Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Miksi meikkaat? Mikä järki? Älä meikkaa, parempi ilman."

Vierailija
17.03.2022 |

Näin tokaisi veljeni, kun oltiin extempore lähdössä pubiin ja kerroin ehostautumisessa menevän noin 20 minuuttia.

Siinä hän sitten seisoi kalja kädessä kylppärin ovella ja taivasteli meikkaamisen ihmeellisyyttä. Koitin iskostaa hänen päähänsä ettei sano noin ainakaan kellekään tuntemattomalle naiselle ikinä. Varsinkaan jos tarkoitus on päästä tekemään lähempää tuttavuutta.

Mikä saa jotkut miehet luulemaan että meikkaaminen on jotain jonka nainen suorittaa miellyttääkseen miehiä/jotain tiettyä miestä, ja että mies voi sitten halutessaan olla se vapahtajajumala joka päästää naisen tästä hirvittävästä velvollisuuden ikeestä? Kuvittelikohan veljeni että meikkaan koska olen lähdössä juuri hänen kanssaan kaljalle?

Eikä veljeni siis ole ainut jolta olen samanlaisen aivopierun kuullut. Nyt miehet korvat hörölle ja keskittymisnappula pohjaan:

Olet nätimpi ilman meikkiä ei ole kohteliaisuus. Ehkä sen tarkoitus on olla kehu, mutta sitä ei halua kuulla yksikään nainen joka on käyttänyt määrän x aikaa meikkaamiseen ja muuhun ehostautumiseen. Nainen baarissa ei ole meikannut sinua varten, mutta hän on nähnyt enemmän tai vähemmän vaivaa ulkonäkönsä eteen lähtiessään ihmisten ilmoille. Jos aidosti haluat meikittömän naisen, mene sen naisen luokse joka ei meikkaa. Muuten kuulostat lähinnä kontrolloivalta törpöltä.

Tästä päästäänkin seuraavaan aihetta sivuavaan ilmiöön; kun tällainen mies sitten etsii baarista sen mielestään meikittömän naisen, naisella todennäköisesti kuitenkin on meikkiä kasvoissaan. Ehkä useampaakin sorttia. Olin itse kerran käyttänyt meikkaamiseen aikaa tunnin, ja jossain ravintolassa tuli random mies kertomaan miten mukavaa on nähdä nainen joka ei puunaa itseään ulos lähtiessään. Haista kuules risto huilu. :D

Muilla samanlaisia kokemuksia miehistä, jotka luulevat olevansa oikeutettuja kertomaan mitä naisen pitää/ei pidä omalle naamalleen tehdä?

Kommentit (297)

Vierailija
221/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo työnkuva sellainen, että odotetaan aina huoliteltua ulkonäköä, joka koskee pukeutumista, hiuksia ja meikkiä. Ei tulisi kuuloonkaan ilmestyä työpaikalle ilman meikkiä. Vapaa-ajallakin on toki kiva ihmisten ilmoilla olla huoliteltu.

Tämä on erikoinen juttu, että huoliteltu olemus tarkoittaa naisilla meikkaamista. Ei toki miehillä, naisilla vaan. Aivan järjetön kaksoisstandardi. Mun mielestä huoliteltu olemus tarkoittaa siistejä ja tilanteeseen sopivia vaatteita, puhtaita ja kammattuja hiuksia, perushygieniaa ja sen sellaista mutta ei meikkiä. Kääntäen tämä tarkoittaa, että meikkaamattomuus tekisi olemuksesta jotenkin epäsiistin.

Minä en arkena meikkaa ja yökerhoonkin laitan pelkkää ripsiväriä jos sitäkään, mutta katselen meikkivideoita ja ihastelen taidokkaita meikkejä. Se on hieno taito ja voin kuvitella, että asiasta kiinnostuneelle meikkaaminen voi olla kiva luova harrastus. En vaan hyväksy sitä, että meikkaaminen olisi minkäänasteinen pakko tai odotus. 

No huonoihoinen ei ole ilman meikkiä oikein huolitellun ja siistin näköinen vaikka olis kuinka puhtaat hiukset ja sopivat vaatteet.

Tästä olen eri mieltä ja kysyn taas, miksi huono iho tekee naisesta "epäsiistimmän" tai vähemmän huolitellun kuin miehestä.

Vierailija
222/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin naisena minun kai pitäisi ymmärtää, mutta en vain ymmärrä. Jos todella naista ei kiinnosta tippaakaan miltä näyttää muiden silmissä, että näyttäisi viehättävältä, miksi meikkaa vain vaikka baariin lähtiessään? Jos meikkaa vain omaksi iloksi, miksi ei silloin meikkaa myös kotona? Pliis selittäkää nyt joku tämä, ihan aidosti ihmettelen enkä tarkoita v*ttuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo työnkuva sellainen, että odotetaan aina huoliteltua ulkonäköä, joka koskee pukeutumista, hiuksia ja meikkiä. Ei tulisi kuuloonkaan ilmestyä työpaikalle ilman meikkiä. Vapaa-ajallakin on toki kiva ihmisten ilmoilla olla huoliteltu.

Tämä on erikoinen juttu, että huoliteltu olemus tarkoittaa naisilla meikkaamista. Ei toki miehillä, naisilla vaan. Aivan järjetön kaksoisstandardi. Mun mielestä huoliteltu olemus tarkoittaa siistejä ja tilanteeseen sopivia vaatteita, puhtaita ja kammattuja hiuksia, perushygieniaa ja sen sellaista mutta ei meikkiä. Kääntäen tämä tarkoittaa, että meikkaamattomuus tekisi olemuksesta jotenkin epäsiistin.

Minä en arkena meikkaa ja yökerhoonkin laitan pelkkää ripsiväriä jos sitäkään, mutta katselen meikkivideoita ja ihastelen taidokkaita meikkejä. Se on hieno taito ja voin kuvitella, että asiasta kiinnostuneelle meikkaaminen voi olla kiva luova harrastus. En vaan hyväksy sitä, että meikkaaminen olisi minkäänasteinen pakko tai odotus. 

No huonoihoinen ei ole ilman meikkiä oikein huolitellun ja siistin näköinen vaikka olis kuinka puhtaat hiukset ja sopivat vaatteet.

Tästä olen eri mieltä ja kysyn taas, miksi huono iho tekee naisesta "epäsiistimmän" tai vähemmän huolitellun kuin miehestä.

Kun se huono iho vaan on hirveän näköinen.

Vierailija
224/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin naisena minun kai pitäisi ymmärtää, mutta en vain ymmärrä. Jos todella naista ei kiinnosta tippaakaan miltä näyttää muiden silmissä, että näyttäisi viehättävältä, miksi meikkaa vain vaikka baariin lähtiessään? Jos meikkaa vain omaksi iloksi, miksi ei silloin meikkaa myös kotona? Pliis selittäkää nyt joku tämä, ihan aidosti ihmettelen enkä tarkoita v*ttuilla.

En usko koskaan tavanneeni ihmistä jota ei kiinnosta tippaakaan miltä näyttää muiden ihmisten silmissä.

Omaksi iloksi meikkaaminen ei tarkoita sitä, että vedetään meikki naamaan ja sitten ihastellaan omaa lärviä loppupäivä peilin edessä. Se tarkoittaa sitä, että oma meikattu naama antaa jotain positiivista lisää omaan itseen vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Meikkihän tosiaan vaikuttaa ulkonäköön. Jos ihminen saa siitä vaikka itsetuntobuustia tai muuten hyvää mieltä ollessaan muiden kanssa tekemisissä, se ei tarkoita että meikki on tehty pubin peraa ajatellen (ja hänen armahdustaan odottaen).

Ap

Vierailija
225/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on hyviä pointteja ja olen monessa asiassa samaa mieltä. Vaikutat AP kuitenkin aika aggressiiviselta, miksi olet niin kovin hyökkäävä ja vihainen? 😁 Onko sinulla huono itsetunto vai onko joku mies joskus loukannut sinua erityisen syvästi vai mistä tuo vihaisuus kumpuaa?

Vierailija
226/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet nätimpi ilman meikkiä tarkoittaa suoraan sitä, ettet osaa meikata kauniisti. Kyllä silloin kannattaa kuunnella sanojaa ja jättää meikkaaminen hetkeksi. Harjoittelee sitä sitten vaikka kosmetologin tms. kanssa peilin edessä. Veikkaan, että ap:lla on lähinäössä ongelmia ilman laseja. Hyvä että joku läheinen puhuu suoraan ap:n loukkaantumisen uhallakin.

Tästä ei ollut kyse. Takaan ja vannon että jos meikkini olisi jollain tapaa ruma tai epäonnistunut, veljeni sanoisi sen suoraan. Kuten myös mieheni. Ja äitini. Ja moni ystäväni.

