Kävin tänään yksityisellä lääkärillä pyytämässä lähetettä
raskaudenkeskeytykseen ja hän kirjoittikin sen. Sitten soitti perään, ettei hänellä olekaan säädösten mukaan oikeutta siihen, vaan pitää olla lupa kirjoittaa AB1-lomakkeita. Hän ei ollut tiennyt sitä, joten nyt odottelen viikonlopun yli ja menen maanantaina toiselle lääkärille, jolla tämä lupa on. Sitten vasta lähete laitetaan kirjepostina eteenpäin.
Ajattelin, että yksityisen kautta tämä olisi mennyt nopeammin, mutta olin väärässä. Nyt on vasta vk 4, mutta en missään tapauksessa haluaisi, että tässä kuluisi yhtään ylimääräistä päivää. Olen varmaan hullu, kun kirjoitan asiasta tänne, mutta en voi puhua muuallakaan.. hirveä olo :( Kysyisin vaan, että montako päivää tuossa menee, että voi odottaa kutsua poliklinikalta? Tai miten tuo homma etenee?
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:13"] Ei soiteta :) pitää itse soittaa ja varata se aika. Sitä ennen täytyy myös käydä labroissa, mutta aikaa varattaessa minua ainakin ohjeistettiin perinpohjaisesti. Ei hätää! Voimia aborttiin! Teetkö lääkkeellisen keskeytyksen? [/quote] Kyllä, lääkkeellisen. Ja kiitos kun autatte ja kerrotte oikeaa tietoa. Ei minua haittaa nuo tappamiskommentitkaan, olen jo asian mielessäni käsitellyt. Nyt ainut pelko on, että keskeytys viivästyy jostain syystä. Sitä en missään nimessä haluaisi :( ap [/quote] Ap, voimia! Abortti oli minulle helppo päätös vaikkakin kahden viikon odotus oli piinaava ja vaikea. Kun kävin hakemassa lähetteen, lääkäri arvioi raskauden olevan vko 4+4. Soitin heti lähetteen saatuani naistenklinikalle ja he sanoivat että viikko 6-7 on aikaisin mitä abortteja tehdään. Jouduin siis odottamaan kunnes olin noin 6+5. Valitsin myös lääkkeellisen keskeytyksen mutta olisin toki saanut myös kaavinnan. Suosittelen kokemuksen perusteella lääkkeellistä. Olin lukenut kauhutarinoita netistä hirveistä kivuista ja verenvuodosta, mutta mikään niistä ei tapahtunut. Toki vähän ennen kuin möykyt alkoivat tulla ulos oli kipu aik intensiivistä mutta kyllä sen kestää. Panacodin voimalla :D
[/quote]
Kiitos kun kerroit kokemuksestasi. Tuo keskeytyksen odottaminen kuulostaa kyllä piinaavalta. Onko Kätilöopisto myös vaihtoehto vai ainoastaan Naistenklinikka? Tietääkö kukaan? ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:20"]Saisit apua esim. Itu-projektista kunhan vain hakisit sitä http://ituprojekti.net/fi/
Sun raskautesi on jo niin pitkällä että lapsen sydän lyö, hänellä on oma verenkierto ja sukupuoli on määräytynyt jo hedelmöittyessä. Sä oot jo äiti. Älä nyt hyvänen aika tapa lastasi.
[/quote]
Jos kyse on taposta niin mikset tee rikosilmoitusta?
[/quote]
Koska Suomen laissa on sellainen epäkohta että vain syntyneiden tappaminen on laitonta.
[/quote]
Toisaalta syöt varmasti myös eläintenlihaa, joten teuraseläimien tappaminen ihan aikuisinakin on ok? Mites esim. kynsisieni ja lapamadot? Eikö niiden tappaminenkin ole eettisesti väärin? Entä eläinten kastrointi? Riistät eläimeltä mahdollisuuden lisääntyä - eikö se ole vähän epäreilua? Ei se eläin kastraatiota valinnut. Joten siis lopetetaan se "abortti on murha" jeesustelu. Koska kyllähän ihan perus ehkäisykin estää elämän synnyn.
