Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajuatteko, että kun rikas puhuu elämästään, hän ei LEVEILE?

Vierailija
16.03.2022 |

Miksi köyhille rikkaiden normaali puhe on leveilyä? Tajuatteko, että se, jos sanotte jonkun rikkaan kertomuksia elämästään leveilyksi, kertoo paljon enemmän teistä, kuin siitä rikkaasta? Moni köyhä on niin tyhmä, että erehtyy pitämään rikasta, joka köyhän silmissä leveilee, itsekkäänä, ahneena ja muuna alhaisena, ehkä siksi, että näkee itsensä rikastumassa VAIN ahneuden ja itsekkyyden kautta. Vaikka samaan aikaan sillä rikkaalla on paljon köyhää paremmat mahdollisuudet tehdä hyväntekeväisyystyötä ja muutenkin auttaa toisia.

Kommentit (243)

Vierailija
161/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju ja ap on esimerkkejä siitä kuinka kieroon helppo elämä kasvattaa, rahan antaminen lapselle ilman mitään on yks isoimpia karhunpalveluksia mitä voi tehdä, liitetään arvot ja selviytyminen konseptiin eikä taitoihin ja terveyteen.

No ei kyllä aina ole. On ihan tavallista varakkaammissa perheissä siirtää varallisuutta sukupolvelta toiselle ilman, että joutuu maksamaan lahjaveroa. Varsinkin omilleen muuttaneita opiskelijoita on ihan järkevää tukea esimerkiksi maksamalla heidän vuokransa, antamalla heidän asua vanhempiensa omistamassa sijoitusasunnossa tai jopa ostaa heille asunto, jotta he voivat keskittyä opiskeluun tarvitsematta miettiä, riittääkö rahat sekä asumiseen että ruokaan. Joillain aloilla voi olla järkevämpää olla kesällä oman alansa firmassa palkattomana harjoittelijana kuin Mäkkärissä myyjänä, koska harjoittelu alan yrityksessä on CV:ssä parempi kuin se Mäkkärin duuni ja lisäksi harjoittelussa saa nk jalan oven väliin. Pystyy myös luomaan verkostoja oman alansa ihmisiin. 

Jep, ja sä et mitenkään näe miten tuosta saattais syntyä vähän harhanen käsitys omasta erinomaisuudesta ja vittuuntunu kuva muista kun ne ei pysty samaan kun kaikki sujuu kun rasvattu?

Tekee hyvää empatia kyvylle ja itsetunnolle kun ei tarvi isin apupyöriä, vice versa.

Vierailija
162/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moni köyhä on niin tyhmä, että erehtyy pitämään rikasta, joka köyhän silmissä leveilee, itsekkäänä, ahneena"

Suomessa on vain muutama prosentti rikkaita, tuskin köyhät heidän kanssaan pystyvät jatkuvasti juttelemaan.

Minusta sekin on outoa, kun pidät köyhiä tyhmänä, kun yleistä on akateeminen köyhyys, heillä monilla on pitkä akateeminen koulutus esim. tutkijat, opettajat, lääkärit jne. ja yhtälailla älykäs ja korkeasti koulutettu voi olla työtön, sairastua ja elää hyvin pienillä tuloilla ja köyhyydessä.

Ja mitä ap. tarkoittaa rikkaalla? Kuinka monta sataatuhstta euroa vuositulojen pitää olla ja miljoonien varallisuus, että voi kutsua itseään rikkaaksi.

Kun puhutaan Suomesta, niin mun mielestä rikas on sellainen, jonka vuositulot on vähintään 500 000€ vuodessa ja omaisuutta enemmän kuin 5 miljoonan arvosta. Rikas on siis eri asia kuin suurituloinen. Mutta jos kysyt köyhältä suomalaiselta, moni heistä pitää jo 50 000€ vuodessa tienaavaa, jolla on omistusasunto, kesämökki ja auto, "rikkaana". 

- eri

Olen sitä mieltä, että kyse on kateellisen persoonallisuudesta eikä kenenkään tuloista. Ja kateellinen voi olla mitä kummallisimmista asioista, siksi rajoja ei voi asettaa tulojen mukaan (millainen tuloero oikeauttaa tai aiheuttaa kateutta).

Suurin osa köyhistä ei ole kateellisia. Täältä olen lukenut vaikka kuinka paljon köyhyydestä, jossa ei millään tavalla ilmene kateus. Epäoikeudenmukaisuus (esim yhteiskunnallinen) on myös aivan eri asia kuin kateus eikä niitä tule sotkea keskenään.

Kateuteen kuuluu se, että uskotellaan muille sen olevan seuraus jostain muiden tekemästä tai omistamasta asiasta, jonka hän on saanut epäoikeudenmukaisesti. Ja toisena se, että kateus on luonnollista ja että kaikki muutkin ovat kateellisia. Näin kateellinen pyrkii normalisoimaan oman kateutensa ja ilkeytensä, vaikka normalisointi vain voimistaa kateutta, oikeuttaa sen.

Ainoa keino päästä kateudesta eroon olisi käsitellä oma huonommuudentunne. Se ei johdu kenenkään muun asioista, vaan niistä omista asioista ja omasta persoonallisuuden rakenteesta, joka ilmeisesti on lähtenyt vinoon jo aika varhain. Jo lapsista huomaa ne, jotka ovat kateellisia muita enemmän, mutta suurin osa heistäkin saa vanhemmiten työkaluja käsitellä nuo tunteet rakentavasti.

Hieno kirjoitus. Koskee minun äitiäni, olen vain katkera, että hän omilla vioillaan vahingoitti omaa lastaan, sen sijaan, että olisi riidassa kuunnellut lastaan ja herännyt siihen, että tekee ja kaataa lapseensa pahuutta.

Mulla on ongelma sen suhteen, että joku muu on saanut oikeuden määritellä minut leveilijäksi mielessänikin, kun mä puhun mulle normaaleista asioista elämässä.

Ap

Jotenkin tästä nyt muodostuu mielikuva, ettei elämässäsi ole ollut juuri muita ihmisiä kuin äitisi. Uskon useimpien muodostavan arvonsa kanssakäymisessä useiden erilaisten ja eri ikäisten ihmisten kanssa. Tuollainen mielipiteiden ja arvojen polarisoituminen on tavallista vielä teini-iässä ja menee ohi aikuistuessa ja elämänkokemuksen lisääntyessä. Sanoitko olevasi jo keski-ikäinen?

Tämä! En ole koskaan, ikinä törmännyt tällaiseen tapaukseen, joka on näin pakkomielteisesti ja kierteellä jämähtänyt lapsuutensa äitisuhteeseen, äitiin ylipäätään. Ja äidin mielipiteisiin, sanomisiin, tekemisiin ja mielenmaisemiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moni köyhä on niin tyhmä, että erehtyy pitämään rikasta, joka köyhän silmissä leveilee, itsekkäänä, ahneena"

Suomessa on vain muutama prosentti rikkaita, tuskin köyhät heidän kanssaan pystyvät jatkuvasti juttelemaan.

Minusta sekin on outoa, kun pidät köyhiä tyhmänä, kun yleistä on akateeminen köyhyys, heillä monilla on pitkä akateeminen koulutus esim. tutkijat, opettajat, lääkärit jne. ja yhtälailla älykäs ja korkeasti koulutettu voi olla työtön, sairastua ja elää hyvin pienillä tuloilla ja köyhyydessä.

Ja mitä ap. tarkoittaa rikkaalla? Kuinka monta sataatuhstta euroa vuositulojen pitää olla ja miljoonien varallisuus, että voi kutsua itseään rikkaaksi.

Kun puhutaan Suomesta, niin mun mielestä rikas on sellainen, jonka vuositulot on vähintään 500 000€ vuodessa ja omaisuutta enemmän kuin 5 miljoonan arvosta. Rikas on siis eri asia kuin suurituloinen. Mutta jos kysyt köyhältä suomalaiselta, moni heistä pitää jo 50 000€ vuodessa tienaavaa, jolla on omistusasunto, kesämökki ja auto, "rikkaana". 

- eri

Olen sitä mieltä, että kyse on kateellisen persoonallisuudesta eikä kenenkään tuloista. Ja kateellinen voi olla mitä kummallisimmista asioista, siksi rajoja ei voi asettaa tulojen mukaan (millainen tuloero oikeauttaa tai aiheuttaa kateutta).

Suurin osa köyhistä ei ole kateellisia. Täältä olen lukenut vaikka kuinka paljon köyhyydestä, jossa ei millään tavalla ilmene kateus. Epäoikeudenmukaisuus (esim yhteiskunnallinen) on myös aivan eri asia kuin kateus eikä niitä tule sotkea keskenään.

Kateuteen kuuluu se, että uskotellaan muille sen olevan seuraus jostain muiden tekemästä tai omistamasta asiasta, jonka hän on saanut epäoikeudenmukaisesti. Ja toisena se, että kateus on luonnollista ja että kaikki muutkin ovat kateellisia. Näin kateellinen pyrkii normalisoimaan oman kateutensa ja ilkeytensä, vaikka normalisointi vain voimistaa kateutta, oikeuttaa sen.

Ainoa keino päästä kateudesta eroon olisi käsitellä oma huonommuudentunne. Se ei johdu kenenkään muun asioista, vaan niistä omista asioista ja omasta persoonallisuuden rakenteesta, joka ilmeisesti on lähtenyt vinoon jo aika varhain. Jo lapsista huomaa ne, jotka ovat kateellisia muita enemmän, mutta suurin osa heistäkin saa vanhemmiten työkaluja käsitellä nuo tunteet rakentavasti.

Hieno kirjoitus. Koskee minun äitiäni, olen vain katkera, että hän omilla vioillaan vahingoitti omaa lastaan, sen sijaan, että olisi riidassa kuunnellut lastaan ja herännyt siihen, että tekee ja kaataa lapseensa pahuutta.

Mulla on ongelma sen suhteen, että joku muu on saanut oikeuden määritellä minut leveilijäksi mielessänikin, kun mä puhun mulle normaaleista asioista elämässä.

Ap

Jotenkin tästä nyt muodostuu mielikuva, ettei elämässäsi ole ollut juuri muita ihmisiä kuin äitisi. Uskon useimpien muodostavan arvonsa kanssakäymisessä useiden erilaisten ja eri ikäisten ihmisten kanssa. Tuollainen mielipiteiden ja arvojen polarisoituminen on tavallista vielä teini-iässä ja menee ohi aikuistuessa ja elämänkokemuksen lisääntyessä. Sanoitko olevasi jo keski-ikäinen?

On ollut mutta et ymmärrä, että kun kyseessä on narsisti, niin uhri vaurioituu. Eihän noita puheita silloin aikoinaan pystynyt mun muille läheisille paljastamaan, että millaisia keskusteluja ne äitini kanssa olivat. Se, joka ei ollut paikalla, eikä tiennyt, miten äitini käyttäytyi minua kohtaan (henkisesti sairaalla tavalla, ollen siis täysijärkinen) ei pystynyt tajuamaan sitä sairaan manipuloinnin ydintä.

Ulkoouolinenhan saattoi luulla, että hän tosiaan huolehti siitä, etten vaikuttaisi mulk…a. Ei noita narsistisia vahinkoja korjata ei-lauseella. Eli sanomalla, että ei sun tarvitse sen puheista välittää. Siinä on istutettu uhriin sellainen asetelma. Kuten sanoin; yhtä aikaa voimassa oli, että 1) jos puhun totta elämästäni kuten itse valitsen, olen leveilijä kaikkien, joilla on väliä, mielestä, ja 2) jos en puhu totta, en itse kyennyt pitämään toisia ystävinäni. En myöskään kyennyt siksi pitämään muita äitini puheiden jälkeen ystävinäni, koska ajattelin, että noinko paljon minusta ei välitetä? Että minun ajatellaan olevan leveilijä? Uskoin itse, että niin ajateltiin niistä, joilla oli yhtä ihanasti, kuin minulla. Eihän juuri kellään ollut. Tai ehkä vain luulin, ettei muilla ollut yhtä ihanasti, mutta eivät he ainakaan aina vaikuttaneet yhtä onnellisilta

saamastaan kuin minä olin.

Ap

Vierailija
164/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju ja ap on esimerkkejä siitä kuinka kieroon helppo elämä kasvattaa, rahan antaminen lapselle ilman mitään on yks isoimpia karhunpalveluksia mitä voi tehdä, liitetään arvot ja selviytyminen konseptiin eikä taitoihin ja terveyteen.

No ei kyllä aina ole. On ihan tavallista varakkaammissa perheissä siirtää varallisuutta sukupolvelta toiselle ilman, että joutuu maksamaan lahjaveroa. Varsinkin omilleen muuttaneita opiskelijoita on ihan järkevää tukea esimerkiksi maksamalla heidän vuokransa, antamalla heidän asua vanhempiensa omistamassa sijoitusasunnossa tai jopa ostaa heille asunto, jotta he voivat keskittyä opiskeluun tarvitsematta miettiä, riittääkö rahat sekä asumiseen että ruokaan. Joillain aloilla voi olla järkevämpää olla kesällä oman alansa firmassa palkattomana harjoittelijana kuin Mäkkärissä myyjänä, koska harjoittelu alan yrityksessä on CV:ssä parempi kuin se Mäkkärin duuni ja lisäksi harjoittelussa saa nk jalan oven väliin. Pystyy myös luomaan verkostoja oman alansa ihmisiin. 

Jep, ja sä et mitenkään näe miten tuosta saattais syntyä vähän harhanen käsitys omasta erinomaisuudesta ja vittuuntunu kuva muista kun ne ei pysty samaan kun kaikki sujuu kun rasvattu?

Tekee hyvää empatia kyvylle ja itsetunnolle kun ei tarvi isin apupyöriä, vice versa.

Hirveä asenne, mene pois. Mä en ainakaan tajua laisinkaan, miten siitä sellainen käsitys syntyisi?! Huh! Kaikki minun serkkuni ainakin tiedostavat hyvin sen, että ovat saaneet etuoikeutetun lähtölaukauksen elämälleen ja meillä on ollut nimenomaan varaa tehdä tyyliin vapaaehtoistyötä tai antaa toisten loistaa, koska itsellä ei ole kummoistakaan nälkää kyynärpäätaisteluihin… Sulle ois varmaan tehnyt hyvää lapsena saada oikein isän kädestä ihan itsellesi koottu työkalupakki kymppitonnien edestä eri omaisuuslajeja.

Ap

Vierailija
165/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä leveile enkä erityisesti kerro elämäntyylistäni. Mutta näkyyhän se nyt kertomattakin, että on upea talo, useampia uusia ja kalliita autoja, toinen talo ulkomailla loma-asuntona, matkustellaan ympäri maailmaa, käydään kalliissa ravintoloissa jne. Vaatetuksestani sitä ei huomaa, pukeudun aikaa kestäviin ja laadukkaisiin vaatteisiin, mutta en ikinä osta mitään kalliita merkkilaukkuja tai -kenkiä, koska minusta nyt vaan on tyhmää maksaa jostain merkistä.

Minkä takia se pitää vauva palstalle mainita? En leveile mutta näkyyhän se kertomattakin..... :-) Ei se ainakaan vauva palstalle näy kertomatta? Miksi se tänne piti mainita?

Eikös tämä ollut keskustelupalsta ja siitä nyt puhuttiin? Kuka leveilee keskustelupalstalla, kun ei kukaan kuitenkaan tunne? Mitä siitä saisi?

Vierailija
166/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis serkuistani 4/6 on maisterin tutkinto, yhdellä vielä tohtorin tutkinto. Se, joka kirjoitti 6 ällää, ei opiskellut lainkaan ja itsellä on kandin tutkinto.

Ap

Vierailija
167/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jotkut leveilevät, mutta yhtä lailla joku loukkaantuu kateuttaan täysin neutraalisti sanomisesta. Jos itselle tulee huono mieli, kun kaveri kertoo omista jutuistaan niin kannattaa pysähtyä miettimään, johtuuko se huono mieli vaan omasta kateudesta tms.

Minusta omaisuudesta saisi puhua avoimemmin. Ymmärrän, ettei suureen ääneen kailoteta kaikille, mutta olisi kiva, että nuoresta asti voisi saada realistisen kuvan asioista. Omassa lähipiirissä varakkuutta jotenkin piiloteltiin vanhempien toimesta. Lähdin opiskelemaan lukion jälkeen isommalle paikkakunnalle, jossa asui myös vuoden vanhempi serkkuni. Hänkin opiskelija silloin. Ihmettelin joskus miten hänellä on varaa opiskelijana matkustella jatkuvasti ja elää aika leveästi. Vanhempani vastasivat siihen, että serkkuni käy opintojen ohella töissä ja säästää siitä rahaa. Tämä vaan ei käynyt järkeen millään, koska kävin itsekin opintojen ohella samantyyppisissä töissä eikä raha olisi millään riittänyt niihin matkoihin joita teki. Vasta paljon myöhemmin vanhempani kertoivat, että hänen vanhempansa ovat rahoittaneet matkustelun. Miksi ihmeessä piti yrittää valehdella jotain ahkeruudesta ja säästämisestä? Ei ole mikään synti saada vanhemmilta rahaa.

Kateus syntyy sieltä lapsuudenkodin ilmapiiristä asti. Sisarusten vertailu ja vanhempien vertailu muiden ihmisten juttuihin aiheuttaa sisaruskateutta ja muutakin kateutta. Ehkä vanhempasi halusivat välttää tuota? 

Voihan se olla näin, mutta vähintäänkin kehno tapa yrittää välttää kateutta. Ennemmin tuosta tulee huono fiilis kun kokee itsensä tosi "tyhmäksi" kun ei pysty samaan. Jos asioista oikeasti keskusteltaisiin avoimesti nin uskoisin, että sillä pystyy välttämään paljon kateutta.

Ja toisaalta kateuden tunteen tabustakin täytyisi päästä. Kateus on hyvin inhimillinen tunne ja jos sen yrittää itseltään kieltää niin koen, että siitä voi tulla isompi ongelma. Jos itselleen pystyy myöntämään, että on kateellinen niin silloin pystyy paljon parempaan itsereflektioon ja kateudesta voisi päästä nopeammin irti.

Vierailija
168/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä asenne, mene pois. Mä en ainakaan tajua laisinkaan, miten siitä sellainen käsitys syntyisi?! Huh! Kaikki minun serkkuni ainakin tiedostavat hyvin sen, että ovat saaneet etuoikeutetun lähtölaukauksen elämälleen ja meillä on ollut nimenomaan varaa tehdä tyyliin vapaaehtoistyötä tai antaa toisten loistaa, koska itsellä ei ole kummoistakaan nälkää kyynärpäätaisteluihin… Sulle ois varmaan tehnyt hyvää lapsena saada oikein isän kädestä ihan itsellesi koottu työkalupakki kymppitonnien edestä eri omaisuuslajeja.

Ap

Tätä mä juuri tarkotan sillä et se empatiakyky vaurioituu, sä säikähdät ja käyt aggressiiviseksi ja keksiin musta olettamuksia mieluummin kun yrität edes ymmärtää muuta kun sun kuplan ennalta hyväksymää mielipidettä.

Vierailija
169/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tajusin vasta viiden aviovuoden jälkeen, että olen naimisissa rikkaan kanssa.

Vierailija
170/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin meillä tehtiin. Tietysti maksettiin heidän opiskelunsa, koska se on tie menestykseen. Tuloksia piti tottakai tulla, kaikki opiskelivat tutkintonsa normaaliajassa. Ja tuo verkostoituminen näkyi kyllä myöhemmin työelämässä ja työssä etenemisessä.

Ostettiin kaikille asunto, jonka he sitten myöhemmin saivat ostaa meiltä huomattavasti markkinahintaa alemmalla hinnalla ja sitten taas myydä sen markkinahintaan, pelkästään siinä jo tuli sievoinen pesämuna.

Kaikki pärjäävät hienosti, ei ole kukaan jäänyt laakereilla lepäämään eikä käsi ojossa pyytämässä lisää.

Vierailija
171/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole mistään omasta erinomaisuudesta vaan siitä, että on voinut harjoitella oman alansa töitä enemmän kuin joku toinen. Kyllä nämä opiskelijat ymmärtävät oikein hyvin olevansa onnekkaita, kun voivat keskittyä opintoihinsa miettimättä, miten saa opiskeluaikana elätettyä itsensä. Pitäisikö näiden opiskelijoiden, jotka eivät tarvitse kesätöitä elättääkseen itseään, sitten mennä Mäkkäriin töihin, jolloin joku toinen, joka nimenomaan tarvitsee kesätyöpaikan, jää  ilman?  Mä ajattelen tän asian samalla tavalla kuin että kun mä varaan lääkäriajan yksityiselle enkä terveyskeskukseen, olen onnekas saadessani ajan nopeammin kuin terveyskeskuksesta, mutta samalla joku muu, jolla ei ole varaa yksityislääkäriin, pääsee terveyskeskukseen edes yhden vastaanottoajan aikaisemmin. Tai en esim koskaan osta kaupasta punalappuisia tuotteita, koska mulla on varaa ostaa normaalihinnallakin ja punalappuiset jätän ihan mielelläni sellaiselle, jolla on vain vähän rahaa. 

Mitä tulee tuohon empatiakykyyn .... olen seurannut palstaa jo monta vuotta ja köyhyysketjuissa ilkeimmin ja negatiivisimmin köyhiin suhtautuvat ne, jotka ovat itse lähtöisin vaikeista oloista, muta kovalla työllä saavuttaneet paremman elämän. Eivät suinkaan ne "pappa betalar" -ihmiset. 

Vierailija
172/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis serkuistani 4/6 on maisterin tutkinto, yhdellä vielä tohtorin tutkinto. Se, joka kirjoitti 6 ällää, ei opiskellut lainkaan ja itsellä on kandin tutkinto.

Ap

Onpas vähän. Minä olen kahden tohtorin lapsi. Itse maisteri ja naimisissa tohtorin kanssa. Sisarukseni on maisteri. Suurin osa serkuistani on vähintään maistereita.

Oletko jostain työläisperheestä, vai mistä tämä vuodatus kumpuaa?

Vierailija
173/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tätä mä juuri tarkotan sillä et se empatiakyky vaurioituu, sä säikähdät ja käyt aggressiiviseksi ja keksiin musta olettamuksia mieluummin kun yrität edes ymmärtää muuta kun sun kuplan ennalta hyväksymää mielipidettä.

Siis mulleko sä vastaat sinä joka kirjoitit: ” sä et mitenkään näe miten tuosta saattais syntyä vähän harhanen käsitys omasta erinomaisuudesta ja vittuuntunu kuva muista kun ne ei pysty samaan kun kaikki sujuu kun rasvattu? Tekee hyvää empatia kyvylle ja itsetunnolle kun ei tarvi isin apupyöriä, vice versa.”

Sinulla ei tässä esiinny empatiaa, sinä keksit nimenomaan olettamuksia muista etkä yritä ymmärtää oman kuplasi ulkopuolista mielipudettä.

Millä lailla en ole muka empaattinen? En mä vastauksessani kieltäytynyt ymmärtämästä sinua, mä vastasin siihen, kun sinä kommentissasi et yrittänyt ymmärtää sen hyötyä, että on varakas.

Ap

Vierailija
174/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onpas vähän. Minä olen kahden tohtorin lapsi. Itse maisteri ja naimisissa tohtorin kanssa. Sisarukseni on maisteri. Suurin osa serkuistani on vähintään maistereita.

No on minunkin serkuistani suurin osa maistereita, tajuatko? 4/6 jossa olen minä mukana. Eli 4 mun 5 serkuista on maisteri.

Mun isä oli DI ja isän sisarukset lääkäri ja VM:n neuvotteleva virkamies.

En ajatellut tätä minään kilpailuna, laitoin tuon vain siksi, että kun sanoin vapaaehtoistyö, niin se ei tarkoita, etteivätkö serkkuni olisi opiskelleet. Kun siis viittasin heihin ei-menestyksennälkäisinä varakkaina ihmisinä.

Ap

Vierailija
175/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No on minunkin serkuistani suurin osa maistereita, tajuatko? 4/6 jossa olen minä mukana. Eli 4 mun 5 serkuista on maisteri.

En ajatellut tätä minään kilpailuna, laitoin tuon vain siksi, että kun sanoin vapaaehtoistyö, niin se ei tarkoita, etteivätkö serkkuni olisi opiskelleet. Kun siis viittasin heihin ei-menestyksennälkäisinä varakkaina ihmisinä.

Ap

Et ajatellut ja minä voitin kilpailun silti. :)

Aina löytyy joku sinua parempi.

Vierailija
176/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Okei….?

Vierailija
177/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Okei….?

Lisäksi, minä en ole työläisperheestä, kuten sinä. Vai minkä alan tohtori äitisi olikaan?

Vierailija
178/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi tuttua, toinen oikeasti todella varakas, toinen ehkä perheenä tienaa keskituloa paremmin mutta rikkaaksi en kuitenkaan sanoisi. Tämä varakkaampi ei koskaan leveile millään, mainostele kotiaan tai minkään hintoja, shoppailuja jne. Sen sijaan tämä keskituloinen mainostaa jatkuvasti mitä osti ja paljon maksoi, instakuvat täyttyy kuvista shoppailukasseista, kahviloista, ravintoloista jne. Todennäköisesti tämä rikkaampi tuttavani käyttää enemmän rahaa kuukaudessa, hänellä vaan ei ole tarvetta joka euron kulutuksesta toisille mainita tai ottaa siitä instakuvaa. Siinä on se ero siihen leveilyyn.

Eiköhän tuossa ole jo kyse myös persoonallisuusero. Toiset lataa koko elämänsä tai melkein muiden nähtäväksi sos.mediaan. toiset taas välttelevät sitä kuin ruttoa tai hyvin vähä postaavat elämästään.

Shoppailija rakastaa kuluttamista ja nauttii elämästään sellaisena kuin se hänellä on. Toinen taas saa iloa muista asioista ja niitä ei nähdä leveilynä.

Vierailija
179/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Okei….?

Lisäksi, minä en ole työläisperheestä, kuten sinä. Vai minkä alan tohtori äitisi olikaan?

En minäkään ole. Äidinäiti oli opettaja ja äitini järjesteli kongresseja työkseen. Eli organisoija, työläisiä ei ole suvussani lainkaan.

Ap

Vierailija
180/243 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kyllä opiskeli kieliä yliopistossa, mutta meni sitten HSO-sihteerikouluun. Mutta työuransa hän rakensi ihan itse. HSO-sihteerinä on pystynyt ponnahtamaan aika vaativiinkin tehtäviin, mitä työläisten tehtävät eivät ole. Ne ovat monotonisia tai paljon käsityötä sisältäviä matalan koulutuksen hommia. Tiedän vähän huonosti, koska se ei ole ollut minun polkuni.

Ap