Veljeni puhui meikkaamisesta ylipäätään ilmiönä, mutta toki mukana oli yritys kehua minua eli siskoaan luonnonkauniiksi. Kaunis ajatus, mutta kuten aloituksesta voi lukea, toisen ulkonäön kommentointi "sun pitäisi"-tyyliin ei ole kehu. Siksi vannotin ettei mene sanomaan tuota kellekään tuntemattomalle naiselle tai kommentoi meikkiä muutenkaan, sillä tuskin edes erottaa onko naisella oikeasti meikkiä vai ei.

Pointtina tosiaan siis se, että kys. tilanteessa mies luulee naisen meikkaavan häntä varten. Mies on tilanteessa se auktoriteetti joka antaa naiselle vapautuksen turhamaisen meikkaamisen velvollisuudesta.

Ap

Vierailija
227/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla on hyviä pointteja ja olen monessa asiassa samaa mieltä. Vaikutat AP kuitenkin aika aggressiiviselta, miksi olet niin kovin hyökkäävä ja vihainen? 😁 Onko sinulla huono itsetunto vai onko joku mies joskus loukannut sinua erityisen syvästi vai mistä tuo vihaisuus kumpuaa?

Lainaisitko vaikka alkuun yhtä kommenttia jossa olen aggressiivinen?

Ap

Vierailija
228/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä vihreää tai violettia luomilleni asentaessa ajattele sen tekevän minusta "kauniimpaa". Se on osa sen hetken tyyliä, ja saattaa kyllä jonkun mielestä olla hauskan näköistä.

Jotkut saattavat kyllä meikata ollakseen mielestään kauniimman tai huolitellumman näköisiä, eikä kukaan voi mennä heitä kieltämään. Jonkun random herran mielipide mikä on naisella kaunista tuskin ketään meikkaavaa kiinnostaa eikä pitäisikään.

Vierailija
229/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko koskaan tavanneeni ihmistä jota ei kiinnosta tippaakaan miltä näyttää muiden ihmisten silmissä.

Omaksi iloksi meikkaaminen ei tarkoita sitä, että vedetään meikki naamaan ja sitten ihastellaan omaa lärviä loppupäivä peilin edessä. Se tarkoittaa sitä, että oma meikattu naama antaa jotain positiivista lisää omaan itseen vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Meikkihän tosiaan vaikuttaa ulkonäköön. Jos ihminen saa siitä vaikka itsetuntobuustia tai muuten hyvää mieltä ollessaan muiden kanssa tekemisissä, se ei tarkoita että meikki on tehty pubin peraa ajatellen (ja hänen armahdustaan odottaen).

Ap

Meikäläinen kyllä meikkaa useammin yksin kotona kuin silloin kun lähden johonkin. Ja olen ymmärtänyt että myös moni ystäväni tekee tätä. Parasta taiteilla omaa naamaa ja sitten ihastella itseään ja luomustaan. Juhliin en välttämättä meikkaa, kun se vaatii aikaa ja sitten haluaisin myös kerätä ihastelemaan itse meikkiäni.

Se on kyllä kivaa jos on jotain meikannut ja saa kehuja tyyliin "ihanan värinen luomiväri" tai "onpas pirtsakka huulipuna". En siis tarvitse kehuja kauniina olemisesta (olen kaunis ilman meikkiä myös), vaan nimenomaan siitä meikillä tehdystä "taiteesta", joka on osa asuani.

Vierailija
230/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänpä pieni äänestys.

nuoli ylös -> kauniimpi ilman meikkiä,

nuoli alas -> kauniimpi meikillä

Ilman meikkiä: https://www.virvefredman.com/wp-content/uploads/2020/05/Lopetin-meikkaa…

Meikilllä: https://xb-static.nm-ovp.nelonenmedia.fi/xb/styles/1440x1440_square/pub…

Väittäisin, että jokunen mies voi luulla, että molemmat kuvat ovat meikittömästä naisesta.

Vierailija
231/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meikäläinen kyllä meikkaa useammin yksin kotona kuin silloin kun lähden johonkin. Ja olen ymmärtänyt että myös moni ystäväni tekee tätä. Parasta taiteilla omaa naamaa ja sitten ihastella itseään ja luomustaan. Juhliin en välttämättä meikkaa, kun se vaatii aikaa ja sitten haluaisin myös kerätä ihastelemaan itse meikkiäni.

Se on kyllä kivaa jos on jotain meikannut ja saa kehuja tyyliin "ihanan värinen luomiväri" tai "onpas pirtsakka huulipuna". En siis tarvitse kehuja kauniina olemisesta (olen kaunis ilman meikkiä myös), vaan nimenomaan siitä meikillä tehdystä "taiteesta", joka on osa asuani.

Joo, totta. Omaksi iloksi voi tosiaan meikata myös ilman että kukaan näkee. Kommenttini oli vastaus niille muusinuijille, jotka ovat sitä mieltä että nainen ei meikkaa omaksi ilokseen jos meikin näkee joku toinenkin.

Tiedän ainakin yhden kaverin joka harrastaa samaa kuin sinä. Hän meikkaa itsensä taidokkaasti ja värejä käyttäen yksin kotona ja pesee sitten meikin pois poistuessaan kodistaan. Joskus nappaa pari kuvaa someen mutta käsittääkseni ei aina. On kuulemma terapeuttista.

Ap

Vierailija
232/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman meikkiä: https://www.virvefredman.com/wp-content/uploads/2020/05/Lopetin-meikkaa…

Meikilllä: https://xb-static.nm-ovp.nelonenmedia.fi/xb/styles/1440x1440_square/pub…

Väittäisin, että jokunen mies voi luulla, että molemmat kuvat ovat meikittömästä naisesta.

Meikkikuvan valaistus ei ole paras mahdollinen, mutta jos yritän kuvitella sen vaikutuksen pois, sanoisin silti, että meikkaamaton on nätimpi. Iho näyttää raikkaalta ja kuulaalta, ja kokonaisuus on tasapainossa, kaikki sopii tosi hyvin yhteen. Kulmakarvat on meikittömässä kuvassa hassusti nypitty, mutta se nyt ei liity meikkiin.

Vierailija
233/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin että yli 50% miehistä luulee molempien kuvien olevan meikittömästä naisesta.

Oma miehenikin sanoi joskus että on kiva kun en sillä tavalla meikkaa. Kysyin että millä tavalla en meikkaa, kun juuri edellisenä päivänä olin meikannut huolellisesti varmaan 30-40 min ajan hänen läsnäollessaan. "No sillä tavalla näyttävästi ja erikoisesti".

Uskallan tosiaan väittää, että meikkipohja, kulmat ja ripset eivät varsinaisesti kata monillakaan miehillä käsitettä meikkaus.

Ap

Vierailija
234/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen "mikä järki meikkaamisessa"-asenne on myös opittua ja sillä on tarkoitus painaa naista alaspäin, koska ns. naisten jutut ovat vähempiarvoisia kuin miesten jutut.

Niinhän se on että naisten kiinnostuksen kohteita täytyy päästä mollaamaan.

Olen kuullut usein urputusta että ei tarvii kun viroon mennä niin naiset on jo kauniimpia ja naisellisia. Samat tyypit kysyvät multa että mikä järki meikata töihin tai miks sä meikkaat.

Pienestä asti opetettu että meikkaaminen ja laittautuminen on tyhmää naisten hömpötystä, mutta sitten voivotellaan kun suomalaiset naiset eivät ole naisellisia.

Esimerkiksi venäjällä tai italiassa ei tasan varmasti kulttuuriin kuulu se jäkitys miten tyhmää ja turhaa on meikata.

Yksi tuttuni suuttui kun meikkasin, jankutti et toi on sun naama miks se tarttee peittää. Halusi tietää syyn miks mun täytyy meikata. Oli jotenkin parempi ihminen vissiin itse, kun ei meikannut. Sanoin että ei hänen tarvitse meikata jos ei halua Jännä juttu, kun samassa seurassa olleen siskonsa meikkaaminen ei häirinnyt. Meikkasi samaan tapaan luonnollisesti kuin minäkin. Värjäsin sitten vttuillakseni jo tummat hiukseni oikein sinimustiksi

Parinkymmenen vuoden kokemuksella sanoisin, ettei ainakaan Italiassa meikkaaminen ole mikään suuri juttu. Kerran yritin kysyä kampaajalta kestovärjäystä ripsille, eikä hän ollut edes kuullut sellaisesta. Kukaan ei ollut koskaan aiemmin kysynyt asiasta.

Italiassa on tärkeämpää olla ruskettunut ja se ettei hiukset ole harmaat. Niin ja tietenkin se, että vaatteet ja kengät ovat kauniit. Ehkä se on kuumuus, varsinkin kesällä, joka rajoittaa tuota meikkivoidevillitystä. Ei ole kivaa kun hikoilee meikit naamalla. Ehkä jos jotain, niin sitten puuteria.

Moni on jo omasta takaa tarpeeksi tumma, joten he eivät tarvitse kauheasti kulma ja ripsivärejä.

Vierailija
235/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin että yli 50% miehistä luulee molempien kuvien olevan meikittömästä naisesta.

Oma miehenikin sanoi joskus että on kiva kun en sillä tavalla meikkaa. Kysyin että millä tavalla en meikkaa, kun juuri edellisenä päivänä olin meikannut huolellisesti varmaan 30-40 min ajan hänen läsnäollessaan. "No sillä tavalla näyttävästi ja erikoisesti".

Uskallan tosiaan väittää, että meikkipohja, kulmat ja ripset eivät varsinaisesti kata monillakaan miehillä käsitettä meikkaus.

Ap

Miksi et laittanut kuvaa sellaisesta naisesta, jota miehet tarkoittavat, kun puhuvat meikatuista naisesta?

Vierailija
236/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et laittanut kuvaa sellaisesta naisesta, jota miehet tarkoittavat, kun puhuvat meikatuista naisesta?

Mihin tarvitset sellaista kuvaa? En laittanut noita ensimmäisiäkään.

Ap

Vierailija
237/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas on arvostellut mies meikittömyydestä (ja täällä arvostelee toiset naiset myös meikittömyydestä). Meikkaan välillä, se tuntuu silloin jotenkin erityisemmältä. Meikkaamisen ja meikkaamatta jättämisen pitäisi saada olla oma valinta ilman muiden nokan koputtamista. Hyvä hygienia taas on eri asia, se on tärkeä. Täälläkin arvostellaan naisia, jotka eivät meikkaa. Omasta mielestäni ne kauneimmat naiset ovat kauniita ilman meikkiäkin, mutta kyllähän ulkonäön kohennus piristää omaa mieltä.

Vierailija
238/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, totta. Omaksi iloksi voi tosiaan meikata myös ilman että kukaan näkee. Kommenttini oli vastaus niille muusinuijille, jotka ovat sitä mieltä että nainen ei meikkaa omaksi ilokseen jos meikin näkee joku toinenkin.

Tiedän ainakin yhden kaverin joka harrastaa samaa kuin sinä. Hän meikkaa itsensä taidokkaasti ja värejä käyttäen yksin kotona ja pesee sitten meikin pois poistuessaan kodistaan. Joskus nappaa pari kuvaa someen mutta käsittääkseni ei aina. On kuulemma terapeuttista.

Ap

Onko sinun vaikeaa hyväksyä eriäviä mielipiteitä, koska heti on alettava nimittelemään ihmisiä joilla on eriäviä mielipide siitä sinun mielipiteestäsi?

Vaikutat kyllä yliherkältä lapselta, kun reagoit kaikkeen vähänkin eriävään mielipiteisiin ja kysymyksiin noin rajusti.

Vierailija
239/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Onko sinun vaikeaa hyväksyä eriäviä mielipiteitä, koska heti on alettava nimittelemään ihmisiä joilla on eriäviä mielipide siitä sinun mielipiteestäsi?

Vaikutat kyllä yliherkältä lapselta, kun reagoit kaikkeen vähänkin eriävään mielipiteisiin ja kysymyksiin noin rajusti.

Missä kohtaa reagoin rajusti? Mikä saa sinut tulkitsemaan kommentin niin?

Ap

Vierailija
240/297 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen minäkin mikä saa ihmiset luulemaan, että tuollaiset kommentit olisivat toivottuja tai edes ok.

Itse meikkaan lähinnä silloin kun on tarkoitus ottaa valokuvia itselle muistoksi esim. matkoilta, sillä kasvoni punottavat helposti ja itseäni se ärsyttää kuvissa, joita kuitenkin katson vuosikymmenienkin päästä. Aina en tosin viitsi. Kesällä meikkini suojaa auringolta paremmin ja on miellyttävämmän tuntuinen kuin perinteinen aurinkorasva.

Meikkaan myös jos tapaan ihmisiä, jotka saattavat laukoa typeriä kommentteja ulkonäöstä pyytämättä ja yllättäen koska ei kiinnosta kuulla niitä. Useimmat tällaiset henkilöt toki vain jätän elämästäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi