Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen isä remontoi mökkiämme!

Vierailija
17.03.2022 |

Sain 4 vuotta sitten perinnnöksi pienen mökin syrjäkylältä ja meinasin myydä sen pois koska itsellä ei ollut käyttöä.

Appiukko oli kuitenkin toista mieltä ja sanoi että hän mielellään muuttaisi sinne, voisi kuulemma pikkuhiljaa kunnostaa mökkiä.

Toki se minulle sopi, koska minulle ei edes perintöveroa mökistä tullut, sanoin että saa mun puolesta asua siellä ilmaiseksi kunhan itse maksaa sähköt yms. kulut ja sanoin että saa myös tehdä siellä mitä haluaa kunhan ei nyt ihan maantasolle mökkiä laita. Sanoin että rahallisesti en pysty kyllä mitään tukemaan koska on itsellä asuntolainaa ja olin äitiyslomalla yms.

Nyt korona aikana miehen isä on käyttänyt mökkiin ainakin 20 000€ tai enemmänkin, on laajentanut sitä tekemällä yhden lisävuoden, sekä katetun terassin, raivannut pihaa ja istuttanut erilaisia pensaita ja puita. Toki näihin kaikkiin kysynyt luvan ja olen suostunut.

Seuraavaksi meinaa rakentaa saunamökin.

Käytiin siellä nyt pitkästä aikaa Koronan jälkeen ja mökin ilme on tosiaan muuttunut huomattavasti, sanoin appiukolle että onko nyt ihan varma että haluaa rahansa tähän laittaa, hän on kuulemma nauttinut valtavasti kun ovat naapurin miesten kanssa viimeiset vuodet auttaneet tosiaan (ovat siis kaikki entisiä rakennusmiehiä)

Arvatenkin tästä alkoi sitten miehen sisarusten kanssa riitely kun kysyivät että kuka tämän kaiken maksaa.

Eli kysynkin nyt oliko teidän mielestä väärin että suostuin siihen että appiukko saa remo toida mökkiä, mainitsen vielä että en itsekkään kunnolla tiennyt mitä kaikkea siellä teki, jossain välissä kysyi piirustuksia yms ja onko rakennusoikeutta ja saako rakentaa itse lisäosaa. Tällöinkin sanoin että minulla ei ole varaa maksaa, mutta jos siitä huolimatta haluaa niin siitä vaan, lupasin että saa elää siellä niin kauan kun haluaa.

Kommentit (287)

Vierailija
101/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ahnas suku pohtimassa hyödyistä, joita appiukkosi kuoltua heille jäisi.

Jos olisin sinä ilmoittaisin miehen sisaruksille, että appiukon kuoltua saavat käydä purkamassa mökin alkutekijöihinsä ja kiikuttaa jokaikisen appiukon mutterinkin mennessään. Haluat mökin takaisin sellaisessa kunnossa kuin sen appiukon käyttöön luovutit.

TOinen on laatia sopimus, jossa appiukko on yhteisesti sinun kanssasi sopinut mökin käytöstä ilmaiseksi ja vastaa itse remonttikustannuksista, Kuoltuaan kaikki jää sinulle. Ei se muuta tarvitse. Hoida asia nyt, eikä sitten kun appiukkoa viedään hoitokotiin.

Vierailija
102/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin sinä ilmoittaisin miehen sisaruksille, että appiukon kuoltua saavat käydä purkamassa mökin alkutekijöihinsä ja kiikuttaa jokaikisen appiukon mutterinkin mennessään. Haluat mökin takaisin sellaisessa kunnossa kuin sen appiukon käyttöön luovutit.

TOinen on laatia sopimus, jossa appiukko on yhteisesti sinun kanssasi sopinut mökin käytöstä ilmaiseksi ja vastaa itse remonttikustannuksista, Kuoltuaan kaikki jää sinulle. Ei se muuta tarvitse. Hoida asia nyt, eikä sitten kun appiukkoa viedään hoitokotiin.

Nythän on niin että kun se ahnas suku ilmoittaa kuntaan ja verottajalle niin aplle tulee hikiset oltavat.

🤓

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka mökin omistaa? Hänhän saa verottajan näkökulmasta rahan arvoista hyötyä. Kyllä verottaja ainakin kaipailee pian osuuttaan, kun joku sukulainen ilmoittaa ja tuollainen voidaan laskea ennakkoperinnöksikin.

Lapsen puoliso ei ole perillinen, joten ei ole perintöä tulossa eikä täten ennakkoperintöäkään.

Vierailija
104/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä. Lain mukaan asia on aivan näin ilman mitään sopimuksia.

Kun appiukko kuolee, miehen sisaruksilla ei ole mitään asiaa käydä edes apn omistaman mökin pihassa. Ihan riippumatta siitä, onko siellä rempannut appiukko vai naapurin jaska - joka todennäköisesti onkin rempannut ja ties vaikka tuonut autotallissaan ollutta tavaraa, joka on päätynyt aon mökin rakennustarvikkeiksi. Saako jaskankin jälkikasvu käydä repimässä muttereita terassista??

Vierailija
105/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnat tekevät nyt kiinteistöveroa varten tarkastukset joka kiinteistössä. Meillä on kahdessa kunnassa mökki ja molemmista tuli kivaa ja papereita, joissa pitää täyttää tarkat tiedot joka pömpelistä, mitä tontilla on. Naapuri kertoi, että heidän mökkikunnastaan oli tullut ilmoitus, että ilmakuva näyttää katetun terassin, johon ei ole haettu lupaa.

Olispa hauska kerran nähdä meidän saarimökillä tarkastajat. Tervetuloa vaan, ottakaa oma vene mukaan.

Voi kuinka lapsellinen kommentti. Kunnat ilmakuvaavat ja niitten perusteella verotetaan. Katsos kun meillä ei ole mitään velvollisuutta tarkistaa, jos näkyy rakennus jolle ei ole lupaa siitä tulee lasku, ei me niitä lähdetä katsomaan, vero tulee raskaimman jälkeen ja se on siinä.

Vierailija
106/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on niin että kun se ahnas suku ilmoittaa kuntaan ja verottajalle niin aplle tulee hikiset oltavat.

🤓

Nyt käy mun kaverille muuten köpelösti, hänellä oli viime viikolla synttärit ja tarjosin hälle illallisen. Teenkin källin ja ilmoitan verottajalle, että hän saanut rahan arvoista etua, oli vielä kallis dinneri!

Samaan syssyyn käräytän kaikki, ketkä on multa joskus ikinä mitään saanut, niiin siinähän hihiinaurunaama hikoilevat!

Ettekö te ymmärrä, että omia rahojaan saa käyttää keneen hyvänsä ja etenkin siihen kämppään, missä asuu ihan vapaasti, ilman että se verottajalle kuuluu tippaakaan.

Vierailija
107/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnat tekevät nyt kiinteistöveroa varten tarkastukset joka kiinteistössä. Meillä on kahdessa kunnassa mökki ja molemmista tuli kivaa ja papereita, joissa pitää täyttää tarkat tiedot joka pömpelistä, mitä tontilla on. Naapuri kertoi, että heidän mökkikunnastaan oli tullut ilmoitus, että ilmakuva näyttää katetun terassin, johon ei ole haettu lupaa.

Olispa hauska kerran nähdä meidän saarimökillä tarkastajat. Tervetuloa vaan, ottakaa oma vene mukaan.

Voi kuinka lapsellinen kommentti. Kunnat ilmakuvaavat ja niitten perusteella verotetaan. Katsos kun meillä ei ole mitään velvollisuutta tarkistaa, jos näkyy rakennus jolle ei ole lupaa siitä tulee lasku, ei me niitä lähdetä katsomaan, vero tulee raskaimman jälkeen ja se on siinä.

Jos oikeasti olisit ammattilainen, tietäisit, että kiinteistöverotuksessa on melkoiset selkeät pykälät, ei siinä mitään asteverotusta ole, jotta voitaisiin verottaa raskaimman tai kevyemmän jälkeen.

Vierailija
108/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin kuka tuon maksaa? Etkö juuri kirjoittanut, että appi maksaa. 

Mikä tässä on siis ongelma?

Juu siis appiukko on laittanut mökkiin omia rahojansa ties kuinka paljon, en ole halunnut edes kysyä, työn hän on tehnyt itse sekö talkoilla.

Ongelma on se että miehen muut sisarukset eivät tykkää hyvää kun isä laittaa minun mökkiin niin paljon rahaa.

Ap

Eli miehen sisaret ei tykkää kun isänsä laittaa rahojaan SINUN mökkiisi. Isän kuoleman jälkeen sinulle jää hyväkuntoinen mökki. Kannattais ihan joltakin asiantuntijalta kysyä neuvoa ja tehdä paperit asiasta. Mun mielestä jokainen saa omia rahojaan käyttää elinaikanaan niinkuin haluaa. Miehen sisarusten mielestä ei.

Vierailija
109/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa lukea läpi koko ketjua, mutta saunamökkiä varten voit tutkiskella,  olisiko selkeämpää vuokrata sitä varten osa tontista appiukolle. Tämä jos kyseessä on rakennus, joka tarvitsee perustukset, jäteveden käsittelyn jne. eikä jokin kevyt, helposti siirrettävä rakennelma. Vuokraat maan esim. 20-30 vuodeksi. Tällöin appi voi itse hoitaa tarvittavat luvat ym omissa nimissään. 

Huokaus. Ei vuokralainen kyllä voi hoitaa mitään kiinteistölupia omistajan maille. Tämä se nyt vielä puuttuisi.

AP, huomioi, että näiden vero- ja kiinteistötarkastajien neuvot ovat laatuluokkaa tämä.

Tätä naurupyrskähdin itsekin. 

Vierailija
110/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin kuka tuon maksaa? Etkö juuri kirjoittanut, että appi maksaa. 

Mikä tässä on siis ongelma?

Juu siis appiukko on laittanut mökkiin omia rahojansa ties kuinka paljon, en ole halunnut edes kysyä, työn hän on tehnyt itse sekö talkoilla.

Ongelma on se että miehen muut sisarukset eivät tykkää hyvää kun isä laittaa minun mökkiin niin paljon rahaa.

Ap

Eli miehen sisaret ei tykkää kun isänsä laittaa rahojaan SINUN mökkiisi. Isän kuoleman jälkeen sinulle jää hyväkuntoinen mökki. Kannattais ihan joltakin asiantuntijalta kysyä neuvoa ja tehdä paperit asiasta. Mun mielestä jokainen saa omia rahojaan käyttää elinaikanaan niinkuin haluaa. Miehen sisarusten mielestä ei.

Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan ihminen todellakin saa laittaa rahansa aivan miten haluaa, olkoon se muiden mielestä epäreilua, sopimatonta, menee väärään kohteeseen ja huolimatta siitä, kenelle jää hyöty näistä käytetyistä rahoista.

Mitään papereita siitä, miten rahoja käytän, en itse aio tehdä sen vuoksi, että lapseni mahdollisesti haluaisivat minun käyttävän rahani jollakin muulla tavalla.

Vierailija
111/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se asuminen tässä tapauksessa ole korvausta tehdystä työstä. Näin siksi, koska ap ei ole teetättänyt appiukolle mitään työtä eikä vaatinut työn tekemistä, vaan tämä appi on asistellut siellä omalla tavallaan. Asuntoetu pätee lähinnä työsuhdeasintoihin, mitä ei siis tässä tosiaan ole.

Eikä niitä varsinkaan pikkuremppoja jälkikäteen voi mitenkään todistaa, että kuka ne on tehnyt.

Vierailija
112/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä keskustella asiasta ja ottaa kopiot remppaan käytetyistä laskuista ym. Whkä kätevintä jos tekee jonkun sopparin ja nimet alle. Keskustelkaa mikä reilua. Verottaja tulee katsomaan, että appi saanut hyötyä x määrän per kk mökin käytöstä, jos appi kuolee laskette remppakulut - käyttöhyöty ?

Siis miksi verottaja tulisi katsomaan mökkiä? En ole ikinä kuullutkaan, että verottaja käy mökki- ja asuntotarkastuksilla? 

Luetunymmärtäminen? Tässä tarkoitetaan että verottaja katsoo asian papereista, ei fyysisesti paikan päällä.

Ja kyllä itseasiassa kunta esim ilmakuvaa alueitaan ja jos niissä näkyy ylimääräisiä rakennuksia niin seuraamuksia tulee, myös veroseuraamuksia.

Jossain kunnanviranomaiset jalkautuvat ja kiertävät katsomassa paikkoja. Mökeiltä on löytynyt kaikenlaisia piharakennuksia, joista on sitten tullut kiinteistöveroa maksettavaksi.

Kyllä, kaikki jotka pystytään tarkistetaan paikan päällä, saaressa olevat verotetaan (lisäselvityspyynnön jälkeen) arvion mukaan, arvio on aina raskaammin verotettu kuin että tarkistusmitataan paikan päällä.

T. Rakennustarkastaja, nyt vuosilomalla.

Vierailija
113/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mitään ilmakuvaa.

Jos ilmakuvaisivat, varmaan puolet mökeistä jäisi puiden peittoon. Ei ole resursseja sellaiseen setvimiseen.

Kiinteistöveron laskemiseen on hyvin yksinkertainen kaava ja vanhoista papereista tarkistetaan tiedot.

Vierailija
114/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin tämän poliisille ja verottajalle. Ihan vaan, että voivat tarkistaa osoitteen ja ottaa aphen yhteyttä, luvat lisähuoneeseen jne. tarkistetaan. Osoitteesi otin myös ap, kohta tiedän myös nimesi. Laitan sen tänne ihan kohta.

Vierailija
115/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos laskisi vuokran vaikka 500€/kk tuollaiselle mökille, jossa voi asua koko vuoden, niin siitä voi laskea, paljonko oikeastaan siihen remonttiin menee. Eli tavallaan itse maksat sen rempan, mutta ihanalla tavalla.

Tuohan on pelkästään järkevää. Toinen saa pidettyä kropan ja pään läjässä nauttien siitä, mitä tekee. Jättää aikanaan sitten kaiken teille kunnossa. Suloista puolin jos toisin.

Jos katkeria v*tuttaa toiminta, niin voi voi. Tarjotkoon isälleen mukavamman puuhapaikan ja puuhiin vielä valmiin rahoituksen.

Vierailija
116/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitin tämän poliisille ja verottajalle. Ihan vaan, että voivat tarkistaa osoitteen ja ottaa aphen yhteyttä, luvat lisähuoneeseen jne. tarkistetaan. Osoitteesi otin myös ap, kohta tiedän myös nimesi. Laitan sen tänne ihan kohta.

Taidat olla yksi niistä sisaruksista?

Vierailija
117/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mitään ilmakuvaa.

Jos ilmakuvaisivat, varmaan puolet mökeistä jäisi puiden peittoon. Ei ole resursseja sellaiseen setvimiseen.

Kiinteistöveron laskemiseen on hyvin yksinkertainen kaava ja vanhoista papereista tarkistetaan tiedot.

Jokaikisessä kunnassa on menossa tarkistus ja miten sinä luulet, että kartat tehdään nykyään, juu ilmakuvaamalla, ja ne kuvat on Maanmittauslaitoksen kautta käytössä, mene tollo katsomaan jos et usko.

Olen kunnan rakennustarkastuksessä töissä, kyllä minä tiedän. Nyt olen vanhempainvapaalla, ennenkuin joku tulee huutamaan työajan käytöstä ja juu, vauva nukkuu.

Vierailija
118/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mitään ilmakuvaa.

Jokaikisessä kunnassa on menossa tarkistus ja miten sinä luulet, että kartat tehdään nykyään, juu ilmakuvaamalla, ja ne kuvat on Maanmittauslaitoksen kautta käytössä, mene tollo katsomaan jos et usko.

Olen kunnan rakennustarkastuksessä töissä, kyllä minä tiedän. Nyt olen vanhempainvapaalla, ennenkuin joku tulee huutamaan työajan käytöstä ja juu, vauva nukkuu.

Hahah.

Kartat tehdään gps ja satelliittien avulla.

Vierailija
119/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se asuminen tässä tapauksessa ole korvausta tehdystä työstä. Näin siksi, koska ap ei ole teetättänyt appiukolle mitään työtä eikä vaatinut työn tekemistä, vaan tämä appi on asistellut siellä omalla tavallaan. Asuntoetu pätee lähinnä työsuhdeasintoihin, mitä ei siis tässä tosiaan ole.

Eikä niitä varsinkaan pikkuremppoja jälkikäteen voi mitenkään todistaa, että kuka ne on tehnyt.

Täsmälleen näin. Tosiaan kiinteistöverot ja vakuutukset kannattaa pitää ajan tasalla, mutta sen takia varmaan appi kyselikin piirustusten ja rakennusoikeuksien perään.

Lällätys "rahan arvoisesta edusta" on tässä talkoiden maassa ihan älytön, sehän pätisi sitten moneenkin mökkiin, aika monissa on ollut remppaa tekemässä vanhemmat, appivanhemmat, kaverit.

Ymmärrän tavallaan sisarusten kateuden, sillä hekin varmaan toivoisivat remppataitoista isää enemmän omiin projekteihinsa. Mutta nyt kannattaa tehdä, kuten muutama onkin ehdottanut, keskittyä appiukon hyvinvointiin, siihen, että hän kokee asumismuodon ja sen myötä tulevan puuhastelun kaveriporukassa mielekkääksi. Olisko miehen sisaruksilla itsellään tätä elämänlaatua apelle tarjota?

Vierailija
120/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No laitahan, aplla ei ole tässä mitään hävettävää tai hävittävää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän