Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä normaalia käytöstä riidan jälkeen vai johtaako vielä eroon?

17.03.2022 |

Alkuun haluan korostaa että tiedostan oman osani ja että puolet suhteen dynamiikan ongelmallisuutta on omaa heikkouttani. En halua mustamaalata miestä vaan haluaisin itsekin kehittyä aidosti ihmisenä ja oppia ennen kaikkea ymmärtämään.

Meidän riidat kehittyy siis yleensä siitä, että olen ensin padonnut jotakin miehen tekojen/sanojen aiheuttamaa mielipahaa mielessäni konfliktin pelon vuoksi liian pitkään. Lopulta aina tunteet kuitenkin jotenkin pyrkivät (ehkä liian kärkkäästi) ulos, sitten kun osaan ne lopulta ilmaista ja saatan sanoa esim. että ”kun toimit tavalla x se tuntuu kuin et arvostaisi minua yhtään”. Tästä mies taas menee yleensä puolustuskannalle ja jotenkin täysin lukkoon, eikä hänellä herää sellaista asian selvittämisen ja väärinkäsityksen oikaisun halua mitä itse siinä loukattuna tietysti kaipaisin. Usein mies kokee olevansa nurkkaan ajettu välittömästi siitä, kun ilmaisen tunteitani ja uskallan näyttää että jokin hänen tapansa (joka hänellä on tiukassa) sattuu. Hänen asenteensa on tämän painostukseni hetkellä vähän sellainen ”omapa on ongelmasi jos loukkaannuit” ja reaktio on kaikkeen syvällisempään tarkasteluun sellainen ”en osaa, jaksa, enkä halua kehittää tästä itseäni jos se vaatii peiliin katsomista koska se on liian hankalaa, joten jos ei kelpaa niin erotaan sitten”. Asioiden ja suhteiden kuuluu miehen mielestä olla vain mukavia ja suhteen tuoda hyvää, vaikka hän olisi itse toimillaan saanut minulle olon ettei rakasta. Tuossa on olen itse vähän puun ja kuoren välissä - joko petän itseni ja omat tarpeeni tai sitten suututan miehen pyytämällä häneltä sellaista emotionaalista kohtaamista mitä hän ei osaa antaa. Saakohan kukaan tästä kiinni...?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas laitoin aloituksen kahteen osaan ja nyt loppu jäi odottamaan hyväksyntää... Itse ongelma ja kysymys tuli vasta siinä :(

Vierailija
2/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia tai aikuismaista, mies elelee jossain omissa maailmoissaan/kuorensa sisällä, joissa ei tarvitse tosipaikan tullen ottaa muita huomioon. Kokemusta on. Siinä ei ymmärtelyt ja itsensä muuttaminen & kehittäminen auta, muuten kuin että ymmärtää lopulta lähteä menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei muutu, eroa jos haluat.

Vierailija
4/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elelen samanlaisen miehen kanssa. Joko siedät asian, ei nimittäin tule muuttumaan, tai sitten eroat. Minä itse olin pitkään lähdössä mutta jotenkin iän myötä opin olemaan välittämättä ja annoin asioiden olla ja mennä ohi, eli ei paljon enää riitatilanteita, ei tosin mitään muutakaan. Kyllähän tuollainen löi sellaisen kiilan väliin vuosien aikana, että elämmä aika erillisiä elämiä.

Vierailija
5/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiinnostunut oikeasti kohtaamaan tunnetasolla. Valitettavan yleinen piirre kyllä miehillä.

Vierailija
6/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoiset suhteet missä ero otetaan esille riidan yhteydessä eivät yleensä ole niitä rakkaudellisimpia ja kestävimpiä suhteita, just sayin'.

Kaipa teillä tuossa on vielä mahdollisuus kuitenkin opetella rakentavampaa kommunikaatiota, mutta varmaan tiedät itsekin että jos toisen tai molempien tarpeet ei tule kuulluksi eikä niihin vastata, niin eihän se oikein toimi.

Vierailija
7/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeillaas pienemmissä osissa...

Itse ongelma tulee tässä: yleensä tuo pohja sitten johtaa aikalisään jonka aikana minä itken omalla tahollani ja mies välttelee koko asiaa ja pysyy toimintakykyisenä. Ymmärrän että se on mieheltä varmasti osittain ihan puhdasta kömpelyyttä että hän ei vain osaa käsitellä käytöstään heti muuten kuin lähtemällä tunteita pakoon, mutta minulle se vaikuttaa välinpitämättömyydeltä. Itse vatvon riitojen aikana taukoamatta sitä miten olisin voinut toimia toisin, rakastaakohan toinen minua yhtään jne. Silloin tulee tunne, että minä olen tässä paljon sitoutuneempi kuin mies. Ihan tyypillinen välttelevästi ja ristiriitaisesti kiintyneen suhde siis. ap

Vierailija
8/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu...

Kun tunteet sitten ovat laimenneet, minä haluaisin hieroa sovun mahd. pian. Suurin ongelma ja luottamusta hajottavin kohta tuleekin nimenomaan tässä pisteessä, kun minä teen sen ensimmäisen sovinnon eleen ja joudun pyytämään ensimmäisenä anteeksi. Usein tuntuu, että noissa tilanteissa mies oikein venyttämällä venyttää sitä omaa osaansa, eli pitää minua ns. löysässä hirressä tarpeettoman pitkään. Senkin jälkeen kun alkuperäinen riita on jo käyty läpi jo sovittu, mies siis jää joksikin aikaa etäiseksi ja antaa ymmärtää että ei ole enää varma minusta tai suhteesta kun MINÄ tein kaikesta niin hankalaa. Ainut ”lääke” tähän tuntuu olevan se, että mies haluaa selvästi minun ottavan vastuun koko riidasta. Tilanne ja välit palautuvat siis vasta, jos minä suostun hieman matelemaan ja ottamaan suurimmat syyt niskoilleni. Ei siis sellaista tasavertaista ”olimme molemmat väärässä, lopetetaanko jo turha riitely?” -kaavaa joka unohdetaan siihen. Olen yrittänyt tästäkin puhua joka kerta näiden tilanteiden jälkeen ja sanon aina suoraan miehelle, että tämä tuntuu epäreilulta kun joudun pyytelemään itse anteeksi riitaa joka alkoi siitä että minua loukattiin. Synkimpinä hetkinä tuo koko kuvio tuntuu siltä, että sen tarkoituksena on rangaista minua siitä että kehtasin kritisoida miestä kommunikoimalla rehellisesti tilanteista joissa olin loukattu. Se tuntuu samalta kuin mies ehdottaisi että ”Ei meillä olisi riitoja jos antaisit minun kohdella sinua miten haluan. Älä loukkaannu mistään niin ongelmaa ei ole.” Ei hän siis noin sano, mutta käytönnössä kuitenkin vaatii. ap

Vierailija
9/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Synkimpinä hetkinä tuo koko kuvio tuntuu siltä, että sen tarkoituksena on rangaista minua siitä että kehtasin kritisoida miestä kommunikoimalla rehellisesti tilanteista joissa olin loukattu."

Silmät auki, se on just sitä. Manipuloivaa käytöstä.

Vierailija
10/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla pelkään että olen itse liian painostava tai että mies on oikeassa: ehkä oikeasti vain vaadin häneltä liikaa ja loukkaannun turhasta? Vaadin sellaista mitä hyvin harva mies kykenee antamaan, koska eihän kukaan ole täydellinen. Jossain syvällä

sisimmässäni kuitenkin tiedän että tuo riidan aikana eron väläyttely ja vallan hakeminen ehkä lopulta on silti se syvin ongelma. Tämä heijastuu myös seksiin siten että mies ei juuri tee aloitteita. Tämä vahvistaa minussa sitä tunnetta, että minä rakastan enemmän ja mies salaa nauttii siitä. Mitä etäisempi hän on, sitä epätoivoisempi minusta tulee vaikka salaa pintani alla minäkin alan riitojen ja torjumiseen myötä halveksimaan häntä. Mies ei tunnu tajuavan, että tuo on vaarallista peliä joka joku kerta päättyy siihen että en minä anelekaan takaisin tai enää jaksa tehdä niitä aloitteita. Luulen että vasta sitten mies on hätää kärsimässä, mutta sitten on jo liian myöhäistä. Rakkaus tukahtuu tähän. Ap

Vierailija
11/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä aloitat riida, mies ei lähde mukaan ja sitten sinä syytät miestä siitä, että sinä aloitit riidan?

Ei toista voi muuttaa, itseään voi eikä mies nähtävästi keksi yhtäkään syytä, miksi hänen pitäisi menettää itsensä kelvatakseen sinulle.

Vierailija
12/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla pelkään että olen itse liian painostava tai että mies on oikeassa: ehkä oikeasti vain vaadin häneltä liikaa ja loukkaannun turhasta? Vaadin sellaista mitä hyvin harva mies kykenee antamaan, koska eihän kukaan ole täydellinen. Jossain syvällä

sisimmässäni kuitenkin tiedän että tuo riidan aikana eron väläyttely ja vallan hakeminen ehkä lopulta on silti se syvin ongelma. Tämä heijastuu myös seksiin siten että mies ei juuri tee aloitteita. Tämä vahvistaa minussa sitä tunnetta, että minä rakastan enemmän ja mies salaa nauttii siitä. Mitä etäisempi hän on, sitä epätoivoisempi minusta tulee vaikka salaa pintani alla minäkin alan riitojen ja torjumiseen myötä halveksimaan häntä. Mies ei tunnu tajuavan, että tuo on vaarallista peliä joka joku kerta päättyy siihen että en minä anelekaan takaisin tai enää jaksa tehdä niitä aloitteita. Luulen että vasta sitten mies on hätää kärsimässä, mutta sitten on jo liian myöhäistä. Rakkaus tukahtuu tähän. Ap

Lue tämä viestisi ja mieti jos se olisi ystäväsi kirjoittama. Olisitko huolissaan hänestä? Selkeästi sisimmässäsi tiedät miten asia on ja mitä pitää tehdä. Olen ollut itsekin samantyyppisessä tilanteessa. Tiesin itsekin ettei se ollut oikein ja tiesin että tulen lähtemään. Ja lähdinkin. Kun on vain tämä yksi elämä. Ei sitä kannata viettää toisen vallankäyttöä katsellen.

Vierailija
13/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä asiasta loukkaannut? Konkreettinen esimerkki? On helpompi ottaa kantaa.

Vierailija
14/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä riitelet ja rähjäät, haukut miehen, saat hänet epävarmaksi ja sitten ihmettelet, että nyt se ei halua seksiä.

Vierailija
15/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä aloitat riida, mies ei lähde mukaan ja sitten sinä syytät miestä siitä, että sinä aloitit riidan?

Ei toista voi muuttaa, itseään voi eikä mies nähtävästi keksi yhtäkään syytä, miksi hänen pitäisi menettää itsensä kelvatakseen sinulle.

Miehen näkökulmasta juuri noin: minä aloitan riidan ja sitten suutun kun hän ei halua puhua käytöksestään tai suhteemme epäkohdista. Omasta näkökulmastani taas en aloita RIITAA, vaan yritän päinvastoin luoda välillemme yhteyttä, toisinaan puolustaen omia tunteitani tai rajojani joita on loukattu. Mitä itse ehdotat vaihtoehdoksi noissa tilanteissa, jos toisen käytös harmittaa eikä asiaa voi selvittää ilman että mies menee lukkoon? Onko puhumattomuus sitten sen parempi, kun sekin tunnetusti johtaa vain etääntymiseen?

Omasta mielestäni jopa riita on parempi kuin se ettei omalle kumppanille uskalla avata mitä tuntee, toivoo ja käy päässään läpi. Mies ei toisaalta arkaile sanoa minulle omia toiveitaan tai tunteitaan, joten siksi ajattelen että tämän kuuluisi toimia molempiin suuntiin. Toki ratkaisevinta on aina MITEN sen tekee. Eihän tuo nyt voi olla ok vain toiseen suuntaan että vain miehellä on oikeus olla suora, minulla ei?

Vierailija
16/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suhteessa on ongelmia jo alussa, kannattaa luovuttaa. Ei se siitä ikinä tule helpottamaan.

Vierailija
17/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä riitelet ja rähjäät, haukut miehen, saat hänet epävarmaksi ja sitten ihmettelet, että nyt se ei halua seksiä.

Tavallaan tämäkin on totta, sen myönnän, mutta ei koko totuus. Mutta mitä minun siis pitäisi korjata? En todellakaan aloita noita tilanteita haukkumalla miestä. Mies provosoituu ihan tavallisista kysymyksistä. Ap

Vierailija
18/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa minusta että teet ap jo kaiken voitavasi. Ainakin sun teksteistä välittyy itsekriittinen, analyyttinen ja empaattinen vaikutelma. Jos se ei sun miehelle riitä, niin et voi tehdä enää enempää omalta osaltasi.

Paitsi katsoa kelloa ja kalenteria että vielä tämä kerta. Ja vielä tämä. Ja vielä tämä.

Ei ole pakko onneksi.

Vierailija
19/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen näkökulmasta juuri noin: minä aloitan riidan ja sitten suutun kun hän ei halua puhua käytöksestään tai suhteemme epäkohdista. Omasta näkökulmastani taas en aloita RIITAA, vaan yritän päinvastoin luoda välillemme yhteyttä, toisinaan puolustaen omia tunteitani tai rajojani joita on loukattu. Mitä itse ehdotat vaihtoehdoksi noissa tilanteissa, jos toisen käytös harmittaa eikä asiaa voi selvittää ilman että mies menee lukkoon? Onko puhumattomuus sitten sen parempi, kun sekin tunnetusti johtaa vain etääntymiseen?

Omasta mielestäni jopa riita on parempi kuin se ettei omalle kumppanille uskalla avata mitä tuntee, toivoo ja käy päässään läpi. Mies ei toisaalta arkaile sanoa minulle omia toiveitaan tai tunteitaan, joten siksi ajattelen että tämän kuuluisi toimia molempiin suuntiin. Toki ratkaisevinta on aina MITEN sen tekee. Eihän tuo nyt voi olla ok vain toiseen suuntaan että vain miehellä on oikeus olla suora, minulla ei?

Kun mies sanoo sinulle, että "kun toimit tavalla x, tuntuu kuin et arvostaisi minua lainkaan", niin mitä sinä teet? Ryhdyt analysoimaan omaa tekemistäsi asiallisesti tyyliin "totta, enpä ajatellut, että kastikkeen kaataminen päällesi olisi loukkaavaa" vai sittenkin puolustaudut, että se oli vahinko.

Miksi et ole miehellesi suora? Sano, että "en pidä siitä, että minua nimitellään ämmäksi, lopeta tuollainen". Jätä kaikenlainen kokeminen ja tunteminen väliin, opettele sanomaan asia asiana. Ja nimenomaan niin, että sinä olet tekijä, mies ei ole koko lauseessa. Nyt sinä selkeästi haastat riitaa etkä vaivaudu kertomaan, mitä oikeasti odotat.

Vierailija
20/51 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteesi ovat ihan perusteltuja suuntaan sekä toiseen. Hän manipuloi sinua samaan aikaan kun sinä todellakin vaadit häneltä liikaa ja loukkaannut turhasta. Etäännytä itseäsi tätä mielikuvaharjoitusta varten, unohda että sinulla on lämpöisiä tunteita häntä kohtaan, ajattele häntä robottina joka on ohjelmoitu tiettyyn toimintaan. Vedä henkeä, sulje silmät. Ja nyt, maistele asiaa: sinä vaadit häneltä enemmän kuin hän on valmis satsaamaan. Tilanne voi muuttua, mies voi aikuistua ja oppia ymmärtämään, ettei hyvää naista pysty loputtomiin manipuloimalla sitomaan. Noita miehiä on paljon, jotka oppivat arvostamaan suhdetta vasta menetettyään sen. Jossain vaiheessa elämää hän saattaa alkaa sitoutua naiseensa, mutta se aika ei ole vielä. Hänet pitää muutaman naisen jättää ennen kuin hän viitsii katsoa peiliin ensimmäisenkään vilkaisun verran. Eli on turhaa yrittää sinun puolestasi saada häntä kohtaamaan sinut tunnetasolla, jolloin loukkaantuminenkin on turhaa, koska hän ei ole missään vaiheessa luvannut sinulle parempaa kuin nyt tarjoaa. On tietysti saattanut löperehtiä jotain levotonta ihastuttuaan, mutta hän ei ole luvannut sitoutua sinuun henkisesti ja toimia reilusti ja arvostaen. Joten et voi vetää häntä tilille siitä ettei hän niin toimi. Tee päätelmäsi ja ilmoita miehelle, että sinä tarvitset suhteessa asiat a-f voidaksesi hyvin, ja että tämän takia suhde päättyy syistä ei-a - ei-f.  

Ota opin kannalta. Seuraavan miehen osaat ehkä valita taas hiukan taitavammin ja sitoutua vasta siinä tahdissa kuin hänkin sen tekee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän