Kävin tänään yksityisellä lääkärillä pyytämässä lähetettä
raskaudenkeskeytykseen ja hän kirjoittikin sen. Sitten soitti perään, ettei hänellä olekaan säädösten mukaan oikeutta siihen, vaan pitää olla lupa kirjoittaa AB1-lomakkeita. Hän ei ollut tiennyt sitä, joten nyt odottelen viikonlopun yli ja menen maanantaina toiselle lääkärille, jolla tämä lupa on. Sitten vasta lähete laitetaan kirjepostina eteenpäin.
Ajattelin, että yksityisen kautta tämä olisi mennyt nopeammin, mutta olin väärässä. Nyt on vasta vk 4, mutta en missään tapauksessa haluaisi, että tässä kuluisi yhtään ylimääräistä päivää. Olen varmaan hullu, kun kirjoitan asiasta tänne, mutta en voi puhua muuallakaan.. hirveä olo :( Kysyisin vaan, että montako päivää tuossa menee, että voi odottaa kutsua poliklinikalta? Tai miten tuo homma etenee?
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:05"] [quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 20:55"]Mieti että oot tappamassa omaa lastasi. [/quote] Mieti, että oot vähän ajattelematon moukka. [/quote] Ajattele lasta. [/quote] Nimenomaan. Ajattele lasta. Ei lapsesta aleta mitään huutokauppaa pitämään. Miettikää nyt. Jos on itsellä lapsettomuutta, ei ole mitään syytä osallistua näihin keskusteluihin lainkaan. Lapsi ei ole mikään keräilynukke. [/quote] Ei adoptio oo mitään lasten huutokauppaamista vaan uuden perheen etsimistä lapsille joiden vanhemmat eivät pysty heistä huolehtimaan. Suurin osa adoptiolapsista voi ihan hyvin.
[/quote]
En puhunut adoptiosta, vaan tästä lapsellisesta huutelusta, että anna se mulle. Kypsymätöntä, itsekeskeistä, ilkeää. Pitäisi hoitaa omaa lapsettomuuden tuskaa sellaisilla tavoilla, jotka sopivat ihmiselle, joka haluaisi vanhemman rooliin. Lapset tarvitsevat vanhempia, jotka kykenevät asettumaan toisen ihmisen asemaan. Enkä nyt tarkoita alkiota, vaan aloittajaa.
Vielä palaan tähän aiheeseen. Onko totta tuo jonka joku kirjoitti, että lähetteen saa nopeammin perille, kun vie itse sen polille? Kuulosti niin uskomattomalta tuo lääkärin kertoma juttu, että lähete menee kirjepostina ja sitten pitäisi vain odotella.
Minulla on huomisaamuna aika sille lääkärille, jolla on oikeus tehdä AB1-lähete. Voinko heti käynnin jälkeen soittaa Kättärille ja varata ajan?
Anteeksi, kun tässä kyselen tyhmiä, mutta haluaisin vain selkeät toimintaohjeet. ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:18"]
Vielä palaan tähän aiheeseen. Onko totta tuo jonka joku kirjoitti, että lähetteen saa nopeammin perille, kun vie itse sen polille? Kuulosti niin uskomattomalta tuo lääkärin kertoma juttu, että lähete menee kirjepostina ja sitten pitäisi vain odotella.
Minulla on huomisaamuna aika sille lääkärille, jolla on oikeus tehdä AB1-lähete. Voinko heti käynnin jälkeen soittaa Kättärille ja varata ajan?
Anteeksi, kun tässä kyselen tyhmiä, mutta haluaisin vain selkeät toimintaohjeet. ap
[/quote]Meillä ainakin toimii niin, että lähete menee postitse, ja sairaalasta ilmoitetaan sitten potilaalle koska on aika. Jos nainen on 5. viikolla raskaana, pistän lähetteen kiireellisyysluokitukseksi 7-30 päivää, en sitä alle 7 vrk kiireellisyyttä, koska aikaahan tehdä abortti on vielä 7 viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:18"]
[/quote]Meillä ainakin toimii niin, että lähete menee postitse, ja sairaalasta ilmoitetaan sitten potilaalle koska on aika. Jos nainen on 5. viikolla raskaana, pistän lähetteen kiireellisyysluokitukseksi 7-30 päivää, en sitä alle 7 vrk kiireellisyyttä, koska aikaahan tehdä abortti on vielä 7 viikkoa.
[/quote]
Tuolla ketjun alkupäässä joku sanoi, että aika varataan itse. Mitenkähän tämä Helsingissä menee... ja noin pitkä odotusaika kuulostaa kammottavalta. Täytyy varmaan selvittää saisiko yksityisellä tehtyä tämän nopeammin :( ap
Miksi pitkä odotusaika on ongelma? Jos jokatapauksesss päätyy aborttiin mitä väliä muutamalla viikolla? Selvittäkää. T. Ohis
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:36"]
Miksi pitkä odotusaika on ongelma? Jos jokatapauksesss päätyy aborttiin mitä väliä muutamalla viikolla? Selvittäkää. T. Ohis
[/quote]
En osaakaan tarkalleen selittää, mutta tuntuu sitä pahemmalta, mitä enemmän viikkoja kuluu. Enkä rehellisesti usko, että voisin enää tehdä sitä jos menisi jonnekin viikolle 11. ap
Jos nyt jo tuntuu tuolta, ei tää ole sulle oikea ratkaisu. Yleensä asioilla on tapana järjestyä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:01"]
Jos nyt jo tuntuu tuolta, ei tää ole sulle oikea ratkaisu. Yleensä asioilla on tapana järjestyä.
[/quote]
Kyllä tämä oikea ratkaisu on, mutta en tosiaan halua pitkittää sitä yhtään. ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:53"]Minuakin kiinnostaisi, jos ap jaksaisit vähän valottaa, miksi abortti? Mikä tilanne on sellainen, ettet näe muuta ratkaisua tilanteessa? Toki muutkin aborttia harkinneet/läpikäyneet voivat vastata.. Minua kiinnostaa tämä asia, itse olen kärsinyt vuosien lapsettomuudesta, ja saanut ainokaiseni hoidoilla. Toista lasta yritetään, mutta heikolta näyttää. En jeesustele, ei muiden raskaudet ja päätökset ole minun elämääni, jokainen elää omien ratkaisujensa kanssa, mutta tuntuu vaan niin mielettömän absurdilta, että siinä missä toiset meistä antaisivat mitä vaan saadakseen lapsen, toiset tekevät mitä vaan päästäkseen saamasta niitä lapsia. Olet ap varmastikin jo päätöksesi tehnyt kirjoitustesi perusteella, voimia tulevaan! Toivon kuitenkin ihan pienesti, että vielä mietit aborttiaikaa odotellessasi, että onko se ihan 100% varmasti ainoa ratkaisu.
[/quote]
Se on luonnon valinta kuka raskautuu.
[/quote]
Ja se on luonnon valintaa, kuka kuolee mihinkin sairauteen?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:11"]
[/quote]
[/quote]
Ellet halua pitkittää, niin abortti hoituu nopeammin ja vaivattomasti siellä yksityisellä lääkäriasemilla. Sairaaloidet jonot ovat kesän jäljiltä pitkiä, aikaa menee kuitenkin.
Itse päädyin aborttiin v. 2007. Sain ajan omalta terveysasemalta ja seuraavana päivänä soitin kätilöopistolle. Olin ajoissa liikkeellä, viikolla 5, mutta sain ajan vasta viikolle 9. Luulin, että sitä pitkitetään että ehtii muuttaa mielensä? Vaikka päätös oli oikea, kalvaa se vielä mieltä melkein kymmennen vuotta myöhemmin. Tämä oli se mun risti jota pitää kantaa loppuelämä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:20"]
[/quote]
[/quote]
Ellet halua pitkittää, niin abortti hoituu nopeammin ja vaivattomasti siellä yksityisellä lääkäriasemilla. Sairaaloidet jonot ovat kesän jäljiltä pitkiä, aikaa menee kuitenkin.
[/quote]
Teenpä sitten tosiaan niin, että katson ensin millaista aikaa minulle tarjoavat ja jos menee kauhean myöhäiseksi niin hoidan asian yksityisellä. Kiitos. ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:53"]Minuakin kiinnostaisi, jos ap jaksaisit vähän valottaa, miksi abortti? Mikä tilanne on sellainen, ettet näe muuta ratkaisua tilanteessa? Toki muutkin aborttia harkinneet/läpikäyneet voivat vastata.. Minua kiinnostaa tämä asia, itse olen kärsinyt vuosien lapsettomuudesta, ja saanut ainokaiseni hoidoilla. Toista lasta yritetään, mutta heikolta näyttää. En jeesustele, ei muiden raskaudet ja päätökset ole minun elämääni, jokainen elää omien ratkaisujensa kanssa, mutta tuntuu vaan niin mielettömän absurdilta, että siinä missä toiset meistä antaisivat mitä vaan saadakseen lapsen, toiset tekevät mitä vaan päästäkseen saamasta niitä lapsia. Olet ap varmastikin jo päätöksesi tehnyt kirjoitustesi perusteella, voimia tulevaan! Toivon kuitenkin ihan pienesti, että vielä mietit aborttiaikaa odotellessasi, että onko se ihan 100% varmasti ainoa ratkaisu.
[/quote]
Se on luonnon valinta kuka raskautuu.
[/quote]
Ja se on luonnon valintaa, kuka kuolee mihinkin sairauteen?
[/quote]
No kenen valinta se sitten on? Jumalanko vai ihanko peräti oma valinta?
Et voi itse valita tuletko raskaaksi ( muutenhan ei olisi lapsettomia jotka haluaisivat lapsen) etkä voi valita, ettet sairastu vakavasti ja kuole siihen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:24"]
Itse päädyin aborttiin v. 2007. Sain ajan omalta terveysasemalta ja seuraavana päivänä soitin kätilöopistolle. Olin ajoissa liikkeellä, viikolla 5, mutta sain ajan vasta viikolle 9. Luulin, että sitä pitkitetään että ehtii muuttaa mielensä? Vaikka päätös oli oikea, kalvaa se vielä mieltä melkein kymmennen vuotta myöhemmin. Tämä oli se mun risti jota pitää kantaa loppuelämä.
[/quote]
Uskon, että minäkin tulen muistamaan tämän loppuikäni. Eipä tällainen mielestä unohdu ja varmasti sinullekin on ollut rankka kokemus <3 ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:29"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Teenpä sitten tosiaan niin, että katson ensin millaista aikaa minulle tarjoavat ja jos menee kauhean myöhäiseksi niin hoidan asian yksityisellä. Kiitos. ap
[/quote]
Kunhan olet varma päätöksestäsi. Mieli voi muuttua, uskon että sinulle tehdään ultra huomenna.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kunhan olet varma päätöksestäsi. Mieli voi muuttua, uskon että sinulle tehdään ultra huomenna.
[/quote]
Niinhän se ultra varmaankin tehdään. ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aivan turhaan alapeukutat, monen mieli on muuttunut ultrassa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:24"]
[/quote]
Sama juttu minulla, samana vuonnakin. Silloin päätös tuntui oikealta, mutta nyt myöhemmin kadun sitä ja koen sen taakkana joka seuraa minua kuolemaan saakka. Nyt tekisin mitä vain, jos sen voisi perua. Olen pahoillani kaikkien asianosaisten puolesta ja myös itseni vuoksi, koska koen tehneeni näin "väkivaltaa" myös itselleni.
Ihan ilman jeesusteluita: pohdi tätä vielä ap. Jos mitään mahdollisuuksia on, niin pidä lapsi. Tuskin tulet katumaan sitä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:13"] Ei soiteta :) pitää itse soittaa ja varata se aika. Sitä ennen täytyy myös käydä labroissa, mutta aikaa varattaessa minua ainakin ohjeistettiin perinpohjaisesti. Ei hätää! Voimia aborttiin! Teetkö lääkkeellisen keskeytyksen? [/quote] Kyllä, lääkkeellisen. Ja kiitos kun autatte ja kerrotte oikeaa tietoa. Ei minua haittaa nuo tappamiskommentitkaan, olen jo asian mielessäni käsitellyt. Nyt ainut pelko on, että keskeytys viivästyy jostain syystä. Sitä en missään nimessä haluaisi :( ap [/quote] Ap, voimia! Abortti oli minulle helppo päätös vaikkakin kahden viikon odotus oli piinaava ja vaikea. Kun kävin hakemassa lähetteen, lääkäri arvioi raskauden olevan vko 4+4. Soitin heti lähetteen saatuani naistenklinikalle ja he sanoivat että viikko 6-7 on aikaisin mitä abortteja tehdään. Jouduin siis odottamaan kunnes olin noin 6+5. Valitsin myös lääkkeellisen keskeytyksen mutta olisin toki saanut myös kaavinnan. Suosittelen kokemuksen perusteella lääkkeellistä. Olin lukenut kauhutarinoita netistä hirveistä kivuista ja verenvuodosta, mutta mikään niistä ei tapahtunut. Toki vähän ennen kuin möykyt alkoivat tulla ulos oli kipu aik intensiivistä mutta kyllä sen kestää. Panacodin voimalla :D
[/quote]
Kiitos kun kerroit kokemuksestasi. Tuo keskeytyksen odottaminen kuulostaa kyllä piinaavalta. Onko Kätilöopisto myös vaihtoehto vai ainoastaan Naistenklinikka? Tietääkö kukaan? ap
[/quote]
Itselleni keskeytys tehtiin yksityisellä lääkäriasemalla. Tästä jo aikaa reilusti. Pillerit pettivät, söin lääkettä jonka aikana raskaus ehd.kielletty. Menin yksityiselle koska sinne pääsi kaikkein nopeimmin. Pk-seutu
Voimia
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:05"]
Hirveitä ihmisiä täällä! Abortti ei ole kenellekään helppo valinta, mutta jos et tahdo lasta tai et pysty elättämään tai muuten huolehtimaan siitä, etkä halua synnyttää adoptioon, on se ainoa viisaan ihmisen keino estää vahingon paheneminen. Onneksi en ole joutunut aborttiin, mutta em. syistä olisin sen tehnyt. Voimia sinulle ap!
[/quote]
Kiitos. Näin asia tosiaan on ja en ole enää harkitsemassa mitä tekisin, päätös on tehty. ap
[/quote]
Tälläkin hetkellä se lapsi kasvaa ja kehittyy kohdussasi kovaa vauhtia. Mieti mitä kaikkea lapsesi abortin takia menettää: esim. ensimmäinen koulupäivä, kaverit, valmistujaisjuhlat, häät, omien lasten saaminen sekä kaikki onnellisuus ja ilo jota hänen elämässään voisi olla. Abortti riistää lapselta aivan kaiken.
[/quote]
Mun mielestä ei halutut lapset on fiksua abortoida. Se raastaa koko loppuelämän jos äiti ei ikinä halaa tai kännissä harmittelee, että miksi piti saada lapset nii nuorena.