Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rakkakuski ajoi TAAS lapsen päälle

Kommentit (214)

Vierailija
101/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:43"]

Autoilijalla vihreä nuolivalo vasemmalle -> jalankulkijalla punaiset. Jep, ei saa ajaa päälle vaikka kuinka rikkoisi sääntöjä mutta silti. Varmaan ymmärtää lapsi mitä tarkoittaa punaiset valot jalankulkijalle. Ei se rekkakaan tuosta vaan pysähdy.

[/quote]

https://goo.gl/maps/XJphM

Molemille todennäköisesti paloi vihreä, eli kuorma-auton kuljettajan piti väistää jalankulkijaa (tai pyöräilijää). Kyllä se pysähtyy ja jos ei, niin virhe on tehty siinä että on jo ajettu liian lujaa.

Muistutan että fysiikan lakien mukaan suurempi ajoneuvon massa ei lisää jarrtusmatkaa. Toisekseen tuo auto on tyhjä.

[/quote]

"Henkilöauto, ABS jarrutusmatka 25 metriä

Yhdistelmä, kuormaamaton, ABS jarrutusmatka 40 metriä

Yhdistelmä, kuormattu, perinteiset rumpuj. jarrutusmatka 95 metriä"

Lähteenä skal.fi

Kuorma/rekka-auton kiihdytys- ja jarrutusmatka ovat pitempiä kuin henkilöautoilla. Oletko ajanut rekan takana, kun olette kiihdytyskaistalla? Oletko ajanut rekan takana, kun olette olleet menossa risteykseen? Kai se sitten junakin pysähtyisi yhtä nopeasti kuin auto, vaikka massaa onkin todella paljon.

[/quote]

Raskaalle liikenteelle vain sallitaan suhteessa huonommat jarrut kuin henkilöautoihin.

Auton paino ei vaikuta kiihtyvyyteen, eikä jarrutusmatkaan, se vaan on fysikaanlakien mukainen fakta. Googlaa aiheesta jos et usko.

Auton mootoriin voidaan lisätä tehoa jolloin kiihtyvyys paranee ja jarruilla pitäisi aina olla voimaa niin paljon että riittää renkaan lukitsemiseen

Määrävä tekijä on viimekädessä aina renkaan ja pinnan välinen pito ja renkaan pito kasvaa painon kasvaessa. Pysäytettävän massan voima ja renkaan pito kasvavat samassa suhteessa. -> Auton paino ei vaikuta jarrutusmatkaan.

[/quote]
Ei jumalauta. Ihanko tosissas selität? Väitätkö myös että tyhjä ja kuormattu rekka kiihtyy ja pysähtyy samalla lailla?

Vierailija
102/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:24"]

Oletko koskaan kuullut paineilmajarrujen jarruviiveestä?

[/quote]

Eli rekkakuskit ovat päästään hieman hitaita, joo olen tietoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:20"]

Miten olisi sellainen, että tuomitaan rikolliset ja jos näyttää siltä, että joku laki tuo vaaratilanteita, niin muutetaan se laki? Mitä järkeä on tässä, että ihmisiä niputetaan autoilijoiksi tai pyöräilijöiksi kun aika moni on molempia? Jos omalle kohdalleni ajattelen, niin mieluummin väistäisin autolla jokaisessa risteyksessä kaikkia muita, kuin ottaisin riskin että oma lapseni ei osaa tulkita vaikeasti sovellettavia liikennesääntöjä ja kuolisi siksi suojatielle. Ne kulkuvälineet ovat kuitenkin vain apuvälineitä, eikä mitään perusoikeuksia. Jos joku ei tunnu osaavan, niin kortti ja polkupöyrä tasapuolisesti pois kaikilta mokailijoilta kunnes homma onnistuu. Ja jos ei sen jälkeen hiljainen vauhti ja vastuullinen tarkkaavaisuus liikenteessä kiinnosta, niin eikun julkisilla kulkemaan.

[/quote]

Ei kulje julkiset kun isoissa kaupungeissa. Sitäpaitsi tilastollisesti autoilijat tappaa kaikkein eniten kyytiläisiään. Mikä siihen auttaisi?

Vierailija
104/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:28"]

Auton paino ei vaikuta kiihtyvyyteen, eikä jarrutusmatkaan, se vaan on fysikaanlakien mukainen fakta. Googlaa aiheesta jos et usko.

Määrävä tekijä on viimekädessä aina renkaan ja pinnan välinen pito ja renkaan pito kasvaa painon kasvaessa. Pysäytettävän massan voima ja renkaan pito kasvavat samassa suhteessa. -> Auton paino ei vaikuta jarrutusmatkaan.

[/quote]

Älä nyt jaksa jauhaa paskaa. Se kaava mihin aina viitataan käsittää tilanteen, jossa kiinteä kappale liukuu pinnalla. Jarruissa on vakio maksimiteho ja mitä isompi kuorma sitä enemmän voimaa tarvitaan sen hidastamiseen. Lisäksi tulee huomioida, että renkaiden käyttäytyminen muuttuu kun kuorma kasvaa. Tätä se sinun mainitsema kaava ei ota huomioon.

Vierailija
105/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilija on väistämisvelvollinen. Lapseb havannointikyky on aikuisen luokkaa vasta teini- iässä. Lapsia on aikuisten varottava liikenteessä.
Ei ole syytä nimitellä rekkakuskia tappajaksi. Varmaan soimaa itseään loppuikänsä.

Vierailija
106/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:43"]

Autoilijalla vihreä nuolivalo vasemmalle -> jalankulkijalla punaiset. Jep, ei saa ajaa päälle vaikka kuinka rikkoisi sääntöjä mutta silti. Varmaan ymmärtää lapsi mitä tarkoittaa punaiset valot jalankulkijalle. Ei se rekkakaan tuosta vaan pysähdy.

[/quote]

https://goo.gl/maps/XJphM

Molemille todennäköisesti paloi vihreä, eli kuorma-auton kuljettajan piti väistää jalankulkijaa (tai pyöräilijää). Kyllä se pysähtyy ja jos ei, niin virhe on tehty siinä että on jo ajettu liian lujaa.

Muistutan että fysiikan lakien mukaan suurempi ajoneuvon massa ei lisää jarrtusmatkaa. Toisekseen tuo auto on tyhjä.

[/quote]

Oletko koskaan kuullut paineilmajarrujen jarruviiveestä?

[/quote]

Olen kuullut. Minulla on ABEC kortti.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900631

Jarruviiveeksi sallitaan laskemissa 0,15 sekuntia.

[/quote]

Niin, siihen kun lisätään reaktioaika, niin jarrutuksen aloitukseen menee juurikin tuo jarruviiven aika verrattuna henkilöautoon.

Vierailija
107/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:29"] Jos olen kääntymässä oikealle ja sekä minulla että jalankulkijalla palaa vihreä valo,niin kyllä annan jalankulkijan rauhassa ylittää suojatien

[/quote]

Siis mitenkään muuten ei saa toimia. Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on annettava kevyen liikenteen ylittää risteävä katu tai tie rauhassa, myös siinäkin tapauksessa että ei ole suojatietä.

Punaisia päin läheteviin ei tietenkään tarvitse varautua, mutta jos jalnkulkija on hetinyt aloittaa ylityksen punaisen syttyessä, häntä pitää väistää. Itse mene erityisen varovaisesti ohi myös punaisissa seisovista jalankulkijoista, eihän sitä tiedä jos joku horjahtaa tai toinen peräti tuuppaa auton eteen.

Ei voi olla niin tärkeä kiire, että pitää ajaa toisten hengen uhalla.

Vierailija
108/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:29"]

Minua oksettaa tämä jalankulkioiden syyttely! Kyllähän minäkin ajaessani AINA hidastan vauhtia kun lähestyn suojatietä. Minkä ihmeen takia tämä ei ole muille itsestäänselvyys? Jos olen kääntymässä oikealle ja sekä minulla että jalankulkijalla palaa vihreä valo,niin kyllä annan jalankulkijan rauhassa ylittää suojatien enkä aja päälle. Minkä ihmeen takia tämä on joillekin autoilijoille niin vaikeeta?

[/quote]

Oletko sinä ajanut joskus rekalla? Tuossakin tilanteessa näyttää, että onnettomuus on sattunu perävaunun kohdalla. Eli se lapsi on mahdollisesti tullut siihen risteykseen vasta siinä vaiheessa, kun se rekka on jo ollut osittain kääntynyt. Ei voi varmaksi tietää, mutta se on mahdollista. Ja tuolloin kuskilla on hyvin vähän mahdollisuuksia reagoida siihen.

Mutta ilmeisesti et ymmärrä asiasta mitään, niin kommenttisi voi jättää vähemmälle huomiolle.

Vierailija
109/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oksettaa tämä jalankulkioiden syyttely! Kyllähän minäkin ajaessani AINA hidastan vauhtia kun lähestyn suojatietä. Minkä ihmeen takia tämä ei ole muille itsestäänselvyys? Jos olen kääntymässä oikealle ja sekä minulla että jalankulkijalla palaa vihreä valo,niin kyllä annan jalankulkijan rauhassa ylittää suojatien enkä aja päälle. Minkä ihmeen takia tämä on joillekin autoilijoille niin vaikeeta?

[/quote]

Minua oksettaa tällaisten tekopyhien ihmisten jeesustelu asiasta, josta eivät ilmeisesti tiedä mitään.

Vierailija
110/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:13"] Eli ei sinne suojatielle saa juosta katsomatta sivuille.

[/quote]

Että te jaksatte hokea tuota 'juoksemista'. Tulee varmaan parempi mieli sillä tavalla.

[/quote]

No ei tule. Varsinkaan näin kahden pienen tytön isänä. Mutta niin paljon näkee lapsia (ja aikuisiakin), jotka ryntäävät suinpäin suojatielle, eivätkä edes katso sivuille.

Kerrankin eräs teini käveli kännykkä kädessä jalkakäytävää pitkin. Sitten aivan yhtäkkiä kääntyi suojatielle nostamatta katsettaan kännykästä. Onneksi oli vielä sen verran matkaa, että ehdin auton pysäyttää. Ja onneksi tuo tyttökin hieman pelästyi ja varmaan tajuaa ensi kerralla katsoa tarkemmin. Ja kyllä monet aikuisetkin näin toimivat.

Yritän vain sanoa, että myös jalankulkijalla on vastuu tien ylittämisessä. En tiedä mitä tässä tapauksessa on tapahtunut, mutta mielestäni tämä rekkakuskin välitön lynkkaaminen ei ole oikein ennen kuin on tiedossa mitä tapahtui ja miksi.

[/quote]

Tiesitkö että sokeakin saa kävellä jalkakäytävältä suojatielle ja autolija on se jonka pitää väistää? Oletteko te saaneet ajokorttine jostain arpajaisvoittoina?!?!?

Vierailija
111/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:32"]Jos rekka on tuosta kuvan mukaisesti vihreillä valoilla vasemmalle kääntynyt niin...
[/quote]

Niin?
[/quote] niin. .?

Vierailija
112/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:33"] Ei jumalauta. Ihanko tosissas selität? Väitätkö myös että tyhjä ja kuormattu rekka kiihtyy ja pysähtyy samalla lailla?

[/quote]Älä nolaa itseäsi enempää :)

Eräässä TM farmaritestissä jotku autot pysähtyivät lyhyemmällä matkalla täyteen kuormuttana kun tyhjänä.

Kyllä se niin on että massan lisäsys ei tarkoita välttämättä jarrutusmatkan pidentymistä. Jos jarrutusmatka pitenee, niin jarrut on periaatteessa alitehoiset.

Vierailija
113/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:29"] Jos olen kääntymässä oikealle ja sekä minulla että jalankulkijalla palaa vihreä valo,niin kyllä annan jalankulkijan rauhassa ylittää suojatien

[/quote]

Siis mitenkään muuten ei saa toimia. Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on annettava kevyen liikenteen ylittää risteävä katu tai tie rauhassa, myös siinäkin tapauksessa että ei ole suojatietä.

Punaisia päin läheteviin ei tietenkään tarvitse varautua, mutta jos jalnkulkija on hetinyt aloittaa ylityksen punaisen syttyessä, häntä pitää väistää. Itse mene erityisen varovaisesti ohi myös punaisissa seisovista jalankulkijoista, eihän sitä tiedä jos joku horjahtaa tai toinen peräti tuuppaa auton eteen.

Ei voi olla niin tärkeä kiire, että pitää ajaa toisten hengen uhalla.

[/quote]

Ilmeisesti olet sitä mieltä, että tässäkin tapauksessa rekkakuski on tappaja? Moni ei tunnu käsittävän, että se rekka on pitkä ja se perävaunu tulee ihan toista linjaa kuin se vetoauto.

Tiedän tapauksen jossa aikuinen jäi bussin takapyörien alle. Bussi oli siis jo kääntymässä ja etupyörät olivat jo suojatien yli. No samaan aikaan aikuinen käveli suojatietä eteenpäin, mutta tuli bussin töytäisemäksi ja jalat jäivät takarenkaiden alle. Periaatteessa kuski olisi voinut tämän tilanteen nähdä, mutta hänen täytyy katsoa välillä eteenkinpäin.

Vierailija
114/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:39"]

[/quote]

Minä jään täällä turussa vielä seisomaan siihen suojatien eteen, jos helsingistä saatuisi lähtemään jalankulkija turkuun...

Sinä siis väität, että paha paha autoilija silkaan pahuuttaan ajaa viattoman jalankulkijan yli...(Tässä tapauksessa jalankulkija jäänyt alla, eikä ajettu)

Mitalisi on jo postissa!

Vierailija
115/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:31"]

Ilmeisesti sinulla on fysiikka jäänyt vähän vähälle. Fysiikan lakien mukaan massalla ei ole vaikutusta hidastuvuuteen.

Käytännön erot johtuvat rekan jarrujen voimakkaammasta lämpenemisestä, jolloin kitkakerroin pienenee sekä ilmajarrujen hitaammasta paineennoususta.

Hidastuvuuteen tarvittava voima = F; hidastuvuus = a; massa = m,
kitkakerroin = u ja gravitaatio = g

F=ma, ja kitkan tekemä työ on F = umg => ma=umg | : m

=> a=ug       , siinä.

[/quote]

Ilmeisesti et tiedä, että tuo kaava käsittää teoreettisen tilanteen, jossa kiinteä kappale liukuu tasaisella pinnalla.

Vierailija
116/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin että jalankulkija väistää koska on heikoilla jos auto tulee päälle. Itse väistän aina koska oma henki on sen varran arvokas. Aivan sama kuka on oikeassa.

Vierailija
117/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää sinne rekan ratin taakse kokeilemaan kuinka se rekka pysähtyy yhtä nopeasti kuin henkilöauto ja näyttäkää video siitä kun molemmilla on sama matka.

Vierailija
118/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:41"]

Tiesitkö että sokeakin saa kävellä jalkakäytävältä suojatielle ja autolija on se jonka pitää väistää? Oletteko te saaneet ajokorttine jostain arpajaisvoittoina?!?!?

[/quote]

Huoh. Veikkaan, että sokeat lähestyvät suojatietä melko varovasti verrattuna normaalisti näkeviin. Ja lisäksi heillä on usein se "sauva" mukana, joten tiedän henkilön olevan sokea.

Vierailija
119/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tahallaan aja kenenkään päälle, joten kyseessä on ollut vahinko tai huolimattomuus (on säädetty radiota ajon aikana tms). Toki monet autot ajavat suojatiesäännöistä piittaamatta, mutta yhtä lailla sitä tekevät pyöräilijät ja jalankulkijat.

Vierailija
120/214 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:33"] Ei jumalauta. Ihanko tosissas selität? Väitätkö myös että tyhjä ja kuormattu rekka kiihtyy ja pysähtyy samalla lailla?

[/quote]Älä nolaa itseäsi enempää :)

Eräässä TM farmaritestissä jotku autot pysähtyivät lyhyemmällä matkalla täyteen kuormuttana kun tyhjänä.

Kyllä se niin on että massan lisäsys ei tarkoita välttämättä jarrutusmatkan pidentymistä. Jos jarrutusmatka pitenee, niin jarrut on periaatteessa alitehoiset.

[/quote]

Laitappa linkki tuohon testiin.