Vuokralla asuminen vs asunnon omistaminen. Kumpi kannattaa valita?
Esimerkkejä siitä mihin valinta on johtanut, kiitos.
Kommentit (2137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuutta on vaikea hyväksyä. Mutta se menee just näin, kuten nimimerkitön kirjoitti. Hauska lukea tämän päivän IS:n sivulta, että jo uusiin asuntoihin on tiedossa muutaman asuin vuoden jälkeen putkiremontteja.
Kenen luulet viime kädessä maksavan ne putkiremontit?
Mun tarvitse luulla yhtään mitään. Tiedän kyllä kuka taloyhtiön putkiremontit maksaa. Viime kädessä on toinen juttu: tavataan käräjillä.
Asukas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuutta on vaikea hyväksyä. Mutta se menee just näin, kuten nimimerkitön kirjoitti. Hauska lukea tämän päivän IS:n sivulta, että jo uusiin asuntoihin on tiedossa muutaman asuin vuoden jälkeen putkiremontteja.
Mun tarvitse luulla yhtään mitään. Tiedän kyllä kuka taloyhtiön putkiremontit maksaa. Viime kädessä on toinen juttu: tavataan käräjillä.
Kuka syyttää ja ketä ja mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin tuntuu olevan vakaa usko siihen, että vuokralainen maksaa kiltisti kaiken vuokrissaan. Kyllä se vuokralainen lähtee nopeasti toiseen asuntoon, jos vuokra nousee liikaa. Nyt on vuokralaisen markkinat, ja on varaa valita.
Omat vanhempani (70 v ja 75 v) asuvat edelleen vuokralla. Isä perusteli, että kun he asuvat niin pienessä kunnassa, omistusasunto tai talo jäisi meidän lasten vaivoiksi, kun niitä on niin vaikea saada kaupaksi tai vuokralle. Joutuisimme maksamaan vastiketta siitä ja huoltamaan asuntoa, vaikka siellä ei asuisi ketään.
Itse asiassa lähes kaikki vanhat ihmiset, joita tunnen, asuvat joko palvelutalossa tai peruskerrostalossa vuokralla. Ehkä siihen on tuo sama syy, että eivät halua jättää asuntoa taakaksi sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai oma. Jos sulla on tonnin seteli joka kuukausi, niin annatko sen toiselle vai pidätkö itselläsi?
Asuntolainasta saa tarvittaessa lyhennysvapaata, jos vaikka työttömyys yllättää. Vuokralla maksat sen aina.
Ai niin, kohta mun laina on maksettu ja on enää vastike. Halutessani voin muuttaa pienempään ja sit on millä mällätä :) Onneksi älysin ostaa ekan asunnon jo nuorena.
Jos työttömyys yllättää, niin Kelalta saa asumistukea. Eikä sitä lyhennysvapaata varmaan moneksi kuukaudeksi saa.
Velat on aina maksettava, vuokraa ei kerry jos muuttaa pienempään ja halvempaan asuntoon.
Perinteisesti on laskettu kulut 25-30 vuotta ja sitten todettu, että omistusasujallahan nyt sitten tuo asunto ja vuokralaiselle ei ole jäänyt mitään. Nykyisillä korjaustyön hinnoilla ja rakentamisen laatu huomioiden tuo omistusasunto pitää käytännössä maksaa uudestaan tuon n. 30 vuoden välein. Eli yhtälöt pitää miettiä uusiksi. Omistusasujan pitää osata surfata aina remontin alta pois. Aika työlästä ja osittain vesittää ehkä tuota ajatusta loppuelämän kodista, joka ainakin osalla yhdistyy asunnon omaksi ostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin tuntuu olevan vakaa usko siihen, että vuokralainen maksaa kiltisti kaiken vuokrissaan. Kyllä se vuokralainen lähtee nopeasti toiseen asuntoon, jos vuokra nousee liikaa. Nyt on vuokralaisen markkinat, ja on varaa valita.
Joillakin tuntuu myös olevan vaaka usko, että vuokranantajat majoittavat vuokralaisia puhtaasta lähimmäisen rakkaudesta. Nyt on kieltämättä vuokralaisten markkinat, mutta rakentamisen hyytymisen ansiosta tilanne muuttuu hyvin nopeasti asuntopulaan. Lisäksi tällä hetkellä asuntomarkkinat on voimakkaasti polarisoituneet. Isoista perheasunnoista on pulaa, kun taas yksiöitä ja pieniä kaksioita on aivan liikaa kysyntään nähden markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai oma. Jos sulla on tonnin seteli joka kuukausi, niin annatko sen toiselle vai pidätkö itselläsi?
Asuntolainasta saa tarvittaessa lyhennysvapaata, jos vaikka työttömyys yllättää. Vuokralla maksat sen aina.
Ai niin, kohta mun laina on maksettu ja on enää vastike. Halutessani voin muuttaa pienempään ja sit on millä mällätä :) Onneksi älysin ostaa ekan asunnon jo nuorena.
Onneksi älysin asua nuorena vuokralla ja laitoin asuntorahat sijoituksiin. Ne on 10-20 kertaistuneet (osin kryptoja). Asunnon arvo ois ehkä hädin tuskin +50%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi älysin asua nuorena vuokralla ja laitoin asuntorahat sijoituksiin. Ne on 10-20 kertaistuneet (osin kryptoja). Asunnon arvo ois ehkä hädin tuskin +50%.
Otit siis velkaa ja sijoitit ne sijoituksiin?
Vuokralla asumisen hyvät puolet:
-ei tarvitse ottaa isoa lainaa, jota maksaa loppuelämänsä
-helpompi saada asumistukea
-voi nostaa kytkintä milloin tahansa, jos on vaikka naapurit tai vuokraisäntä helvetistä, tai muuten vaan haluaa muuttaa muualle
-asunnon omistaja hoitaa ja maksaa remontit
-naapureista voi tehdä ilmoituksen ja oikein hankala tyyppi voi saada häädön (vrt. esim omakotialueella ei voi tehdä mitään, jos naapuri metelöi)
-jos vuokraa esim. YH-kodeilta, saa kohtuullisen vuokran (tosin tämä on vain pienituloisille)
Huonot puolet:
-vuokraisäntä voi päättää myydä kämpän tai antaa sen sukulaiselleen ja joudut muuttamaan pois (molemmat tapahtuneet mulle)
-ei mitään valtaa siihen, mitä huoltoja kämpissä tehdään ja milloin
-ei voi rempata itse mieleisekseen, voi olla tarkat säännöt mitä saa tehdä (esim. ei saa maalata, porata reikiä kattoon/seinään)
-yksityinen vuokraisäntä voi päättää nostaa vuokraa isollakin summalla vuoden alussa
-jos ei vuokraisäntä jotain asiaa viitsi korjata, sille ei voi tehdä itse mitään
Vierailija kirjoitti:
-voi nostaa kytkintä milloin tahansa, jos on vaikka naapurit tai vuokraisäntä helvetistä, tai muuten vaan haluaa muuttaa muualle
-naapureista voi tehdä ilmoituksen ja oikein hankala tyyppi voi saada häädön (vrt. esim omakotialueella ei voi tehdä mitään, jos naapuri metelöi)
-jos vuokraa esim. YH-kodeilta, saa kohtuullisen vuokran (tosin tämä on vain pienituloisille)Huonot puolet:
-vuokraisäntä voi päättää myydä kämpän tai antaa sen sukulaiselleen ja joudut muuttamaan pois (molemmat tapahtuneet mulle)
-ei voi rempata itse mieleisekseen, voi olla tarkat säännöt mitä saa tehdä (esim. ei saa maalata, porata reikiä kattoon/seinään)
-yksityinen vuokraisäntä voi päättää nostaa vuokraa isollakin summalla vuoden alussa
-jos ei vuokraisäntä jotain asiaa viitsi korjata, sille ei voi tehdä itse mitään
Lisäksi
- Kuukausittainen menoerä oletusarvoisesti suurempi kuin omistusasujan
- maksetusta vuokrasta ei jää mitään jäljelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-jos vuokraa esim. YH-kodeilta, saa kohtuullisen vuokran (tosin tämä on vain pienituloisille)Huonot puolet:
-jos ei vuokraisäntä jotain asiaa viitsi korjata, sille ei voi tehdä itse mitäänLisäksi
Mitä maksetusta lainasta jää jäljelle?
Käytännössä koko keskustelu on pienituloisten osalta turha. Ei saa lainaa, jos on pienet tulot tai työtön. Pakko asua vuokralla, oli siinä sitten mitä tahansa hyviä tai huonoja puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-jos ei vuokraisäntä jotain asiaa viitsi korjata, sille ei voi tehdä itse mitäänLisäksi
Mitä maksetusta lainasta jää jäljelle?
Itsellä ainakin velaton asunto.
Vuokralla, jää rahaa elämiseen ja säästämiseen.
Ei yllättäviä kattoremppoja sun muita, jotka imevät kymmeniä tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllättäviä kattoremppoja sun muita, jotka imevät kymmeniä tuhansia.
Jännä juttu, että silti jonkun on kannattanut ostaa se asunto ja tarjota sitä sulle vuokralle. Sitä paitsi kattoremontit eivät tule yllättäen vaan ne on tiedossa hyvin pitkään ennen varsinaista remonttia.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä koko keskustelu on pienituloisten osalta turha. Ei saa lainaa, jos on pienet tulot tai työtön. Pakko asua vuokralla, oli siinä sitten mitä tahansa hyviä tai huonoja puolia.
Niinpä. On helppo kommentoida vuokra-asumisen etuja kun ei edes ole muuta mahdollisuutta
Jep. Löytäisit täältä kyllä kivan asunnon. Mutta on muitakin hakijoita ettet vain sinä yksin. Vaikka vuokrien hinnat paremmissa 3,5 huoneen asunnoista ab 3.000 - 10.000 ja ylikin. ; ) Kilpailu on kiristynyt, vaikka uusia asuntoja rakennetaan koko ajan lisää. Tässäkin talossa asuu omistajia, mistä vuokra-asunto kannattaa valita. Jokaisesta omistustalosta löytyy ainakin yksi vuokra-asunto. Sijoittajien loput. Asumisen taso on kirjavan globaali. Kerran asuttu uudessa vuokra-talossa ja muutimme heti 2:n pakkovuoden jälkeen pois, koska kylppäreistä alkoi kaakelit tippua seinistä. Ja taloon tuli iso remontti myös ulkoseiniin. Huh, se oli opettava kokemus. Saneerattuihin ei myöskään mennä.
Suomessa asuntojen hinnat on lopulta aika kohtuullisia. Täällä normikokoisesta asunnosta hintapyyntö on yleensä aina yli miljoona. Harva suomalainen pystyisi ostamaan asunnon kun omaosuus millin asunnosta on aina se 20% asunnon hinnasta. Lopusta voi saada lainaa tai nostaa eläkekertymästä. Mekin saatais aika helposti yli puolenmillin omaosuus, mutta ei todellakaan enää houkuttele, kun ollaan päästy suomalaiselle tyypillisestä omistamistarpeesta eroon. Tätä paikalliset ihmettelee kun Suomessa pitää kaikki omistaa. Täällä ei tarvitse edes autoa omistaa senkin voi liisata. Se on hyvä että antaa rahan kiertää. Näin se osaa tulla luoksesi takaisin! Nytkin pamahti tilille 3 alkava viisinumeroinen bonus. Voi olla vain kiitollinen, mitä elämä antaa. Nautitaan tahoillamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllättäviä kattoremppoja sun muita, jotka imevät kymmeniä tuhansia.Jännä juttu, että silti jonkun on kannattanut ostaa se asunto ja tarjota sitä sulle vuokralle. Sitä paitsi kattoremontit eivät tule yllättäen vaan ne on tiedossa hyvin pitkään ennen varsinaista remonttia.
Meidän rivariin tehtiin juuri kattoremontti. Remontti tosiaan maksoi kymmeniä tuhansia (22000), mutta kun maksajia on 30 osakasta, niin hyvin kohtuullinen menoerä per asunto.