"Miksi meikkaat? Mikä järki? Älä meikkaa, parempi ilman."
Näin tokaisi veljeni, kun oltiin extempore lähdössä pubiin ja kerroin ehostautumisessa menevän noin 20 minuuttia.
Siinä hän sitten seisoi kalja kädessä kylppärin ovella ja taivasteli meikkaamisen ihmeellisyyttä. Koitin iskostaa hänen päähänsä ettei sano noin ainakaan kellekään tuntemattomalle naiselle ikinä. Varsinkaan jos tarkoitus on päästä tekemään lähempää tuttavuutta.
Mikä saa jotkut miehet luulemaan että meikkaaminen on jotain jonka nainen suorittaa miellyttääkseen miehiä/jotain tiettyä miestä, ja että mies voi sitten halutessaan olla se vapahtajajumala joka päästää naisen tästä hirvittävästä velvollisuuden ikeestä? Kuvittelikohan veljeni että meikkaan koska olen lähdössä juuri hänen kanssaan kaljalle?
Eikä veljeni siis ole ainut jolta olen samanlaisen aivopierun kuullut. Nyt miehet korvat hörölle ja keskittymisnappula pohjaan:
Olet nätimpi ilman meikkiä ei ole kohteliaisuus. Ehkä sen tarkoitus on olla kehu, mutta sitä ei halua kuulla yksikään nainen joka on käyttänyt määrän x aikaa meikkaamiseen ja muuhun ehostautumiseen. Nainen baarissa ei ole meikannut sinua varten, mutta hän on nähnyt enemmän tai vähemmän vaivaa ulkonäkönsä eteen lähtiessään ihmisten ilmoille. Jos aidosti haluat meikittömän naisen, mene sen naisen luokse joka ei meikkaa. Muuten kuulostat lähinnä kontrolloivalta törpöltä.
Tästä päästäänkin seuraavaan aihetta sivuavaan ilmiöön; kun tällainen mies sitten etsii baarista sen mielestään meikittömän naisen, naisella todennäköisesti kuitenkin on meikkiä kasvoissaan. Ehkä useampaakin sorttia. Olin itse kerran käyttänyt meikkaamiseen aikaa tunnin, ja jossain ravintolassa tuli random mies kertomaan miten mukavaa on nähdä nainen joka ei puunaa itseään ulos lähtiessään. Haista kuules risto huilu. :D
Muilla samanlaisia kokemuksia miehistä, jotka luulevat olevansa oikeutettuja kertomaan mitä naisen pitää/ei pidä omalle naamalleen tehdä?
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Näin naisena minun kai pitäisi ymmärtää, mutta en vain ymmärrä. Jos todella naista ei kiinnosta tippaakaan miltä näyttää muiden silmissä, että näyttäisi viehättävältä, miksi meikkaa vain vaikka baariin lähtiessään? Jos meikkaa vain omaksi iloksi, miksi ei silloin meikkaa myös kotona? Pliis selittäkää nyt joku tämä, ihan aidosti ihmettelen enkä tarkoita v*ttuilla.
Tietenkin hän meikkaa itseään varten, koska hän haluaa itseään varten tulla nähdyksi kauniina. Ei hän meikkaa siksi, että sinulla olisi asiat paremmin. Hän tekee se itseään varten saadakseen itselleen etua. Ihailua, drinkkejä, katseita jne. Nämä sitten tuovat hänelle hyvää oloa.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänpä pieni äänestys.
nuoli ylös -> kauniimpi ilman meikkiä,
nuoli alas -> kauniimpi meikillä
Ilman meikkiä: https://www.virvefredman.com/wp-content/uploads/2020/05/Lopetin-meikkaa…
Meikilllä: https://xb-static.nm-ovp.nelonenmedia.fi/xb/styles/1440x1440_square/pub…
Väittäisin, että jokunen mies voi luulla, että molemmat kuvat ovat meikittömästä naisesta.
Entäs tämä?
meikillä:
https://blogit-cdn.a-lehdet.fi/uploads/sites/68/2021/08/sanni_kasvot_30…
ilman:
https://blogit-cdn.a-lehdet.fi/uploads/sites/68/2021/08/iho_kesa2021_im…
Mun mies, kun näki mut ekan kerran ilman meikkiä niin totesi, että eikö mulla muka ole yhtään meikkiä ja olenpa nätti. Siitä huolimatta olen jatkanut itseni ehostusta, mutta voin ihan hyvin olla ilman meikkiäkin, jos aina ei jaksa tällätä. Mies kehuu minua sekä meikin kanssa että ilman meikkiä. Eniten arvostan kuitenkin mieheni tapaa olla kommentoimatta tai puuttumatta sen enempää meikkaukseeni tai meikkaamatta olemiseeni. Ei mun ulkonäkö kuulu muille.
Olen huomannut, että joillekin naisille, jotka itse eivät meikkaa niin mun meikkaaminen on jokin ongelma. Aletaan puhua turhamaisuudesta ja ajan tuhlaamisesta jne. Itselleni muiden meikkaamattomuus ei ole ongelma niin tuota välillä ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on hyviä pointteja ja olen monessa asiassa samaa mieltä. Vaikutat AP kuitenkin aika aggressiiviselta, miksi olet niin kovin hyökkäävä ja vihainen? 😁 Onko sinulla huono itsetunto vai onko joku mies joskus loukannut sinua erityisen syvästi vai mistä tuo vihaisuus kumpuaa?
Lainaisitko vaikka alkuun yhtä kommenttia jossa olen aggressiivinen?
Ap
Ylipäätään ulosantisi on melko hyökkäävää. Tulee fiilis, että jos asiasta keskustelisi kanssasi kasvotusten ja olisi eri mieltä, hermostuisit ja korottaisit ääntäsi. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo työnkuva sellainen, että odotetaan aina huoliteltua ulkonäköä, joka koskee pukeutumista, hiuksia ja meikkiä. Ei tulisi kuuloonkaan ilmestyä työpaikalle ilman meikkiä. Vapaa-ajallakin on toki kiva ihmisten ilmoilla olla huoliteltu.
Tämä on erikoinen juttu, että huoliteltu olemus tarkoittaa naisilla meikkaamista. Ei toki miehillä, naisilla vaan. Aivan järjetön kaksoisstandardi. Mun mielestä huoliteltu olemus tarkoittaa siistejä ja tilanteeseen sopivia vaatteita, puhtaita ja kammattuja hiuksia, perushygieniaa ja sen sellaista mutta ei meikkiä. Kääntäen tämä tarkoittaa, että meikkaamattomuus tekisi olemuksesta jotenkin epäsiistin.
Minä en arkena meikkaa ja yökerhoonkin laitan pelkkää ripsiväriä jos sitäkään, mutta katselen meikkivideoita ja ihastelen taidokkaita meikkejä. Se on hieno taito ja voin kuvitella, että asiasta kiinnostuneelle meikkaaminen voi olla kiva luova harrastus. En vaan hyväksy sitä, että meikkaaminen olisi minkäänasteinen pakko tai odotus.
No huonoihoinen ei ole ilman meikkiä oikein huolitellun ja siistin näköinen vaikka olis kuinka puhtaat hiukset ja sopivat vaatteet.
Tästä olen eri mieltä ja kysyn taas, miksi huono iho tekee naisesta "epäsiistimmän" tai vähemmän huolitellun kuin miehestä.
Ei tee. Myös mies jolla on huono iho on epäsiistin näköinen.
No jos takua päin laitteloo, ni mitäpä väliä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin naisena minun kai pitäisi ymmärtää, mutta en vain ymmärrä. Jos todella naista ei kiinnosta tippaakaan miltä näyttää muiden silmissä, että näyttäisi viehättävältä, miksi meikkaa vain vaikka baariin lähtiessään? Jos meikkaa vain omaksi iloksi, miksi ei silloin meikkaa myös kotona? Pliis selittäkää nyt joku tämä, ihan aidosti ihmettelen enkä tarkoita v*ttuilla.
En usko koskaan tavanneeni ihmistä jota ei kiinnosta tippaakaan miltä näyttää muiden ihmisten silmissä.
Omaksi iloksi meikkaaminen ei tarkoita sitä, että vedetään meikki naamaan ja sitten ihastellaan omaa lärviä loppupäivä peilin edessä. Se tarkoittaa sitä, että oma meikattu naama antaa jotain positiivista lisää omaan itseen vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Meikkihän tosiaan vaikuttaa ulkonäköön. Jos ihminen saa siitä vaikka itsetuntobuustia tai muuten hyvää mieltä ollessaan muiden kanssa tekemisissä, se ei tarkoita että meikki on tehty pubin peraa ajatellen (ja hänen armahdustaan odottaen).
Ap
Meikäläinen kyllä meikkaa useammin yksin kotona kuin silloin kun lähden johonkin. Ja olen ymmärtänyt että myös moni ystäväni tekee tätä. Parasta taiteilla omaa naamaa ja sitten ihastella itseään ja luomustaan. Juhliin en välttämättä meikkaa, kun se vaatii aikaa ja sitten haluaisin myös kerätä ihastelemaan itse meikkiäni.
Se on kyllä kivaa jos on jotain meikannut ja saa kehuja tyyliin "ihanan värinen luomiväri" tai "onpas pirtsakka huulipuna". En siis tarvitse kehuja kauniina olemisesta (olen kaunis ilman meikkiä myös), vaan nimenomaan siitä meikillä tehdystä "taiteesta", joka on osa asuani.Joo, totta. Omaksi iloksi voi tosiaan meikata myös ilman että kukaan näkee. Kommenttini oli vastaus niille muusinuijille, jotka ovat sitä mieltä että nainen ei meikkaa omaksi ilokseen jos meikin näkee joku toinenkin.
Tiedän ainakin yhden kaverin joka harrastaa samaa kuin sinä. Hän meikkaa itsensä taidokkaasti ja värejä käyttäen yksin kotona ja pesee sitten meikin pois poistuessaan kodistaan. Joskus nappaa pari kuvaa someen mutta käsittääkseni ei aina. On kuulemma terapeuttista.
Ap
Onko sinun vaikeaa hyväksyä eriäviä mielipiteitä, koska heti on alettava nimittelemään ihmisiä joilla on eriäviä mielipide siitä sinun mielipiteestäsi?
Vaikutat kyllä yliherkältä lapselta, kun reagoit kaikkeen vähänkin eriävään mielipiteisiin ja kysymyksiin noin rajusti.Missä kohtaa reagoin rajusti? Mikä saa sinut tulkitsemaan kommentin niin?
Ap
Se, että ylipäätään teit aloituksen jostain veljesi heitosta ja selitit pitkät tarinat mikä siinä oli väärin ja kuinka väärin sinua kohtaan tehtiin ja se, että kutsut muita muusinuijiksi, ihan vaan koska he ilmaisevat mielipiteen ketjussa. Onko joku muu ketjussa nimitellyt sinua vastaavasti hassunhauskoilla nimillä niinkuin sinä teit?
En tiedä ymmärsitkö yhtään lukemaasi, mutta aloitus ei koskenut vain veljeäni vaan ilmiötä yleisemmin. Sitä josta tässä ketjussa ovat muutkin puhuneet, hyvänä esimerkkinä kommentti saunaillan jälkeen meikkaavista naisista, joille porukan miespuoliset kiekuvat kuorossa että älkää meikatko kun ei meitä varten tarvitse.
Muusinuijiksi kutsuin heitä, jotka muissakin ketjuissa lällättelevät että naiset meikkaavat miehiä varten kun muuten meikkaisivat vain ja ainoastaan yksin kotona ollessaan.
Oliko muita epäselvyyksiä? Selitän mielelläni.
Ap
Minä meikkaan omaksi iloksi.
Mutta olen joskus laittautunut miestä varten, eikä se onneton piitannut mitään, ei ollut huomaavinaankaan mua juhlissa. Oli mun sukulaiselle myöhemmin kehunut, miten näytin kauniilta.
Huomiota miehiltä olen saanut tilanteissa, joissa sitä olen vähiten odottanut. Kauhean näköisenä, työtilanteissa yms. että jos joku vielä luulee, että laittautumisella on jotakin merkitystä mitä miehen mielenkiintoon tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on hyviä pointteja ja olen monessa asiassa samaa mieltä. Vaikutat AP kuitenkin aika aggressiiviselta, miksi olet niin kovin hyökkäävä ja vihainen? 😁 Onko sinulla huono itsetunto vai onko joku mies joskus loukannut sinua erityisen syvästi vai mistä tuo vihaisuus kumpuaa?
Lainaisitko vaikka alkuun yhtä kommenttia jossa olen aggressiivinen?
Ap
Ylipäätään ulosantisi on melko hyökkäävää. Tulee fiilis, että jos asiasta keskustelisi kanssasi kasvotusten ja olisi eri mieltä, hermostuisit ja korottaisit ääntäsi. 😀
Eli ei löytynyt.
Ap
Mä meikkaan pääasiassa siksi että se on minusta kivaa. Musta on hauskaa leikitellä erilaisilla lookeilla. Samasta syystä pukeudun tilanteen mukaan vaikka periaattessa jossain haalatissa tai pieruverkkareissakin voisi mennä minne vaan.
Näyttää myös omaan silmääni oudolta jos asu on viimeisen päälle businesslike mutta naama olisi saunapuhdas ja tukka roikkuu laittamattomana.
Vierailija kirjoitti:
Mä meikkaan pääasiassa siksi että se on minusta kivaa. Musta on hauskaa leikitellä erilaisilla lookeilla. Samasta syystä pukeudun tilanteen mukaan vaikka periaattessa jossain haalatissa tai pieruverkkareissakin voisi mennä minne vaan.
Näyttää myös omaan silmääni oudolta jos asu on viimeisen päälle businesslike mutta naama olisi saunapuhdas ja tukka roikkuu laittamattomana.
Hyvä pointti. Mietin itsekin että miksi esimerkiksi tilanteen mukaan pukeutumista ei pidetä samalla tavalla turhana ja feikkinä kuin meikkaamista, vaikka ulkonäön vuoksi sitäkin tehdään. Siis miksei esimerkiksi puvussa ristiäisiin ilmestyvälle miehelle sanota että naisia miellyttääksesi pukeuduit, muutenhan pukeutuisit noin vain yksin kotona!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko koskaan tavanneeni ihmistä jota ei kiinnosta tippaakaan miltä näyttää muiden ihmisten silmissä.
Omaksi iloksi meikkaaminen ei tarkoita sitä, että vedetään meikki naamaan ja sitten ihastellaan omaa lärviä loppupäivä peilin edessä. Se tarkoittaa sitä, että oma meikattu naama antaa jotain positiivista lisää omaan itseen vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Meikkihän tosiaan vaikuttaa ulkonäköön. Jos ihminen saa siitä vaikka itsetuntobuustia tai muuten hyvää mieltä ollessaan muiden kanssa tekemisissä, se ei tarkoita että meikki on tehty pubin peraa ajatellen (ja hänen armahdustaan odottaen).
Ap
Meikäläinen kyllä meikkaa useammin yksin kotona kuin silloin kun lähden johonkin. Ja olen ymmärtänyt että myös moni ystäväni tekee tätä. Parasta taiteilla omaa naamaa ja sitten ihastella itseään ja luomustaan. Juhliin en välttämättä meikkaa, kun se vaatii aikaa ja sitten haluaisin myös kerätä ihastelemaan itse meikkiäni.
Se on kyllä kivaa jos on jotain meikannut ja saa kehuja tyyliin "ihanan värinen luomiväri" tai "onpas pirtsakka huulipuna". En siis tarvitse kehuja kauniina olemisesta (olen kaunis ilman meikkiä myös), vaan nimenomaan siitä meikillä tehdystä "taiteesta", joka on osa asuani.Joo, totta. Omaksi iloksi voi tosiaan meikata myös ilman että kukaan näkee. Kommenttini oli vastaus niille muusinuijille, jotka ovat sitä mieltä että nainen ei meikkaa omaksi ilokseen jos meikin näkee joku toinenkin.
Tiedän ainakin yhden kaverin joka harrastaa samaa kuin sinä. Hän meikkaa itsensä taidokkaasti ja värejä käyttäen yksin kotona ja pesee sitten meikin pois poistuessaan kodistaan. Joskus nappaa pari kuvaa someen mutta käsittääkseni ei aina. On kuulemma terapeuttista.
Ap
Onko sinun vaikeaa hyväksyä eriäviä mielipiteitä, koska heti on alettava nimittelemään ihmisiä joilla on eriäviä mielipide siitä sinun mielipiteestäsi?
Vaikutat kyllä yliherkältä lapselta, kun reagoit kaikkeen vähänkin eriävään mielipiteisiin ja kysymyksiin noin rajusti.Missä kohtaa reagoin rajusti? Mikä saa sinut tulkitsemaan kommentin niin?
Ap
Se, että ylipäätään teit aloituksen jostain veljesi heitosta ja selitit pitkät tarinat mikä siinä oli väärin ja kuinka väärin sinua kohtaan tehtiin ja se, että kutsut muita muusinuijiksi, ihan vaan koska he ilmaisevat mielipiteen ketjussa. Onko joku muu ketjussa nimitellyt sinua vastaavasti hassunhauskoilla nimillä niinkuin sinä teit?
En tiedä ymmärsitkö yhtään lukemaasi, mutta aloitus ei koskenut vain veljeäni vaan ilmiötä yleisemmin. Sitä josta tässä ketjussa ovat muutkin puhuneet, hyvänä esimerkkinä kommentti saunaillan jälkeen meikkaavista naisista, joille porukan miespuoliset kiekuvat kuorossa että älkää meikatko kun ei meitä varten tarvitse.
Muusinuijiksi kutsuin heitä, jotka muissakin ketjuissa lällättelevät että naiset meikkaavat miehiä varten kun muuten meikkaisivat vain ja ainoastaan yksin kotona ollessaan.
Ap
Muut jotka ”lällättelevät” ovat muusinuijia?
Ei ole mitään epäselvyyttä. Kaikki on ihan selvää ja monelle muullekin. Nyt vaihteeksi kutsut ihmisiä, jotka kertovat eriävän mielipiteen meikeistä saunailloissa, lällätteleviksi ja minulle vihjaat kuinka minulla olisi ymmärtämisessä vikaa. Jatka vaan, koska jokainen viestisi vain vahvistaa kuvaa sinusta, jonka jo useampi on ketjussa ilmaissut. Joka ei ole kovin positiivinen, meikeillä tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Ap
Muut jotka ”lällättelevät” ovat muusinuijia?
Ei ole mitään epäselvyyttä. Kaikki on ihan selvää ja monelle muullekin. Nyt vaihteeksi kutsut ihmisiä, jotka kertovat eriävän mielipiteen meikeistä saunailloissa, lällätteleviksi ja minulle vihjaat kuinka minulla olisi ymmärtämisessä vikaa. Jatka vaan, koska jokainen viestisi vain vahvistaa kuvaa sinusta, jonka jo useampi on ketjussa ilmaissut. Joka ei ole kovin positiivinen, meikeillä tai ilman.
