Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TERVEYDENHOITAJA! Seurasitko synnytyksiä opiskeluaikanasi?

Vierailija
26.08.2015 |

Luen yhtä tieteellistä artikkelia kätilöiden katoavasta ammattikunnasta äitiysneuvoloissa ja siksi tuollainen kysymys. En ole itse terveydenhuoltoalalla, joten en tunne eri hoitoalan amk-tutkintojen sisältöjä eikä googlaaminen tuottanut juuri tulosta. 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla äitiysneuvolan terveydenhoitaja oli entinen kollegani synnäriltä. Aloitan myös itse kohta terveydenhoitajaopinnot ja toivon työskenteleväni jatkossa äitiys- ja lastenneuvolassa.

T. Kätilö -01

Vierailija
22/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pari päivää oli synnytyssalissa. Itse kyllä koen että minulla on riittävät tiedot antaa ohjausta raskausaikaa ja synnytystä varten (synnytyksen kulku, alkaminen, kivunlievitys, raskausajan komplikaatiot eli mitä äidin pitää huomioida, synnytyksen komplikaatiot (mistä ei juurikaan kyllä uskalla puhua odottajille)...), ja jos suuntaa opinnoissaan neuvolaan niin saattaa olla ollut ihan hyvän aikaa äitiysneuvolassa harkassa. Itsellä kokemusta myös sairaista vastasyntyneistä joista olen huomannut ettei kätilöillä ole ainakaan hirveästi käytännön tietoa ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Itselleni sattui hyvin ja sain olla mukana synnytyksessä alusta loppuun. Osa opiskelutovereistani eivät taas nähneet avautumisvaihetta enempää.

on mielestäni ammattilaisen velvollisuus tunnistaa omat tietonsa ja taitonsa ja niiden puitteissa hakeutumaan siihen työhön mitä kokee osaavansa. Tietty en voi kaikkien kollegojeni puolesta puhua, että he ajattelevat samoin. Haluan vielä lisätä, että itse unelmoin äitiysneuvolatyöstä juuri tuon harjoittelun vuoksi ja siksi haluan kouluttautua lisää tarjotakseni parasta mahdollista neuvolatoimintaa odottaville perheille :)
Ps. Ei varmaan huojenna tieto, että th-opinnoissa on kaikki itsestä kiinni. eli kaikki osa-alueet käydään pintapuolisesti ja herran haltuun

Vierailija
24/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi olisin huolissani siitä kuinka vastavalmistuneet lääkärit tai jopa kandit vastaavat esimerkiksi lastenneuvolan ikävuosiseulonnoista tai terveyskeskuspäivystyksistä. :#

Vierailija
25/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:59"]Juu, pari päivää oli synnytyssalissa. Itse kyllä koen että minulla on riittävät tiedot antaa ohjausta raskausaikaa ja synnytystä varten (synnytyksen kulku, alkaminen, kivunlievitys, raskausajan komplikaatiot eli mitä äidin pitää huomioida, synnytyksen komplikaatiot (mistä ei juurikaan kyllä uskalla puhua odottajille)...), ja jos suuntaa opinnoissaan neuvolaan niin saattaa olla ollut ihan hyvän aikaa äitiysneuvolassa harkassa. Itsellä kokemusta myös sairaista vastasyntyneistä joista olen huomannut ettei kätilöillä ole ainakaan hirveästi käytännön tietoa ;)
[/quote]

Meinaatko tosiaan ettei kätilöillä ole kokemusta sairaista vastasyntyneistä? Meillä ainakin vuosituhannen vaihteessa kätilöopintoihin kuului pakollisena 2 viikkoa harjoittelua vastasyntyneiden teho-osastolla ja tosiaan sairaanhoitajaopinnoissa 4 viikkoa lasten sairaanhoitoa (vso/lastenosastot).

Kätilö -01

Vierailija
26/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei kaikki th:t ole seuranneet myöskään lonkkaleikkausta tai sen hoitoa osastolla, mutta heillä pitää silti olla valmius neuvoa kuinka lonkkaleikkauksesta toivutaan ja kuinka lonkkamurtumia ehkäistään.. sama koskee kaikkia toimenpiteitä. Synnytys on yksi juttu muiden joukossa, ja se on jokaisella erilainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi