Pienyrittäjän kuolemanralli: Jatkuvasti saikuttavat työntekijät ja työnantajamaksut.
Työnantajamaksut ja kalliit jatkuvat sairauslomat vievät mehut jo muutenkin kriittisenä aikana. Tässä työssä tarvitaan saikuttajalle aina tuuraaja, joten työnantaja maksaa kahdelle palkkaa saamatta kompensaatiota sairauslomalla olijan osalta mistään. Kela alkaa korvata vasta kun päiviä on kulunut 1+9. Jossain vaiheessa alkaa kuulua joutsenlaulu kannattamattomana, kun yrittäjä ei itse voi nostaa enää palkkaa.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrkyri naukuu kunhtvöksikäyttö ei onnistukaan.
Hyväksikäyttäjä kun tarjoaa töitä ihmisille? Näkökantansa kullakin.
Yksinkö se valittajayrittäjä bisnestään skaalaa, jos ei ole työntekijöitä mahdollistamassa yrityksen kasvua? Ainahan yrittäjä voi jättäytyä yrittelemään yksinkin, kukaan ei pakota palkkaamaan yhtäkään "saikuttajaa" riesakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappas, valittajayrittäjä.
Onko selkä taas kipeä? Pitämättömiä sairauslomia jemmassa?
^^ Valittajayrittäjän sapekas ja sysimusta sielunmaisema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrkyri naukuu kunhtvöksikäyttö ei onnistukaan.
Hyväksikäyttäjä kun tarjoaa töitä ihmisille? Näkökantansa kullakin.
Yksinkö se valittajayrittäjä bisnestään skaalaa, jos ei ole työntekijöitä mahdollistamassa yrityksen kasvua? Ainahan yrittäjä voi jättäytyä yrittelemään yksinkin, kukaan ei pakota palkkaamaan yhtäkään "saikuttajaa" riesakseen.
Minulla on pieni yhden hengen yritys. Välillä töitä tulisi ovista ja ikkunoista, täytyy ihan kieltäytyä kun en ehdi kaikkea tekemään. Olen miettinyt, että olisipa hienoa työllistää ihminen. Pääsisi nauttimaan työni hedelmistä, asiakaskunnan hankinnasta jne. ja vain kätevästi tekemään työt ilman yrittäjän riskiä.
Tämän keskustelun perusteella työntekijöissä on sellaista asennavammaista vastuunpakoilijaa, etten todellakaan uskalla ainakaan tuntematonta palkata. Siinähän itkette, kun työt menevät suhteilla. :))
Minä jään sairaslomalle usein koska sairastan epävakaata persoonallisuutta ja jos on huono olla, en kykene töihin. Viimeksi olisin kyllä pystynyt menemään mutta olin 3 päivää pois koska sama olla kotona ja saada sama raha kuin töissä ollessa. 😁 Sairaslomaa tulee helposti kun valittaa että tekee mieli tappaa töissä joku ja kuppi menee nurin ihan just. Heti tulee 3 pvää saikkua.
Mikä ihmeen etu on työterveyshuolto? Jos vaihtoehtona olisi ottaa se tonni vuodessa lisää liksaa tai työterveyshuolto, niin todellakin raha kelpaisi. Varmaan nämä työterveyshuoltoa kaipaavat on niitä pahimpia saikuttajia..
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen etu on työterveyshuolto? Jos vaihtoehtona olisi ottaa se tonni vuodessa lisää liksaa tai työterveyshuolto, niin todellakin raha kelpaisi. Varmaan nämä työterveyshuoltoa kaipaavat on niitä pahimpia saikuttajia..
Ihan hyvä pointti. Tavallaanhan jos en itse käytä työterveyshuoltoa, niiden saikuttajien terveyskulut lähtevät minun pussistani.
Kuten yrittäjäkin, niin myös työntekijä, yrittää laiminlyödä velvollisuuksiaan minkä pystyy ja maksimoida voittojaan minkä pystyy.
Kumpiko sitten on moraaliton?
Sen pystyy historiasta katsomaan että työnantajat tämän aloitti. Se kuka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön.
Vierailija kirjoitti:
Kuten yrittäjäkin, niin myös työntekijä, yrittää laiminlyödä velvollisuuksiaan minkä pystyy ja maksimoida voittojaan minkä pystyy.
Kumpiko sitten on moraaliton?
Sen pystyy historiasta katsomaan että työnantajat tämän aloitti. Se kuka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön.
Kummallisissa paikoissa olet ollut töissä. Minä olen ollut. paikoissa, jossa sekä työnantaja, että -tekijät ovat ihan tavallisia mukavia ihmisiä. Haluavat tehdä työnsä hyvin ja haluavat hyvää toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuollon järjestäminen taitaa olla lakisääteistä. Sinällään se ei siis ole työsuhde-etu, toki työterveyshuoltojärjestelyitä ja mitä ne kattavat on erilaisia.
Jos työpaikassa ja työolosuhteissa on kaikki kunnossa eivät työntekijät ole normaalia enempää sairaslomilla. Tämä on fakta ilman että tarkoitus on syyllistää ketään.
Olen tehnyt erilaisissa firmoissa töitä yli 20 vuotta ja vain yhdessä paikassa toista vuosikymmentä sitten olen törmännyt henkilöön jolla oli usein maanantai ja perjantai poissaoloja toistuvasti. Hänellä kyllä oli päihdeongelma ja hänen määräaikaista sopimustaan ei sitten uusittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä pointti. Tavallaanhan jos en itse käytä työterveyshuoltoa, niiden saikuttajien terveyskulut lähtevät minun pussistani.
Eri mieltä. En edes harkitse duunipaikkoja, joissa ei ole erikoislääkärikäyntimahdollisuutta (gyne etc), psykologikäyntejä jne. Ihmisen elämänkaari on muutosta, ja jokainen kohtaa melko varmasti myös rakempaa sairastelua. Silloin haluan asioiden sujuvan sutjakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein "pahimpia" työntekijöitä pienyrittäjälle ovat sukulaiset ja ystävät.
Kyllä se näyttää valitettavasti niin olevan, että johtajan täytyy olla kunnolla auktoriteetti asemassa, että työt tulee tehtyä ja bisnes olisi kannattavaakin.
Muuten se työnteko on yhtä lusmuilua ja valittamista.
Ai, kaikkein pahimpia? Mutta eikö tämä kerro pikemminkin yrittäjän ammattitaidosta ja osaamisesta, kun edes palkkaa sukulaisia ja tuttavia töihin?
Vierailija kirjoitti:
Suurimman osan työterv.hoidon kustannuksista maksaa työnantajalle Kela, jos se lisättäisiin palkkaan, silloin lisän maksajana olisi veronmaksajat, eikä suinkaan työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen n. 20 hengen yrityksessä töissä ja työntekijänä se on minulle merkittävä etu. Terveydenhoidon lisäksi kuuluu hammaslääkäri ja erikoislääkäri palvelut, lisäksi vuodessa 10x hieronta/fysioterapia palvelut, silmälasit, röntgenit ja magneettikuvaukset, labrat, jne.
Jo hierontapalvelu ja silmälasit ovat jo useamman tonnin arvoiset vuodessa.
Sen lisäksi saamme liikunta- ja kulttuuriset seteleitä ja tietysti lounasetu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mieltä. En edes harkitse duunipaikkoja, joissa ei ole erikoislääkärikäyntimahdollisuutta (gyne etc), psykologikäyntejä jne. Ihmisen elämänkaari on muutosta, ja jokainen kohtaa melko varmasti myös rakempaa sairastelua. Silloin haluan asioiden sujuvan sutjakkaasti.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^^ Valittajayrittäjän sapekas ja sysimusta sielunmaisema.
Lahjattoman ja hyödyttömän lusmuilijan väistöyritys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työterveyshuolto kattaa vain työtapaturmat. Esim koronatestissä pitää juosta julkisella. Eipä tämä ole suuremmin haitannut kun työpaikalla on muuten kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeä ja rajusti.Et ymmärrä mistä on kysymys. Häpeä !
Potkut laiskureille pitäisi pystyä antamaan. Romuttakaa Fackförening eli ammattiliitto.
Ammattiliitot on työntekijän ainut turva.
Romuttakaa ammattiliitto.Kaiken paha ja aku. Ja pienyrittäjien vihamies.
Vierailija kirjoitti:
Valtion pitäisi näissä tapauksissa tukea paremmin yrittäjää, koska lintsareita ei saada kuriin. Joten olisi oikeus ja kohtuus, että yritykset saisivat taloudellista tukea, kun joudutaan korvaamaan lintsari toisella työntekijällä.
Ongelma vaan on, että vuosikymmeniä, vähintään 1970-luvulta jatkuneen sosialistis-vasemmistolaishenkisen politiikan perintönä meillä on edelleen ajattelumalli, jonka mukaan jokainen yrittäjä, mukaanlukien maatalousyrittäjät, pientilalliset ja pienyrittäjät, ovat ahneita riistokapitalisteja, joille kuuluu heitellä kapuloita rattaisiin ja viedä tuhkatkin pesästä, itsehän ovat ahneuksissaan ongelmansa tehneet... tämä on ihan käsittämättömän sairasta ja on uskomatonta, että sama asenne on yhä 2020-luvulla voimissaan.
No nyt oli kyllä kovin tunteellinen kommentti, mutta järjen hiventäkään siinä ei ollut.
PIenyrittäjät samaistavat itsensä suuriin yrityksiiin, eivätkä ymmärrä, että oikeisolainen politiikka tappaa pienyrittäjät, koska siinä kaikki hyvä annetaan suurille yrityksille.
Jos ihan tosiasiaa puhutaan, niin Suomessa yritysverotus on alle Eu-maiden keskiarvon, samoin ovat plakn sivukulut - siis työantajalle koituvat - työantekijöiden maksamat palkan sivukulut puolestaan ovat meillä muita korkeammat.
Turhia saikkuja voidaan vähentää olennaisesti ottamalla asian puheeksi. Ja jos sekään ei tuota tulosta, ainahan voi irtisanoa sellaisen henkilön - ,mikä on toivottavaa myös muiden tyntekijöisen kannalta.
Ikävä kyllä, pienyrittäjtä eivät tiedä, mutta kuvittelevat yksilöperusteisen irtisanomisen olevan vaikeaa, mitä se ei oikeasti ole. :
Ennen työsopimuksen irtisanomista työntekijälle on yleensä annettava ainakin yksi varoitus. Tällöin työntekijälle annetaan mahdollisuus muuttaa toimintaansa. Varoitusmenettelyyn kuuluu työntekijän kuuleminen ja myös varoituksen vanheneminen aikanaan.
Työnantajan soveltaman varoituskäytännön on oltava johdonmukaista ja tasapuolista. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että samanlaisissa tilanteissa on toimittava samalla tavalla. Yhtä työntekijää ei esimerkiksi saa varoittaa ja irtisanoa, jos muut vastaavanlaista työtä ja mahdollisia vastaavia laiminlyöntejä, virheitä tai rikkomuksia tekevät työntekijät eivät samalla työpaikalla saa osakseen samanlaista kohtelua.
Vaikka varoitus voi olla vapaamuotoinen, se kannattaa yleensä antaa kirjallisesti ja muutenkin todisteellisesti. Varoituksesta on ilmettävä, mistä syystä se on annettu ja mitä seurauksia työntekijälle koituu, jos hän jatkaa moitittavaa käytöstään. Seuraus voi olla esimerkiksi työsuhteen päättäminen. Käytännössä syiden ja seurausten kattavuuteen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota – niin työnantajan kuin työntekijänkin oikeuksien toteutumisen näkökulmasta.