Ethän sinä ainakaan lukemaasi ymmärrä, kun luulit että puhun aloituksessa vain veljestäni. Joko siis et ymmärtänyt tai jätit lukematta ja tyydyit arvailuun.
Ja kyllä, edelleen olen sitä mieltä että ihminen joka luulee kaikkien meikkaavan miehiä varten on muusinuija. Pahoittelen jos se aiheuttaa sinussa mielipahaa. Saat itse olla asiasta juuri sitä mieltä kuin olet, loukkaannut syyttä suotta. Hengittele.
Ap
Mä olen esteetikko, mulla on kaunis koti ja stailaan itseni omaa silmää miellyttävällä tavalla. Siksi meikkaan ja satsaan pukeutumiseenkin.
Teen tämän kaiken ihan vaan omaksi ilokseni. Ja kyllä meikkasin ja pukeuduin kauniisti myös lockdownin aikana. En laske omia standardejani vain siksi ettei kukaan näe minua.
Minusta meikki on kuin kasvojen "vaatteet". Meikkaaminen on ihanaa, luovaa itseilmaisua, samanlaisia taitoja tarvitaan hyvän meikin tekemisessä kuin muussakin piirtämisessä ja maalaamisessa. Aamu lähtee mukavasti liikkeelle kun juo pari kuppia kahvia ja samalla laittaa kasvojaan.
Minulle on aivan yhdentekevää mitä muut ihmiset ajattelevat meikkaamisestani. Mieheni pitää minusta meikillä tai ilman ja muiden mielipiteillä ei ole mulle mitään väliä.
Mua kiinnostaisi näiden meikkaavia mollaavien mielipiteet mm hiusten värjäyksestä, pukeutumisesta ja sisustuksesta.
Annatteko tukan vaan kasvaa luonnontilassa, sen kummemmin sitä leikkaamatta ja laittamatta? Puette päälle vaikkapa turkoosit housut ja oranssin paidan koska ovathan nekin housut ja paita ja ajavat saman asian kuin tyylikkäämpikin värikombo.
Olohuoneessa on sinapinkeltainen sohva, myrkynvihreä matto ja paisleykuvioiset verhot….
Jos ette niin miksi ette?
Panostatteko hiuksiin/vaatteisiin/kotiin miesten/naisten tai ylipäätään muiden ihmisten takia?
Jos panostatte ylipäätään ulkoisiin seikkoihin yllämainituissa asioissa, niin miten ne eroaa meikkaamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Naiset on niin turhamaisia. Miesten takia meikkaavat, vaikka muuta väittävät.
Jos se on miesten takia, miksi minä tykkään laittaa nätin sävyistä huulipunaa vaikka tarvitsee pitää maskia töissä ja kukaan ei sitä näe?
Tai miksi joskus kotona ollessa laitan huvin vuoksi ripsiväriä tai huulikiiltoa, jota kukaan ei näe? Välillä en meikkaa ollenkaan ja meikkivoidetta en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi näiden meikkaavia mollaavien mielipiteet mm hiusten värjäyksestä, pukeutumisesta ja sisustuksesta.
Annatteko tukan vaan kasvaa luonnontilassa, sen kummemmin sitä leikkaamatta ja laittamatta? Puette päälle vaikkapa turkoosit housut ja oranssin paidan koska ovathan nekin housut ja paita ja ajavat saman asian kuin tyylikkäämpikin värikombo.
Olohuoneessa on sinapinkeltainen sohva, myrkynvihreä matto ja paisleykuvioiset verhot….
Jos ette niin miksi ette?
Panostatteko hiuksiin/vaatteisiin/kotiin miesten/naisten tai ylipäätään muiden ihmisten takia?
Jos panostatte ylipäätään ulkoisiin seikkoihin yllämainituissa asioissa, niin miten ne eroaa meikkaamisesta?
Minuakin kiinnostaa