Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi apua lasten kaverien ruokkiminen!

Vierailija
20.08.2015 |

Mitenkäs teidän mielestä pitäisi toimia, kun lapsen kaveri tuli meille yhden jälkeen. Tein ruoan, jolloin kaikki söivät. Sitten tarjosin jäätelöä välipalaksi, kun on niin sopiva keli. Nyt pitäisi alkaa tekemään päivällinen, mutta ruokaa ei riitä kaikille, jos kaveri ei vieläkään lähde.

Olen tässä tuntien kuluessa jo kieltänyt ottamasta karkkeja pöydiltä, hänellä kun tapana napsia ohimennen kaikki, mikä suuhun menee.

Jotenkin en viitsi sanoa hänelle, että pitää mennä jo välistä kotiin syömään. On vähän erilainen kulttuuri heidän perheessä.. Ja hän kyllä saisi jatkaa kyläilyä, mutta ruokaa ei riitä sitten kaikille. Vai pitääkö jättää itse syömättä?

Tiedän itsekin, että pitäisi vain käskeä kotiinsa, mutta en halua loukata ja hänellä on vähän tapana jankata, että kun ei ole käsketty kotiin vielä, kyllä mä saan olla..

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:16"]

Itsehän aikoinani odottelin aina kaverin huoneessa, kun heillä syötiin. :D Meillä ollessaan taas kyseinen kaveri sai aina täysihoidon, vaikka olimme köyhempiä. 

[/quote]

Minäkin odotin usein kaverin huoneessa kun he söivät. Itse olin monesti jo syönyt kotona. Minusta tämä oli (ja on) ihan normaalia enkä nähnyt ongelmana.

Vierailija
62/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarjoan kiltisti ruokaa... Jätän itse syömättä lämpimän ruoan jos ei muuten riitä. :/ (ja syön siis jotain pientä ei-lämmintä, kyllä meillä aina jotain syötävää on).

Omalle lapselleni voisin kaverin ollessa poissa ehdottaa, että menisivät välillä kaverinkin luokse leikkimään (ja syömään). =P

Meillä on onneksi melko vastavuoroista noi kyläilyt olleet, tosin välillä on jaksoja, kun ovat enempi meillä ja välillä taas jumittavat kaverin luona niin paljon että itseäni jo hävettää lapseni siellä notkuminen ja alan ehdotella lapselleni voisivatko tulla välillä meille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:07"]

Meillä ruokaa tarjotaan läsnäoleville. Joskus pojalla kolmekin kaveria kylässä. Ei haittaa. Tehdään ruokaa reilusti

[/quote]

Tuli hyvä mieli lukea tätä kommenttia :) Kiitos! Olisipa sinunlaisia vanhempia enemmän.

[/quote]

Miksi pitäisi olle enemmän vanhempia, jotka eivät laita ruokaa omille lapsilleen?

[/quote]

Huomasitko, että kehuin vanhempaa, joka tekee ruokaa MUIDENKIN lapsille. Oletettavasti hän tekee ruokaa myös omille lapsilleen. Mee päiväkotiin idiootti.

[/quote]

Entäs ne MUUT vanhemmat? Miksi he eivät tee ruokaa omille lapsilleen?

Vierailija
64/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:16"]

Itsehän aikoinani odottelin aina kaverin huoneessa, kun heillä syötiin. :D Meillä ollessaan taas kyseinen kaveri sai aina täysihoidon, vaikka olimme köyhempiä. 

[/quote]

Minäkin odotin usein kaverin huoneessa kun he söivät. Itse olin monesti jo syönyt kotona. Minusta tämä oli (ja on) ihan normaalia enkä nähnyt ongelmana.

[/quote]

En minäkään olisi nähnyt ongelmana, mutta siinä vaiheessa oikeustajuni alkoi vähän herätä, kun huomasin, että kaveri ihan hyvällä omallatunnolla syö kuitenkin aina meillä. Eikä mitään ihan vähäisiä määriä. Ei oltu edes mitään ihan pieniä enää.

Vierailija
65/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:07"]

Meillä ruokaa tarjotaan läsnäoleville. Joskus pojalla kolmekin kaveria kylässä. Ei haittaa. Tehdään ruokaa reilusti

[/quote]

Tuli hyvä mieli lukea tätä kommenttia :) Kiitos! Olisipa sinunlaisia vanhempia enemmän.

[/quote]

Miksi pitäisi olle enemmän vanhempia, jotka eivät laita ruokaa omille lapsilleen?

[/quote]

Huomasitko, että kehuin vanhempaa, joka tekee ruokaa MUIDENKIN lapsille. Oletettavasti hän tekee ruokaa myös omille lapsilleen. Mee päiväkotiin idiootti.

[/quote]

Entäs ne MUUT vanhemmat? Miksi he eivät tee ruokaa omille lapsilleen?

[/quote]

Ihan sama? Ei heistä nyt ollut kyse. Jos kehun jonkun koiranpentua söpöksi, niin kuka alkaa miettimään MITÄS NE KAIKKI MUUT KOIRANPENNUT JOTKA ON RUMIA. MV.

Vierailija
66/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin... Luitteko te ap:n vastauksia ollenkaan? Sehän on jo ruokkinut kaverin kertaalleen ja antanut jätskinkin, eli ei kieltäydy ruokkimasta ja vielä sanoi, että esim. makaronilaatikosta ois riittänyt kyllä. Ihanko oikeasti te ostelette aina esimerkiksi ylimääräisiä pihvejä, kalafileitä ym. siltä varalta, että lapsen kavereita ilmaantuu kylään?

Vierailija
67/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vaaditaan perusteluja sille, miksi kavereita ei pitäisi ruokkia. Pari mielestäni aika tärkeää seikkaa on lähinnä mainittu vain sivulauseissa, kun pääpaino on ollut muualla. Ensinnäkin ruoka on nykyään niin kallista, ettei kannata laittaa vain varmuuden vuoksi enemmän kuin perhe syö. Ennen agraariyhteisössä oli eri asia, kun itse kasvatettiin suuri osa ruokatarpeista. Perunoita keitettiin isolla kattilalla ja läskisoosia ohennettiin tarpeen mukaan vedellä. Kyllä siitä riitti vieraillekin ja nämä kyllä kutsuttiinkin pöytää. Nyt on eri aika. Harvalla on kasvimaa. Useimmat ostavat rahalla niin perunat kuin muutkin juurekset ja lihat.

Toinen syy on se, että toki perhe haluaa kokoontua omin joukoin syömään ja keskustelemaan päivästä. Usein käsitellään sellaisiakin asioita, jotka eivät ole soveliaita pikkupadoille. Vai haluatteko te anteliaat, että naapurin kakarat levittelevät kylällä perheenne asioita?

Vierailija
68/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:08"]

No meillä on nyt sisäfilepihvejä ja lohkoperunoita sekä bearnaisekastiketta. Pihvejä on varattu 1 jokaiselle, joten jää yksi ilman, jos vieraalle pitää tarjota. Eikä ole mikään pieniruokainen kaveri! Sanoin, että nyt on aika lähteä kotiin syömään. Ei liikahdakkaan, kun näki ruoan. Sanoi vain, että ei tarvi vielä lähteä, ei oo soitettu. Lapsi 10 vuotias. On aika kova inttämään vastaan. On lapsille todella hyvä kaveri, joten en halua loukatakaan, ettei sitten tunne mukavaksi tulla meille enää.. Venyttäisin ruokaa, mutta pitää ehtiä 18.00 lapsen vanhempainiltaan..

[/quote]

voi lässyti lässyti. Nyt sanot sille lapselle lempeän ystävällisesti, että hänen on aika lähteä kotiin. Siis se lapsi on 10v ja sinä annat sen jankata ja pelkäät, että lapsi loukkaantuu. Huoh. Sinun ei tarvitse suuttua, sanoa ilkeästi tai rumasti, kerrot vain lapselle, että nyt hänen on aika lähteä kotiin. Piste. Ei se ole sen vaikeampaa. 

Vierailija
69/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että anteeksi, mutta meillä on nyt ruoka-aikaa, enkä ole varannut yhtään ylimääräistä, että anteeksi nyt kovasti, mutta sulle ei nyt voida tarjota. Voit odottaa x:n huoneessa sillä aikaa tai käydä kotona syömässä.

Vierailija
70/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yleensä kysyn kaverilta, että syötkö täällä vai kotona ja pyydän soittamaan vielä luvan vanhemmilta. (On nimittäin ärsyttävää tehdä ruokaa hiki hatussa ja kun soittaa lapsia syömään, kaverin vanhemmat onkin ruokkineet ne.) Joskus voi olla kolmekin kaveria pöydässä. Joskus olen sanonut, että meillä on nyt ruoka, mutta tästä ei valitettavasti riitä sinulle, joten voisit käydä kotona syömässä. 

Vierailija
71/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vain, että nyt on aika lähteä kotiin. Nähdään taas pian ja mitäs ajattelitte seuraavalla kerralla tehdä. Sun ei tarvitse sen enempää perustella. 

Ihmettelen kyllä eikö lapsen kotona jo kaipailla. 

Vierailija
72/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:20"]Mä tarjoan kiltisti ruokaa... Jätän itse syömättä lämpimän ruoan jos ei muuten riitä. :/ (ja syön siis jotain pientä ei-lämmintä, kyllä meillä aina jotain syötävää on).

Omalle lapselleni voisin kaverin ollessa poissa ehdottaa, että menisivät välillä kaverinkin luokse leikkimään (ja syömään). =P

Meillä on onneksi melko vastavuoroista noi kyläilyt olleet, tosin välillä on jaksoja, kun ovat enempi meillä ja välillä taas jumittavat kaverin luona niin paljon että itseäni jo hävettää lapseni siellä notkuminen ja alan ehdotella lapselleni voisivatko tulla välillä meille...
[/quote]
Jätät itse syömättä vieraan lapsen takia, jonka kyläilystä ei ole sovittu? Mitä ihmettä? Oleellista on, että vanhemmat puhuvat keskenään. Meillä saavat ruokaa ne, joiden syömisestä on sovittu. Muille tarjotaan korkeintaan leipää.

Vierailija
73/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:07"]

[/quote]

[/quote]
Sanoo sossuyh.

Vierailija
74/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ruokittiin silloin kun lapset oli alle 10v. Enään ei koska omat teinit syö niin paljon ettei ikinä ruoka riitä. Lisäksi meillä ruokakulut tosi isot. Enkä enää 50v. jaksa mitään ylimäärästä vaivaa. Tosin omanikaan ei syö muualla, et ihan normitapa nykyään. Meidän kuopus 11v.ottaisi 3 pihviä kerralla, sanoin ettei käy. Syö niin paljon lihaa että eilen vetelin sit itse silliä perunan kanssa. Urheilee ja nälkä on.

Vierailija
75/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa on siinäkin ollaanko kaukana kaverin kotoa vai pölähteleekö niitä kavereita omatoimisesti koulun jälkeen ihan randomina milloin kenenkin kotiin. Mitä pienempi lapsi, sitä suuremmalla syyllä se on kotona ruoka-aikaan eikä juoksentele vanhempien tietämättä kyläilemässä. Joku 16 v taas saa ehkä kotonakin tehdä ruokansa itse kun vanhemmat on kyläilemässä.

Itse ainakin haluan että lapseni saa kerran päivässä kunnon aterian kasviksineen. Kouluruuan lisäksi ei enää tarvitse olla toista ranut ja nakit kurkkusiivulla ja kokiksella -annosta vaan täysipainoinen laadukas aterua.

Vierailija
76/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lapsi menköön omalle jääkaapilleen omaan kotiinsa, niin yksinkertaista se on. Ei ole kenenkään velvollisuus ruokkia toisten ihmisten nälkäisiä lapsia, kun voivat olla ruokarohmuja ja suursyömäreitä. Toisten perheiden ruokien rohmuamisesta tulee helposti tapa ja sitten sitä on vaikeampi lopettaa. 

Vierailija
77/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havahduin tätä ketjua lukiessani miettimään että kun olin lapsi ja asuin yh-äitini kanssa raha oli usein tiukassa, mutta yksi naapurin lapsi (alkoholistiperheen kasvatti) söi meillä lähes joka päivä. Joskus saattoi jäädä meille yöksikin pidemmäksikin aikaa jolloin tietysti söi aamupalat, lounaat, välipalat ym. Tytön perhe kun oli mitä oli, niin siellä ei kyllä tarjottu juuri mitään sen harvan kerran kun siellä kyläilin. On oma äitini täytynyt kyllä aika kiltti olla, itse en majottaisi ja ruokkisi vieraiden lapsia. Jos ruokaa on paljon niin satunnaisesti voi toki syödä, mutta meillä on ihan normaalia että lasten kaverit odottaa lasten huoneessa sen aikaa kun he syövät, syövät itse sitten kotonaan.

Vierailija
78/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:20"]

Mä tarjoan kiltisti ruokaa... Jätän itse syömättä lämpimän ruoan jos ei muuten riitä. :/ (ja syön siis jotain pientä ei-lämmintä, kyllä meillä aina jotain syötävää on).

[/quote]

Meillä ei, ja se päivällinen on mun ainoa ateria koko päivänä, joten en todellakaan jätä syömättä siksi että voisin tarjota jollekin jolla pitäisi kotona odottaa ruoka. 

Vierailija
79/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:16"]Itsehän aikoinani odottelin aina kaverin huoneessa, kun heillä syötiin. :D Meillä ollessaan taas kyseinen kaveri sai aina täysihoidon, vaikka olimme köyhempiä. 
[/quote][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:16"]Itsehän aikoinani odottelin aina kaverin huoneessa, kun heillä syötiin. :D Meillä ollessaan taas kyseinen kaveri sai aina täysihoidon, vaikka olimme köyhempiä. 
[/quote]

Sama muisto. Itse kökötin kaverin huoneessa, meillä taas äiti alkoi jopa leipomaan pullaa tai muffinsseja tai sämpylöitä kun kaveri tuli meille ja tarjoili sitten syötävää ihan leikkihuoneeseen tai kutsui pöytään syömään.

Vierailija
80/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:16"]Itsehän aikoinani odottelin aina kaverin huoneessa, kun heillä syötiin. :D Meillä ollessaan taas kyseinen kaveri sai aina täysihoidon, vaikka olimme köyhempiä. 
[/quote]

Samat kokemukset. Rikkaan perheen mummi huusi aina lapsenlapsensa pihalta syömään jos heillä oltiin ja sanoi että minä voin odottaa ulkona. Omassa mummolassa aina tarjottiin tälle ja kaikille muillekin ruokaa, jätskiä, lettuja tai mitä milloinkin. Lapsena en tätä ihmetellyt, vanhempana kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme