Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi apua lasten kaverien ruokkiminen!

Vierailija
20.08.2015 |

Mitenkäs teidän mielestä pitäisi toimia, kun lapsen kaveri tuli meille yhden jälkeen. Tein ruoan, jolloin kaikki söivät. Sitten tarjosin jäätelöä välipalaksi, kun on niin sopiva keli. Nyt pitäisi alkaa tekemään päivällinen, mutta ruokaa ei riitä kaikille, jos kaveri ei vieläkään lähde.

Olen tässä tuntien kuluessa jo kieltänyt ottamasta karkkeja pöydiltä, hänellä kun tapana napsia ohimennen kaikki, mikä suuhun menee.

Jotenkin en viitsi sanoa hänelle, että pitää mennä jo välistä kotiin syömään. On vähän erilainen kulttuuri heidän perheessä.. Ja hän kyllä saisi jatkaa kyläilyä, mutta ruokaa ei riitä sitten kaikille. Vai pitääkö jättää itse syömättä?

Tiedän itsekin, että pitäisi vain käskeä kotiinsa, mutta en halua loukata ja hänellä on vähän tapana jankata, että kun ei ole käsketty kotiin vielä, kyllä mä saan olla..

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh.. AP sä oot jo ihan liian kiltti kun annat toisen imuroida 3 jugurttia? Meillä ei olla köyhiä ja ruokaa saa jos se on jotain bulkkikamaa mitä on riittävästi (keitto, makaronilaatikko) mutta jäätelöiden jne juttujen kanssa olen tiukkana että yksi per naama. Ei ole mun tehtävä jaella purkkitolkulla jätskejä ja jugurtteja sille kuka nyt vaan sattuu olemaan mättämistuulella.

Joku kohtuus ahmateillekin! Muuten sun linja on jo tosi vieraanvarainen ja kohtelias, ei tarvitse illallista syöttää vieraslapselle :)

Vierailija
102/146 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästäkin on saatu kuuden sivun ketju? Asia on erittäin yksinkertainen: vieraat tulee ajallaan, talo elää tavallaan.

Ja jos noin huonokäytöksinen rohmu on jatkuvasti vieraisilla, sietääkin sitä hieman kouluttaa. Kun kotona ei ilmeisesti ole käytöstapoja edes sivuttu.

Mä heittäisin kotiansa tommosen kakaran ilman mitään neuvotteluja. Ja ottaisin yhteyttä kotiinsa ja kertoisin, että tällainen suursyömäri täällä, eikö saa kotona ruokaa ja että seuraavasta kerrasta, kun omin luvin tyhjentää meidän jääkaapin, lähteen lasu-ilmoitus?

Aivan pökerryttävää. Ja aikuinen nainen ei tohdi sanoa poikittaista sanaa. Säälittävää on.

No, omakotitalossa asuvan lapsiperheen iloja, eikös?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:01"]

Meillä ei lapsen kaverit pääsääntöisesti syö, vaan menevät kotiinsa kun tulee nälkä tai minä käsken.

Joskus on jotain pientä välipalaa paahtoleipää (1 kpl) tms.

1 kp...;.)

[/quote]

Vierailija
104/146 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:20"]Niin, että omat lapset eivät saa nauttia herkullisista jogurteista, koska muita lapsia voi tulla kylään? Kyllä meillä ostetaan ruoka ihan oman perheen mieltymysten ja varallisuuden mukaan. Meillä lasketaan ruokabudjetti siten, että käytettävissä oleva rahasumma jaetaan pääluvun mukaan. Ei meillä lasketa, että jos naapurin petteri syö meillä 10 jogurttia tässä kuussa. Se on aina ekstrameno, jos joku muu on syömässä! Eli meidän perhe ei syö pelkkää makaronia sen pelossa, että jos vieraat pyllähtää kylään. Sukulaisethan nyt on asia aina erikseen, koska se on vastavuoroista ja heille voi sanoa, että ruokaa on nyt näin vähän. Ei vieraalle voi antaa jotain puolitettua pihviä, se ei ole kohteliasta!

[/quote]

Kyllä omat lapset saavat herkullisista jugurteista nauttia, mutta se ostetaan litran purkissa. Se on silloin helpompi jakaa 8 lapselle kuin ostaa viikoksi 8 viilistä tai jugurttia, jotka katoavat hetkessä.

Vierailla ei nimittäin ole jääkaapille asiaa, vaan  he syövät sitä mitä laitetaan tarjolle.