[/quote]
Eläimen tappaminen on ihan eri asia kuin hengen riistäminen ihmiseltä eikä aborttia ja ehkäisyä voi verrata toisiinsa. Ehkäisyssä kun estetään uutta ihmiselämää alkamasta kun taas abortissa tapetaan jo alkunsa saanut ihminen.
Kuulemma aika varataan kätilöopistolta mutta keskeytys tehdään naistenklinikalla. Sekavaa, mutta näin kertoivat puhelimessa. Ei hätää - naistenklinikalla sain todella hyvää palvelua.
Haluatko yhtään kertoa miksi joudut menemään keskeytykseen? Meillä tapahtui niin että tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Harvinaista, mutta tilastollisesti mahdollista... Aika huonoa tuuria.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:38"]
Pulssi tuntuu jo. Vauvalla . Ajattele tapat ihmisen
[/quote]
Eipä sillä vielä näillä viikoilla sydän taida lyödä. Pian kuitenkin :( ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 20:54"]Anna se pieni ihmeen alku mulle. Kohta 2,5v yritystä takana :(
[/quote]
Pöh, mene kuule vaan jonon jatkoks. Täällä on pitkä jono sua kauemmin yrittäneitä sun edellä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:13"] Ei soiteta :) pitää itse soittaa ja varata se aika. Sitä ennen täytyy myös käydä labroissa, mutta aikaa varattaessa minua ainakin ohjeistettiin perinpohjaisesti. Ei hätää! Voimia aborttiin! Teetkö lääkkeellisen keskeytyksen? [/quote] Kyllä, lääkkeellisen. Ja kiitos kun autatte ja kerrotte oikeaa tietoa. Ei minua haittaa nuo tappamiskommentitkaan, olen jo asian mielessäni käsitellyt. Nyt ainut pelko on, että keskeytys viivästyy jostain syystä. Sitä en missään nimessä haluaisi :( ap [/quote] Ap, voimia! Abortti oli minulle helppo päätös vaikkakin kahden viikon odotus oli piinaava ja vaikea. Kun kävin hakemassa lähetteen, lääkäri arvioi raskauden olevan vko 4+4. Soitin heti lähetteen saatuani naistenklinikalle ja he sanoivat että viikko 6-7 on aikaisin mitä abortteja tehdään. Jouduin siis odottamaan kunnes olin noin 6+5. Valitsin myös lääkkeellisen keskeytyksen mutta olisin toki saanut myös kaavinnan. Suosittelen kokemuksen perusteella lääkkeellistä. Olin lukenut kauhutarinoita netistä hirveistä kivuista ja verenvuodosta, mutta mikään niistä ei tapahtunut. Toki vähän ennen kuin möykyt alkoivat tulla ulos oli kipu aik intensiivistä mutta kyllä sen kestää. Panacodin voimalla :D
[/quote]
Kiitos kun kerroit kokemuksestasi. Tuo keskeytyksen odottaminen kuulostaa kyllä piinaavalta. Onko Kätilöopisto myös vaihtoehto vai ainoastaan Naistenklinikka? Tietääkö kukaan? ap
[/quote]
Ap mieti vielä. Mä ymmärrän että oot varmaan tosi järkyttynyt ja abortti tuntuu ainoalta vaihtoehdolta mutta sulla on kuitenkin muitakin vaihtoehtoja. Lapsia on syntynyt ties millaisiin olosuhteisiin ja lukemattomat naiset ovat selvinneet lastensa kanssa vaikeuksista huolimatta. Esim. Itu-projekti tarjoaa keskusteluapua just sun tilanteessasi oleville.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:20"]Saisit apua esim. Itu-projektista kunhan vain hakisit sitä http://ituprojekti.net/fi/
Sun raskautesi on jo niin pitkällä että lapsen sydän lyö, hänellä on oma verenkierto ja sukupuoli on määräytynyt jo hedelmöittyessä. Sä oot jo äiti. Älä nyt hyvänen aika tapa lastasi.
[/quote]
[/quote]
Koska Suomen laissa on sellainen epäkohta että vain syntyneiden tappaminen on laitonta.
[/quote]
Toisaalta syöt varmasti myös eläintenlihaa, joten teuraseläimien tappaminen ihan aikuisinakin on ok? Mites esim. kynsisieni ja lapamadot? Eikö niiden tappaminenkin ole eettisesti väärin? Entä eläinten kastrointi? Riistät eläimeltä mahdollisuuden lisääntyä - eikö se ole vähän epäreilua? Ei se eläin kastraatiota valinnut. Joten siis lopetetaan se "abortti on murha" jeesustelu. Koska kyllähän ihan perus ehkäisykin estää elämän synnyn.
[/quote]
Eläimen tappaminen on ihan eri asia kuin hengen riistäminen ihmiseltä eikä aborttia ja ehkäisyä voi verrata toisiinsa. Ehkäisyssä kun estetään uutta ihmiselämää alkamasta kun taas abortissa tapetaan jo alkunsa saanut ihminen.
[/quote]
Millä tavalla eläimen tappaminen on eri asia kuin abortti? Samalla tavalla ihminen tekee päätöksen tappaa elävän organismin. Vai väitätkö kenties että eläimillä ei ole tietoisuutta? Mitenpä sitten muutaman viikon ikäisellä solumöykyllä/alkiolla voisi olla? Toisaalta lapsen tietoisuus itsestään kehittyy vasta parin vuoden iässä, eli toisaalta voidaan vetää johtopäätös että vauvan abortointi myöhemmin voisi olla okei... Hmm...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:39"]
Kuulemma aika varataan kätilöopistolta mutta keskeytys tehdään naistenklinikalla. Sekavaa, mutta näin kertoivat puhelimessa. Ei hätää - naistenklinikalla sain todella hyvää palvelua. Haluatko yhtään kertoa miksi joudut menemään keskeytykseen? Meillä tapahtui niin että tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Harvinaista, mutta tilastollisesti mahdollista... Aika huonoa tuuria.
[/quote]
Minulla on ollut hormonaalinen ehkäisy käytössä. Jotain on nyt mennyt pieleen ja en tiedä miksi. En uskonut, että joutuisin koskaan tällaiseen tilanteeseen. Lapsia on kaksi entuudestaan. ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:38"]Pulssi tuntuu jo. Vauvalla . Ajattele tapat ihmisen
[/quote]
Tämä ja ne muut jeesustelut ilmoitettu asiattöiksi.
Hävettää teidän puolesta. Onko tuollainen moukkamaisuus ja pahantahtoisuus teillä kristityillä jotenkin verissä?
Ap, älä välitä näista pahojen ja julmien ihmisten kommenteista!
Minuakin kiinnostaisi, jos ap jaksaisit vähän valottaa, miksi abortti? Mikä tilanne on sellainen, ettet näe muuta ratkaisua tilanteessa? Toki muutkin aborttia harkinneet/läpikäyneet voivat vastata.. Minua kiinnostaa tämä asia, itse olen kärsinyt vuosien lapsettomuudesta, ja saanut ainokaiseni hoidoilla. Toista lasta yritetään, mutta heikolta näyttää. En jeesustele, ei muiden raskaudet ja päätökset ole minun elämääni, jokainen elää omien ratkaisujensa kanssa, mutta tuntuu vaan niin mielettömän absurdilta, että siinä missä toiset meistä antaisivat mitä vaan saadakseen lapsen, toiset tekevät mitä vaan päästäkseen saamasta niitä lapsia. Olet ap varmastikin jo päätöksesi tehnyt kirjoitustesi perusteella, voimia tulevaan! Toivon kuitenkin ihan pienesti, että vielä mietit aborttiaikaa odotellessasi, että onko se ihan 100% varmasti ainoa ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:20"]Saisit apua esim. Itu-projektista kunhan vain hakisit sitä http://ituprojekti.net/fi/
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Millä tavalla eläimen tappaminen on eri asia kuin abortti? Samalla tavalla ihminen tekee päätöksen tappaa elävän organismin. Vai väitätkö kenties että eläimillä ei ole tietoisuutta? Mitenpä sitten muutaman viikon ikäisellä solumöykyllä/alkiolla voisi olla? Toisaalta lapsen tietoisuus itsestään kehittyy vasta parin vuoden iässä, eli toisaalta voidaan vetää johtopäätös että vauvan abortointi myöhemmin voisi olla okei... Hmm...
[/quote]
Mä kuulun siihen porukkaan jonka mielestä ihmiselämä nyt vaan on suojelemisen arvoista ja että ihmisillä on ihmisarvo mitä eläimillä ei ole (en tarkota että eläimiä saisi kohdella julmasti, ei tietenkään saa). Siksi mä aattelen että ihmisen tappaminen on paljon vakavampi asia kuin eläimen tappaminen. Kuten ite sanoit, ihmislapsen tietoisuus kehittyy vasta parivuotiaana joten jos ihmisyys määräytyisi tietoisuuden perusteella niin alle parivuotiaita ei voisi pitää possuja tai delfiinejä kummoisempina otuksina. Kuitenkin (toivottavasti) oot edes alitajuisesti sitä mieltä että vauvat ovat arvokkaampia kuin possut.
"Abortti on murha" -ihmiset: olkaa hyvät ja menkää muualle. Aloittaja on tehnyt päätöksensä itsensä tuntien ja oman tilanteensa perusteella. On todella sopimatonta yrittää saada toista tekemään loppuelämänsä mullistava muutos päätöksessään vedoten omaan lapsettomuuteensa.
Tsemppiä, Ap!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:53"]
Minuakin kiinnostaisi, jos ap jaksaisit vähän valottaa, miksi abortti? Mikä tilanne on sellainen, ettet näe muuta ratkaisua tilanteessa? Toki muutkin aborttia harkinneet/läpikäyneet voivat vastata.. Minua kiinnostaa tämä asia, itse olen kärsinyt vuosien lapsettomuudesta, ja saanut ainokaiseni hoidoilla. Toista lasta yritetään, mutta heikolta näyttää. En jeesustele, ei muiden raskaudet ja päätökset ole minun elämääni, jokainen elää omien ratkaisujensa kanssa, mutta tuntuu vaan niin mielettömän absurdilta, että siinä missä toiset meistä antaisivat mitä vaan saadakseen lapsen, toiset tekevät mitä vaan päästäkseen saamasta niitä lapsia. Olet ap varmastikin jo päätöksesi tehnyt kirjoitustesi perusteella, voimia tulevaan! Toivon kuitenkin ihan pienesti, että vielä mietit aborttiaikaa odotellessasi, että onko se ihan 100% varmasti ainoa ratkaisu.
[/quote]
Minulla on jo kaksi ihanaa lasta ja ei vaan ole kapasiteettia enempään. Nytkin jo olen jaksamiseni äärirajoilla. Olen eronnut lasten isästä ja tämä uusi suhde ei ole vakiintunut niin, että olisin valmis ottamaan vastuun pienestä ihmisestä. Hyvin todennäköistä on, että jäisin yksin kolmen lapsen kanssa. ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:00"]
"Abortti on murha" -ihmiset: olkaa hyvät ja menkää muualle. Aloittaja on tehnyt päätöksensä itsensä tuntien ja oman tilanteensa perusteella. On todella sopimatonta yrittää saada toista tekemään loppuelämänsä mullistava muutos päätöksessään vedoten omaan lapsettomuuteensa.
Tsemppiä, Ap!
[/quote]
Kiitos <3 ap
Hirveitä ihmisiä täällä! Abortti ei ole kenellekään helppo valinta, mutta jos et tahdo lasta tai et pysty elättämään tai muuten huolehtimaan siitä, etkä halua synnyttää adoptioon, on se ainoa viisaan ihmisen keino estää vahingon paheneminen. Onneksi en ole joutunut aborttiin, mutta em. syistä olisin sen tehnyt. Voimia sinulle ap!
Olen joskus ollut ap:n kaltaisessa tilanteessa. Abortti tehtiin lääkkeillä ja sinänsä suht helppo toimenpide. Henkinen puoli olikin se vaikeampi ja meni useampi kuukausi päästä asian yli. Voimia!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:53"]
[/quote]
Minulla on jo kaksi ihanaa lasta ja ei vaan ole kapasiteettia enempään. Nytkin jo olen jaksamiseni äärirajoilla. Olen eronnut lasten isästä ja tämä uusi suhde ei ole vakiintunut niin, että olisin valmis ottamaan vastuun pienestä ihmisestä. Hyvin todennäköistä on, että jäisin yksin kolmen lapsen kanssa. ap
[/quote]
Hah! Mites se ehkäisy. Olin varma että oot joku 17v ja menis nuoruuden piikkiin. Lapsettomuudesta kärsivien potutus on kyllä täysin ymmärrettävää kun sun touhujas lukee
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:05"]
Hirveitä ihmisiä täällä! Abortti ei ole kenellekään helppo valinta, mutta jos et tahdo lasta tai et pysty elättämään tai muuten huolehtimaan siitä, etkä halua synnyttää adoptioon, on se ainoa viisaan ihmisen keino estää vahingon paheneminen. Onneksi en ole joutunut aborttiin, mutta em. syistä olisin sen tehnyt. Voimia sinulle ap!
[/quote]
Kiitos. Näin asia tosiaan on ja en ole enää harkitsemassa mitä tekisin, päätös on tehty. ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:53"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos, kun viitsit avata asiaa. Tilanteesi kuulostaa ymmärrettävältä, vastuuta on tunnistaa oman jaksamisensa rajat. Edelleen voimia ja jaksamista ikävässä tilanteessa!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 20:55"]Mieti että oot tappamassa omaa lastasi. [/quote] Mieti, että oot vähän ajattelematon moukka. [/quote] Ajattele lasta.
[/quote]
Nimenomaan. Ajattele lasta. Ei lapsesta aleta mitään huutokauppaa pitämään. Miettikää nyt. Jos on itsellä lapsettomuutta, ei ole mitään syytä osallistua näihin keskusteluihin lainkaan. Lapsi ei ole mikään keräilynukke.
[/quote]
Näinpä. Se, että lapsi joutuu käymään läpi juurettomuutta/hylkäämisen tunteet jotka ovat adoptoidulle ihan luonnollisia tai vaihtoehtoisesti syntymään huonoon tilanteeseen on minusta pahempi kun abortti ja uskon että ihmiset päätyy siihen samasta syystä kuin jos pitävät lapsen joka on todettu parantumattomasti ja pahasti sairaaksi rakenneultrassa: Heikkouttaan eivät halua käydä läpi sitä ja tehdä vaikeaa päätöstä joten verhoutuvat sitten marttyyrin kaapuihin ja ovat muka niin hyviä ihmisiä. Ketään ei pitäisi tietoisesti tuoda niin vaikeaan tilanteeseen tänne koska niitä tilanteita tulee seulojen ohi aivan tarpeeksi. Jokainen kärsivä on liikaa. Enkä puhu nyt mistään huulihalkioista.