ohelle ja joku on voinut opiskella asioita todella paljon omasta vapaasta tahdostaan, mutta osan tiedot jäävät tosi pintapuoleisiksi kyllä. 

[/quote]

ei ne perussynnytykset kyllä juurikaan eroa toisistaan, hyvin samalla kaavalla kaikki tapahtuu ja samat vaiheet sisältyy. Ihan turhaa olisi terkkareiden olla monta viikkoa salissa, kun eivät kuitenkaan siellä työskentele. Yksi päivä salissa ja muutama siinä nähty synnytys riittää hyvin.

Vierailija
19/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajan tutkinto 'pätevöitttää' tekemään aikuistyötä esim diabeteksen parissa, kouluterveydenhuoltoa, lastenneuvolaa, äitiysneuvolaa ja lisäksi mitä tahansa sairaanhoitajan työtä. Kyseessä on siis kovasti yleisluontoinen koulutus ja ihan omasta aktiivisuudesta jää kiinni oppiiko omassa työssä vaaditut asiat, suurin osa oppimisesta tapahtuu työpaikan saamisen jälkeen.

Vierailija
20/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:50"]

[/quote]

[/quote]

ei ne perussynnytykset kyllä juurikaan eroa toisistaan, hyvin samalla kaavalla kaikki tapahtuu ja samat vaiheet sisältyy. Ihan turhaa olisi terkkareiden olla monta viikkoa salissa, kun eivät kuitenkaan siellä työskentele. Yksi päivä salissa ja muutama siinä nähty synnytys riittää hyvin.

[/quote]

Eivät työskentelekään, se on toki totta. Heidän asemansa synnytykseenKIN liittyvinä neuvonantajina vaan on vähän kyseenalainen, jos heillä ei todellisuudessa ole minkäänlaista kosketuspintaa ihan oikeaan synnytystapahtumaan kirjoista opitun lisäksi. Erityisen harmillista tämä on, kun monet sairaanhoitopiirit lopettavat synnytysvalmennuksia ja synnytyssalivierailuita ja siirtävät vastuuta neuvoloille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi