Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen isä remontoi mökkiämme!

Vierailija
17.03.2022 |

Sain 4 vuotta sitten perinnnöksi pienen mökin syrjäkylältä ja meinasin myydä sen pois koska itsellä ei ollut käyttöä.

Appiukko oli kuitenkin toista mieltä ja sanoi että hän mielellään muuttaisi sinne, voisi kuulemma pikkuhiljaa kunnostaa mökkiä.

Toki se minulle sopi, koska minulle ei edes perintöveroa mökistä tullut, sanoin että saa mun puolesta asua siellä ilmaiseksi kunhan itse maksaa sähköt yms. kulut ja sanoin että saa myös tehdä siellä mitä haluaa kunhan ei nyt ihan maantasolle mökkiä laita. Sanoin että rahallisesti en pysty kyllä mitään tukemaan koska on itsellä asuntolainaa ja olin äitiyslomalla yms.

Nyt korona aikana miehen isä on käyttänyt mökkiin ainakin 20 000€ tai enemmänkin, on laajentanut sitä tekemällä yhden lisävuoden, sekä katetun terassin, raivannut pihaa ja istuttanut erilaisia pensaita ja puita. Toki näihin kaikkiin kysynyt luvan ja olen suostunut.

Seuraavaksi meinaa rakentaa saunamökin.

Käytiin siellä nyt pitkästä aikaa Koronan jälkeen ja mökin ilme on tosiaan muuttunut huomattavasti, sanoin appiukolle että onko nyt ihan varma että haluaa rahansa tähän laittaa, hän on kuulemma nauttinut valtavasti kun ovat naapurin miesten kanssa viimeiset vuodet auttaneet tosiaan (ovat siis kaikki entisiä rakennusmiehiä)

Arvatenkin tästä alkoi sitten miehen sisarusten kanssa riitely kun kysyivät että kuka tämän kaiken maksaa.

Eli kysynkin nyt oliko teidän mielestä väärin että suostuin siihen että appiukko saa remo toida mökkiä, mainitsen vielä että en itsekkään kunnolla tiennyt mitä kaikkea siellä teki, jossain välissä kysyi piirustuksia yms ja onko rakennusoikeutta ja saako rakentaa itse lisäosaa. Tällöinkin sanoin että minulla ei ole varaa maksaa, mutta jos siitä huolimatta haluaa niin siitä vaan, lupasin että saa elää siellä niin kauan kun haluaa.

Kommentit (287)

Vierailija
81/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka mökin omistaa? Hänhän saa verottajan näkökulmasta rahan arvoista hyötyä. Kyllä verottaja ainakin kaipailee pian osuuttaan, kun joku sukulainen ilmoittaa ja tuollainen voidaan laskea ennakkoperinnöksikin.

Mitä hyötyä se appiukko saa?

Asua ilmaiseksi. Ei mikään ihan pieni hyöty.

Vierailija
82/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti jos sun vanhempi käyttäisi useita kymmeniä tuhansia, kaikki rahansa remonttiin, josta hyötyy esim kuvitteellisen veljesi vaimo.

Se ettei appi maksa vuokraa, kannattaa selventää sisaruksille. Tsekkaa alueen vuokratasot, niin pystyt sanomaan, onko remonteista kertynyt summa ok tasolla.

Sekä täytyisi kyllä olla itsekin kärryillä siitä, mitä remontteja siellä tehdään.

Olisko se parempi, että vanhempi käyttäisi rahansa viinaan tai pelaamiseen? Sekin olisi hänen oma asiansa, ei lastensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa, mikä huolestuttaa, on rakennusluvat, jotka ovat sinun vastuullasi. Hän on ilmeisesti  täysivaltainen kansalainen eikä edunvalvonnassa, joten hän saa tehdä rahoillaan mitä tahtoo.

Kannattaisi tehdä ihan virallinen vuokrasopimus, johon kirjoitetaan, että kunnostus ja rakennustyöt korvaavat vuokraa. Silloin ei muilla perillisillä ole jälkeen päin mitään sanomista, kun sehän on asumiskulua. Vuokrahintana voi käyttää ihan mitä tahansa teidän sopivaksi katsomaanne summaa.

Ja ap joutuu maksamaan veroja "vuokratuloistaan".

Vierailija
84/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnat tekevät nyt kiinteistöveroa varten tarkastukset joka kiinteistössä. Meillä on kahdessa kunnassa mökki ja molemmista tuli kivaa ja papereita, joissa pitää täyttää tarkat tiedot joka pömpelistä, mitä tontilla on. Naapuri kertoi, että heidän mökkikunnastaan oli tullut ilmoitus, että ilmakuva näyttää katetun terassin, johon ei ole haettu lupaa.

Olispa hauska kerran nähdä meidän saarimökillä tarkastajat. Tervetuloa vaan, ottakaa oma vene mukaan.

Vierailija
85/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa käytää rahansa niinkuin haluaa. Ehkä voisitte tehdä jonkun kirjallisen sopimuksen, jossa lukee että appi saa asua mökissä niin kauan kuin haluaa?

Vierailija
86/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä keskustella asiasta ja ottaa kopiot remppaan käytetyistä laskuista ym. Whkä kätevintä jos tekee jonkun sopparin ja nimet alle. Keskustelkaa mikä reilua. Verottaja tulee katsomaan, että appi saanut hyötyä x määrän per kk mökin käytöstä, jos appi kuolee laskette remppakulut - käyttöhyöty ?

Siis miksi verottaja tulisi katsomaan mökkiä? En ole ikinä kuullutkaan, että verottaja käy mökki- ja asuntotarkastuksilla? 

Luetunymmärtäminen? Tässä tarkoitetaan että verottaja katsoo asian papereista, ei fyysisesti paikan päällä.

Ja kyllä itseasiassa kunta esim ilmakuvaa alueitaan ja jos niissä näkyy ylimääräisiä rakennuksia niin seuraamuksia tulee, myös veroseuraamuksia.

Jossain kunnanviranomaiset jalkautuvat ja kiertävät katsomassa paikkoja. Mökeiltä on löytynyt kaikenlaisia piharakennuksia, joista on sitten tullut kiinteistöveroa maksettavaksi.

Vierailija
87/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka mökin omistaa? Hänhän saa verottajan näkökulmasta rahan arvoista hyötyä. Kyllä verottaja ainakin kaipailee pian osuuttaan, kun joku sukulainen ilmoittaa ja tuollainen voidaan laskea ennakkoperinnöksikin.

Saa asua siellä ilman vuokraa. Vuodessa tai kahdessa voisi mökin vuokraaminen vieraalta hyvinkin tehdä tuon 20 000.

Vierailija
88/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökkikunnassa ei vaadita rakennuslupaa terasseille tai varastorakennuksen laajennuksille. Ihan simppeli ilmoitus itse raapustellun suunnitelmakuvan kanssa riittää.

Monissa kunnissa on pula asukkaista, ja silloin tuloja tuovat mökkiasukkaatkin ovat arvossaan. Ei silloin vaadita kalliita lupia jollekin halkoliiterille tai terassille, vaan on vain hyvä jos asukas viihtyy.

Vierailija
89/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä tarkastajia näkynyt. Mökki ollut vuodesta 1971.

Keitän kahvit jos joku tänne tulee.

Vierailija
90/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue aloitus! Appiukko saa asua siellä ilmaiseksi kunhan maksaa juoksevat kulut.

Minusta tuo on hieno tilanne. Appiukko nauttii rakentamisesta ja vielä siellä kaveritkin mukana.

Voin kuvitella mikä keskustelu ja tuumailu, kun siellä äijät pohtivat ratkaisuja.

Ei kai niillä miehen sisaruksilla ole siihen mitään sanomista, mitä appi harrastaa. Voisihan se juodakin rahansa, parempi että vapaa-aika kuluu rakentavasti.

Vierailija
91/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuusniemellä kunta palkkasi viime vuonna työttömän insinöörin, joka kiersi kaikki mökit läpi. Kuulemma lähes jokaiselta mökkitontilta löytyi enemmän rakennuksia kuin mitä kiinteistöveroilmoitukseen oli merkitty.

Kunnille mökkien kiinteistöverot ovat hyvä verotulojen lähde. Vakituisten asuntojen verot ovat paljon pienempiä kuin kesämökkien verot.

Vierailija
92/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

potki se poisvja nauti upeasta mökistä!

Vierailija
93/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa käytää rahansa niinkuin haluaa. Ehkä voisitte tehdä jonkun kirjallisen sopimuksen, jossa lukee että appi saa asua mökissä niin kauan kuin haluaa?

Ei kannata tehdä elinikäistä vuokralaista, ei voi ikinä myydä sitä mökkiä.

Vierailija
94/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuusniemellä kunta palkkasi viime vuonna työttömän insinöörin, joka kiersi kaikki mökit läpi. Kuulemma lähes jokaiselta mökkitontilta löytyi enemmän rakennuksia kuin mitä kiinteistöveroilmoitukseen oli merkitty.

Kunnille mökkien kiinteistöverot ovat hyvä verotulojen lähde. Vakituisten asuntojen verot ovat paljon pienempiä kuin kesämökkien verot.

Sama Kaavilla, kahtena kesänä on pitänyt vastata kyselyihin ja ilmoitettu, milloin tullaan käymään

Vierailija
95/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea läpi koko ketjua, mutta saunamökkiä varten voit tutkiskella,  olisiko selkeämpää vuokrata sitä varten osa tontista appiukolle. Tämä jos kyseessä on rakennus, joka tarvitsee perustukset, jäteveden käsittelyn jne. eikä jokin kevyt, helposti siirrettävä rakennelma. Vuokraat maan esim. 20-30 vuodeksi. Tällöin appi voi itse hoitaa tarvittavat luvat ym omissa nimissään. 

Vierailija
96/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukko elää tietysti omaa elämäänsä ja käyttää rahojaan miten haluaa. Tämä on täysin selvää. Lapsille ei välttämättä tarvitse jättää perinnöksi yhtään mitään. Appi remontoi mökkiä korvaukseksi asumisesta. Samalla tekee todella hyödyllistä puuhaa ja saa iloa. Nyt lapset häpeämään turhaa ja ahnetta nillitystä. Hyi.

Vierailija
97/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään väärää. Voitte ajatella vaikka niin, että appi on maksanut vuokraa asumisesta remonttikulujen muodossa.

Vierailija
98/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: miehen sisaruksilla ei ole mitään mahdollisuutta vaatia mökkiin laitetuista rahoista missään vaiheessa latiakaan.  Nämä rahat ovat heidän isänsä ikiomia.

Toisekseen: asuntonsa saa antaa kenelle hyvänsä asuttavaksi ilmaiseksi, vrt. nyt vaikka ukranalaisille annetut asunnot.

Kolmannekseen: paskat mitään verotettavaa tuloa ole se, jos asunnon käyttäjä haluaa remontoida asuntoa. Vai väitattekö, että jos vuokralainen haluaa maalata seinän, se on vuokranantajalle verotettavaa tuloa? 

Nejännekseen: jos minun naapuri haluaa ostaa minulle kaikki remppatarvikkeet ja tulee remppaamaan asuntoni, se on ihan naapurin oma asia ja minun onneni, eikä näitä rahoja voi tulla naapurin lapset velkomaan minulta naapurin kuoltua. Jos tämän ymmärrätte, ymmärtänette, että sukulaisuussuhde ei muuta mitään tämän toiminnan laillisuuden tai perimyskaaren suhteen.

Summa summarum: se, että miehen sisaruksia vituttaa isän rahan syytäminen yhdelle lapselle tämän vaimon mökin kautta, on aika ymmärrettävä tunne. Tämä kuitenkaan ei tarkoita, että verottaja haluaa ristikseen kansalaiskanteluita.

Kiinteistölupien kunnossaolo tietysti kannattaa tarkistaa, mutta kiinteistöverot kuivan maan mörskistä ovat jokseenkin kohtuulliset, minkä takia ne kannattaakin maksaa.

Vierailija
99/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa lukea läpi koko ketjua, mutta saunamökkiä varten voit tutkiskella,  olisiko selkeämpää vuokrata sitä varten osa tontista appiukolle. Tämä jos kyseessä on rakennus, joka tarvitsee perustukset, jäteveden käsittelyn jne. eikä jokin kevyt, helposti siirrettävä rakennelma. Vuokraat maan esim. 20-30 vuodeksi. Tällöin appi voi itse hoitaa tarvittavat luvat ym omissa nimissään. 

Huokaus. Ei vuokralainen kyllä voi hoitaa mitään kiinteistölupia omistajan maille. Tämä se nyt vielä puuttuisi.

AP, huomioi, että näiden vero- ja kiinteistötarkastajien neuvot ovat laatuluokkaa tämä.

Vierailija
100/287 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse en ainakaan uskaltaisi tehdä noin pitää vuokrasopimusta, kun koskaan ei tiedä mitä elämässä tapahtuu. Tuohan on hirveä pallo jalkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi