Tämä on kyllä kamala tilanne. Olemme lihottaneet lapsemme
kesänaikana. :-( Paino on ollut aina haaste, mutta se on suurin piirtein pysynyt liikunnalla ja ruokavaliolla kuosissa. Mutta tämä kesä meni ihan penkin alle. Vuosi sitten lapsen mitat olivat muistaakseni 133 cm ja 33-34 kg. Ihan ok. Kouluterveydenhoitaja oli merkannut olevan +14 (jotain yksikköä) mutta kuitenkin normaalin rajoissa. Tämä oli tilanne vuosi sitten.
Mutta nyt pituutta on 136 cm, mutta painoa en uskalla edes arvailla. On tullut jenkkakahvat ja vatsanpömppö. Hartioistakin näkee, että kiloja on tullut lisää. 140 senttiset farkut kinnaa eikä malli ole edes slimfit. Housut jotka lökötti kesäkuussa, ovat nyt tiukat!
Ja tämä ei ole kenenkään muun vika kuin mun ja mun miehen. Me menimme tähän sudenkuoppaan jo toisen kerran! Kuten aina, kesällä sitä herkuttelee. Mutta ei me koko aikaa hampurilaisia ole vedetty tai pizzaa. Lapsi on syönyt karkkia, olen leiponut useammin, on käyty kahviloissa jne. Kaikki liikunta on ollut pois. Normaalisti on 2-3krt/vk koristreenit ja pyöräilee kouluun. Siitä tulee matkaa yhteensä 5,5 km.
Tässä sitä taas ollaan. Vaatteet on pienet eikä johdu pituuskasvusta. :-/ Ehkä ne ylimääräiset lähtee taas kun harrastukset käynnistyy. Niin syyllinen ja tyhmä olo.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:42"]
Tiedäthän ap, että lihvuuteen taipuvat lapset lihovat samalla energiamäärällä, millä ns. normilapset eivät liho. Kyseessä on ihan lihavuusgeenin tuomat muutokset, jotka aktivoituvat lapsen ollessa noin kuuden vuoden vanha. Liikunta auttaa hillitsemään tän geenin vaikutuksia, mutta totuus silti on se, että vanhemmilta ja lapselta vaatii enemmän työtä pitää tällainen lapsi normaalipainossa. Se vaan on se tilanne, eikä sitä kannata verrata niihin perheisiin joissa on eri tilanne.
[/quote]
En itse asiassa tiennyt. Olen suoraan sanottuna luullut, että lapsilla ei tällaista ongelmaa ole, vaan että nämä ovat aikuisten murheita. Ja että lasten ylipaino tulee vain ja ainoastaan liiasta energiamäärästä. Joten kiitos tuosta. Oppia ikä kaikki. :-)
ap
En osaa auttaa vaikka itse olen reilusti ylipainoinen mutta lapseni on alipainoinen. Hän eilenkin teki pitkän pyörälenkin ja kävi vielä uimahallissa uimassa. Hän rakastaa urheilua. Syö terveellistä kotiruokaa mutta aina on syönyt todella maltillisesti herkkuja esim karkkipäivänä syö vain muutaman palan suklaata yms en tajua miten joku lapsi voi lihoa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:41"]On ala-asteikäinen ja tiedostan että tämä on meidän syy. Olemme yleensä tosi tarkkoja. Karkkipäivä kerran viikossa, hampurilaisia/sipsejä/pizzaa ei syödä edes joka kuukausi. Ei edes joka toinen. Salaattia on otettava. Vahdin, ettei turhia napsita vaan pysytään säännöllisessä ruokarytmissä. Ruokarytmi on säilynyt, mutta on tainnut annoskokokin kasvaa. Tarkoitin kaikella liikunnan pois jäämisellä lähinnä harrastusliikunnan ja koulumatkapyöräilyn poisjäämistä. Kyllä lapsi on kaverien kanssa ulkona puuhastellut, trampoliinikin löytyy. Mutta eihän se ole riittävä. Ja kun kesäkin oli mitä oli (sade, tuo ihana tekosyy!), niin ulkoilu + ulkoliikunta oli liian vähäistä. Sisällä oltiin luvattoman paljon pelaamassa tai lukemassa kirjaa/akkaria. Kai se tästä. Ruokaremontti (siten kun sen lapselle voi tehdä) sekä harrastusten alku toivottavasti tasoittaa painonnousun. ap [/quote] Mistä se lapsi oikein lihoo jos tuo kaikki ylläkirjoittamasi on totta? Pyhästä hengestä? Mulla on 3 lasta enkä tajua miten noin voi lihoa.
[/quote]
Niin, ei me tuota noudatettukaan kesäaikaan (kesä, heinä ja nyt vielä elokuu), ja sen takia painoa tuskailen. Vaan hampurilaisaterioita on syöty esim. 2 krt/kk. Karkkia on jos ei joka päivä, niin joka toinen jne. Olen leiponut, mikä tarkoittaa ylimääräisten herkkujen syömistä. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Ja jos ruokavalio on ollut talviaikaan tarkkaa, tuollainen repsahdus lihottaa väistämättä.
Joku ehdotti hölläystä. Olen sitäkin miettinyt. Tuntuu kamalalle, että lapsi menee jääkaapille ja saat vahtia mitä lapsi sieltä hakee. Lasket automaattisesti päässä, että nämä ja nämä ateriat on syöty ja seuraavaksi on esim. iltapala. Käsket lapsen pois jääkaapilta. Kiellät omalta lapselta syömisen! Mutta kun meillä on pakko vahtia. Joku saman asian kanssa kamppaile ehkä tunnistaa nämä ristiriitaiset tunteet...? Sitten samaan aikaan pelkään, että kieltäminen tekee asiasta vain "isomman herkun" ja kun lapsi pääsee omilleen, syö hän kaiken mitä käsiinsä saa, kun aina on kielletty. Hankalia asioita.
ap
[/quote]
Olen se, joka ehdotti hölläystä. Tajusin vasta tuon viestin luettuasi, että meillä lapset (12- ja 8-vuotiaat pojat) eivät ikinä hae jääkaapista mitään omin päin, enkä sitä sallisikaan. Siis jos yhtäkkiä tulee nälkä, sitten "neuvotellaan" voiko nyt syödä jotain eli onko ruoka kutakuinkin vartin päästä vai onko siihen yli tunti. Nälässä en ketään pidä. Luulen, että ruoka-ajat ovat tärkeä juttu, siis silloin syödään eikä muulloin ilman lupaa. Silloin voi ihan hyvin ottaa jälkiruoaksi vaikka vähän suklaata eikä siitä tule mikään kielletty, houkutteleva juttu. On parempi hammasterveydenkin kannalta, että menee samalla happohyökkäyksellä kaikki (ja tietysti sen jälkeen voi ottaa vaikka xylitolpastillin). Samaten voi sitten syödä ruoaksi välillä vaikka pizzaa, kun ei ole koko päivää naposteltu jotain. Joskus täällä oli ketju siitä, miten lapset käyttäytyvät kaverinsa kotona koulupäivän jälkeen ja olin yllättynyt, kun moni oli sitä mieltä, että tottakai lapset saavat sotkea kuin lapset ja tähän keskusteluun liittyen syödä mitä haluavat ja kuinka usein haluavat. Ehkä sitten olen itse se niuho, vaikka luulin olevani höllääjä :) Liikunta itsessään ei kai kauheasti laihduta, mutta pitää aineenvaihduntaa ja yleensä terveyttä yllä. Ja kumpaa tehdessä tulee helpommin naposteltua: kavereiden kanssa pyöräillessä vai keittiössä istuskellessa?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:41"]On ala-asteikäinen ja tiedostan että tämä on meidän syy. Olemme yleensä tosi tarkkoja. Karkkipäivä kerran viikossa, hampurilaisia/sipsejä/pizzaa ei syödä edes joka kuukausi. Ei edes joka toinen. Salaattia on otettava. Vahdin, ettei turhia napsita vaan pysytään säännöllisessä ruokarytmissä. Ruokarytmi on säilynyt, mutta on tainnut annoskokokin kasvaa. Tarkoitin kaikella liikunnan pois jäämisellä lähinnä harrastusliikunnan ja koulumatkapyöräilyn poisjäämistä. Kyllä lapsi on kaverien kanssa ulkona puuhastellut, trampoliinikin löytyy. Mutta eihän se ole riittävä. Ja kun kesäkin oli mitä oli (sade, tuo ihana tekosyy!), niin ulkoilu + ulkoliikunta oli liian vähäistä. Sisällä oltiin luvattoman paljon pelaamassa tai lukemassa kirjaa/akkaria. Kai se tästä. Ruokaremontti (siten kun sen lapselle voi tehdä) sekä harrastusten alku toivottavasti tasoittaa painonnousun. ap [/quote] Mistä se lapsi oikein lihoo jos tuo kaikki ylläkirjoittamasi on totta? Pyhästä hengestä? Mulla on 3 lasta enkä tajua miten noin voi lihoa.
[/quote]
Niin, ei me tuota noudatettukaan kesäaikaan (kesä, heinä ja nyt vielä elokuu), ja sen takia painoa tuskailen. Vaan hampurilaisaterioita on syöty esim. 2 krt/kk. Karkkia on jos ei joka päivä, niin joka toinen jne. Olen leiponut, mikä tarkoittaa ylimääräisten herkkujen syömistä. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Ja jos ruokavalio on ollut talviaikaan tarkkaa, tuollainen repsahdus lihottaa väistämättä.
Joku ehdotti hölläystä. Olen sitäkin miettinyt. Tuntuu kamalalle, että lapsi menee jääkaapille ja saat vahtia mitä lapsi sieltä hakee. Lasket automaattisesti päässä, että nämä ja nämä ateriat on syöty ja seuraavaksi on esim. iltapala. Käsket lapsen pois jääkaapilta. Kiellät omalta lapselta syömisen! Mutta kun meillä on pakko vahtia. Joku saman asian kanssa kamppaile ehkä tunnistaa nämä ristiriitaiset tunteet...? Sitten samaan aikaan pelkään, että kieltäminen tekee asiasta vain "isomman herkun" ja kun lapsi pääsee omilleen, syö hän kaiken mitä käsiinsä saa, kun aina on kielletty. Hankalia asioita.
ap
[/quote]
Mekin ollaan syöty noin eikä kyllä ole 3 kk vaikuttanut yhtikäs mitään. Ootko varma ettei lapsi syö salaa, tai teidän annoskoissa, ruoka-aineissa joku mättää pahasti? Ja mitään lihavuusgeeniä joka lihottaa ilman kaloreita ei kyllä myöskään ole olemassa...
Jotkut meistä ovat enemmän herkkiä hiilareille. Tuo perunasta ja leivästä tykkääminen viittaisi siihen. Ts. itselläni on niin, että mitä enemmän annan itseni syödä esim. leipää, sitä enenmmän sitä tekee mieli. Siis tulee ihan himo siihen. Ja todella helposti näkyy vyötäröllä se.
Ratkaisuni on se, etten syö koskaan leipää aterioilla ja muutenkin vain aamuisin pari hapankorppua runsailla päällisillä. Lisäksi kananmuna. Proteiini pitää hyvin nälkää ja kun ei rasvaakaa pelkää kohtuuttomasti, ei noita karkin ym. himoja synny. Mulla hoikkana pysymisen avain on arkihiilareiden rajoittaminen ja kohtuullinen liikunta.
Kannattaa kokeilla, mikä tyyli sopii lapsellesi. Olemme niin erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:00"] [quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:41"]On ala-asteikäinen ja tiedostan että tämä on meidän syy. Olemme yleensä tosi tarkkoja. Karkkipäivä kerran viikossa, hampurilaisia/sipsejä/pizzaa ei syödä edes joka kuukausi. Ei edes joka toinen. Salaattia on otettava. Vahdin, ettei turhia napsita vaan pysytään säännöllisessä ruokarytmissä. Ruokarytmi on säilynyt, mutta on tainnut annoskokokin kasvaa. Tarkoitin kaikella liikunnan pois jäämisellä lähinnä harrastusliikunnan ja koulumatkapyöräilyn poisjäämistä. Kyllä lapsi on kaverien kanssa ulkona puuhastellut, trampoliinikin löytyy. Mutta eihän se ole riittävä. Ja kun kesäkin oli mitä oli (sade, tuo ihana tekosyy!), niin ulkoilu + ulkoliikunta oli liian vähäistä. Sisällä oltiin luvattoman paljon pelaamassa tai lukemassa kirjaa/akkaria. Kai se tästä. Ruokaremontti (siten kun sen lapselle voi tehdä) sekä harrastusten alku toivottavasti tasoittaa painonnousun. ap [/quote] Mistä se lapsi oikein lihoo jos tuo kaikki ylläkirjoittamasi on totta? Pyhästä hengestä? Mulla on 3 lasta enkä tajua miten noin voi lihoa. [/quote] Niin, ei me tuota noudatettukaan kesäaikaan (kesä, heinä ja nyt vielä elokuu), ja sen takia painoa tuskailen. Vaan hampurilaisaterioita on syöty esim. 2 krt/kk. Karkkia on jos ei joka päivä, niin joka toinen jne. Olen leiponut, mikä tarkoittaa ylimääräisten herkkujen syömistä. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Ja jos ruokavalio on ollut talviaikaan tarkkaa, tuollainen repsahdus lihottaa väistämättä. Joku ehdotti hölläystä. Olen sitäkin miettinyt. Tuntuu kamalalle, että lapsi menee jääkaapille ja saat vahtia mitä lapsi sieltä hakee. Lasket automaattisesti päässä, että nämä ja nämä ateriat on syöty ja seuraavaksi on esim. iltapala. Käsket lapsen pois jääkaapilta. Kiellät omalta lapselta syömisen! Mutta kun meillä on pakko vahtia. Joku saman asian kanssa kamppaile ehkä tunnistaa nämä ristiriitaiset tunteet...? Sitten samaan aikaan pelkään, että kieltäminen tekee asiasta vain "isomman herkun" ja kun lapsi pääsee omilleen, syö hän kaiken mitä käsiinsä saa, kun aina on kielletty. Hankalia asioita. ap [/quote] Mekin ollaan syöty noin eikä kyllä ole 3 kk vaikuttanut yhtikäs mitään. Ootko varma ettei lapsi syö salaa, tai teidän annoskoissa, ruoka-aineissa joku mättää pahasti? Ja mitään lihavuusgeeniä joka lihottaa ilman kaloreita ei kyllä myöskään ole olemassa...
[/quote]
Annoskoot ovat kesällä myös kasvaneet. Sen voin myöntää heti kättelyssä. Ruoka on samalla tyylillä valmistettu mitä ennenkin. Siihen ei ole tullut muutoksia. Ehkä keittoja on kesäaikaan ollut vähemmän mitä muutoin.
Olen kyllä miettinyt voiko olla, että hän napsisi salaa, mutta siihen en oikein osaa sanoa mitään. En usko, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Mutta 3 kk retuperällä oleva ruokavalio lihottaa mielestäni varmasti. Etenkin kun ruoka-aineet jotka ovat merkittävästi lisääntyneet, ovat yksinään herkkuja tai muita rasvaisia ruokia.
Minä uskon kyllä siihen, että toisilla paino nousee helpommin kuin toisilla. Toiset ovat kuivan kesän oravia, toiset läpipaskoja. Toiset näkee Hesen kyltin ja paino nousee kilon.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:55"]
Mekin ollaan syöty noin eikä kyllä ole 3 kk vaikuttanut yhtikäs mitään. Ootko varma ettei lapsi syö salaa, tai teidän annoskoissa, ruoka-aineissa joku mättää pahasti? Ja mitään lihavuusgeeniä joka lihottaa ilman kaloreita ei kyllä myöskään ole olemassa...
[/quote]
Voi luoja. Googleta nyt hyvä ihminen se lihavuusgeeni ennen kuin julistat ettei sitä ole olemssa, jookosta. En yhtään epäile, etteikö sussa jo ois kaikki maailman tieto ja viisaus, mut jos nyt vaan ihan omaksi huviksesi tekisit sen, eikös niin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:02"]Hahahah :D typerät. Taidatte itsekin olla hirveitä läskiperseitä, ei se pentu ihan yhdessä yössä liho norsuksi [/quote] No eihän ap:n lapsi ollutkaan lihonut "norsuksi" vaan painoa oli tullut lisää ja vartalosta ilmeisesti näkee että näin on. Tuskin viime vuoden 33-34kg on nyt 60kg. Kyllä meilläkin kesällä liikunta tavallaan vähenee kun harrastukset ja koulumatkat on tauolla. Ei rannalla polskiminen ole samanlaista hikiliikuntaa kuin koristreenit. Silläkin voi olla merkitystä onko lapsi 8v vai 12v, lähestyvä murkkuikäkin pyöristää jos pituus ei kasva samaan tahtiin...
[/quote]
Minä taas väittäisin, että yleensä ihmiset liioittelevat helposti ohjattujen harrastusten merkitystä liikunnalle. Lähdetään siitä, että lapsen pitäisi liikkua n. 2 tuntia päivässä. Meillä lapset käyvät kahdessa ohjatussa liikunnassa viikossa, joissa treenit on 45 minuuttia - tunti. Eli ohjatut harrastukset vastaavat yhden päivän liikuntarvetta, eikä ihan sitäkään, kun osa treeniajasta menee aina siihen, että lapset on paikoillaan kuuntelemassa ohjeita.
Rannalla taas kesällä menee helposti useita tunteja, eikä lapset ole hetkeäkään paikallaan - koko ajan juostan, kiipeillään - sekä tietysti yritetään vähän uidakin (osaavat uida, mutta eivät kylmässä vedessä). Tähän päälle tietenkin se, että rannalle on pyöräilty, niin tulee liikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:55"]
[/quote]
Voi luoja. Googleta nyt hyvä ihminen se lihavuusgeeni ennen kuin julistat ettei sitä ole olemssa, jookosta. En yhtään epäile, etteikö sussa jo ois kaikki maailman tieto ja viisaus, mut jos nyt vaan ihan omaksi huviksesi tekisit sen, eikös niin.
[/quote]
No ehkä sinä voit laittaa tänne sen linkin kun kerran olet sen tässä esille tuonut? Jopa prader-willi lapset joilla on geneettinen taipumus sairaalloiseen lihomiseen lihovat syömällä, eivät pyhästä hengestä. Ja prader-willi on äärimmäisen harvinainen.
Miksi teillä yleensä on kaapeissa herkkuja ja rasvaisia ja sokerisia ruokia, jos niitä ei saa syödä? Tottakai lapsi ottaa jääkaapista sitä, mitä pitää herkkuna, jos sitä siellä on vapaasti tarjolla. Ei ole mikään pakko säilyttää kotona sipsejä tai keksejä tai makkaroita, jos on tarkoitus tarkkailla ruokavaliota. Pitääkö lasta kiusata sillä, että kaapit pursuu herkkuja, joihin ei saa koskea kuin erityisluvalla? Pitäkää kaapissa kasviksia, hedelmiä, marjoja, ruisleipää, näkkäriä, pähkinöitä, maustamatonta jugurttia, tai muuta terveellistä, mistä lapsi ei saa turhia sokereita ja hiilareita.
Miks noin usein karkkia? Me ostetaan lapselle kesällä mansikoita ja herneitä, käydään poimimassa pensaista marjoja, ne on kesän herkkuja. Pari kertaa viikossa saa jätskin. Ei puhettakaan että karkkeja, pullaa ja kakkuja ruvettais joka toinen päivä napostelemaan! Mä itse ainakin lihoisin jos tekisin niin! Kyllä geenit voi vaikuttaa mutta varsinkin jos on taipumusta lihota, sitä suuremmalla syyllä tähän asiaan on kiinnitettävä huomiota. Mulla on hoikka lapsi, mutta mä itse lihon herkästi, joten kiinnitän tosi paljon huomiota syömisiin, siksi meillä ei tule hankittua kotiin karkkeja, keksejä, pullaa tms, joten siinä sivussa lapsikin pysyy hoikkana :) (mies ostaa joskus itselleen karkkia tai sipsejä mutta syö ne illalla kun lapsi on nukkumassa)
Älkää ainakaan sanoko lapselle painosta mitään, ettei hän ala turhaan stressata. Itselläni tuli juuri tuon ikäisenä murrosiän painonnousu, mistä kouluterkkari huomautti. Sen jälkeen en olekaan enää osannut olla pohtimatta painoa, vaikka see palautui normaalisi muutamassa kuukaudessa pituuskasvun myötä. Antakaa lapselle välipalaksi terveellisiä juttuja, vaikka porkkanoita, ettei tarvitse nälässä olla. Kyllä se varmasti taas asettuu, kunhan arki alkaa :)
Pakko sanoa tähän, että oma vika! En ymmärrä miksi lapsi ei ole liikkunut kesän aikana yhtään? Kesällähän on hyvä tehdä pyöräretkiä ja harrastaa muutakin liikuntaa. Säätä on turha syyttää, ei se ole muitakaan estänyt tai edes hidastanut.
Herkuttelua ei tarvitse kesälomalla kieltää, vaikka lapsi olisi pullea jo valmiiksi. Arkiruokailu on paljon olennaisempi asia, mutta eihän se syöty ylimääräinen energia mihinkään kulu, jos ei liikahda sohvalta.
On se jotenkin geneettistä myös ja opittua. Meillä juniori on hoikka ja jäntevä kuin mikä. Pojalla ikää 5,5v. ja painoa noin 18kg. Pituus keskitasoa, ei ole nyt mitattu. Saattaa mättää tajuttomia määriä herkkuja, jos sattuu olemaan tarjolla. Esim. mummulla söi eilen viisi pullaa, kun mummu ei kehdannut rajoittaa ja me ei oltu paikalla. Mutta on silti pieniruokainen kokonaisuudessaan. Ei mielellään syö kuin sen verran kuin pakko. Lopettaa yleensä syömisen, kun pahin nälkä on poissa. Sen sijaan esikoinen söi tuossa iässä aina paljon ja mielellään lisää. Nuoremmalle se syöminen ei ole sillä tavoin nautinto (vaikka pullia ahtoikin eilen). Sillä on joku sisäinen tapa siinä, että ruoka on välttämätön paha nälkään. Ja vain erityisherkkujaan voi syödä enemmän. Joku sanoo, että ei tavallisella ruualla lasta lihota. Paskat, kyllä lihottaa. Tiedän kasoittain lapsia, jotka ei saa herkkuja koskaan ja silti ovat pyöreitä. Ne syö hirveitä annoskokoja ja jo 1-vuotiaana äiti ylpeili kuinka uppoaa jättilautanen puuroa iltapalaksi. Mikä ihannointi se on, että 1-vuotiaan pitäisi syödä isoja annoksia? Lapselle annetaan sen verran kuin syö ja piste. Ei tarvi väkisin totuttaa ahmatiksi. Yksikin tuttu äiti kertoi, että kaksi viikkoa joutui pakkosyöttömään lasta, kunnes alkoi syödä kaikki. Oli kuulemma hirveää huutoa aina syöminen, mutta hän ei antanut periksi. Teki mieli kysyä, että mikä idea. Lapsi oli liian isokokoinen ikäisekseen muutenkin, niin tottakai ruokaa annetaan tarpeeksi, mutta en ymmärrä, että pitää väkisin opettaa syömään jättiannoksia.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 11:35"]Älkää ainakaan sanoko lapselle painosta mitään, ettei hän ala turhaan stressata. Itselläni tuli juuri tuon ikäisenä murrosiän painonnousu, mistä kouluterkkari huomautti. Sen jälkeen en olekaan enää osannut olla pohtimatta painoa, vaikka see palautui normaalisi muutamassa kuukaudessa pituuskasvun myötä. Antakaa lapselle välipalaksi terveellisiä juttuja, vaikka porkkanoita, ettei tarvitse nälässä olla. Kyllä se varmasti taas asettuu, kunhan arki alkaa :)
[/quote]
Tämä! Olen AP:n lapsen tavoin ollut aina vähän raskasrakenteisempi kuin muut ja ekalla luokalla painoin muistaakseni 35kg kun muut painoi alle 30. Terkkari sanoi, että pitäisi laihtua 5 kg ja aloin stressata ja murehtia asiaa kamalasti. Saunan jälkeen vanhemmat yllätti mut tekemästä vatsalihasliikkeitä itkien kun halusin olla hoikka. Minut lihotti ihan se, että äiti vei monta kertaa viikossa meidät mäkkäriin ja muutenkin olen aika syönyt hyvällä ruokahalulla :D No tuo lapsuuden ylipaino karisi nopeasti kun aloitin kamppailulajiharrastuksen ja kasvoin pituutta. 5.luokalla olin lähemmäs 160 cm ja painoin 52 kg. Toki ruokailutottumuksiin täytyy kiinnittää huomiota, mutta sillä tavalla että ohjaa lasta hienovaraisesti. Ylipainoisia ystäviäni lähes poikkeuksetta yhdistää se, että pienenä herkut on kielletty ja vanhemmat ovat olleet hyvin tuomitsevia herkuttelusta sekä kyylänneet lasten syömistä. Kostautuu murkkuikäisenä kun omista rahoista aletaan ostaa herkkuja salaa.
Arkiliikunta harrastuksen lisäksi, säännölliset ruoka-ajat ja niiden välissä ei kaapilla notkuta, karkki-/herkkupäivä eikä silloinkaan mitään övereitä. Toinen mahdollisuus on syödä herkkuja silloin tällöin ku mieli tekee esim.jälkiruuaksi pari suklaapalaa tms mutta ei sitten joka päivä.
Toisinaan lapset kasvaa tosiaan myös sykleissä. Eli ensin vaikuttaa, että lihoo ja pullistuu ja vasta sitten venähtää pituutta ja onkin taas normaalivartaloinen/hoikka.
Olet tiedostanut tilanteen, hyvä. Älä kuitenkaan tuo paino-ongelmaa liiaksi esille lapselle. Te aikuiset päätätte, mitä syödään ja koska ja miten liikutaan.
Ps. Yhdessä lasten lihavuutta käsittelevässä dokkarissa oli muuten, että ruokaa voi ottaa lisää kun ensin odottaa 20min. Tämä siksi, että kylläisyyden tunne tulee vähän viiveellä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 11:35"]Älkää ainakaan sanoko lapselle painosta mitään, ettei hän ala turhaan stressata. Itselläni tuli juuri tuon ikäisenä murrosiän painonnousu, mistä kouluterkkari huomautti. Sen jälkeen en olekaan enää osannut olla pohtimatta painoa, vaikka see palautui normaalisi muutamassa kuukaudessa pituuskasvun myötä. Antakaa lapselle välipalaksi terveellisiä juttuja, vaikka porkkanoita, ettei tarvitse nälässä olla. Kyllä se varmasti taas asettuu, kunhan arki alkaa :) [/quote] Tämä! Olen AP:n lapsen tavoin ollut aina vähän raskasrakenteisempi kuin muut ja ekalla luokalla painoin muistaakseni 35kg kun muut painoi alle 30. Terkkari sanoi, että pitäisi laihtua 5 kg ja aloin stressata ja murehtia asiaa kamalasti. Saunan jälkeen vanhemmat yllätti mut tekemästä vatsalihasliikkeitä itkien kun halusin olla hoikka. Minut lihotti ihan se, että äiti vei monta kertaa viikossa meidät mäkkäriin ja muutenkin olen aika syönyt hyvällä ruokahalulla :D No tuo lapsuuden ylipaino karisi nopeasti kun aloitin kamppailulajiharrastuksen ja kasvoin pituutta. 5.luokalla olin lähemmäs 160 cm ja painoin 52 kg. Toki ruokailutottumuksiin täytyy kiinnittää huomiota, mutta sillä tavalla että ohjaa lasta hienovaraisesti. Ylipainoisia ystäviäni lähes poikkeuksetta yhdistää se, että pienenä herkut on kielletty ja vanhemmat ovat olleet hyvin tuomitsevia herkuttelusta sekä kyylänneet lasten syömistä. Kostautuu murkkuikäisenä kun omista rahoista aletaan ostaa herkkuja salaa.
[/quote]
Ihanko totta? Mun kaveripiirissä taas suurimmalla osalla lihavista myös vanhemmat on lihavia ja kotoa on opittu huonot ruokailutottumukset: sokerimehua, limsaa, karkkia ja pullaa juodaan ja syödään päivittäin. Lisäksi sitten tunnesyöpöt.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 11:31"]
Miksi teillä yleensä on kaapeissa herkkuja ja rasvaisia ja sokerisia ruokia, jos niitä ei saa syödä? Tottakai lapsi ottaa jääkaapista sitä, mitä pitää herkkuna, jos sitä siellä on vapaasti tarjolla. Ei ole mikään pakko säilyttää kotona sipsejä tai keksejä tai makkaroita, jos on tarkoitus tarkkailla ruokavaliota. Pitääkö lasta kiusata sillä, että kaapit pursuu herkkuja, joihin ei saa koskea kuin erityisluvalla? Pitäkää kaapissa kasviksia, hedelmiä, marjoja, ruisleipää, näkkäriä, pähkinöitä, maustamatonta jugurttia, tai muuta terveellistä, mistä lapsi ei saa turhia sokereita ja hiilareita.
[/quote]
Eihän meillä yleensä olekaan. Eikä ole kesäisinkään. Nyt vaan on tullut herkuteltua. Ei meillä ole karkki-/herkkujemmaa kaapeissa kuten joissain tv-ohjelmissa näkee. Usko pois, meiltä löytyy just nuo mainitsemasi hyvät raaka-aineet.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:52"]
Kaikki liikunta on ollut pois.
[/quote]
Mitä ihmettä lapsi on kesällä tehnyt? Maannut ja syönyt?
[/quote]Tätä minäkin ihmettelen.Meidän 5v kävelee yli kymmenen km päivässä, ui, pyöräilee ja muutenkin ollaan ulkona lomalla 8-10 h päivässä. Kaikki lapset (kolme) on opetettu kulkemaan jalan tai pyörällä heti taaperoiän jälkeen (vaikka paino-ongelmia ei olekaan). Jos jatkatte samalla linjalla niin teillä on tuevaisuudessa hyvin laiska ja ylipainoinen teini.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:32"]Kaikki varmaan tietää kokemuksesta, että kyllähän liikunta on hyväksi, mutta ei sillä laihdu. Ruuan laadulla laihtuu. Ei auta kuin paluu karkkipäiviin, ja kotiruokaan. Herkkupäivänäkin voisi punnita ne herkut, ettei karkkia yms. mene enempää kuin 200g. Sipsit voi jättää kokonaan pois. Pitsat ja hampurilaiset tekee kotona, vähärasvaista naudanlihaa yms. Tulee tosi hyvää, mutta ei tule roskaruokapaikan rasvoja.
[/quote]
Enempää kuin 200g??!
Ihmekään jos lapset lihoo ja bmi27 on joistakin ihan normaalia. Kun minä oli lapsi ysärillä, karkkipussit olivat 100grammaa eikä niitä kahta päivässä syöty, ei edes viikossa.