Rahankerjuu lapsen 1-v. synttäreitä varten
Jotkut vanhemmat ovat tehneet Parhaat synttärit ikinä -sivustolle lahjoituspyynnön lapsen 1-v-synttäreitä varten. Jos perheellä on tiukkaa, niin miksi 1-vuotiaalle ylipäätään pitää järjestää juhlat, jos ei ole rahaa? Sen ikäinen lapsi ei kovin paljon kakuista ja kahvitteluista saa irti.
Kommentit (166)
Tietääkö kukaan, että paljonko tuollaiset HopLop -synttärit kustantaa?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:23"]
Aiheen ulkopuoleltakin mietin, että miksi lasten synttärit täytyy pitää jossain hoplopissa/huvipuistossa/mäkkärissä yms.? Eikö oma koti ja pihamaa riitä (vaikka olisi kerrostaloasunto). Eikös pelejä voi pelata näinkin?
[/quote]
Tätä minäkin olen miettinyt. Missä vaiheessa hoplop ym. synttäreistä tuli jokaisen lapsen oikeus? Jollei omat rahat riitä niin sitten kerjätään netissä, kun lapsen pitää saada ne ulkoistetut synttärit. Miksei tavissynttärit enää kelpaa?
Meillä on kaikilla kolmella lapsella aina synttärit kotona, ihan tavalliset. Muutama kaveri ja perustarjottavat. Ihan kivaa on ollut kaikilla. Eivätkä nuo näytä traumatisoituneet kovin pahasti.
Ymmärrän, että voi olla taloudellisesti tiukkaa, mutta sitä en ymmärrä, että ei voida laittaa esim 5€ sivuun joka kk synttäreitä varten. Kotona täytekakkukahvit läheisille ja kavereille ovat oikein hyvät synttärit. Miksi pitää olla hoploppia ja elämyspuistoa, jos on rahasta tiukkaa, kin ei niitä saa normaalituloinenkaan!! Ja jos lapselta kysyy, että "toivo mitä vaan" niin kai niitä hulluja toiveita tulee... Itse kysyn, että "millainen kakku leivotaan?" "Mikä leikki järjestetään?" "Minkä mekon haluat laittaa kaapista päälle?"... Lapsi saa päättää mutta minä pätkän mistä päättää
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:18"]http://www.parhaatsynttaritikina.fi/jessica-3v Tsiisus mikä lista krääsää mitä pitää nyt muka saada [/quote] Herranen aika, tuo leikkomökkihän maksaa yli 300e! Kenellä tuollaiseen on varaa..? Ai niin, pitää kerjätä ni sit sen ehkä saa...
[/quote]
lahjakortit XX €
pomppulinna 42,99 €
cd-soitin 28 €
Frozen-polkupyörä 149,99 €
Leikkimökki 329,99 €
Leikkikeittiö 40 €
Frozen-vetolaukku 27,99 €
Robin-koru 19,90 €
Voi taivas, sanon minä.
[/quote]
Ja lisäksi: "Harmittaa kun Jessica pitää paljon siitä Robin:ista mutta emme voi järjestää semmoisia synttäreitä missä hän pääsisi tapaamaan tämän teinipop-laulajan".
Kuinka monella työssäkäyvälläkään olisi varaa palkata yksi Suomen suosituimmista artisteista johonkin yksityiskeikalle? Vähän valoja päälle nyt :D
[/quote] Musta kaikkein julkeinta on tuo kuva jossa tytöllä ei ole hiuksia ja selostus tämän terveysongelmista säälin kerjäämiseksi ja sitten lätkäistään kauhea lista turhaa paskaa. Kolmevuotias ei tarvitse kultakoruja, ei osaa vielä lukea joten kirjakaupan lahjakortilla voi pyyhkiä perseen, ja harva osaa myöskään pyöräillä tuossa iässä. Minä kasvoin ylemmän keskiluokan perheessä ja synttärit oli meillä aina kotona, äiti leipoi kakun, isä keksi pelejä ja leikittiin takapihalla. Kallein lahja mitä sain oli vajaan kahdensadan arvoinen printteri, jota tarvitsin koulua varten. Ei meillä Robin tullut keikalle enkä sellaista tajunnut kaivatakaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:18"]http://www.parhaatsynttaritikina.fi/jessica-3v Tsiisus mikä lista krääsää mitä pitää nyt muka saada [/quote] Herranen aika, tuo leikkomökkihän maksaa yli 300e! Kenellä tuollaiseen on varaa..? Ai niin, pitää kerjätä ni sit sen ehkä saa...
[/quote]
lahjakortit XX €
pomppulinna 42,99 €
cd-soitin 28 €
Leikkimökki 329,99 €
Leikkikeittiö 40 €
Robin-koru 19,90 €
Voi taivas, sanon minä.
[/quote]
Melkein 700€ lahjatoiveet, jos nuo lahjakortit ottaa mukaan :O
[/quote]
Joo mutta katos ei ne muuten ole ikimuistoiset nelivuotissynttärit. Jessica unohtaa ne ilman noita lahjoja.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:46"]
[/quote]
lahjakortit XX €
pomppulinna 42,99 €
cd-soitin 28 €
Leikkimökki 329,99 €
Leikkikeittiö 40 €
Robin-koru 19,90 €
Voi taivas, sanon minä.
[/quote]
Melkein 700€ lahjatoiveet, jos nuo lahjakortit ottaa mukaan :O
[/quote]
Mulle tuli tuosta jotenkin surullinen olo. Sairaalloinen lapsi, jolla on tukkakin pudonnut päästä eikä ole kavereita. Ansaitsisi pieni kivat pienet synttärit. Sitten tulee ahnettakin ahneempi mamma noine aivan käsittämättömine lahjatoiveineen pilaamaan koko asian. Eihän nyt herranenaika sentään edes keskituloiset tuollaisia summia pistä pienen lapsen synttärilahjoihin! Nuo lahjatoiveet ovat niin totaalisesti ylimitoitetut, että menee maku täysin koko juttuun. Tuo on jo niin härskiä kerjäämistä, että ei tee mieli antaa sitäkään vähää, mitä aluksi olisi säälistä lasta kohtaan voinut lahjoittaa. Miten tuo äippä kehtaa edes pistää tuollaisia lahjatoiveita tällaiselle sivustolle, jossa pyydetään apua vierailta ihmisiltä? Minä en kehtaisi tuommoista lahjalistaa pistää lapseni puolesta edes hänen varakkaille isovanhemmilleen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:32"]
Jos ne tahtoo ostaa lapselleen uuden tabletin tai Iphonen yms hienoo? Pitäähän sitä jo nuorena opetella.... :))
[/quote]
Meidän lapsi sai 2-vuotislahjaksi oman tabletin. On tykännyt tosi paljon, kuukaudessa oppi itse avaamaan Pikku Kakkosen tehtäväsivut ja Youtubesta piirrettyjä.
[/quote]
Onpa tälle viestille sadellut alapeukkuja. Mikä siinä niin tökkii, että pikkulapsi oppi käyttämään teknisiä laitteita? Hän kuitenkin käyttää niitä valvotusti ja yhdessä isän tai äidin kanssa. Ei se ole sen kummempaa kuin että katsoo telkkaria paitsi että hän osallistuu itse aktiivisesti eikä vain toljota passiivisesti. Kyllä lapsi silti leikkii paljon leluilla, joka päivä juoksentelee myös ulkona, kävelee paljon pelkän rattaissa istumisen sijaan ja pyöräileekin jo. Kirjoja luetaan monta kertaa päivässä.
Vai onko kyse siitä, että muilla ei ole varaa ostaa lapselle edes halvinta tablettia?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:28"]Jos pyytää mummit ja kummit kahville ja tekee kakun ja tarjoaa kahvia niin luulis kaikilla siihen olevan rahaa. En ymmärrä. Noin pieni ei tarvitse mitään muuta.
[/quote]
Ei kaikilla ole siihen varaa. Jotkut joutuvat maksamaan (30€) parturinkin neljässä osassa. Eli olepa ymmärtämättä. Se kertonee enemmän sinusta kuin rahankerääjästä.
Ja kaikille niille, jotka jurputtaa siitä kuinka olisi pitänyt jättää lapsi tekemättä niin tiedoksi, ei kaikille ole vahinkoraskauden jälkeinen abortti mikään vaihtoehto.
Nimimerk. Ei omakohtaista kokemusta, vaan sivistyksen rintaäänellä
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:28"]Jos pyytää mummit ja kummit kahville ja tekee kakun ja tarjoaa kahvia niin luulis kaikilla siihen olevan rahaa. En ymmärrä. Noin pieni ei tarvitse mitään muuta.
[/quote]
Ei kaikilla ole siihen varaa. Jotkut joutuvat maksamaan (30€) parturinkin neljässä osassa. Eli olepa ymmärtämättä. Se kertonee enemmän sinusta kuin rahankerääjästä.
Ja kaikille niille, jotka jurputtaa siitä kuinka olisi pitänyt jättää lapsi tekemättä niin tiedoksi, ei kaikille ole vahinkoraskauden jälkeinen abortti mikään vaihtoehto.
[/quote]
Komppi! Aborttihan on MURHA.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:46"]
[/quote]
lahjakortit XX €
pomppulinna 42,99 €
cd-soitin 28 €
Leikkimökki 329,99 €
Leikkikeittiö 40 €
Robin-koru 19,90 €
Voi taivas, sanon minä.
[/quote]
Ja lisäksi: "Harmittaa kun Jessica pitää paljon siitä Robin:ista mutta emme voi järjestää semmoisia synttäreitä missä hän pääsisi tapaamaan tämän teinipop-laulajan".
Kuinka monella työssäkäyvälläkään olisi varaa palkata yksi Suomen suosituimmista artisteista johonkin yksityiskeikalle? Vähän valoja päälle nyt :D
[/quote]
Meidän 7 v diggaa Iron Maidenia. Ollaan aivan pohjattoman surullisia kun meillä ei ole mahdollisuutta palkata vaikka edes Bruce Dickinsonia yksinään unplugged keikalle meidän Mauri-Mustikan syndeille. Kannattaako mun tehdä avustuspyyntö tuonne faceen? Mitä ootte mieltä?
Mä otin nyt yhteyttä yhteen ilmoittajaan, jonka viesti oli asiallinen ja kohtuullinen. Katsotaan kuinka käy, toivottavasti voin hiukan auttaa perhettä :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:52"]
Jos ne tahtoo ostaa lapselleen uuden tabletin tai Iphonen yms hienoo? Pitäähän sitä jo nuorena opetella.... :))
[/quote]
Meidän lapsi sai 2-vuotislahjaksi oman tabletin. On tykännyt tosi paljon, kuukaudessa oppi itse avaamaan Pikku Kakkosen tehtäväsivut ja Youtubesta piirrettyjä.
[/quote]
Onpa tälle viestille sadellut alapeukkuja. Mikä siinä niin tökkii, että pikkulapsi oppi käyttämään teknisiä laitteita? Hän kuitenkin käyttää niitä valvotusti ja yhdessä isän tai äidin kanssa. Ei se ole sen kummempaa kuin että katsoo telkkaria paitsi että hän osallistuu itse aktiivisesti eikä vain toljota passiivisesti. Kyllä lapsi silti leikkii paljon leluilla, joka päivä juoksentelee myös ulkona, kävelee paljon pelkän rattaissa istumisen sijaan ja pyöräileekin jo. Kirjoja luetaan monta kertaa päivässä.
Vai onko kyse siitä, että muilla ei ole varaa ostaa lapselle edes halvinta tablettia?
[/quote]
Suhtaudun aika varauksella pienen lapsen digitaalisen median käyttöön. Kun ei ole kuitenkaan mitään varmuutta, mitä varhainen altistus tekee esim. aivojen kehitykselle.
Jokainen tekee tietty miten parhaimmaksi näkee, mutta itse pidän mielummin lapseni erossa tietokoneista ja tableteista vielä pikkulapsiaikana.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:28"]Jos pyytää mummit ja kummit kahville ja tekee kakun ja tarjoaa kahvia niin luulis kaikilla siihen olevan rahaa. En ymmärrä. Noin pieni ei tarvitse mitään muuta. [/quote] Ei kaikilla ole siihen varaa. Jotkut joutuvat maksamaan (30€) parturinkin neljässä osassa. Eli olepa ymmärtämättä. Se kertonee enemmän sinusta kuin rahankerääjästä. Ja kaikille niille, jotka jurputtaa siitä kuinka olisi pitänyt jättää lapsi tekemättä niin tiedoksi, ei kaikille ole vahinkoraskauden jälkeinen abortti mikään vaihtoehto. Nimimerk. Ei omakohtaista kokemusta, vaan sivistyksen rintaäänellä
[/quote]
No itse jättäisin kyllä parturin väliin, jos noin tiukka rahatilanne...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jospa alapeukkujen syy on se, että sun lapsesi tabletin käyttö ei liity tämän ketjun aiheeseen mitenkään? Oletan että sä et ole facessa kerjännyt kakarallesi teknisiä laitteita.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:28"]Jos pyytää mummit ja kummit kahville ja tekee kakun ja tarjoaa kahvia niin luulis kaikilla siihen olevan rahaa. En ymmärrä. Noin pieni ei tarvitse mitään muuta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä pitäisin sen 30€ mieluummin lapsen synttäreihin kuin parturiin, jollei molempiin olisi varaa. Ihan näin lapsettoman sivistyksen rintaäänellä ajateltuna.
Oliks siellä muka että vähävaraisuuttaan kerjäävät vai olisko nuo lapselle laittamassa talletusta aikuistumista ja opintoja silmälläpitäen. Kun 1 vuotiaalle tekee rahastosijoituksen ja antaa sen kasvaa osingoillaan ja lisää silloin tällöin lahjarahoja ehkä lapsilisiäkin opintoja varten niin kyllä parikymppisenä on jo sen kokoiset rahastotulot että niistä opiskelijabudjetissa on hyötyä.
Ekaa kertaa kävin ko. sivulla ja yllätyin kovasti ihmisten röyhkeydestä. Hulluhan ei tietenkään ole se joka pyytää, mutta kyllä se menee liiallisuuksiin jos kerjätään toisilta kalliita juhlia ja vielä lahjoja siihen päälle. Jonkinlainen suunnitelmallisuus olisi paikallaan, koska synttärithän tulee joka vuosi. Toisaalta sitä lienee turha odottaa, jos ensin pykätään 7 lasta ja sitten itketään kun ei rahat riitä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 20:40"]
Tietääkö kukaan, että paljonko tuollaiset HopLop -synttärit kustantaa?
[/quote]
Katsoin netistä että halvimmillaan maksaa 20,50€ / lapsi. Eli päivänsankari ja 9 parasta kaveria kustantaisi perheelle reilu 200€.
Pisti silmään erään kaksi vuotta täyttävän ilmoituksessa kohta:
"Lahjalla voi myös halutessaan muistaa, sillä XX ei ole oikein ikinä saanut mitään uutta kun veljiensä vanhat ovat yleensä kiertäneet hänellekin"
Miksi kaksivuotiaalle pitäisi olla uutta, jos vanhat ovat ihan käyttökelpoiset? Juuri esikoista odottaessani olen haalinut kirppiksiltä isot pinot vaatteita tulokkaalle pilkkahinnalla, nyt on jo niin paljon ettei meinaa kaappeihin mahtua. Ja täysin hyväkuntoisia, ei mitään moittimista. Lapset kuitenkin kasvavat niin äkkiä ulos vaatteista, ettei niihin edes ehdi pahemmin kulumajälkiä tulla, jos vertaa vaikka aikuisen vaatteisiin.
Ja samalla tyylillä kyllä jatkan niin pitkään kun voin (eli kunnes lapsi alkaa itse valita vaatteensa, onko se sitten kymmenvuotiaana tai teini-iäisenä). Säästää rahaa ja ekologistakin.