Onko jotenkin vähemmän epäkohteliasta jättää kutsumaton yllätysvieras kokonaan ilman ruokaa kuin tarjota hänelle puoli pihviä? Vai pitäisikö neljästä perheenjäsenestä jäädä ilman ruokaa _ äiti _ isä _ lapsen kaveri _ perheen teini, ja hänelle varattu kanankoipi tai pihvi pitäisi antaa kokonaisena vieraalle? Rasti ruutuun vaan, kenet jättäisit ilman. Onko sinulle täysin vieras ajatus, että ruuat suunnitellaan ja ostetaan useammaksi päiväksi kerralla? Näin toimii moni sellainenkin, jolla on kauppa kivenheiton päässä, saati sitten kauempana.

Meidän perhe on syönyt hyvin ja olosuhteisiin katsoen kalliisti, vaikka yllätysvieraita on ruokapöydässä riittänyt. Erittäin ystävällisesti puhuin silloinkin, kun yksi vieras oli tarjoamassa koiralleen lapseltaan yli jäänyttä pihviä. En minä sentään niin kohtelias ollut, että olisin malttanut jättää sanomatta, että on täällä meillä omiakin koiria, joita sillä voi ruokkia. Edelleen olen ystävällisesti sanonut, että " en tiennyt laittaa teidän varalle", kun joku oli ottamassa ruokaa kotiinsa minun kattilastani.

Terveisin 139, joka kirjoitti lainaajaa innoittaneen vastauksen ruokavieraskokemuksista ja jakoi hyväksi koettuja neuvoja.

Vierailija
105/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:47"]Minulle tuollainen "vieraiden lapsia ei ruokita" ajatuson tosi outo. Meillä lapsuudenkodissa oli aina ruokaa sen verran että olisi riittänyt hyvin vaikka viidellekin ylimääräiselle. Äiti kotiäitinä, isä töissä ja viisi lasta. Aina kutsuttiin kaikki ruokapöytään, vaikka rahassa ei kylvetty. Meillä ei olisi koskaan tullut kuuloonkaan ettei vieraille tarjottaisi ruokaa. Todella epäkohteliasta. Itselläni ei lapsia vielä ole, mutta aina jos sattuu joku kylään ruoka-aikaa niin kysyn haluaako syödä. Ruokaa teen aina yli, ja se ei tarkoita että se menee roskiin vaan samasta ruoasta voi syödä muuutaman päivän. [/quote] Oliko teillä silloin ruokana pihvejä, kun oli vieraita? Vai olisiko sittenkin ollut jotain keittoja yms. Muisteleppa vielä ennen kuin tuomitset!

[/quote]

Ihan hyvin saattoi olla kuhafileitä tai vaikka pippuripihvejä ja vieraille riitti. Että älä tuomitse... 

Vierailija
106/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:10"]

Tulipa tästä ketjusta mieleen, että noin kaikilla elämän osa-alueilla vähävaraisemmat tuntuvat olevan rahan suhteen vieraanvaraisempia kuin varakkaat :) Opiskelijakavereilla kyläillessä on aina edes jotakin tarjottavaa, saattavat tarjota baarissa/kahvilassa tai tullessaan kylään pitkästä aikaa tuovat jotain tuliaista. Sitten nämä esimiestehtävissä työskentelevät ystävät eivät viitsi ostaa edes kahvimaitoa, kun tietävät että maitokahvia juovia on tulossa kylään :D ja jos heille jotain tarjoaa, voi olla varma, ettei koskaan saa ns. vastapalvelusta. Ei se minua haittaa, hyviä ystäviäni ovat piheydestäkin huolimatta, mutta tulipa tällainen huomio tehtyä.

[/quote]

Kyllä meilläkin jotain tarjotaan jos on kutsuttu ja sovittu (en sitten tiedä onko tarpeeksi hienoa) Mutta turha olettaa jos joku tuosta vaan tulee että on tarjota mitään, ja varsinkaan päivittäin monille ihmisille ja lasten kavereille. Enkä toivo kenenkään omia syöttävän millään hötöllä ja leivällä, kun on urakka saada ne syömään jotain terveellisempää edes pari desiä päivässä.

t. eläkeläinen

Vierailija
107/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me asutaan kaupungissa ja suurin osa kavereista asuu max 200 m päässä. Meillä voi tehdä ihan hyvin niin, että
Käypäs kotona syömässä, tule takaisin tunnin kuluttua. Monesti lapset kyllä kunnioittavat aikuisia, jotka ovat reiluja, mutta joilla on selkeät rajat.

Jos on hyvät touhut menossa, niin kyllä mä paistan vaikka munakkaan jatkoksi niin kaikki saa jotain.

Kaiken kaikkiaan ihmisten kanssa pärjää aika hyvin, jos kohtelee heitä reilusti ja ystävällisesti. Sanaton paheksunta ja vihjailu ovat ikäviä käyttäytymismalleja, joita monet opettavat lapsilleen. Monihan haukkuu vieraansa heti kun ovi painuu kiinni.

Vierailija
108/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun luen tätä keskustelua, niin nousee ihan puna poskille, että olenko ollut vaivaksi kavereideni vanhemmille kun olin pieni. En tosiaan tajunnut lähteä kotiin, eikä vanhempanikaan pyytäneet, jos toisilla alkoi ruoka-aika.. kai mä vaan odottelin kaveria sen huoneessa tai jotain..  jotenkin hävettää, jos olen ollut vaivaksi!  N32

Vierailija
109/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oleellista on, että jos tarjotaan vieraalle lapselle ruokaa niin joko tämä lapsi tai sitten ruoan tarjoaja varmistaa lapsen äidiltä tai isältä, että onko ok että lapsi syö kaverin kotona. On ärsyttävää kun itse on tehnyt ruoan valmiiksi ja lapsi ilmoittaakin kotiin tullessaan, että on syönyt kaverilla...

Vierailija
110/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:59"]

Täällä yllättävän monet ovat sitä mieltä, että vieraita lapsia ei kuulu ruokkia. Olisi kiva kuulla tähän jotain perusteluja. Mikä siinä on niin teidän kasvatusmetodien vastaista, jos vieras lapsi söisi teidän ruokaanne?

[/quote]

Tuntuuhan se jo kukkarossakin, jos joku on joka päivä syömässä. Satunnaisesti ok, joka päivä ei ole. Lasten lähtettäminen toisten ruokittavaksi jatkuvasti on aika törkeää. 

[/quote]

Ehkäpä ne vanhemmat eivtähaluaisi lapsen olevan teillä syömässä. Mutta tiedänpä kyllä lapsia, jotka melkein akottavat kaverit heille pitkäksi aikaa ja vastusteluista huolimatta vannovat ja pakottavat myös syömään. vaikka vieras ilmaisis menevänsä omaan kotiin. Samat lapset sitten ihmettelevät mukamas vanhempiensa kanssa, että miksi se ei mennyt omaan kotiin syömään, eikö niillä ole edes ruoka-aikoja. Ja taas ollaan vähän parempia ja saatu tahto läpi.

Useat vanhemmat ovat uskomattoman sinisilmäisiä ja tietämättömiä omien lastensa suhteen.

Vierailija
111/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika ahneesti sanottu "niin kyllä sitten kaveri jää ilman ja me syödään"

Vierailija
112/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niinkin, että joillain lapsilla ei ole kiire kotiin ja siihen on hyvä syy. Kyllä minä ainakin haluan ajatella, että minä ainakin haluan antaa hoivaa ja huolenpitoa niille, jotka eivät sitä muuten saa. Pohjimmiltaan tässä on kyse millaista ihmiskäsitystä haluan lapsilleni opettaa.

Vierailija
113/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:43"]

Asian voi ajatella kahdella tavalla: Meillä ei riitä vieraalle pihviä tai:minulle ei riitä tänään pihviä. Nykyajan itsekkäässä ajassa pidetään varmaan tyhmänä jälkimmäistä. Ajatellaan: "Minulla on oikeus pihviini". Kyllä helkutissa on. Se on totta. Sekin on totta, että voit päättää asetatko itsesi muiden edelle, vaan löytyykö"palvelumieltä". Kokeilkaapa joskus! Saatatte yllättyä positiivisesti :)

[/quote]

Lasten kaverit käyvät monesti päivittäinkin. Kyllä siinä jo ykis perhe varariikkoon saadaan, jos moni suuriruokainen kaveri syö monet ateriat toisen kotona. Ja söi tai ei, muta jos ei ole valmistautunut ja ruokaa on varattu vain perheelle, on vähän vaikea tilanne.

Vierailija
114/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:45"]

Sitten on niinkin, että joillain lapsilla ei ole kiire kotiin ja siihen on hyvä syy. Kyllä minä ainakin haluan ajatella, että minä ainakin haluan antaa hoivaa ja huolenpitoa niille, jotka eivät sitä muuten saa. Pohjimmiltaan tässä on kyse millaista ihmiskäsitystä haluan lapsilleni opettaa.

[/quote]

Tuo käsitys on ehkä usein väärä: että olisi kyse lapsesta jota ei kaivata. Ennenmminkin voi olla kyse siitä, että lapsi väittää vanhemmilleen voivansa olla kylässä, eikä noudata kotiinmenoaikaa. lapsi voi myös väittää, että kyläpaikassa pyydettiin syömään. Monesti kyläpaikan lapsi voikin "pakottaa" ja lupailla, oman vanhemman tietämättä, ettei menetä hyviä leikkihetkiä kaverin kanssa. Vanhempi saattaa olla lapsen puolesta iloinen, kun on saanut mennä kylään jonkun kivan kaverin luo, eikä nosta sillä kertaa meteliä.

Vierailija
115/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas. Olipas ajankohtainen aihe.

Ei meillä tosiaan pihvejä olisi tänään muuten ollut, huominen päivällinenhän se oli. Mutta kun tuli tuo tämän päivän ruoka tarjottua lapsille jo päivällä. Ja tosiaan tämä lapsi söi sitten tuota päivällä väsäämääni ruokaa niin paljon kuin kattilassa riitti, ettei olisi jäänyt enää miehelle edes lämmittää. Pakko oli sitten huominenkin ruoka tehdä, jotta mieskin sai ruokaa.

Ei meillä tosiaan ole varaa kovin paljon ylimääräisiä suita ruokkia. Lapsen kaverit tulevat usein meille, koska olen äitiyslomalla ja heidän vanhempansa kotona vasta viiden jälkeen. Ja kyllä oli tälläkin lapsella ruoka varmasti kotona 18 aikaan! Välipalan olemme valmistautuneet tarjoamaan, mutta ruokaa varaan pääsääntöisesti vain omalle perheelle.

Ja omat syövät huomattavasti vähemmän kuin tämä lapsi. Lapsi siis 10 vuotias, mutta jo 160 cm pitkä, eli syö aika paljon. Oma 10 vuotias 135cm. Enkä olisi kyllä viitsinyt tarjota leipää, kun itse syön vieressä pihviä. Ja ei hänen äitinsäkään varmasti olisi kovin tykännyt, että pelkällä leivällä olisi mahan täyttänyt ruoan sijaan!

Yleensä olen siis tarjonnut välipalan koulusta tullessa, mutta syö niin paljon, että tulee kalliimmaksi kuin ruoka. Esim. Jogurtteja syö 3 kpl ja siihen päälle vielä leipää jne. Ja ruoalla ajattelin, ettei sitten koko ajan kaivaisi pöydiltä jotain.. Välipalaksi syö siis yksin yhtä paljon, kuin meidän lapset iltapalalla yhteensä. Kyllä se tuntuu lompakossa..

Vierailija
116/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:20"]

Mä tarjoan kiltisti ruokaa... Jätän itse syömättä lämpimän ruoan jos ei muuten riitä. :/ (ja syön siis jotain pientä ei-lämmintä, kyllä meillä aina jotain syötävää on).

[/quote]

Meillä ei, ja se päivällinen on mun ainoa ateria koko päivänä, joten en todellakaan jätä syömättä siksi että voisin tarjota jollekin jolla pitäisi kotona odottaa ruoka. 

[/quote]

ainoa ateriasi? siis miten köyhää porukkaa täällä oikein on? 

[/quote]

Tätä ihmettelen minäkin :D jättäkää jumaliste lapset hankkimatta, jos ei ole varaa omaankaan ruokaan :D

[/quote]

Lasten kanssa on usein niin kiireistä, että on saavutus saada ostettua jotakin kaupasta, saati mahtumaan kaikki (parissa päivässä nopeasti hupeneva) jääkaappiin. Ja kun tulee kiire tehdä lapsille se päivän lämmin ateria, ei sitä uskalla kovin paljoa lämmittää. koska lapset eivät yllättäen aina syökään. Samaa ruokaa kannattaa myös syösä ajansäästön vuoksi pari kolem päivää. Voitte kai arvata, että kolmantena päivänä se onkin jo vähissä ja ruoan jälkeen on aika käydä täyttämässä jääkaappi uudelleen (kunhan vain ehtii).

Vierailija
117/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:49"]

Sanot sille lapselle , että "MINÄ käsken sinut nyt kotiin" ja jossa vielä jankkaa, niin muistuta että kyllä nyt on käsketty. Keskustele myös hänen kotiväkensä kanssa, onko joku syy miksi hän ei voi mennä aikaisemmin kotiinsa.

Ei siinä mitään jos syö kylässä, mutta pyydä sopimaan etukäteen, milloin tulee syömään.

[/quote]

Miksi pitää sanoa töykeästi? Meillä ihan jokainen lasten kaveri tajuaa lähteä ystävällisestäkin kehoituksesta. Menen vaan toteamaan, että "nyt alkaisi olla Aadan aika lähteä kotiin, jospa Maija lähtisi saattamaan" ja yleensä kahdessa minuutissa on vieras lapsi kadonnut. Se on helppoa ja reilua. Ei tarvi ilkeillä, tiuskia tai mitään sellaista, kun hoitaa asian ystävällisen selkeästi. Yksikään lapsi ei ole loukkaantunut ja meillä tykätään käydä.

Vierailija
118/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:44"]

Oli aika ahneesti sanottu "niin kyllä sitten kaveri jää ilman ja me syödään"

[/quote]

mitä ahnetta siinä on... Olen ruokaa ostanut perheelle kotiin ja tehnyt siitä aterian ja sitten syön.... ahnetta olisi käydä hakemassa pihvi kaverin jääkaapista,paistaa se kaverin nenän edessä ja syödä itse.

Ahnetta on vieraan syödä isäntäväen pihvi ja mennä sitten kotiin täyden soppakattilan ääreen.

Vierailija
119/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:06"]

Ap tässä taas. Olipas ajankohtainen aihe. Ei meillä tosiaan pihvejä olisi tänään muuten ollut, huominen päivällinenhän se oli. Mutta kun tuli tuo tämän päivän ruoka tarjottua lapsille jo päivällä. Ja tosiaan tämä lapsi söi sitten tuota päivällä väsäämääni ruokaa niin paljon kuin kattilassa riitti, ettei olisi jäänyt enää miehelle edes lämmittää. Pakko oli sitten huominenkin ruoka tehdä, jotta mieskin sai ruokaa. Ei meillä tosiaan ole varaa kovin paljon ylimääräisiä suita ruokkia. Lapsen kaverit tulevat usein meille, koska olen äitiyslomalla ja heidän vanhempansa kotona vasta viiden jälkeen. Ja kyllä oli tälläkin lapsella ruoka varmasti kotona 18 aikaan! Välipalan olemme valmistautuneet tarjoamaan, mutta ruokaa varaan pääsääntöisesti vain omalle perheelle. Ja omat syövät huomattavasti vähemmän kuin tämä lapsi. Lapsi siis 10 vuotias, mutta jo 160 cm pitkä, eli syö aika paljon. Oma 10 vuotias 135cm. Enkä olisi kyllä viitsinyt tarjota leipää, kun itse syön vieressä pihviä. Ja ei hänen äitinsäkään varmasti olisi kovin tykännyt, että pelkällä leivällä olisi mahan täyttänyt ruoan sijaan! Yleensä olen siis tarjonnut välipalan koulusta tullessa, mutta syö niin paljon, että tulee kalliimmaksi kuin ruoka. Esim. Jogurtteja syö 3 kpl ja siihen päälle vielä leipää jne. Ja ruoalla ajattelin, ettei sitten koko ajan kaivaisi pöydiltä jotain.. Välipalaksi syö siis yksin yhtä paljon, kuin meidän lapset iltapalalla yhteensä. Kyllä se tuntuu lompakossa..

[/quote]

3 jogurttia?? Tuskin se kotonaankaan saa kolmea jogurttia kerralla.

Ala keittää kaurapuuroa välipalaksi ja säännöstellä herkkuja ao.kaverin päivittäisillä vierailuilla.

Vierailija
120/146 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:16"]Itsehän aikoinani odottelin aina kaverin huoneessa, kun heillä syötiin. :D Meillä ollessaan taas kyseinen kaveri sai aina täysihoidon, vaikka olimme köyhempiä.  [/quote] Mä olen itse näin aikuisena todennut, että köyhissä perheissä sai aina syödä, mutta rikkaat pihtasivat ruokaansa. Jotenkin vähän nurinkurista..

[/quote]

Siksihän ne köyhiä olivatkin, vs. köyhän tonnikalaherkku-ketju.

Joo, eivät vanhemmat välttämättä edes ajattele että jonkun pitäisi ne lapset syöttää, eivätkä kysele perään ennen ruoka-aikaa jos kotona on sellainen ruoka jota helposti lämmittääkin vaikka myöhemmin. Ja saattavat luottaa että kaverin vanhemmat lähettävät kotiin kun rupeavat syömään tai muuten alkaa vierailu riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän