Rahankerjuu lapsen 1-v. synttäreitä varten
Jotkut vanhemmat ovat tehneet Parhaat synttärit ikinä -sivustolle lahjoituspyynnön lapsen 1-v-synttäreitä varten. Jos perheellä on tiukkaa, niin miksi 1-vuotiaalle ylipäätään pitää järjestää juhlat, jos ei ole rahaa? Sen ikäinen lapsi ei kovin paljon kakuista ja kahvitteluista saa irti.
Kommentit (166)
Siis ei ole varaa kakkuun? Yksi täytekakku vaatii lasillisen jauhoja, lasillisen sokeria, 6 kananmunaa ja lusikallisen leivinjauhetta. Vehnäjauhot voi korvata riisi, peruna tms jauhoilla kun haluaa gluteenitonta. Sisälle voi laittaa kaupan hilloa, banaanisosetta, päälle kermavaahtoa ja vaikka nonparelleja tai karkkia. Ei kyllä maksa paljon todellakaan! Kahdesta kuuden munan kakusta saa monta vierasta tarjoilut!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:18"] [quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:55"]http://www.parhaatsynttaritikina.fi/emilia-1v Siis kakku. Ihan oikeasti nyt. Kuinka kehtaa... [/quote] Ei tuo ilmoitus minusta erityisen paha ollut eikä erikseen mitään kerjätty. Tuolla perheellä näyttää muutenkin olleen vaikeuksia kodin kosteusvaurion ja sairaalareissujen muodossa. Tuota voisin vaikka auttaakin, toisin kuin sitä leipomiskyvytöntä mammaa, joka haluaa 1 vuotta täyttävälle ikimuistoiset juhlat. [/quote]Muuten hyvä, mutta juhlakalulle ne ei kyllä ole ikimuistoiset juhlat. Käsi ylös joka muistaa omat 1-vuotisjuhlansa. Hiljaista on, eikä muuten johdu siitä ettei ole ollut tarpeeksi kalliit juhlat. [/quote] Tuo linkin Emilia täyttää 2 vuotta, joten vähän ihmettelen miksi siihen on laitettu 1v..... ja tuossa ei pyydetty kakkuja ymv, vaan jotain lahjoja. Joten ap olisi voinut laittaa linkin siihen ketä täällä nyt arvostellaan.
[/quote]
http://www.parhaatsynttaritikina.fi/veera-1v
Tää taitaa olla se gluteeniton kakkujuttu
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:51"]
Apua.
Tuo Ida on sn Satuhäät mamman lapsi, sen joka oli raskaana ex miehelleen ja meinasin laittaa punaisen peruukin häihinsä...
[/quote]
samoin säde 4v. ilmoitukset tehty miltei peräkkäin..
moni ilmoitus ihan selvästi lähtöisin samasta (romani)perheestä; tehty peräkkäin, aloitus-, kirjoitustyyli sama, kotikaupunki sama, jne...
Suurin osa noista kerjäysteksteistä on kirjoitettu tosi huonosti. Ei pisteitä eikä pilkkuja, ihan käsittämättömiä virheitä muutenkin.
Eipä sillä, missäs sitä kirjoitustaitoa olisi voinut opetella kun on niin kiire tehdä lapsia. Sääli lasten puolesta, mutta jotkut noista "toiveista" on ihan käsittämättömän pöyristyttäviä enkä ihan periaatteesta aio lahjoittaa senttiäkään.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:35"]
Ei hallelujaa noita anheita! Yksityistapaamisia tähtien kanssa ja kauheita lahjaröykkiöitä!! Kyllä on suuruudenhulluus iskenyt, ja itse kun olen äimistellyt jenkkien perinnettä pistää rahaa haisemaan joittenkin 16 vuotisbileisiin, jonne tulee kymmeniä tyyppejä ja on juhlasuunnittelijat ja kaikki. Kyllä täälläkin näemmä saadaan. Itse kun muistelen omia synttäreitä, niin sain yhden lahjan ja joskus se oli polkupyörä niin olin onnesta soikeana, 11-vuotiaana sain koiran (oli n kk synttäreiden jälkeen tosin), ja en ole ikinä ollut onnellisempi- se on yhä edelleen parasta mitä olen koskaan saanut, ja aivan törkeän kallis synttärilahjaksikin. Mitä tulee tuohon krääsän hankkimiseen, olisi hyvä opettaa lapsi arvostamaan muutakin kuin sitä tavarapaljoutta. Vaikka yhteistä aikaa huvipuistossa tai harrastuksen parissa.
[/quote]
Tämä ei nyt oikein ketjun aiheeseen sovi, mutta jaan minäkin koiratarinan.
Mekin saatiin veljen kanssa yhteislahjaksi koira, kun oltiin lapsia. Oltiin pyydelty koiraa jo jonkin aikaa ja sitten 8-vuotislahjaksi sitä hanakasti pyysin. Vanhemmat sanoivat, että saadaan koira minun 9-vuotispäivä- ja veljeni 12-vuotispäivälahjaksi sitten seuraavana vuonna, jos itsekin koiran hankkimiseen osallistumme. Seuravaan vuoden aikana kaikki me säästettiin koiraa varten (vanhemmilla oli tietenkin varaa koiran pitämiseen ilman säästämistäkin, mutta opettivat sitä säästämistä meille). Muistan, kuinka laskin, että milloin rahat riittää valjaisiin :D Sinä vuonna myös valittiin sopivaa rotua ja varattiin lopulta pentu. Luettiin koirakirjoja ihan intona.
Elämäni paras lahja, kun saatiin meidän Killa-koira lopulta kotiin :) <3
Nyt sivulle on tullut uusia pyyntöjä.
1 vuotta täyttävän ilmoituksesta:
"XX:n toivomuksena olisi että häb saisi kauniin prinsessa kakun sekä muita herkkuja synttäri pöytään sekä muutamia lahjoja."
Ei minun 1-vuotias kyllä paljon lahjoja ja kakkua pyydellyt..
Ei vit... mitä paskaa. Kiinnostas tietää vähän taustoja, miten tuohon tilanteeseen on ajauduttu. Varmaan jotain pikavippilainoja isällä. Ei heru sääliä.
Huh, taidan tuntea yhden lapsen äidin
Voi, tuli ihan paha mieli noita ilmoituksia lukiessa :(. Kauhean kovat vaatimukset tuntuu monilla olevan, vaikka lapset oikeasti tyytyvät todella vähään. Pelkään myös pahoin että oikeasti apua tarvitsevat eivät tuota kautta sitä hae :(.
Mielikuvitusta käyttämällä ja itse tekemällä saa jo paljon aikaiseksi. Itse olen nuori pienen pojan onnellinen, mutta vähävarainen äiti. Keväällä järjestin hänelle pienen budjetin syntymäpäivät. "Lainasin" vanhempieni pihaa, johon pystytin heidän naapureiltaan lainatun juhlateltan. Teltasta tein viihtyisän ja rennon oleilupaikan aikuisille ja tietysti myös lapsille. Mukavia istumapaikkoja, musiikkia jne. Lapsille tein "viihdykkeeksi" pihalle temppuradan ja ison junaradan jossa he saivat ajaa junilla/jatkaa junaradan rakennusta.
Tarjolla oli lounas (keittoa ja tuoretta sämpylää) ja jälkiruoka (vohveleita kera hillon ja kermavaahdon. Juomaksi oli lapsille mehua, aikuisille kahvia, teetä ja kivennäisvettä. Lisäksi tein itse "karkkiautomaatin" ja "popcornikojun". Ei välttämättä mitkään maailman hienoimmat juhlat mutta poika oli aivan haltioissaan, kuten myös muut lapset eikä kukaan aikuinen valittanut. Mitään muuta en joutunut ostamaan kuin ruuat, juomat ja pojalle lahjan. Toki minulla oli onnea kun sain esim. lainata sitä juhlatelttaa jne, mutta oikeasti kivat juhlat ei välttämättä ole = kalliit juhlat.
Miten noiata kerjureiata ei yksikään osaa edea alkeellisesti kirjoittaa?
Osa pyynnöistä oli varsin kohtuullisia, mm elokuvalippu ja kosmetiikkaa 14-vuotiaalle. Myös 14v:lle ymmärtäisin sen kultakaupan lahjakortinkin. 3v:lle pyydettynä kuulostaa siltä, että taitaapa mennä johonkin vanhempien kihlasormukseen tms :D
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:59"]Miten noiata kerjureiata ei yksikään osaa edea alkeellisesti kirjoittaa?
Osa pyynnöistä oli varsin kohtuullisia, mm elokuvalippu ja kosmetiikkaa 14-vuotiaalle. Myös 14v:lle ymmärtäisin sen kultakaupan lahjakortinkin. 3v:lle pyydettynä kuulostaa siltä, että taitaapa mennä johonkin vanhempien kihlasormukseen tms :D
[/quote]
Kuten en itsekään. *noista *kerjureista
Viesti nro 153 oli oivallinen esimerkki vähällä rahalla järjestetyistä juhlista. Hyvä sinä! :) Mielikuvitusta ja luovuutta kehiin.
Juurikin mitä täällä on aiemmin sanottu, osa noista ilmoituksista ovat häpeäksi koko sivustolle. Itse en lahjoita penniäkään. Yksikään taapero ei tarvitse lahjakorttia kultasepänliikkeeseen. Siellä vaan harakkamutsilla kiiltää helyt ahneissa silmissään. Tai joku suosittu poppari yksityiskeikalle.. Siis ei hyvää päivää sentään!!
Eräs tuttavani (joka ei oikeasti ole edes köyhä), keräsi facebookissa lahjoituksia "kehittävää lelua" varten pienelle pojalleen. Eikä muksulla ollut edes synttärit ja jouluunkin tyyliin 6kk aikaa. En lahjoittanut senttiäkään.
Kertokaas pienten lasten vanhemmat, onko se Hoplop / mäkki/ pomppulinna tms. kalliit synttärit nykyään oikeasti niin must kuin tällä palstalla annetaan ymmärtää vai onko ne harvinaisempia?
Kysyn ihan siksi että kun itse olin lapsi (nykyään 26) yh-äitini järjesti minulle ja sisaruksilleni aina todella simppelit synttärit jotka olivat silti todella tykättyjä kavereiden keskuudessa. Synttärit järjestettiin ihan meillä kotona kerrostalossa, toisinaan joitain leikkejä myös pihapiirissä. Äiti järkkäsi erilaisia pelejä (ongintaa, aarteenetsintää, aasinhäntää, tuolileikkejä) joiden palkinnot olivat varmaan muutaman markan Tiimari-kamaa ja ruokapuoli oli itsetehtyjä herkkuja ja halvimpiä karkkeja nätisti esille laitettuna. Synttäreillä oli usein myös joku teema, jonka mukaan pukeuduttiin ja kotia koristeltiin. Eli halvaksi tuli ja kaikki tykkäsivät.
Kerran olin sitten kaverini Mäkki-synttäreillä (olivat vielä tuolloin harvinaisia) ja muistan edelleen miten tylsältä ne tuntuivat :D syötiin happy mealit ja kakkua, kaveri sai lahjan, leikittiin nopeasti pari leikkiä ja pallomeressä hetki ja sitten pitikin jo lähteä kun seuraava porukka puski sisään.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:40"]
Kertokaas pienten lasten vanhemmat, onko se Hoplop / mäkki/ pomppulinna tms. kalliit synttärit nykyään oikeasti niin must kuin tällä palstalla annetaan ymmärtää vai onko ne harvinaisempia?
Kysyn ihan siksi että kun itse olin lapsi (nykyään 26) yh-äitini järjesti minulle ja sisaruksilleni aina todella simppelit synttärit jotka olivat silti todella tykättyjä kavereiden keskuudessa. Synttärit järjestettiin ihan meillä kotona kerrostalossa, toisinaan joitain leikkejä myös pihapiirissä. Äiti järkkäsi erilaisia pelejä (ongintaa, aarteenetsintää, aasinhäntää, tuolileikkejä) joiden palkinnot olivat varmaan muutaman markan Tiimari-kamaa ja ruokapuoli oli itsetehtyjä herkkuja ja halvimpiä karkkeja nätisti esille laitettuna. Synttäreillä oli usein myös joku teema, jonka mukaan pukeuduttiin ja kotia koristeltiin. Eli halvaksi tuli ja kaikki tykkäsivät.
Kerran olin sitten kaverini Mäkki-synttäreillä (olivat vielä tuolloin harvinaisia) ja muistan edelleen miten tylsältä ne tuntuivat :D syötiin happy mealit ja kakkua, kaveri sai lahjan, leikittiin nopeasti pari leikkiä ja pallomeressä hetki ja sitten pitikin jo lähteä kun seuraava porukka puski sisään.
[/quote]
Itsekin muistan, että meillä oli vaan kotona järjestettyjä kaverisynttäreitä ja hauskoja aina olivat. Enpä tajunnut koskaan edes kaivata mitään mäkkisynttäreitä, eikä niitä kyllä kaveripiireissäkään ollut.
Lapset tyytyvät loppujen lopuksi niin vähään, kotona kun saisi kavereita leikkimään, pöytään kakun ja karkkia/keksejä mehuineen ja lahjaksi pari pakettia, joissa esimerkiksi tytölle uusi barbie (vailla mikä nukke nykyään onkaan ns. muodissa?) ja jotain lisähärpäkettä, ja pojalle leluauto ja vaikka legoja, niin varmasti olisivat tyytyväisiä jo siihen. Ne on ne aikuisten halut, jotka sanelevat noita Robinin tapaamisia, kalliita leikkimökkejä ja HopLopissa järjestettyjä kutsuja.
Oliko nuo yhdet lapset siinä Starat lapsenvahteina -ohjelmassa?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:18"]http://www.parhaatsynttaritikina.fi/jessica-3v Tsiisus mikä lista krääsää mitä pitää nyt muka saada [/quote] Herranen aika, tuo leikkomökkihän maksaa yli 300e! Kenellä tuollaiseen on varaa..? Ai niin, pitää kerjätä ni sit sen ehkä saa...
[/quote]
lahjakortit XX €
pomppulinna 42,99 €
cd-soitin 28 €
Frozen-polkupyörä 149,99 €
Leikkimökki 329,99 €
Leikkikeittiö 40 €
Frozen-vetolaukku 27,99 €
Robin-koru 19,90 €
Voi taivas, sanon minä.
[/quote] Leikkieittiö on muuten 99,99, ei 40,00
[/quote]
Ja leikkikeittiön ja -mökin toimituskulut 38 e/kpl, noissa muissa on 3,9 e toimituskulut.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:58"]
"hei oleme 5henkinen perhee 3lasta 2aikuista asutaan pyhämassa. minä ole kotiäiti ,töitä olen etsinyt mutta minulla on karensei pällä viellä tammikuun 2016 saakka,miehni on töissä rahat mene ruoka,ja talon laitamisen.minun tulot on lapsilisä ja elatusmaksut.ja ostaan vaateita lapsille mitää saa.meijen perhessä on myös ollut huolia ,mummo joutui kesäkuussa sairalaan ,XX tykkää kovasti teateri juttuista .ja koruista oli meijen läheisessä kesäteateri talkoissa "äänimies".XX on koulukiusattu ,ja nyt mene 8lk nyt on löytynyt kavereita ja halua järjestää juhlaat näille muttamalle kaverille myös ja perhelle."
[/quote]
Luin ton tuolta ja mietin vain että mitä aktuaalista vittua minä luin...
[/quote]
Eikös tämä ollut Satuhäissä taannoin!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:19"]
Suhtaudun aika varauksella pienen lapsen digitaalisen median käyttöön. Kun ei ole kuitenkaan mitään varmuutta, mitä varhainen altistus tekee esim. aivojen kehitykselle.
Jokainen tekee tietty miten parhaimmaksi näkee, mutta itse pidän mielummin lapseni erossa tietokoneista ja tableteista vielä pikkulapsiaikana.
[/quote]
Ja kuvittelet, että pystyt pitämään lapsesi turvassa kaikilta miljoonilta ilmojen halki kulkevilta langattomilta yhteyksiltä, koska... lapsesi on käärittynä folioon?
[/quote]
En itse ainakaan koe näitä langattomia yhteyksiä ongelmana. Vaan sen, että 2-vuotiaan pitäisi harjoitella motoriikkaa, kuluttaa energiaa leikkiessä, eikä raitis ilmakaan huonoksi ole. Niin ja miten mahtaa nukkumisen käydä, kun koko päivä istutaan koneen äärellä? Mites on aikaa, kun vanhemmat jo pienestä saakka opettaa viettämään aikaa elektroniikan ääressä? Teknologia kehittyy, mutta ihmisellä on edelleen vain 24 tuntia vuorokaudessa.
Mutta nyt itse asiaan:
Olen nuori 21 v yh-äiti joka sairastaa MS-sairautta joka todettiin kun olin 14vuotias. Asun Kiteellä tyttäreni Lauran kanssa joka täyttää 21 heinäkuuta 1 vuotta ja tahtoisin hänelle järjestää pienet syntymäpäivät mutta, hyvin heikolta näyttää raha tilanne meillä tällä hetkellä. Joudun itse maksamaan kaiken asumisesta ja hädin tuskin selvitään tytön kanssa kokonainen kuukausi , olen pyytänyt sosiaalitoimistosta apua meille mutta emme saa sielä mitään kun kunta yrittää säästää kaikissa mahdollisesta. Lauran toivomuksena olisi että häb saisi kauniin prinsessa kakun sekä muita herkkuja synttäri pöytään sekä muutamia lahjoja.
Miten ihmeessä ton ikänen osaa ihan itse toivoa prinsessajuttuja ja lahjoja? Ton ikäselle paras lahja on yleensä se paperi, johon lahja on kääritty. Ainakin mitä itse olen huomannut. Ja joku tossa muutenkin mättää. Joutuu maksamaan asumisestaan ihan itse? Mitä toi niinkuin tarkoittaa?
Nämä käsittämättömät lahjatoiveet ja hulppeat vaatimukset muistuttavat tilanteesta parin vuoden takaa. Meillä on mieheni kanssa yksi lapsi mutta säästin huolellisesti kaikki hänen vauva-ajan vaatteensa, lelunsa ym. tarvikkeet sillä toivoimme vielä silloin hänelle sisarusta. Meidän ajatuksemme sisaruksesta muuttuivat kuitenkin esikoisen sairauden myötä. Kun saimme kuulla, että mieheni serkku on tullut raskaaksi, eikä tuleva isä aio pysyä kuvioissa ja tulevalla äidillä on haasteita toimeentulon kanssa, keksin tarjota hänelle kaikki meidän lapsen tarvikkeet, vaatteet ja lelut. Kun kutsuimme tulevan äidin meille kyläilemään ja näytin hänelle kaikki laatikolliset vauvanvaatteita, sitterin, itkuhälyttimet, vanut, lelut ym. oli äidin tuomio karu. Vaunuja lukuun ottamatta MIKÄÄN ei kelvannut hänelle kun olivat jo olleet meidän vauvalle käytössä. Itse olisin hyppinyt riemusta tasajalkaa, jos joku olisi lahjoittanut uudenveroisia vaatteita siististi viikattuina ja pestyinä näteissä laatikoissa ja varmasti parin tonnin edestä muuta tavaraa, mutta eipä kelvannut hänelle. Ja edelleen tämän episodin jälkeen jaksoi valittaa rankkaa talosutlannettaan ja ostattaa sukulaisilla vauvalle tarvikkeita kun hänellä oli niin tiukkaa...
Älkää viitsikö kiusata ja mollata, varsinkaan kun kyseessä ovat pienet lapset. Tässä pahimmillaan annetaan mammojen toimesta eväitä koulukiusaamiseen, kun tälläkin av-palstalla nykyään pyörii myös teini-ikäisiä, siis mahdollisesti noiden syntymäpäiväsankareiden luokkakavereita.
Varmaan sivujen tarkoitus on hyvä, mutta ainakin minua arveluttaa, että lapset esiintyvät kuvien ja nimien kera ja monen perheen taloudellisesta ja terveydellisestä tilanteesta annetaan melko yksityiskohtaista tietoa. Ainakin minun mielestäni esimerkiksi vanhempien sairaus voi olla etenkin lapselle arka paikka, jonka haluaisi jakaa vain lähimpien kavereiden kanssa, ei netissä kaikenlaisille av-mammoille.
Moni lahjatoive on kyllä ylimitoitettu. Saattaahan tietysti olla, että joku vähävarainen "fantasioi" hetkellisestä erilaisesta elämästä, mikä sitten purkautuu megasynttäreiden suunnitteluun. Siinä vain pitäisi muistaa, että kun lapsi on kerran saanut ne HopLop-synttärit pomppulinnoineen, seuraavana vuonna pitää taas miettiä, millaiset synttärit sitten järjestetään, ja pohjalla ovat tietysti HopLop-kokemukset kummittelemassa...
Mutta, rakkaat av-mammat, pidetäänhän jäitä hatussa eikä kivitetä tuon sivuston lapsia perheineen? Kukaan meistä ei ole täydellinen täälläkään.