Tajuatteko, että kun rikas puhuu elämästään, hän ei LEVEILE?
Miksi köyhille rikkaiden normaali puhe on leveilyä? Tajuatteko, että se, jos sanotte jonkun rikkaan kertomuksia elämästään leveilyksi, kertoo paljon enemmän teistä, kuin siitä rikkaasta? Moni köyhä on niin tyhmä, että erehtyy pitämään rikasta, joka köyhän silmissä leveilee, itsekkäänä, ahneena ja muuna alhaisena, ehkä siksi, että näkee itsensä rikastumassa VAIN ahneuden ja itsekkyyden kautta. Vaikka samaan aikaan sillä rikkaalla on paljon köyhää paremmat mahdollisuudet tehdä hyväntekeväisyystyötä ja muutenkin auttaa toisia.
Kommentit (243)
Ainoa syy, miksi varallisuudestaan kannattaisi olla hiljaa, on se, että muuten saattaa houkutella gold diggereitä ja muita hyväksikäyttäjiä. Mutta jos elämässä on jo ne ihmiset, joiden siinä haluaa olevankin, ei mun mielestä ole mitenkään tarpeellista yrittää piilottaa hyväosaisuuttaan. Saa toki piilottaakin, jos haluaa,
Ja sitten mulle tulee niiden tavallisten keskellä sellainen ”kala lasimaljassa” -olo, jos sanon kesken keskustelun, että miten varaudun sotaan, että harkitsen ostaa asunnon ulkomailta. Kaikki katsoo ja mä vaan heiluttelen pyrstöevää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten mulle tulee niiden tavallisten keskellä sellainen ”kala lasimaljassa” -olo, jos sanon kesken keskustelun, että miten varaudun sotaan, että harkitsen ostaa asunnon ulkomailta. Kaikki katsoo ja mä vaan heiluttelen pyrstöevää.
Ap
En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta mä olen jo 60v ja useammallakin tuntemallani ihmisellä on asunto jossain ulkomailla. Ensisijaisesti eläkepäiviä varten hankittu, mutta etätyöläisinä viettävät nyt auringon lämmössä talvet ja kesät ovat Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy, miksi varallisuudestaan kannattaisi olla hiljaa, on se, että muuten saattaa houkutella gold diggereitä ja muita hyväksikäyttäjiä. Mutta jos elämässä on jo ne ihmiset, joiden siinä haluaa olevankin, ei mun mielestä ole mitenkään tarpeellista yrittää piilottaa hyväosaisuuttaan. Saa toki piilottaakin, jos haluaa,
Joo. Tuosta mun isäni puhui. Sanoi, että älä sano heti ekana miehille, että sulla on se asunto ja muutakin varallisuutta tulossa. Muuten joku saattaa kiinnostua sinusta vääristä syistä. Ihan hyvä neuvo.
Se onkin vähän eri asia, kuin ystäville.
Mutta en koe, että se ois koskaan hirveästi mitään herättänyt miehissä, että ne ois keskittyneet siihen. Kun siis loppujenlopuksi elämäntapani ovat aina olleet sitä tuolien tuunaamista :) Eli se raha mitä tulee käytetään vapaa-ajan lisäämiseen, eikä elintasokisaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se usein on nimenomaan leveilyä.
Ja vaikkei olisikaan, on tahditonta kertoilla leveästä elämäntyylistään jos kaverilla on onneton rahatilanne.
Periaatteessa noin ja kuitenkaan ei. Kaikki elävät tavallaan ja olisi kohtuutonta vaatia varakkaampaa olla puhuttamatta omasta elämästään ja kiinnostuksen kohteistaan, arjestaan ja todellisuudestaan koska kaikki eivät elä samoin. Kun kaverin tilanne on kaverin tilanne ja rikkaan kaverinkin tilanne on hänen tilanteensa. Se olisi veitsen kääntämistä haavassa vain, jos olisi vienyt köyhemmältä varat ja SITTEN korostaisi toisen menetystä. Muuten asioilla ei ole oikeastaan mitään tekemistä keskenään. Eikä toisen elämäntilannetta oikein voi ottaa henkilökohtaisena loukkauksena kun se ei sitä ole. Tätä monet eivät ymmärrä. Unohdetaan, että suvaitsevaisuus ja erilaisuuden sietokyky on kaksisuuntainen tie.
