"Miksi meikkaat? Mikä järki? Älä meikkaa, parempi ilman."
Näin tokaisi veljeni, kun oltiin extempore lähdössä pubiin ja kerroin ehostautumisessa menevän noin 20 minuuttia.
Siinä hän sitten seisoi kalja kädessä kylppärin ovella ja taivasteli meikkaamisen ihmeellisyyttä. Koitin iskostaa hänen päähänsä ettei sano noin ainakaan kellekään tuntemattomalle naiselle ikinä. Varsinkaan jos tarkoitus on päästä tekemään lähempää tuttavuutta.
Mikä saa jotkut miehet luulemaan että meikkaaminen on jotain jonka nainen suorittaa miellyttääkseen miehiä/jotain tiettyä miestä, ja että mies voi sitten halutessaan olla se vapahtajajumala joka päästää naisen tästä hirvittävästä velvollisuuden ikeestä? Kuvittelikohan veljeni että meikkaan koska olen lähdössä juuri hänen kanssaan kaljalle?
Eikä veljeni siis ole ainut jolta olen samanlaisen aivopierun kuullut. Nyt miehet korvat hörölle ja keskittymisnappula pohjaan:
Olet nätimpi ilman meikkiä ei ole kohteliaisuus. Ehkä sen tarkoitus on olla kehu, mutta sitä ei halua kuulla yksikään nainen joka on käyttänyt määrän x aikaa meikkaamiseen ja muuhun ehostautumiseen. Nainen baarissa ei ole meikannut sinua varten, mutta hän on nähnyt enemmän tai vähemmän vaivaa ulkonäkönsä eteen lähtiessään ihmisten ilmoille. Jos aidosti haluat meikittömän naisen, mene sen naisen luokse joka ei meikkaa. Muuten kuulostat lähinnä kontrolloivalta törpöltä.
Tästä päästäänkin seuraavaan aihetta sivuavaan ilmiöön; kun tällainen mies sitten etsii baarista sen mielestään meikittömän naisen, naisella todennäköisesti kuitenkin on meikkiä kasvoissaan. Ehkä useampaakin sorttia. Olin itse kerran käyttänyt meikkaamiseen aikaa tunnin, ja jossain ravintolassa tuli random mies kertomaan miten mukavaa on nähdä nainen joka ei puunaa itseään ulos lähtiessään. Haista kuules risto huilu. :D
Muilla samanlaisia kokemuksia miehistä, jotka luulevat olevansa oikeutettuja kertomaan mitä naisen pitää/ei pidä omalle naamalleen tehdä?
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ihmetys, kuinka täällä voi olla idioottimaista porukkaa! Suomi on todennäköisesti ainoa länsimaa, jossa meikkaaminen aiheuttaa rutusakille itkupotkuraivareita. Muissa sivistyneissä maissa itsestään huolehtiminen, johon ehostaminen sisältyy, kuuluu normaaliin elämään, kuten vaikkapa hampaidenpesu. Niissä ei ylpeillä epäsiisteydellä.
Mutta hei, läskeineen puuskuttavat sinihiuksiset mammat tupakka huulessa ja oluttölkki kädessä ovat päättäneet, että meikkaaminen on (heidän kieltään käyttäen) per-zeez-tä. Paljon komeampaa näyttää siltä kuin asuisi kaatopaikalla. Ymmärrämme kuitenkin, mistä moinen kauna pursuaa - kateuttahan se!
Terkuin,
Kaunis, hoikka, pesty sekä meikattu :D
Oikeasti et ole kaunis, hoikka etkä edes nainen. Jos olisit niin tietäisit, että sinihiuksisia meikkaamattomia naisia ei ole olemassakaan. Hiuksien efektivärit kulkevat samassa klusterissa meikkauksen kanssa.
Tätä itsekin ihmettelin. Sini- ja turkoositukkaisethan on just niitä räikeimpiä meikkinaamoja, jotka vetäisee jonkun drag queen-meikin ihan arkimeikkinä koko ajan. Usein yhdistettynä naamalävistyksiin.
Älä meikkaa tarkoittaa oikeasti, ette osaa meikata tai meikki ja värit eivät sovi sinulle.
Kohteliaampaa vain pyytää toinen lopettamaan "ehostaminen".
Olen 35-vuotias kahden lapsen äiti ja harrastan sekä meikkaamattomuutta että meikkaamista. Kun olin nuoremman kanssa kotona en meikannut juuri koskaan ja kuljin leikkipuistoissa verkkareissa. Aivan neutraali ja näkymätön mamma tavallisen tallaajan keskuudessa. Palasin hiljattain töihin, aloin käyttää edustavampia vaatteita ja meikata uudelleen päivittäin ja ero huomionsaannissa on valtava. En edes muistanut millaista on kun miesten päät kääntyy kävellessäni ohi ja kyllä täytyy myöntää että se nostaa omaakin itsetuntoa vaikka ei kiinnostakaan katsella vieraille pihoille. Eli oman empiirisen tutkimukseni mukaan meikkiä käyttävä näyttää noin yleisesti paremmalta kenen tahansa silmään. Viikonloppuisin tosin viettäessäni aikaa oman perheeni kanssa en jaksa yleensä meikata jos ei ole tiedossa kauppareissua kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä miehet tuskin olisivat alun perin edes kiinnostuneet naisesta, jos olisivat nähneet hänet ensin ilman meikkiä. Meikitön nainen ei ole niin suuressa suosiossa kuin uskotellaan.
Tämä. Ja oman kokemukseni mukaan nainen on miehen silmien edessä meikitön, kun häneltä puuttuvat vahvat rajaukset, värikäs luomiväri ja vahvansävyinen huulipuna yms. Huolellisesti useamman tuotteen voimin väsättyä meikkipohjaa eivät miehet edes laske meikiksi. Meikittömyys saattaa kattaa myös maltillisen silmien rajauksen ja/tai ripsivärin.
Ap
Juttelin yökerhossa miehen kanssa, yhtäkkiä hän sanoo; "sinulla ei ole meikkiä, mielenkiintoista!" Mitäpä veikkaatte, olinko lähtenyt ilman meikkiä yökerhoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktahan on, että kalliiden kemikaalien levittäminen kasvoille useassa kerroksessa on vähintäänkin ajan ja rahan haaskausta, jopa haitallista. Eikä ympäristökään kiitä niistä tuubeista ja purkeista.
Ja taas kerran mielipide, ei fakta. Miksi se olisi ajan ja rahan haaskausta, jos se tuo meikkaajalle hyvän mielen? Tai mitä tahansa muuta positiivista elämään?
Ap
Samaa voi kysyä heroiinista. Tärkeintähän on, että käyttäjälle tulee hyvä mieli, ainakin hetkeksi.
Jotenkin huvittaa, mutta myös hieman säälittää kun joku veti näin onnettoman vertauksen nyt kehiin. Oikeasti tämä on yksi huonompia "samaa voi sanoa" mitä olen ikinä kuullut. Ikinä.
On jotenkin siistimmän näkönen, kun on hieman ehostusta.
Olin muutaman kerran nähnyt yhtä tyyppiä ja aamulla meikkasin ennen töihinlähtöä. Jätkä huusi vessan oven takana "meikkaaminen on yliarvostettua! Meikkaaminen on yliarvostettua!!" :D
Kyllä vaan naisia saa arvostella ja ehdotella että tee sitä ja älä tee tätä ulkonäölles.
Ajattele kun menisi kaljuuntuvalle miehelle ehdottamaan että hommaa peruukki tai sellanen hiusistutus mitä nykyään tehdään.
On minullekin sanottu, että hommaa pidennykset, kun se on itsestään huolehtimista tai silarit kun ne on seksikkäät :D jepjep
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen "mikä järki meikkaamisessa"-asenne on myös opittua ja sillä on tarkoitus painaa naista alaspäin, koska ns. naisten jutut ovat vähempiarvoisia kuin miesten jutut.
Niinhän se on että naisten kiinnostuksen kohteita täytyy päästä mollaamaan.
Olen kuullut usein urputusta että ei tarvii kun viroon mennä niin naiset on jo kauniimpia ja naisellisia. Samat tyypit kysyvät multa että mikä järki meikata töihin tai miks sä meikkaat.
Pienestä asti opetettu että meikkaaminen ja laittautuminen on tyhmää naisten hömpötystä, mutta sitten voivotellaan kun suomalaiset naiset eivät ole naisellisia.
Esimerkiksi venäjällä tai italiassa ei tasan varmasti kulttuuriin kuulu se jäkitys miten tyhmää ja turhaa on meikata.Yksi tuttuni suuttui kun meikkasin, jankutti et toi on sun naama miks se tarttee peittää. Halusi tietää syyn miks mun täytyy meikata. Oli jotenkin parempi ihminen vissiin itse, kun ei meikannut. Sanoin että ei hänen tarvitse meikata jos ei halua Jännä juttu, kun samassa seurassa olleen siskonsa meikkaaminen ei häirinnyt. Meikkasi samaan tapaan luonnollisesti kuin minäkin. Värjäsin sitten vttuillakseni jo tummat hiukseni oikein sinimustiksi
Värjäsit hiukset v*ttuillaksesi ”yhdelle tutulle”? Miten huono itsetunto voi ihmisellä ollakaan?
No en nyt pelkästään, mutta nautin siitä kun tiesin että se ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä miehet tuskin olisivat alun perin edes kiinnostuneet naisesta, jos olisivat nähneet hänet ensin ilman meikkiä. Meikitön nainen ei ole niin suuressa suosiossa kuin uskotellaan.
Tämä. Ja oman kokemukseni mukaan nainen on miehen silmien edessä meikitön, kun häneltä puuttuvat vahvat rajaukset, värikäs luomiväri ja vahvansävyinen huulipuna yms. Huolellisesti useamman tuotteen voimin väsättyä meikkipohjaa eivät miehet edes laske meikiksi. Meikittömyys saattaa kattaa myös maltillisen silmien rajauksen ja/tai ripsivärin.
Ap
Juttelin yökerhossa miehen kanssa, yhtäkkiä hän sanoo; "sinulla ei ole meikkiä, mielenkiintoista!" Mitäpä veikkaatte, olinko lähtenyt ilman meikkiä yökerhoon?
No itse en meikkaa koskaan, en edes yökerhoon, eikä kukaan mies ole asiaa muistaakseni ihmetellyt. Joten sanoisin, että ihan fifty-sixty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen "mikä järki meikkaamisessa"-asenne on myös opittua ja sillä on tarkoitus painaa naista alaspäin, koska ns. naisten jutut ovat vähempiarvoisia kuin miesten jutut.
Olen kuullut usein urputusta että ei tarvii kun viroon mennä niin naiset on jo kauniimpia ja naisellisia. Samat tyypit kysyvät multa että mikä järki meikata töihin tai miks sä meikkaat.
Pienestä asti opetettu että meikkaaminen ja laittautuminen on tyhmää naisten hömpötystä, mutta sitten voivotellaan kun suomalaiset naiset eivät ole naisellisia.
Esimerkiksi venäjällä tai italiassa ei tasan varmasti kulttuuriin kuulu se jäkitys miten tyhmää ja turhaa on meikata.Yksi tuttuni suuttui kun meikkasin, jankutti et toi on sun naama miks se tarttee peittää. Halusi tietää syyn miks mun täytyy meikata. Oli jotenkin parempi ihminen vissiin itse, kun ei meikannut. Sanoin että ei hänen tarvitse meikata jos ei halua Jännä juttu, kun samassa seurassa olleen siskonsa meikkaaminen ei häirinnyt. Meikkasi samaan tapaan luonnollisesti kuin minäkin. Värjäsin sitten vttuillakseni jo tummat hiukseni oikein sinimustiksi
Värjäsit hiukset v*ttuillaksesi ”yhdelle tutulle”? Miten huono itsetunto voi ihmisellä ollakaan?
Aivan. Edelleen kuulostaa kuin itsetuntosi olisi vinksallaan, mutta tämä on sentään rehellisempää kuin se ”laittaudun vain itseäni varten ja oman hyvän oloni vuoksi”, jota nämä keskustelut yleensä ovat pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo työnkuva sellainen, että odotetaan aina huoliteltua ulkonäköä, joka koskee pukeutumista, hiuksia ja meikkiä. Ei tulisi kuuloonkaan ilmestyä työpaikalle ilman meikkiä. Vapaa-ajallakin on toki kiva ihmisten ilmoilla olla huoliteltu.
Jos meikkaamista edellytetään, niin miehetkin siis teillä töissä joutuvat meikkaamaan. Muussa tapauksessa asia on syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo työnkuva sellainen, että odotetaan aina huoliteltua ulkonäköä, joka koskee pukeutumista, hiuksia ja meikkiä. Ei tulisi kuuloonkaan ilmestyä työpaikalle ilman meikkiä. Vapaa-ajallakin on toki kiva ihmisten ilmoilla olla huoliteltu.
Jos meikkaamista edellytetään, niin miehetkin siis teillä töissä joutuvat meikkaamaan. Muussa tapauksessa asia on syrjintää.
Minä menisin vielä sen verran pitemmälle, että jos meikkaamista edellytetään, työnantaja tarjoaa välineet ja tarvittaessa ammattilaisen. Näin on esimerkiksi teattereissa ja mainosalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kyllä todella lapselliselta persoonalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kyllä todella lapselliselta persoonalta.
Höpö höpö!
Mites se minua kommentoinut henkilö, ei ole lapsellinen vai? Näytin vaan että teen niinku lystään ja näytän miltä haluan.
Olet nätimpi ilman meikkiä tarkoittaa suoraan sitä, ettet osaa meikata kauniisti. Kyllä silloin kannattaa kuunnella sanojaa ja jättää meikkaaminen hetkeksi. Harjoittelee sitä sitten vaikka kosmetologin tms. kanssa peilin edessä. Veikkaan, että ap:lla on lähinäössä ongelmia ilman laseja. Hyvä että joku läheinen puhuu suoraan ap:n loukkaantumisen uhallakin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on erikoinen juttu, että huoliteltu olemus tarkoittaa naisilla meikkaamista. Ei toki miehillä, naisilla vaan. Aivan järjetön kaksoisstandardi. Mun mielestä huoliteltu olemus tarkoittaa siistejä ja tilanteeseen sopivia vaatteita, puhtaita ja kammattuja hiuksia, perushygieniaa ja sen sellaista mutta ei meikkiä. Kääntäen tämä tarkoittaa, että meikkaamattomuus tekisi olemuksesta jotenkin epäsiistin.
Minä en arkena meikkaa ja yökerhoonkin laitan pelkkää ripsiväriä jos sitäkään, mutta katselen meikkivideoita ja ihastelen taidokkaita meikkejä. Se on hieno taito ja voin kuvitella, että asiasta kiinnostuneelle meikkaaminen voi olla kiva luova harrastus. En vaan hyväksy sitä, että meikkaaminen olisi minkäänasteinen pakko tai odotus.
Itse en loukkaantuisi, jos mies sanoisi minun olevan kauniimpi ilman meikkiä. En edes tajuaisi ajatella asiaa niin, että vihjailee meikkini olevan huono tai luulevansa voida kertoa minulle, pitääkö minun meikata vai ei. Miehet eivät ajattele näitä asioita niin monimutkaisesti kuin me naiset. Ovat paljon yksinkertaisempia ja suoraviivaisempia. Luultavasti iso osa miehistä tarkoittaa hyvää, kun sanoo naiselle noin. Kyllä minä ihan hyvällä ottaisin, jos mies sanoisi minun olevan kauneimmillani suihkunraikkaana - eihän se tarkoita, ettenkö olisi kaunis meikilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on erikoinen juttu, että huoliteltu olemus tarkoittaa naisilla meikkaamista. Ei toki miehillä, naisilla vaan. Aivan järjetön kaksoisstandardi. Mun mielestä huoliteltu olemus tarkoittaa siistejä ja tilanteeseen sopivia vaatteita, puhtaita ja kammattuja hiuksia, perushygieniaa ja sen sellaista mutta ei meikkiä. Kääntäen tämä tarkoittaa, että meikkaamattomuus tekisi olemuksesta jotenkin epäsiistin.
Minä en arkena meikkaa ja yökerhoonkin laitan pelkkää ripsiväriä jos sitäkään, mutta katselen meikkivideoita ja ihastelen taidokkaita meikkejä. Se on hieno taito ja voin kuvitella, että asiasta kiinnostuneelle meikkaaminen voi olla kiva luova harrastus. En vaan hyväksy sitä, että meikkaaminen olisi minkäänasteinen pakko tai odotus.
No huonoihoinen ei ole ilman meikkiä oikein huolitellun ja siistin näköinen vaikka olis kuinka puhtaat hiukset ja sopivat vaatteet.
Siis kukaan ei meikkaa mutta silti keskustelette meikeistä? Erikoista.