Miehen isä remontoi mökkiämme!
Sain 4 vuotta sitten perinnnöksi pienen mökin syrjäkylältä ja meinasin myydä sen pois koska itsellä ei ollut käyttöä.
Appiukko oli kuitenkin toista mieltä ja sanoi että hän mielellään muuttaisi sinne, voisi kuulemma pikkuhiljaa kunnostaa mökkiä.
Toki se minulle sopi, koska minulle ei edes perintöveroa mökistä tullut, sanoin että saa mun puolesta asua siellä ilmaiseksi kunhan itse maksaa sähköt yms. kulut ja sanoin että saa myös tehdä siellä mitä haluaa kunhan ei nyt ihan maantasolle mökkiä laita. Sanoin että rahallisesti en pysty kyllä mitään tukemaan koska on itsellä asuntolainaa ja olin äitiyslomalla yms.
Nyt korona aikana miehen isä on käyttänyt mökkiin ainakin 20 000€ tai enemmänkin, on laajentanut sitä tekemällä yhden lisävuoden, sekä katetun terassin, raivannut pihaa ja istuttanut erilaisia pensaita ja puita. Toki näihin kaikkiin kysynyt luvan ja olen suostunut.
Seuraavaksi meinaa rakentaa saunamökin.
Käytiin siellä nyt pitkästä aikaa Koronan jälkeen ja mökin ilme on tosiaan muuttunut huomattavasti, sanoin appiukolle että onko nyt ihan varma että haluaa rahansa tähän laittaa, hän on kuulemma nauttinut valtavasti kun ovat naapurin miesten kanssa viimeiset vuodet auttaneet tosiaan (ovat siis kaikki entisiä rakennusmiehiä)
Arvatenkin tästä alkoi sitten miehen sisarusten kanssa riitely kun kysyivät että kuka tämän kaiken maksaa.
Eli kysynkin nyt oliko teidän mielestä väärin että suostuin siihen että appiukko saa remo toida mökkiä, mainitsen vielä että en itsekkään kunnolla tiennyt mitä kaikkea siellä teki, jossain välissä kysyi piirustuksia yms ja onko rakennusoikeutta ja saako rakentaa itse lisäosaa. Tällöinkin sanoin että minulla ei ole varaa maksaa, mutta jos siitä huolimatta haluaa niin siitä vaan, lupasin että saa elää siellä niin kauan kun haluaa.
Kommentit (287)
Verosysitä admidta ei voida maksaa suoraan työllä. Tälläinen lause tuli vastaan, kun ajattelin itselleni samaa systeemiä. Tarke. Osa en tuosta osaa sanoa.
tytti123 kirjoitti:
Mökki on kirjoittajan mökki. Kyseessä ei voi olla ennakkoperintö, koska kirjoittaja ei ole appiukkonsa perillinen.
Lisätään tähän vielä id*ooteille tiedoksi, että perintö on henkilökohtaista. Vaikka ap olisi naimisissa miehensä kanssa, kummankaan saama perintö, lahja tms. ei missään vaiheessa vaikuta toisen saamaan perintöön, lahjaan tms. Eli se, että ap:n appi remppaa ap:n perimää mökkiä, ei ole ennakkoperintöä tai lahjaa ap:n miehelle, eikä sitä näin ollen vähennetä ap:n miehen perintöosuudesta, kun hänen isänsä, ap:n appi, kuolee.
Vierailija kirjoitti:
tytti123 kirjoitti:
Alle 20000 perinnöstä ei makseta perintöveroa
Mutta eihän tässä ole kyseessä perintövero vaan lahjavero?
Tässä ei ole kyseessä mikään vero muualla kuin kateellisten päiden sisällä.
Hassua, että joidenkin mielestä ilmeisen pienimuotoinen järjestely ei olisi ok ja aletaan huutaa verpjen perään. Tiesittekö, että moni kenellä on paljon omaisuutta, käyttää verosuunnittelua, ihan säännöllisesti? Palkkaavat siis oikein asiantuntijat etsimään porsaanreiät asetuksista ja koittavat ihan tuurillakin, josko voisi joiltain veroilta välttyä. Jotkut jopa siirtelee omaisuutta toisten nimiin saadakseen verohelpotuksia.
Mutta ei tämä sitten kai mitään. Ihmisiä huokettaa enemmän toisten asumisjärjestelyt, öpiskelijoiden vanhemmiltaan saama apu ja koiraverot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua. Minkähän laiset mätkyt mulle on tulossa, justiin viime kesänä appivanhemmat halusivat antaa meille hääpäivälahjaksi katetun terassin, ostivat tarvikkeet ja appi ja mun isä teki sen terassin.
Näin siis varmaan mua voidaan nyt ensin verottaa ja mun sisko voi laittaa ennakkoperinnäksi.
Täytyypä siskoa vinkata, että ainakin iskän osuuden työstä vaatii, apen lautoja ei varmaan voi rahastaa...
Tarkistapa kuntasi sivuilta, onko terassi vaatinut toimenpideluvan. Jos on, haitko?
Vaati ja hain. Mitä se tähän liittyy, nythän on lällistelty sitä, mitkä veroseuraamukset aplle tulee, kun appi ostaa tarvikkeita ja rakentaa.
Fiksuna ihmisenä varmaan ymmärrät, ettei sinun kannata lällätellä omista kuvitteellisistä mätkyistäsi, eihän nekään tähän kuulu. Kuten itse kirjoitit "mitkä veroseuraamukset aplle tulee, kun appi ...." Et itsekään pysynyt aiheessa, saitpa kehuttua uutta terassianne;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnat tekevät nyt kiinteistöveroa varten tarkastukset joka kiinteistössä. Meillä on kahdessa kunnassa mökki ja molemmista tuli kivaa ja papereita, joissa pitää täyttää tarkat tiedot joka pömpelistä, mitä tontilla on. Naapuri kertoi, että heidän mökkikunnastaan oli tullut ilmoitus, että ilmakuva näyttää katetun terassin, johon ei ole haettu lupaa.
Olispa hauska kerran nähdä meidän saarimökillä tarkastajat. Tervetuloa vaan, ottakaa oma vene mukaan.
Voi kuinka lapsellinen kommentti. Kunnat ilmakuvaavat ja niitten perusteella verotetaan. Katsos kun meillä ei ole mitään velvollisuutta tarkistaa, jos näkyy rakennus jolle ei ole lupaa siitä tulee lasku, ei me niitä lähdetä katsomaan, vero tulee raskaimman jälkeen ja se on siinä.
Ne mitään ilmakuvaa.
Jos ilmakuvaisivat, varmaan puolet mökeistä jäisi puiden peittoon. Ei ole resursseja sellaiseen setvimiseen.
Kiinteistöveron laskemiseen on hyvin yksinkertainen kaava ja vanhoista papereista tarkistetaan tiedot.
Jokaikisessä kunnassa on menossa tarkistus ja miten sinä luulet, että kartat tehdään nykyään, juu ilmakuvaamalla, ja ne kuvat on Maanmittauslaitoksen kautta käytössä, mene tollo katsomaan jos et usko.
Olen kunnan rakennustarkastuksessä töissä, kyllä minä tiedän. Nyt olen vanhempainvapaalla, ennenkuin joku tulee huutamaan työajan käytöstä ja juu, vauva nukkuu.Hahah.
Kartat tehdään gps ja satelliittien avulla.
Satelliitti ei ole ilmassa? Katsopa guuglemapsia, saatat yllättyä, kuinka tarkasti sieltäkin jokainen vaja ja saunamökki näkyy. Jos jää epäselväksi, käydään paikan päällä tarkastamassa.
Jos rakentaa toimenpide- tai rakennusluvatta lisärakennuksia, eikä ilmoita verottajalle, on kyse veronkierrosta, minkä sanktiot ovat suuremmat kuin rakennusten verotusarvo kertaa x vuotta.
Vertaa verottomalla autolla ajo, et selviä pelkästään veron maksamalla, vaan maksat sen moninkertaisesti.
Ilmskuvaus tehdään lentoteitse, satelliittikuvaus on ihan eri asia.
Olen monta kertaa katsonut kesäpaikkaa googlemapsista ja sitä ei siellä näy, vain vihreää mikselimössöä eli siis ympäröivää metsää. Kuva on niin epätarkkaa, että varmaan suurin osa maaseutuasutuksesta jää pikselimöhnäksi.
Muutenkin, googlekuvat nyt on jopa vuosia vanhoja, joten niistä ei ole hyötyä.
Kiinteistöt merkitään karttoihin lohkoessa tai muissa siirtymisissä, missä gps avulla mitataan ja piirretään rajat kartalle. Samalla myös merkitään mahdolliset rakennukset.
Mutta ei, kukaan ei tarkista jokaista mörskää vuosittain varsinkaan paikanpäällä. Ei riittäisi resurssit mitenkään.
No eihän niitä nyt joka vuosi tarvitsekaan tarkistaa. Muutaman vuoden välein riittää ihan hyvin, kyllähän ne rakennukset on siellä pysyy. Sitten vaan pyytämään selvitystä että milloin ja mitä on rakennettu, jos on epäselvää niin varmaan voi käydä paikanpäälläkin. Nykyään dronet niin se ilmakuvauskin on itseasiassa aika helppoa ja halpaa, jos ei satelliitista näy (on muuten muitakin kuin Google, kunta voi vaikka maksaa jollekin firmalle paremmista satelliittikuvista). Miksi kunta ei valvoisi, jäisi verotuloja saamatta?
Vierailija kirjoitti:
Voi että, on ihanaa et sulla on mökki ja appi, joka osaa ja haluaa remontoida. Mulla ei o mökkiä eikä remonttitaitoisia sukulaisia. Olis kiva jos olis.
Minä olin tosi iloinen, kun pääsin perintömökistä samantien eroon.
Vierailija kirjoitti:
tytti123 kirjoitti:
Miksi miinuksia, miten tässä on perintövero kyseessä, jos ap:n appiukko hoitaa ja rakentaa tätä mökkiä?
Tietääkseni he eivät ole sukulaisia.
Olenko ymmärtänyt nyt jotain väärin?
Vierailija kirjoitti:
Mieti jos sun vanhempi käyttäisi useita kymmeniä tuhansia, kaikki rahansa remonttiin, josta hyötyy esim kuvitteellisen veljesi vaimo.
Se ettei appi maksa vuokraa, kannattaa selventää sisaruksille. Tsekkaa alueen vuokratasot, niin pystyt sanomaan, onko remonteista kertynyt summa ok tasolla.
Sekä täytyisi kyllä olla itsekin kärryillä siitä, mitä remontteja siellä tehdään.
Jokaisen vanhemmat saavat käyttää rahansa ihan omaksi hyväkseen niinkuin haluavat. Niin myös minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tytti123 kirjoitti:
Miksi miinuksia, miten tässä on perintövero kyseessä, jos ap:n appiukko hoitaa ja rakentaa tätä mökkiä?
Tietääkseni he eivät ole sukulaisia.
Olenko ymmärtänyt nyt jotain väärin?
Olet. Näin käy, kun vastaa kommenttiin, mihin ei ole lainattu sitä kommenttia, mihin on vastattu. Kyse oli ap:n perinnöstä (mökki), minkä arvo alle 20000€ = ei verotettavaa.
Menisihän hänellä asumiseen rahaa joka tapauksessa, jos vuokralla olisi.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ovatko rakennusluvat kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se asuminen tässä tapauksessa ole korvausta tehdystä työstä. Näin siksi, koska ap ei ole teetättänyt appiukolle mitään työtä eikä vaatinut työn tekemistä, vaan tämä appi on asistellut siellä omalla tavallaan. Asuntoetu pätee lähinnä työsuhdeasintoihin, mitä ei siis tässä tosiaan ole.
Eikä niitä varsinkaan pikkuremppoja jälkikäteen voi mitenkään todistaa, että kuka ne on tehnyt.
Täsmälleen näin. Tosiaan kiinteistöverot ja vakuutukset kannattaa pitää ajan tasalla, mutta sen takia varmaan appi kyselikin piirustusten ja rakennusoikeuksien perään.
Lällätys "rahan arvoisesta edusta" on tässä talkoiden maassa ihan älytön, sehän pätisi sitten moneenkin mökkiin, aika monissa on ollut remppaa tekemässä vanhemmat, appivanhemmat, kaverit.
Ymmärrän tavallaan sisarusten kateuden, sillä hekin varmaan toivoisivat remppataitoista isää enemmän omiin projekteihinsa. Mutta nyt kannattaa tehdä, kuten muutama onkin ehdottanut, keskittyä appiukon hyvinvointiin, siihen, että hän kokee asumismuodon ja sen myötä tulevan puuhastelun kaveriporukassa mielekkääksi. Olisko miehen sisaruksilla itsellään tätä elämänlaatua apelle tarjota?
No tätä epäilen minäkin. Kaikkihan vähänkään järjissään olevat tajuavat, että tuo on molemmille ihan reilu ja hyvä diili, mutta kuten perintökiistoissa yleensäkin, enemmän kuin materiasta, niissä kiistellään materian kautta henkisistä vaille jäämisen kokemuksista.
Sen vuoksi tosiaan on hyvä neuvo alkaa puhumaan suoraan näistä, esim. siitä, miten appi aikaa viettää, näkeekö sisarusten lapsia, voitaisiinko vaikka siellä mökillä viettää enemmän aikaa yhdessä, jne.
Sitä, miten tämä menee ihon alle ihan ventovieraille haluna ilmoitella verottajalle ja poliisille, on kyllä vähän pelottavaa. Mikä ottaa noin koville? Se, että jollain on appeensa noin hyvät välit?
Ei hyvänen aika. Ei aloittajan tarvitse omaa mökkiään antaa miehen puolen suvun kesäpaikaksi. Noin riidanhaluiset tyypit saa tappelun aikaan siitäkin, jos joku sisaruksista viettää siellä aikaa ja toiset ei halua, niin he alkavat vaatia maksua siitä että eivät mene mökille, kun yksi saa ilmaisen loman.
Sehän nyt ei siis ole apn mökki, vaan appiukon koti. Minusta on ihan ok, että muutkin sisarukset viettäisivät mahd. lapsiensa kanssa aikaa isänsä kodissa.
Kenties tämä onkin se todellinen ongelma, sisaruksista tuntuu, että isä ei ole enää heidän isänsä, vaan osa aon sukua, koska mökin vuoksi pitää aphen säännöllistä yhteyttä.
Aika kamala ajatus, että se, että vaari viettäisi myös muun miehen suvun kanssa aikaa kodissaan on "ei hyvänen aika".
Sehän riippuu siitä onko appi mökillä virallisesti kirjoilla vai ei. Ihan mitä tahansa ei voi laittaa itselleen vakituiseksi asunnoksi. Kaiken lisäksi appi voi vierailla vaikka joka viikko omien lastensa luona vaikka he asuisivat kauempana.
Ap tässä!
Vastailen nyt joihinkin kysymyksiin mitä muistan kun luin ketjun kun pääsin töistä.
Ihan ensimmäiseksi sanon että kaikki luvat ovat kunnossa, Appiukko on elämänsä aikana niin paljon mökkejä rakennellut että tietää nämä asiat, Ajattelin tämän olevan selvä asia, mutta ilmeisesti monet rakentavat sitten ilman lupaa.
Appiukko ei ole suoraan sanonut mitä materiaaleihin on mennyt eli tuo 20000€ on oma arvioni vain kun on tosiaan rakentanut lisäosan ja tehnyt pintaremonttia sekä sisällä että ulkona.
Aikaisemmin piha oli heinää ja pöheikköä täynnä, nyt siellä on nurmikkoa, puita pensaita ja kasvihuone.
Mitään vuokrasopimusta en aio tehdä, appiukolla on oma asunto keskustassa missä hän on kirjoilla ja sinne tulee myös hänen postinsa.
Olen sanonut suoraan appiukolle että hän saa pitää paikkaa kotinaan ja kutsua sinne ketä haluaa ilman että siitä mulle tarvii raportoida. Tarjoiduin myös antamaan paikan hänelle verottajalle sopivaan hintaan (itsellä ei minkäänlaista tunnesidettä kys. Paikkaan ollut ikinä) mutta hän ei sitä halunnut omaksi, sanoi että tekee tästä lapsillemme kesäpaikkaa jos heille se joskus kelpaa mikäli minä ja mieheni emme sitä halua. Toivoisi kovasti että joku sinne meidän kotipitäjäämmekin muuttaisi:)
Minulla ei myöskään ole mitään halua tämän takia saada riitaa/eripuraa miehen sisaruksia kohtaan, jos olisin alussa tajunnut että tästä voi tällaista kinastelua tulla, en olisi suostunut tähän, mutta kun lapseni perivät metsää mökin ympäriltä ajattelin että on mukavampi että mökissä asuu joku tuttu ja joka vielä tykkää laittaa sitä kuntoon. Ihana rauha siellä on kun on tosiaan keskellä ei mitään.
Uskon kuitenkin että asiat selviää tavalla tai toisella, eilen vähän harmitti ja siksi avauksen tein.
Oletpa sinä harvinaisen mukava, jokaisen apen toiveminiä.
Nyt vain sopii toivoa että liittosi kestää ikuisesti ihan vaan jo senkin vuoksi ettei appi menetä uusia mökinrakennuksen ohessa saatuja kavereitaan.
Myönnä, ajattelin ennakkoluuloisesti, ei se aina sitä tarkoita kun erotaan että kaikki sillat poltetaan - eikä varsinkaan mökkiä…
Mukava sinä olet, suuri sydän sinulla.
Tee nyt hyvissä ajoin pitävät ja lain mukaan pätevät kirjat siitä, että appi saa asua siellä ilmaiseksi ja ehdot mitä siihen kuuluu ja siten, ettei katsota miehesi ennakkoperinnöksi eikä tulla myöhemmin sinulta vaatimaan rahaa siitä mitä appi rahaa siihen upottanut. Näin turvaat itsesi ja perheesi. SANALLINEN SOPIMUS EI RIITÄ! Kaupungeilla ja kunnilla on oikeusaputoimustot, ellet osta lakimiehen palvelua muualta.
Minun talossa anoppi ja appi käy vaan kahvilla, muuhun ei ole nykimistä.
Vierailija kirjoitti:
Tee nyt hyvissä ajoin pitävät ja lain mukaan pätevät kirjat siitä, että appi saa asua siellä ilmaiseksi ja ehdot mitä siihen kuuluu ja siten, ettei katsota miehesi ennakkoperinnöksi eikä tulla myöhemmin sinulta vaatimaan rahaa siitä mitä appi rahaa siihen upottanut. Näin turvaat itsesi ja perheesi. SANALLINEN SOPIMUS EI RIITÄ! Kaupungeilla ja kunnilla on oikeusaputoimustot, ellet osta lakimiehen palvelua muualta.
Älä oikeesti jauha asioista mistä et mitään tiedä! Miehen ennakkoperintöä tuo ei missään tapauksessa ole, eihän appi ole miehelle edes mitään antanut! Haloo miksi kirjoitat tuollaista.
Ap:lta ei myöskään koskaan tulla vaatimaan mitään rahoja takaisin, tämäkin ihan täyttä huttua.
Muistakaa, että perilliset joita ei edes tällä herkellä ole vielä kaikissa tulevissa perikunnissa syntyneet eli lapsenlapset, sukuun naidut jne... saattavat tulla riitelemään vaikka sontatunkiosta. Varautukaa ajoissa!