Terv. köyhä
Kuitenkin.... Jos on "varakas" (Rikkaitahan vauva palstalla ei oikeasti ole....) mikä tahansa asia jota kommentoidaan esim. bensan hinta.... Jos on olevinaan "varakas" se tieto että on rahaa on pakko ilmaista omaan kommenttiin jotenkin... Esim "Minä olen sen verran varakas että aivan sama mitä se maksaa" Tavaroiden hintojen nousu... "Itselläni on sen verran rahaa ettei tartte punalaputettuja tuotteita ostaa" suurinpaan osaan kommentteja on aivan pakko ilmoittaa että itse on varakkaampi... Sitten tulee jotain... Minulla on rahaa 2 miljoonaa eikä minulla todellakaan ole tarvetta leveillä niillä... Minkä takia se kuitenkin jotenkin pitää ilmoittaa että rahaa on? Onko se sama asia jos perseaukinen naapuri sanoo "S marketissa on paljon punalaputettuja tuotteita" Sanotteko te hänelle "Kuule, minun ei tarvitse niitä ostaa kun olen sen verran varakas....?" Vai pidättekö te oman rikkautenne omana tietonanne ja sanotte "Ok, hyvä tietää...." Siitähän se varmaan johtuu pitääkö naapuri teitä ylimielisenä mulkkuna vaiko tavallisena naapurina.... Joidenkin "varakkaiden" isoin ongelma on että he pelkäävät että joku saa sen käsityksen jossakin että rahaa ei ole... :-)
Mekin olemme hyvin toimeentulevia eikä raha ole ongelma, mutta viihdyn itse paremmin seurassa, jossa ei koko ajan vertailla autoja, sisustusta tai lasten kalliita harrastuksia. Olen monesti pohtinut, että miksi ystävien kanssa, joilla on ihan tavallinen keskiluokkainen elämä, on paljon maanläheisemmät keskustelut. Puhumme yhteiskunnasta, elämästä ja lapsista yleisesti. Rikkaampien kanssa keskustelu ei koske matkakohteen historiaa tai nähtävyyksiä vaan se aina kääntyy prameiluun veneistä, kalliista ravintoloista tai vastaavasta.
Mieleenpainuvin hetki on ollut se, kun minulla oli vielä pari vuotta sitten auto, jossa avain laitettiin virtalukkoon. Sen nähdessään tuttavamme totesi nauraen, että ”ai sulla on avainteline tässä autossa”. Jäin suu auki ja ajattelin, että vitsi mikä idiootti.
Nämä ovat muuten samoja ihmisiä, jotka nyt pitkällä viiveellä toteavat, ”ettei rajalle kannata mennä auttamaan, ihan tarpeeksi siellä jo on porukkaa”. Ja ”Vain isoihin järjestöihin kannattaisi laittaa hyväntekeväisyyttä eikä laittaa millekään pienille toimijoille”. He ovat ihan pihalla todellisuudesta, eniten ovat huolissaan omaisuudestaan eivätkä laita tikkua ristiin selvittääkseen asioita.
Tosin nämä ihmiset eivät yleensä tunnekaan ihmisiä, jotka ovat lähteneet auttamaan, kun taas pienituloisetkin sinkosivat keräämään yhdessä tarvikkeita ja jakamaan avustuksia, jotta päästiin viemään apua niin ihmisille kuin eläimille.
T: ympärillään olevasta eliitistä ahdistunut
Kaverini kertoi jonkin aikaa sitten eräästä isosta hankinnastaan. Toi sen esiin erikoiseen, luonnottoman tilanteeseen, josta vähän meni aivot väkkyrälle, että mitä oikein meinaa, leveileekö. Miksi haluaa tuoda asian tällaiseen kohtaan, johon se ei sosiaalisilla mittapuulla sovi mitenkään eli ihan puun takaa toi sen kaiken muun keskustelun keskelle.
Jälkeenpäin ajattelin kuitenkin ettei minulta ole pois hänen onnensa tuosta isosta hankinnasta enkä lähde koko ihmistä tuomitsemaan tuosta yhdestä erikoisesta tilanteesta. Toisaalta hänellä on ollut pitkään vaikeita aikoja ja itselläni taas hyvin tasaista ja turvallista, joten saattoihan hän iloita myös siitä, että on päässyt tuohon asemaan ja pystynyt hankkimaan jotain isompaa. Tätä kautta empatiani vain kasvoi häntä kohtaan ja olen iloinen hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikkei olisikaan, on tahditonta kertoilla leveästä elämäntyylistään jos kaverilla on onneton rahatilanne.
Eli kaveruksista vain köyhä saa kertoa elämästään sinun mukaasi? Eihän tossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEn tiedä, minkä ikäinen olet, mutta mä olen jo 60v ja useammallakin tuntemallani ihmisellä on asunto jossain ulkomailla. Ensisijaisesti eläkepäiviä varten hankittu, mutta etätyöläisinä viettävät nyt auringon lämmössä talvet ja kesät ovat Suomessa.
Olen 49v. Mun tutuilla ei ole kenelläkään. Mulla on, mutta emme voi mennä sinne, koska se on isäni lesken hallinnassa. Mutta omistan sen. Se on omassa piirissäni monille varmaan ihan mahdottomuus. Olen preferoinut tuttavissani joko vapaa-ajan arvostajia tai sitten kyse on työkavereista eikä työ ole mitään elintasokisaajien alaa.
Ap
aina muiden syytä kirjoitti:
köyhät leveilevät monilla isättömillä lapsillaan, tatuoinneilla. lävistyksillään pöljän merkeillä joilla on turha töitä hakea.
Missä on köyhä joku leveilee isättömillä lapsillaan? En ole kyllä itse tavannut koskaan.... Henkilöllä on silloin mielenterveysongelmia eikä liity köyhyyteen aikä rikkauteen,tatuoinneilla leveilee kyllä rikkaatkin.... Ei kaikki tatuoidut tai henkilöt joilla on lävistyksiä ole köyhiä.... Sinulla on ennakkoasenteita....
Ainoat jotka ylipäätään aina puhuvat rahasta tai materiasta ovat "uus" rikkaat eli ne joilla ei oikein polla kestä kun on rikastuttu perinnöllä tai puolison siivellä tai muulla äkillisellä onnenpotkulla.
Eli suomeksi sanottuna leveilevät !
Vierailija kirjoitti:
Mekin olemme hyvin toimeentulevia eikä raha ole ongelma, mutta viihdyn itse paremmin seurassa, jossa ei koko ajan vertailla autoja, sisustusta tai lasten kalliita harrastuksia. Olen monesti pohtinut, että miksi ystävien kanssa, joilla on ihan tavallinen keskiluokkainen elämä, on paljon maanläheisemmät keskustelut. Puhumme yhteiskunnasta, elämästä ja lapsista yleisesti. Rikkaampien kanssa keskustelu ei koske matkakohteen historiaa tai nähtävyyksiä vaan se aina kääntyy prameiluun veneistä, kalliista ravintoloista tai vastaavasta.
Mieleenpainuvin hetki on ollut se, kun minulla oli vielä pari vuotta sitten auto, jossa avain laitettiin virtalukkoon. Sen nähdessään tuttavamme totesi nauraen, että ”ai sulla on avainteline tässä autossa”. Jäin suu auki ja ajattelin, että vitsi mikä idiootti.
