Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi apua lasten kaverien ruokkiminen!

Vierailija
20.08.2015 |

Mitenkäs teidän mielestä pitäisi toimia, kun lapsen kaveri tuli meille yhden jälkeen. Tein ruoan, jolloin kaikki söivät. Sitten tarjosin jäätelöä välipalaksi, kun on niin sopiva keli. Nyt pitäisi alkaa tekemään päivällinen, mutta ruokaa ei riitä kaikille, jos kaveri ei vieläkään lähde.

Olen tässä tuntien kuluessa jo kieltänyt ottamasta karkkeja pöydiltä, hänellä kun tapana napsia ohimennen kaikki, mikä suuhun menee.

Jotenkin en viitsi sanoa hänelle, että pitää mennä jo välistä kotiin syömään. On vähän erilainen kulttuuri heidän perheessä.. Ja hän kyllä saisi jatkaa kyläilyä, mutta ruokaa ei riitä sitten kaikille. Vai pitääkö jättää itse syömättä?

Tiedän itsekin, että pitäisi vain käskeä kotiinsa, mutta en halua loukata ja hänellä on vähän tapana jankata, että kun ei ole käsketty kotiin vielä, kyllä mä saan olla..

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessani  70-luvulla kaverin luota lähdettiin kotiin kun kaverin perheellä oli ruoka-aika. Äitini katsoi olevan hyvien tapojen vastaista jäädä kaverin luo roikkumaan ruoka-ajaksi tai olettaa että kaverin perhe ruokkisi.

Sama koski meillä koulun jälkeen kyläileviä kavereita, kotiinsa menivät  päivällisaikaan. Minusta tämä järjestely on ihan ok ja olen jatkanut sitä omassa perheessäni. Yökyläilyt ovat toki eri asia.

Vierailija
122/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:59"]

Täällä yllättävän monet ovat sitä mieltä, että vieraita lapsia ei kuulu ruokkia. Olisi kiva kuulla tähän jotain perusteluja. Mikä siinä on niin teidän kasvatusmetodien vastaista, jos vieras lapsi söisi teidän ruokaanne?

[/quote]

Tuntuuhan se jo kukkarossakin, jos joku on joka päivä syömässä. Satunnaisesti ok, joka päivä ei ole. Lasten lähtettäminen toisten ruokittavaksi jatkuvasti on aika törkeää. 

[/quote]

meillä ja kaikilla lasten kaverien perheillä on tapana ruokkia erikseen sopimatta lapset, jotka ovat ruoka-aikaan paikalla. omilleni sanon useinmiten, että kotiin on tultava ruoka-aikaan ja niin myös tehdään. kaveritkin osaavat yleensä lähteä koteihinsa syömään. ja tosiaan jos on lapsia paikalla niin heille katetaan pöytään ateria, se on itsestään selvää. en ikinä käskisi lasta odottamaan muualla sillä aikaa kun itse syömme tai sanoisi vieraalle että hänen on lähdettävä koska me syömme. minulle vieraanvaraisuus on itsestäänselvyys ja arvo sinänsä.

ihmettelen minäkin, miten on mahdollista normaalissa kodissa että ruoka mitoitetaan niin kitsaasti ettei yhdelle riitä? voishan niitä sisäfilepihvejä puolittaa, ja syödä perunoita ja salaattia enemmän? 

jos oikeasti olisi niin, että joku lapsi joka päivä " lähetettäisiin ruokittavaksi" meille, niin varmaan ottaisin asian puheeksi lapsen vanhempien kanssa erikseen. muuten en kyllä tajua tuota kitsautta ja puuttuvaa vieraanvaraisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:20"]

Mä tarjoan kiltisti ruokaa... Jätän itse syömättä lämpimän ruoan jos ei muuten riitä. :/ (ja syön siis jotain pientä ei-lämmintä, kyllä meillä aina jotain syötävää on).

[/quote]

Meillä ei, ja se päivällinen on mun ainoa ateria koko päivänä, joten en todellakaan jätä syömättä siksi että voisin tarjota jollekin jolla pitäisi kotona odottaa ruoka. 

[/quote]

ainoa ateriasi? siis miten köyhää porukkaa täällä oikein on? 

Vierailija
124/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:20"]

Mä tarjoan kiltisti ruokaa... Jätän itse syömättä lämpimän ruoan jos ei muuten riitä. :/ (ja syön siis jotain pientä ei-lämmintä, kyllä meillä aina jotain syötävää on).

[/quote]

Meillä ei, ja se päivällinen on mun ainoa ateria koko päivänä, joten en todellakaan jätä syömättä siksi että voisin tarjota jollekin jolla pitäisi kotona odottaa ruoka. 

[/quote]

ainoa ateriasi? siis miten köyhää porukkaa täällä oikein on? 

[/quote]

Tätä ihmettelen minäkin :D jättäkää jumaliste lapset hankkimatta, jos ei ole varaa omaankaan ruokaan :D

Vierailija
125/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan näitä tilanteita omasta lapsuudesta, kun luuhasin usein myöhään iltaan parhaan kaverin luona. Minusta oli tosi jees, jos vaikka kaverin äiti kysyi haluaisinko voileipää, kun he syövät. En minä sitä lämmintä ruokaa odottanut (toki usein sain sitäkin).

Vierailija
126/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa kyllä aina syödä jos joku tulee kylään meidän ruoka-aikaan, aikuisetkin siis. Minusta tuntuisi jotenkin töykeältä olla tarjoamatta ja on kiva pitää vieraat tyytyväisinä. Aina vähintään leipää tai jotain sellaista tarjoan. En tiedä miten sitten kun lapset on isompia jos joka päivä olisi joku (isoruokainen) lisäksi syömässä, mutta lähtökohtaisesti en ymmärrä tuota puhetta, että "mähän en ketään ruoki". Ehkä kun olen isosta perheestä niin olen vähän enemmän oppinut huomioimaa muitakin ja saman huomaa sisaruksista.

Vierailija
127/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla lapseni kaverin äiti. Toivon että lähetät kotiin kun muuten joudutaan heittämään ruuat roskiin täällä päässä. Muutenkin voisi leikkiä meillä enemmän.

Vierailija
128/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:08"]No jos kyse on koululaisesta pojasta niin kyllä saattaa syödä ihan aikuisen annoksen.
[/quote]Meillä tokaluokkalainen syö oikeasti 3 x aikuisen annoksen.

Vierailija
129/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap ole ollutkaan asenteella ketään ruoki. Lapsi on saanut kylässä ollessaan jo yhden lämpimän ruuan ja välipalan ja vielä karkkejakin.

Ja jos kyseessä on isoruokainen kaveri, hänhän olisi käytännössä tarvinnut yhden kokonaisen pihvin, joka ei irtoa millään parilla sentillä.

Ymmärrän kyllä ap:ta, jos lapsi on jo viidettä tuntia kylässä, että ei voi etukäteen sopimatta kaikkia päivän aterioita syödä!

Vierailija
130/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auh ja huhhuh .. Lähimmäisenrakkaus, missä olet? Meillä saa aina syödä, omat ja muiden lapset ja aikuiset ja rakennus/korjausmiehille/nuohoojille ym. tarjotaan aina myös jos sattuvat olemaan ruoka-aikaan paikalla. Niin yksinkertaista se on, että itse otetaan vähemmän. Tämä tapa on tarttunut kotoa, 16-lapsisesta perheestä olen ja meiltä ei tarvinnut koskaan tyhjin vatsoin lähteä.

Vierailija
131/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:20"]Meillä saa kyllä aina syödä jos joku tulee kylään meidän ruoka-aikaan, aikuisetkin siis. Minusta tuntuisi jotenkin töykeältä olla tarjoamatta ja on kiva pitää vieraat tyytyväisinä. Aina vähintään leipää tai jotain sellaista tarjoan. En tiedä miten sitten kun lapset on isompia jos joka päivä olisi joku (isoruokainen) lisäksi syömässä, mutta lähtökohtaisesti en ymmärrä tuota puhetta, että "mähän en ketään ruoki". Ehkä kun olen isosta perheestä niin olen vähän enemmän oppinut huomioimaa muitakin ja saman huomaa sisaruksista.
[/quote]

Kyllä meilläkin saa ruokaa syödä, jos sitä on syötäväksi! Mutta en todellakaan minäkään ala pitämään omaa perhettä nälässä, jotta vieraille riittää!

Joku sisäfilepihvikin maksaa ihan tolkuttomasti!

Ap:han sanoi, että jos kyseessä olisi ollut makaronilaatikko, olisi se ollut ok. Sitä, kun ei tehdä tarkkaa annosta yhdelle..

Vierailija
132/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:01"]

Mitä ihmeen ruokaa teet, jos sitä ei riitä kaikille?

[/quote] jos vaikka ap on ajatellut että päivällisestä jää vaikka seuraavaan työpäivään lounas... ja oikeesti tulee kalliiksi jos joka päivä on ylimääräinen suu ruokittavana.. ja miksei oikeesti voi jo mennä kotiinsa syömään?? jos jo ap haluaa alkaa iltaa rauhoittumaan..

Vierailija
133/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian voi ajatella kahdella tavalla: Meillä ei riitä vieraalle pihviä tai:minulle ei riitä tänään pihviä. Nykyajan itsekkäässä ajassa pidetään varmaan tyhmänä jälkimmäistä. Ajatellaan: "Minulla on oikeus pihviini". Kyllä helkutissa on. Se on totta. Sekin on totta, että voit päättää asetatko itsesi muiden edelle, vaan löytyykö"palvelumieltä". Kokeilkaapa joskus! Saatatte yllättyä positiivisesti :)

Vierailija
134/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:20"]Meillä saa kyllä aina syödä jos joku tulee kylään meidän ruoka-aikaan, aikuisetkin siis. Minusta tuntuisi jotenkin töykeältä olla tarjoamatta ja on kiva pitää vieraat tyytyväisinä. Aina vähintään leipää tai jotain sellaista tarjoan. En tiedä miten sitten kun lapset on isompia jos joka päivä olisi joku (isoruokainen) lisäksi syömässä, mutta lähtökohtaisesti en ymmärrä tuota puhetta, että "mähän en ketään ruoki". Ehkä kun olen isosta perheestä niin olen vähän enemmän oppinut huomioimaa muitakin ja saman huomaa sisaruksista.
[/quote]

Kyllä meilläkin saa ruokaa syödä, jos sitä on syötäväksi! Mutta en todellakaan minäkään ala pitämään omaa perhettä nälässä, jotta vieraille riittää!

Ap:han sanoi, että jos kyseessä olisi ollut makaronilaatikko, olisi se ollut ok. Sitä, kun ei tehdä tarkkaa annosta yhdelle..
[/quote]

Niin mutta voihan sitä sitten tarjota vaikka leipää tai jotain muuta syötävää? Ja vastasin ihan yleisesti tähän ketjuun kun täällä melkein kaikki tuntuvat olevan asenteella "mähän en ketään ruoki ja menkööt kotiin syömään".

Vierailija
135/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:43"]Asian voi ajatella kahdella tavalla: Meillä ei riitä vieraalle pihviä tai:minulle ei riitä tänään pihviä. Nykyajan itsekkäässä ajassa pidetään varmaan tyhmänä jälkimmäistä. Ajatellaan: "Minulla on oikeus pihviini". Kyllä helkutissa on. Se on totta. Sekin on totta, että voit päättää asetatko itsesi muiden edelle, vaan löytyykö"palvelumieltä". Kokeilkaapa joskus! Saatatte yllättyä positiivisesti :)
[/quote]

Voi jeesus! Yhden lämpimän ruuan lisäksi pitää vielä tarjota välipalat ja päivällisetkin! Kyllä viiden tunnin vierailu koulupäivän päälle on jo itsessään liian pitkä ja sitten vielä ruoatkin pitäisi koko päivälle tarjota ihan hatusta.

Vierailija
136/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuollainen "vieraiden lapsia ei ruokita" ajatuson tosi outo. Meillä lapsuudenkodissa oli aina ruokaa sen verran että olisi riittänyt hyvin vaikka viidellekin ylimääräiselle. Äiti kotiäitinä, isä töissä ja viisi lasta. Aina kutsuttiin kaikki ruokapöytään, vaikka rahassa ei kylvetty. Meillä ei olisi koskaan tullut kuuloonkaan ettei vieraille tarjottaisi ruokaa. Todella epäkohteliasta.

Itselläni ei lapsia vielä ole, mutta aina jos sattuu joku kylään ruoka-aikaa niin kysyn haluaako syödä. Ruokaa teen aina yli, ja se ei tarkoita että se menee roskiin vaan samasta ruoasta voi syödä muuutaman päivän.

Vierailija
137/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:20"]Meillä saa kyllä aina syödä jos joku tulee kylään meidän ruoka-aikaan, aikuisetkin siis. Minusta tuntuisi jotenkin töykeältä olla tarjoamatta ja on kiva pitää vieraat tyytyväisinä. Aina vähintään leipää tai jotain sellaista tarjoan. En tiedä miten sitten kun lapset on isompia jos joka päivä olisi joku (isoruokainen) lisäksi syömässä, mutta lähtökohtaisesti en ymmärrä tuota puhetta, että "mähän en ketään ruoki". Ehkä kun olen isosta perheestä niin olen vähän enemmän oppinut huomioimaa muitakin ja saman huomaa sisaruksista.
[/quote]

[/quote]

Niin mutta voihan sitä sitten tarjota vaikka leipää tai jotain muuta syötävää? Ja vastasin ihan yleisesti tähän ketjuun kun täällä melkein kaikki tuntuvat olevan asenteella "mähän en ketään ruoki ja menkööt kotiin syömään".
[/quote]

Eikö se ap ollut mielestäsi jo tarjonnut kyseiselle lapselle riittävästi?

Eikö sinusta ole järkevää lähteä lapsen kotiin syömään ruoka, kuin täyttää sen maha jollain leivällä? Siis jos ei tosiaan kunnon ruoka riitä kaikille..

Vierailija
138/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:37"]Auh ja huhhuh .. Lähimmäisenrakkaus, missä olet? Meillä saa aina syödä, omat ja muiden lapset ja aikuiset ja rakennus/korjausmiehille/nuohoojille ym. tarjotaan aina myös jos sattuvat olemaan ruoka-aikaan paikalla. Niin yksinkertaista se on, että itse otetaan vähemmän. Tämä tapa on tarttunut kotoa, 16-lapsisesta perheestä olen ja meiltä ei tarvinnut koskaan tyhjin vatsoin lähteä.
[/quote]

Tarjoat siis kaksi lämmintä ateriaa ja välipalat kaikille, jotka sattuvat kyläilemään? Taidat olla aika varakas ja jääkaappikin aika iso?

Vierailija
139/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:47"]Minulle tuollainen "vieraiden lapsia ei ruokita" ajatuson tosi outo. Meillä lapsuudenkodissa oli aina ruokaa sen verran että olisi riittänyt hyvin vaikka viidellekin ylimääräiselle. Äiti kotiäitinä, isä töissä ja viisi lasta. Aina kutsuttiin kaikki ruokapöytään, vaikka rahassa ei kylvetty. Meillä ei olisi koskaan tullut kuuloonkaan ettei vieraille tarjottaisi ruokaa. Todella epäkohteliasta.

Itselläni ei lapsia vielä ole, mutta aina jos sattuu joku kylään ruoka-aikaa niin kysyn haluaako syödä. Ruokaa teen aina yli, ja se ei tarkoita että se menee roskiin vaan samasta ruoasta voi syödä muuutaman päivän.
[/quote]

Oliko teillä silloin ruokana pihvejä, kun oli vieraita? Vai olisiko sittenkin ollut jotain keittoja yms. Muisteleppa vielä ennen kuin tuomitset!

Vierailija
140/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:47"]Minulle tuollainen "vieraiden lapsia ei ruokita" ajatuson tosi outo. Meillä lapsuudenkodissa oli aina ruokaa sen verran että olisi riittänyt hyvin vaikka viidellekin ylimääräiselle. Äiti kotiäitinä, isä töissä ja viisi lasta. Aina kutsuttiin kaikki ruokapöytään, vaikka rahassa ei kylvetty. Meillä ei olisi koskaan tullut kuuloonkaan ettei vieraille tarjottaisi ruokaa. Todella epäkohteliasta.

[/quote]

Oliko teillä silloin ruokana pihvejä, kun oli vieraita? Vai olisiko sittenkin ollut jotain keittoja yms. Muisteleppa vielä ennen kuin tuomitset!
[/quote]

Tuli mieleen pihveistä ja keitoista: Köyhä antaa vähästä, rikas ei paljostakaan. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme