Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienyrittäjän kuolemanralli: Jatkuvasti saikuttavat työntekijät ja työnantajamaksut.

Vierailija
18.03.2022 |

Työnantajamaksut ja kalliit jatkuvat sairauslomat vievät mehut jo muutenkin kriittisenä aikana. Tässä työssä tarvitaan saikuttajalle aina tuuraaja, joten työnantaja maksaa kahdelle palkkaa saamatta kompensaatiota sairauslomalla olijan osalta mistään. Kela alkaa korvata vasta kun päiviä on kulunut 1+9. Jossain vaiheessa alkaa kuulua joutsenlaulu kannattamattomana, kun yrittäjä ei itse voi nostaa enää palkkaa.

Kommentit (199)

Vierailija
141/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kappas, valittajayrittäjä.

Onko selkä taas kipeä? Pitämättömiä sairauslomia jemmassa?

Meillä työnantaja tarjoaa hieronta- ja fysioterapiaa kaikille työntekijöille veloituksetta ja näin ehkäistään selkäkipuja jo ennakkoon.

Jos selkäkivut eivät mene ohi, työterveyshuollon lääkäri kirjoittaa lähetteet selkäspesialistille ja selkä hoidetaan kuntoon, eikä tarvitse pitää niitä pitämättömiä sairaslomia.

Vierailija
142/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pienehkö yritys tarvitsee työvoimaa sitä ei missään nimessä kannata palkata suoraan yrityksen omille kirjoille. Henkilöstövuokrausyritykset ovat juuri tätä varten. Se saattaa tulla hiukan kalliimmaksi kuin onnistunut rekrytointi, mutta ongelmatapausten katoaminen korvaa kyllä panostuksen. Työntekijämäärä joustaa aina kulloisenkin tarpeen mukaan ja myös henkilöt voi helposti vaihtaa, jos tarvetta ilmenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiin, olisi kannattanut ottaa kaltaisiani työhaastatteluun, 45v työuraa n.20v ja siitä poissaoloja 0 kpl.

Ei rokotettu. Työhaastattelussa tulisi kyllä esiin kaikki mitä kysyä tahtoo.

Vierailija
144/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ihan hirveän suuri otanta ole, 5 työpaikkaa koko uran aikana, koska oon sitoutuva... Mutta kyllä niillä työpaikoilla on eroa kuin yöllä ja päivällä, missä saikutetaan ja missä ei ja syy saikuttamiselle löytyy aina firman johdosta... Ne kaksi paikkaa jossa saikutettiin, oli mikromamagerointia, tieto ei kulkenut, johtaminen tapahtui ylhäältä käsin ja mistään ei keskusteltu, kaikki vaan tiedotettiin jos ees tiedotettiin, toisessa tj oli pahin kiusaaja mitä oon koskaan nähnyt. Kuka haluu tehdä rahaa mulkun taskuun? Kolmessa hyvässä firmassa ei oo saikuttajia, yhdessä näistä oon töissä vieläkin. Työntekijää kunnioitetaan ja arvostetaan eikä asenne todellakan ole sellanen "ole kiitollinen että saat olla töissä meillä" vaan "kiitos että oot töissä meillä". Työntekijät joustaa ja tekee tarvittaessa pitkääkin päivää mukisematta (nykysessä työpaikassa viime vuoden lopulla just projektisuma, 10 h päivät ihan tyypillisiä) ja firma joustaa sit kun on parempi tilanne. On hyvät edut ja töissä sellanen meininki että on kivaa, ei mitään otsa rypyssä työn vääntämistä. Kauankohan menee että yleisesti tajutaan että 99 % saikutuksista johtuu paskasta johtamisesta ja huonoist työoloista. Toinen noista paskafirmoista on jo nurin ja toinen pahois vaikeuksissa. Kolme muuta menestyy. Menestystarinat julkisuudessakin aina niitä firmoja joissa työntekijöitä kohdellaan inhimillisesti eikä niinku jotain tehotuotantokarjaa.

Vierailija
145/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki toi, mitä sinä, tuon uuvuttavan text of wall -tekstin kirjoittaja sanoit, puhuu itseään vastaan ja minun kommenttini puolesta (oli niin pitkä teksti, etten viitsi edes lainata sitä tähän oheen). Kuvaat itse esimerkiksi hyvin sen, että työntekijän irtsisanominen on todella pitkä ja monipolvinen prosessi, jonka kuvaamiseen joudut käyttämään tosi paljon tekstiä. Tuo monipolvisuus ei suinkaan tee irtisanomisesta helppoa vaan vaikean ja hitaan! Ja kyllä, huolimatta siitä, että johonkin Saksaan voidaan kuvitella vielä pidempi ja hitaampi prosessi...

Suomessa yrittäjän asema on surkean heikko verrattuna palkansaajan asemaan. Tämä on ihan yleisessä tiedossa oleva asia, ei mikään minun fiilispohjainen näkemykseni. Yrittäjyyden liki tahallinen vaikeuttaminen on valtava kansantaloudellinen tappio aikana, jona pikemminkin pitäisi rohkaista ihmisiä yrittäjyyteen. Nyt lainsaadannöllä, lomakebyrokratialla, monimutkaistuvalla alv- ja muun verotuksen ilmoitusasioiden jatkuvalla yksityiskohtaistamisella ja ennakkoilmoittleulla ja konkurssikäytännöllä, joka tuhoaa epäonnistuneen yrittäjän ja kyllä, myös vaikeudella irtisanoa sekä kovilla työntekijästä aiheutuvilla sivukuluilla ihmiset pelotetaan yrittäjyydestä pois, kun päinvastoin pitäisi rohkaista siihen. Koko kansantalous kärsii tästä vanhakantaisesta yrittäjien inhoamisesta. Sinäkin kärsit siitä.

Vierailija
146/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tuskan ymmärrän oikein hyvin. On yrittäjälle iso menoerä, kun organisaatio on sellainen, että töistä poissaolijalle (olipa syy mikä tahansa) tarvitaan sijainen.

Kahdelle pitää maksaa palkka, mutta kate tulee yhdestä työntekijästä. Varsinkin pk-yrittäjän osalla tällainen tilanne on kohtuuton.

Vierailija
147/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy, miksi ihmiset ei tee sairaana minulle rahaa.

No, mitä jos näyttäisit mallia itse? Juu nou, sohvalla makaaminen ja "työasioiden ajattelu" ei mitään työntekoa ole :D jos on niin miksi et maksa muillekin siitä?

Vierailija
148/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki ihmisten tilalle robotteja, ei tule saikkuja. Voit sitten verrata robotin huoltokustannuksiin.

Poissaoloon on aina jokin syy. Mitenkäs yrittäjä on panostanut työssäviihtyvyyteen?

Töissä tehdään töitä , ei ole viihdekeskus . 

Tämä. Joku työnantaja jossain jo totesikin että nykyään esim nuoret kuvittelevat olevansa työssä kun ovat työpaikalla. Sen muuten huomaa puheessakin joskus. Minusta töissä ollaan kun tehdään jotain mistä palkkakin tulee.

Ja sitten ihmettelette, kun nuoremmat kollegat vaihtaa muihin hommiin.

Tulevaisuus on täällä. Jos jokin yritys pitää kiinni siitä, että "TÖISSÄ TEHDÄÄN TÖITÄ PISTE" niin onnea matkaan vaan.

Hyvä vaan, että työelämä mullistuu. Me vietetään töissä niin paljon elämästämme, että se saa olla hurjan kivaakin. Onneksi on sellaisiakin paikkoja, joissa kivan pitäminen on mahdollista. Ihmeellistä sinänsä, että ne firmat myös menestyy parhaiten? No, se on varmaan sattumaa.............

Sää oot ihana. Aivan ihana. Vielä kun kerrot mitenkä se jauhopaketti sinne hyllyyn menee kun tekijät baila bailaa käytävällä......)))))))))??????? Ja vielä menestyvät? Ihana viesti. 

Mutta ethän sinä olekkaan töitä tehnyt.

Koskaan.

Naks, naks.

Vierailija
149/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki ihmisten tilalle robotteja, ei tule saikkuja. Voit sitten verrata robotin huoltokustannuksiin.

Poissaoloon on aina jokin syy. Mitenkäs yrittäjä on panostanut työssäviihtyvyyteen?

Töissä tehdään töitä , ei ole viihdekeskus . 

Tämä. Joku työnantaja jossain jo totesikin että nykyään esim nuoret kuvittelevat olevansa työssä kun ovat työpaikalla. Sen muuten huomaa puheessakin joskus. Minusta töissä ollaan kun tehdään jotain mistä palkkakin tulee.

Ja sitten ihmettelette, kun nuoremmat kollegat vaihtaa muihin hommiin.

Tulevaisuus on täällä. Jos jokin yritys pitää kiinni siitä, että "TÖISSÄ TEHDÄÄN TÖITÄ PISTE" niin onnea matkaan vaan.

Hyvä vaan, että työelämä mullistuu. Me vietetään töissä niin paljon elämästämme, että se saa olla hurjan kivaakin. Onneksi on sellaisiakin paikkoja, joissa kivan pitäminen on mahdollista. Ihmeellistä sinänsä, että ne firmat myös menestyy parhaiten? No, se on varmaan sattumaa.............

Sää oot ihana. Aivan ihana. Vielä kun kerrot mitenkä se jauhopaketti sinne hyllyyn menee kun tekijät baila bailaa käytävällä......)))))))))??????? Ja vielä menestyvät? Ihana viesti. 

Mutta ethän sinä olekkaan töitä tehnyt.

Koskaan.

Naks, naks.

Nyt oli niin mielenkiintoinen viesti että saat avata tarkemmin.

Missä tuossa viestissä puhuttiin a.) että töitä ei tehdä ja b.) että työt on hyllyttämistä?

Jotenkin ihme ajatus että jos töissä on kivaa, töitä ei tehdä kunnolla. Avaisitko?

Vierailija
150/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjasaikuttajien parhaat sanonnat osa 1:

- Pitäisikö sitten tartuttaa kaikki muutkin työntekijät?

-  Jos olisit itse yhtä kipeä niin tietäisit.

- Jotkut ihmiset sairastuvat herkemmin.

- Kait se on sitten tultava sairaana töihin, huoh.

Vierailija
151/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa palkattujen työntekijöiden tilalle pienyrittäjiä, eli työntekijät tekevät työtä toiminimellä ja laskuttavat työnantajalta tehtyjen tuntien mukaan. Ei tarvitse maksaa turhasta.

Vierailija
152/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko teillä mahdollista aloittaa tyhy-keskustelut esim. jos vuodessa on ollut 2,5 viikkoa saikkua? Eli saikuttaja vaikka keskusteluihin työterveyslääkärille ja lähdetään miettimään uusia ratkaisuja kuten esim. työn osa-aikaistaminen työntekijän kohdalla?

Olen ollut kuntatyönantajalla tuossa tilanteessa ja noissa keskusteluissa. Olin sairas, mutta niin oli työyhteisökin ja itse työ ei minulle sopinut. Selvitäpä vaikka asianajajan tai viranomaisten kanssa miten toimia. Ei voi mielestäni koko ajan saikuttaakaan. Hyvästä työntekijästäkin tilanne on kamala.

Vierailija
153/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda työntekijöitä niin että ulos jos ei tule tulosta. 

Vierailija
154/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda työntekijöitä niin että ulos jos ei tule tulosta. 

Tämä. Valkolahtarin toimi.

Vierailija
155/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset kommentit ovat järkyttävän lapsellisia. Kuka uskaltaa yrittää jos ajatellaan, että nyt se sika tienaa meidän selkänahasta? Usein pienyrittäjät varsinkin ovat entisiä työntekijöitä jotka ovat firman perustaneet ja ovat paljon lähempänä sitä työntekijän arkea kuin isojen firmojen edustajat.

Nostan itse hattua pienyrittäjille, teitä todella tarvitaan jokaista nyt tässä tilanteessa ja tarkoitan teitä jotka toimitte lain kirjaimen mukaan.

Vierailija
156/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan töissä lasketaan että sairastaa kaikki lakisäästeiset päivät millä saa olla täydellä palkalla niin ettei palkka vähene. Siellä kaikki kyselee toisiltaan että onko kaikki lakisääteiset täydellä palkalla pidetyt sairauslomat tullut pidettyä niin ettei voi enää sairastaa kun otetaan palkasta pois. 

Vierailija
157/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pien yrittäjiä ja näitä kuppiloita on ihan liikaa  ja täytyy ihmetellä kuinka verovaroilla ja tuilla niitä täytyy pitää väkisin pystyssä ja nyt koronan jälkeen vaan tulee lisää näitä puljuja. 

Vierailija
158/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se saikuttaminen on hyvin pitkälti seurausta huonosta työilmapiiristä ja työoloista. Mulla on ollut aiemmin kaksi pienyrittäjää työnantajana jotka oli ihan täysiä mulkkuja. Ei oltu järjestetty työterveyshuoltoa muuten kuin pakolliset tarkastukset. Ja yhtään ei koskaan ollut joustoa työntekijään päin, jos yrittäjä oli itse kesämökillä perjantaina niin soitti varmasti kahta minuuttia vaille neljä varmistaakseen että kukaan ei ole lähtenyt kotiin minuuttiakaan liian aikaisin. Noissa kahdessa paikassa saikutin pienemmästäkin asiasta, selkäkin oli usein kipeä ja paljon oli nuhaa liikkeellä...

Nykyisessä työpaikassa olen ollut seitsemän vuotta. Tämäkin on pieni yrittäjävetoinen firma, mutta ilmapiiri on ihan erilainen, tulee kehuja ja kannustusta ja on joustava työaika. Kerran olen ollut viikon saikulla leikkauksen takia, mutta muuten teen töitä vähän flunssaisenakin kotoa käsin etänä. Ei tulisi mieleenikään ruveta saikuttamaan tyhjän takia.

Yleistät nyt oman kokemuksesi. Tuollaistakon varmasti on. Mutta entä työpaikka, jossa se yksi ja sama saikuttaa ja valittaa, ja muilla on kaikki hyvin? Ja kun saikuttaja vaihtaa työpaikkaa, hän on sielläkin se ainut saikuttaja?

Vierailija
159/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi jonkinlainen riittävä perustulo, moni voisi saikuttaa sen mitä tarvitsee ja pätevä sijainen aina tilalle - jonka aikana palkka ei juokse pienessä firmassa. Isoilla kai varaa maksaa, jos on riittävän suuri, riippuu. Kroonikko ei taas oikein voi työskennellä helposti, paitsi itsenäisesti.

Vierailija
160/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion pitäisi näissä tapauksissa tukea paremmin yrittäjää, koska lintsareita ei saada kuriin. Joten olisi oikeus ja kohtuus, että yritykset saisivat taloudellista tukea, kun joudutaan korvaamaan lintsari toisella työntekijällä.

Ongelma vaan on, että vuosikymmeniä, vähintään 1970-luvulta jatkuneen sosialistis-vasemmistolaishenkisen politiikan perintönä meillä on edelleen ajattelumalli, jonka mukaan jokainen yrittäjä, mukaanlukien maatalousyrittäjät, pientilalliset ja pienyrittäjät, ovat ahneita riistokapitalisteja, joille kuuluu heitellä kapuloita rattaisiin ja viedä tuhkatkin pesästä, itsehän ovat ahneuksissaan ongelmansa tehneet... tämä on ihan käsittämättömän sairasta ja on uskomatonta, että sama asenne on yhä 2020-luvulla voimissaan.

Tämä! Olen itse vasemmistolainen aatemaailmalta, mutta on aivan pölyssä tämä tapa ajatella, että yrittäjä on automaattisesti sairas kapitalisti joka kyykyttää. Nykyään ollaan aika lailla samalla viivalla ottamatta lukuun suuryrityksiä joilla on varaa tuohon qusetukseen.

Joku Rautakirjan putiikinpitäjä ei siitä palkkaamastaan duunarista juurikaan poikkea. Lähinnä ihmettelen miksei voida tähän työelämälainsäädäntöön tehdä tarkistuksia. Esim. kahden poissaolopäivän jälkeen rahat Kelasta.