Nämä ovat muuten samoja ihmisiä, jotka nyt pitkällä viiveellä toteavat, ”ettei rajalle kannata mennä auttamaan, ihan tarpeeksi siellä jo on porukkaa”. Ja ”Vain isoihin järjestöihin kannattaisi laittaa hyväntekeväisyyttä eikä laittaa millekään pienille toimijoille”. He ovat ihan pihalla todellisuudesta, eniten ovat huolissaan omaisuudestaan eivätkä laita tikkua ristiin selvittääkseen asioita.
Tosin nämä ihmiset eivät yleensä tunnekaan ihmisiä, jotka ovat lähteneet auttamaan, kun taas pienituloisetkin sinkosivat keräämään yhdessä tarvikkeita ja jakamaan avustuksia, jotta päästiin viemään apua niin ihmisille kuin eläimille.
T: ympärillään olevasta eliitistä ahdistunut
Joo voi ei, en kyllä tarkoita mitään tuollaista! Toisaalta, kun ostin auton, jossa oli avaimeton käynnistys, olin siitäkin lapsellisesti iloinen ja onnellinen. Mutta enhän mä sitäkään voinut kellekään heittää, koska siis jos mulla ei oismun perintöä, mun auto ei niin uusi olisi. Tai en tiedä miten uusissa autoissa sitä on, tai pitääkö olla otenkin erikoisvarusteltu auto, että se on, se on ihan turha hienous ja ainoa mikä itseä siinä ihastutti oli se kun se on niin hassua ettei tarvii avainta laittaa fyysisesti kiinni autoon :) Isäni olisi ollut tuollaisesta poikamaisen kiinnostunut ja innoissaan, koska oli insinööri.
En nyt kyllä sano, että tämä on tragedia elämälleni, mietin vaan, että hiisi miten se näkyy pienissäkin asioissa.
Ja siis ajaa mun työkavereitakin mersuilla (mun ei siis ole), mutta ne on aina niiden miesten. Eikä siinä mitään. Ja he vois intoilla mersuista mulle, mutta he eivät ilmeisesti ole autoista kiinnostuneita. Mä olen, vähän.
Ap
Eräs lähisukulaiseni ei ostanut mieleistänsä Audia, jonka oli suunnitellut hankkia, että köyhä ystävä ei pahoittaisi mieltään.
Jotenkin ymmärrän, mutta toisaalta en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEn tiedä, minkä ikäinen olet, mutta mä olen jo 60v ja useammallakin tuntemallani ihmisellä on asunto jossain ulkomailla. Ensisijaisesti eläkepäiviä varten hankittu, mutta etätyöläisinä viettävät nyt auringon lämmössä talvet ja kesät ovat Suomessa.
Olen 49v. Mun tutuilla ei ole kenelläkään. Mulla on, mutta emme voi mennä sinne, koska se on isäni lesken hallinnassa. Mutta omistan sen. Se on omassa piirissäni monille varmaan ihan mahdottomuus. Olen preferoinut tuttavissani joko vapaa-ajan arvostajia tai sitten kyse on työkavereista eikä työ ole mitään elintasokisaajien alaa.
Ap
Mulle tuli mieleen, että voisiko tuttavapiirissäsi nämä vapaa-ajan arvostajat olla sellaisia, jotka ovat vapaa-aikaa lisätäkseen joutuneet tinkimään elintasostaan? Esim vaihtamaan kokopäivätyön osa-aikatyöhön ja sen vuoksi palkka menee kokonaisuudessaan elämiseen eikä ole mahdollista edes pitkän säästämisen jälkeen hankkia toista asuntoa?
Mä itsekin arvostan vapaa-aikaa ja käytin Citymarketin kotiinkuljetuspalvelua jo vuosia ennen pandemiaa. Vain hyvin harvoin käyn lähikaupassa, muutaman kerran vuodessa. Sen ajan, mikä mulla menisi marketissa käymiseen, käytän mieluummin koiran kanssa ulkoiluun, huonekalujen tuunaamiseen tai johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä sen rikkaan pitäisi vastata, jos köyhä kysyy "mitä oot viime ajat puuhaillut?" ja rikas on nyt ostanut uuden Porchen, mökille pari vesiskootteria ja käynyt pitkän viikonlopun shoppailemassa Lontoossa? Toteaa vaan, että "mitäs tässä parsin sukkia kotosalla"?
"Ei mitään erikoista, ollu mökillä lähinnä. Ja käytiin Lontoossa viikonloppu. Oli kiva"
Ei kai kukaan ostelujaan luettele, kun kysytään kuulumisia???
Ohis...aika moni kyllä kertoo, kun on ostanut esimerkiksi auton. Tai purjeveneen. Varsinkin miehet.
En ole huomannut
Ohis
Harva rikas mainostaa rikkauttaan. -Minä olen tuttavapiirini pienituloisin, mutta en köyhin. Tulojen saamiseen ei voi vaikuttaa, säkä ratkaisee ja vain se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä leveile enkä erityisesti kerro elämäntyylistäni. Mutta näkyyhän se nyt kertomattakin, että on upea talo, useampia uusia ja kalliita autoja, toinen talo ulkomailla loma-asuntona, matkustellaan ympäri maailmaa, käydään kalliissa ravintoloissa jne. Vaatetuksestani sitä ei huomaa, pukeudun aikaa kestäviin ja laadukkaisiin vaatteisiin, mutta en ikinä osta mitään kalliita merkkilaukkuja tai -kenkiä, koska minusta nyt vaan on tyhmää maksaa jostain merkistä.
Minkä takia se pitää vauva palstalle mainita? En leveile mutta näkyyhän se kertomattakin..... :-) Ei se ainakaan vauva palstalle näy kertomatta? Miksi se tänne piti mainita?
Eikös tämä ollut keskustelupalsta ja siitä nyt puhuttiin? Kuka leveilee keskustelupalstalla, kun ei kukaan kuitenkaan tunne? Mitä siitä saisi?
"Varakkaiden" pitää se kuitenkin mainita jotenkin... Todennäköisesti se tapahtuu huomaamatta heille ihan elävässä elämässä sama juttu.... Ja kaikkein kovin "isku" se on teille kun itse pitää itseään rikkaana ja tosi asia on korkeintaan "varakas" Jos "varakas" ostaa Teslan ja naapuri ei mene heti kehumaan kyseistä "autoa" naapuri ei välttämättä ole kateellinen vaan pitää Teslan omistajaa "viherhippinä" joka on irtaantunut todellisuudesta... Sitten se Teslan omistaja kuvittelee että naapuri on kateellinen.... Ja jos joku mainitsee yhtään että Teslan omistajan naapuri ei ole kateellinen välttämättä niin "varakkaat" hikoavat näppäimistön päälle vaikka kuinka on anonyymipalsta....
Oikeasti ja isosti rikkaat eivät puhu rahankäytöstään, se on pikkurikkaiden hommaa. Eli leveilyä. Jotain huonon itsetunnon pönkitystä.
En tiedä jos pelkään vähän liikaa iloita ja selittää kaikesta, mitä saan? Ehkei se ihmisiä niin paljoa ärsytä. Ainakin moni on vaikuttanut olevan onnellinen puolestani, kun tietävät, että sain perinnön, vaikka eivät tiedä, minkä kokoisen tarkemmin. Mutta että siinä on ”asuntoja”. Mutta mulle on NIIN isketty kalloon se, että olen muka parempiosainen ja kaikesta hyvästä pitää olla hiljaa, että en osaa edes arvioida, miten se puhe vastaanotettaisiin.
Ja siis ihmiset ovat muutenkin erilaisia, mun elämässä on iso ilon aihe ollut aina se, mitä mä saan. En sano, että ainoa ilon aihe, mutta vahva sellainen.
Siitä olisi kiva kertoa muille. Mutta en tiedä, ärsyttääkö siinä sitten se, että mä saan ne asiat, vai ne itse asiat.
Kun se on vaan aika iso osa minua, että saan asioita. Tai sain. Nyt se mitä saan, tulee pääoman tuottojen kautta ja eihän ne aina mitään ihmeellisiä ole. Jaksan silti olla niistä iloinen ja saada sisältöä elämääni. Se piti piilottaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä leveile enkä erityisesti kerro elämäntyylistäni. Mutta näkyyhän se nyt kertomattakin, että on upea talo, useampia uusia ja kalliita autoja, toinen talo ulkomailla loma-asuntona, matkustellaan ympäri maailmaa, käydään kalliissa ravintoloissa jne. Vaatetuksestani sitä ei huomaa, pukeudun aikaa kestäviin ja laadukkaisiin vaatteisiin, mutta en ikinä osta mitään kalliita merkkilaukkuja tai -kenkiä, koska minusta nyt vaan on tyhmää maksaa jostain merkistä.
Minkä takia se pitää vauva palstalle mainita? En leveile mutta näkyyhän se kertomattakin..... :-) Ei se ainakaan vauva palstalle näy kertomatta? Miksi se tänne piti mainita?
Eikös tämä ollut keskustelupalsta ja siitä nyt puhuttiin? Kuka leveilee keskustelupalstalla, kun ei kukaan kuitenkaan tunne? Mitä siitä saisi?
"Varakkaiden" pitää se kuitenkin mainita jotenkin... Todennäköisesti se tapahtuu huomaamatta heille ihan elävässä elämässä sama juttu.... Ja kaikkein kovin "isku" se on teille kun itse pitää itseään rikkaana ja tosi asia on korkeintaan "varakas" Jos "varakas" ostaa Teslan ja naapuri ei mene heti kehumaan kyseistä "autoa" naapuri ei välttämättä ole kateellinen vaan pitää Teslan omistajaa "viherhippinä" joka on irtaantunut todellisuudesta... Sitten se Teslan omistaja kuvittelee että naapuri on kateellinen.... Ja jos joku mainitsee yhtään että Teslan omistajan naapuri ei ole kateellinen välttämättä niin "varakkaat" hikoavat näppäimistön päälle vaikka kuinka on anonyymipalsta....
Voi jeesus 🙄
Ap
On ollut järkytys tajuta, että en mä olekaan leveilijä, kun mä puhun elämästäni, vaan äitini on ollut henkisesti sairas ja uskotellut vain niin.
Se on vain liian myöhäistä enää muuttaakseen mitään elämässäni, kaikki ne ihmissuhteet, joihin en tämän takia mennyt all in tai siis omana itsenäni, ovat menneet ohitse jo.
En tiedä miten selviydyn edelleen onnellisuuteni säilyttäen, kun en voi muuttaa menneitä enkä kääntää kelloja taapäin.
Uskon, että olisin ihan erilaisten ihmisten ympäröimä, jos olisin saanut olla oma itseni aina. Nyt olen sellaisten ihmisten ympäröimä, joiden äärellä on ihan turha olla rehellinen elämästään. He ovat tulleet elämääni valheellisin perustein, olisi hassua nyt olettaa heidän jaksavan iloitsemistani kaikesta mitä vain saan tekemättä sen eteen mitään. Tai myös teen, mutta se on sitten sillä, minkä olen jo saanut. Eli paaaaljon helpompaa, kuin sille, joka ei saa sitä samaa.
Ja en ole taitavien sijoittajien ja yrittäjien ympäröimä, vaan sellaisten, joilla ois samoin kuin mulla ilman saamisiani.
Ei edes sodan alta pakoon lähtöä voi suunnitella samalta viivalta :/ Kun toisilla ei ole hynää ottaa mukaan tai ostaa asuntoa ulkomailta.
Ap