Mitä ihmiset saavat sukulaisuussuhteista?
Voisiko joku selittää tällaiselle ei-sukurakkaalle ihmisille, mikä siinä sukulaishommassa ihmisiä kiehtoo ja mitä siitä saa irti. Minun sukulaiseni ovat ihan tolkullista porukkaa, mutta kun en heitä itse ystäväkseni valitsisi, niin en näe oikein pointtia olla heidän kanssaan tekemisissä. En asukaan samalla paikkakunnalla.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:28"]
kun tapaan jonkun randomi-ihmisen, meillä ei aluksi ole mitään yhteistä. mutta etäistenkin sukulaisten suhteen on jotain yhteistä heti, koska me tiedetään jotain, mitä on tapahtunut esi-isillemme sata vuotta sitten. ne asiat yhdistää meitä, koska ilman niitä asioita olisimme eri ihmisiä kuin mitä olemme.
[/quote]Tämä on minusta taikauskoa. Tietenkin menneisyyden tapahtumien on ollut pakko mennä juuri tietyllä tapaa, jotta me olemme sellaisia kuin olemme, mutta eipä sata vuotta sitten tapahtuneilla asioilla ole mitään todelliista vaikutusta minun elämääni, eikä kummoista selitysvoimaakaan. En myöskään hyväksy ilman perusteluja, että yhteinen esi-isä olisi sen painavampi yhdistävä tekijä kuin vaikkapa yhteinen hiusten väri. -ap
[/quote]
Sinusta taikauskoa, jonkun muun mielestä ei. Miksi yhteinen esi-isä ei olisi yhtä merkittävä yhteinen tekijä kuin vaikkapa poliittinen suuntaus tai urheilulaji?
Vaikutat kylmältä ihmiseltä, jolla on päällepäsmäröinnin tarve. Huonot välit johtuvat siitä, että tunne on molemminpuolinen. He eivät pidä sinusta etkä sinä heistä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:39"]
Sinusta taikauskoa, jonkun muun mielestä ei. Miksi yhteinen esi-isä ei olisi yhtä merkittävä yhteinen tekijä kuin vaikkapa poliittinen suuntaus tai urheilulaji?
[/quote]Monella pari sataa vuotta sitten eläneellä ei-sukulaisella on juuri minun elämääni paljon suurempi vaikutus kuin esi-isilläni. Esimerkiksi sähköparin keksinyt Alessandro Volta on varmasti merkityksellisempi minun päivittäisen elämäni kannalta kuin kukaan 1800-luvun alussa elänyt sukulaiseni.
Yhteinen poliittinen suuntaus ja yhteinen urheilulaji kertovat yhteisistä arvoista ja yhteiskunnallisista tavoitteista, antavat yhteisen keskustelunaiheen ja ehdottavat yhteistä tekemistä, merkityksellisiä yhteisiä kokemuksia. Yhteinen esivanhempi on staattinen fakta, ei sen kummempi kuin että on kotoisin samalta paikkakunnalta. -ap
Itse en ole vuosikausiin ollut oman sukuni kanssa missään tekemisissä ja hyvästä syystä. En tahdokaan olla heidän kanssaan missään tekemisissä, mutta poden jatkuvasti suurta juurettomuuden tunnetta, vaikka elämässäni on kaikki ihan kohdallaan. On ihana aviomies, rakkaat lapset, avioliiton kautta mukavia "sukulaisia", kavereita yms. En vain tunnu pääsevän siitä juurettomuuden ja kuulumattomuuden tunteesta eroon. Jos suvussani olisi ns. kunnon väkeä, jonka kanssa voisin olla tekemisissä ilman pelkoa, olisin ehdottomasti tekemisissä, vaikka ihan kaikkien kanssa ei sitten olisikaan niin paljon samoja kiinnostuksen kohteita ja arvoja.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:37"]
On teillä silti osittain sama perimä ja yhteiset juuret, mikä suurimmalle osalle on sukulaisuussuhteiden rikkaus ja tärkein merkitys.
[/quote]Tätä juuri en ymmärrä. Mitä elämänsisältöä se "samalla perimä" antaa? Geneettisestihän sukulaisuussuhteiden merkitys häivyttyy jo muutaman sukupolven jälkeen poislukien jotkin perinnölliset sairaudet. Näiden menneisyyden ihmisten teot vaikuttavat nykypäivän ihmisten elämään vielä vähemmän. -ap
[/quote]
Sitten ollaan umpikujassa. Kysyt, mitä saamme sukulaisuussuhteista. Kun sinulle vastataan, toteat ettet ymmärrä. No, sitten et ymmärrä. Ei tätä ilmeisesti voi avat nin tyhjentävästi, että ymmärtäisit. Ehkä et edes halua ymmärtää.
[/quote]Riittää, kun joku selittää, miksi nuo mainitut asiat ovat tärkeitä ja merkityksellisiä, mikä on se lisäarvo, jonka niistä saa. Apua tai hyötyä? Suunnan elämälle? Miellyttäviä tunteita? Tietenkään sellaista ei voi ymmärtää, mitä ei ole selitetty, -ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:41"]
Vaikutat kylmältä ihmiseltä, jolla on päällepäsmäröinnin tarve. Huonot välit johtuvat siitä, että tunne on molemminpuolinen. He eivät pidä sinusta etkä sinä heistä.
[/quote]Tunnut suhtautuvan erittäindefensiivisesti siihen, että joku ei jaa arvojasi. Oletko miettinyt, mistä se voi johtua? (Nämä viiden pennin luonneanalyysit ovat sitten hauskoja, eikö totta?)
Korjaan sen verran, että minulla ei ole huonoja välejä sukulaisiini. En ole kenenkään kanssa riidoissa, en välttele ketään, kukaan ei ole minulle velkaa. Sikäli kun tiedän, he ovat ihan tolkullista porukkaa. Emme vain pidä mitään yhteyttä. Se on minusta oikein riittävä ja hyvä sukulaisuussuhde. Monessa suvussahan ollaan ilmiriidoissa, kyräillään ja puhutaan toisista pahaa. Sellainen olisi huono suhde. -ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 21:31"]Pikkuveljeni on myös minun paras ystäväni. Ainoa ihminen maailmassa, jolle voin puhua ihan kaikesta. :)
[/quote]
Ymmärrän. Isosiskoni on paras ystäväni.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:46"]
[/quote]Monella pari sataa vuotta sitten eläneellä ei-sukulaisella on juuri minun elämääni paljon suurempi vaikutus kuin esi-isilläni. Esimerkiksi sähköparin keksinyt Alessandro Volta on varmasti merkityksellisempi minun päivittäisen elämäni kannalta kuin kukaan 1800-luvun alussa elänyt sukulaiseni.
Yhteinen poliittinen suuntaus ja yhteinen urheilulaji kertovat yhteisistä arvoista ja yhteiskunnallisista tavoitteista, antavat yhteisen keskustelunaiheen ja ehdottavat yhteistä tekemistä, merkityksellisiä yhteisiä kokemuksia. Yhteinen esivanhempi on staattinen fakta, ei sen kummempi kuin että on kotoisin samalta paikkakunnalta. -ap
[/quote]
Ihan rehellisesti, kiinnostaako sinua oikeasti se miksi jotkut kokevat sukulaisuuden merkittävänä tekijänä, vai haluatko vain todistella että sinä olet oikeassa ja muut väärässä?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:48"]
Itse en ole vuosikausiin ollut oman sukuni kanssa missään tekemisissä ja hyvästä syystä. En tahdokaan olla heidän kanssaan missään tekemisissä, mutta poden jatkuvasti suurta juurettomuuden tunnetta, vaikka elämässäni on kaikki ihan kohdallaan. On ihana aviomies, rakkaat lapset, avioliiton kautta mukavia "sukulaisia", kavereita yms. En vain tunnu pääsevän siitä juurettomuuden ja kuulumattomuuden tunteesta eroon. Jos suvussani olisi ns. kunnon väkeä, jonka kanssa voisin olla tekemisissä ilman pelkoa, olisin ehdottomasti tekemisissä, vaikka ihan kaikkien kanssa ei sitten olisikaan niin paljon samoja kiinnostuksen kohteita ja arvoja.
[/quote]Mielenkiintoinen kommentti. Jos peilaan taas omaan kokemukseeni, minä en koe mitään juurettomuutta sen vuoksi, etten ole tekemisissä sukulaisteni kanssa. Sinulle tosin verisiteet tuntuvat merkitsevän jotakin, kun kerran toivot sukulaisia ympärillesi. Minun sukulaiseni ovat tiettävästi kaikki "kunnon väkeä", mutta joukkoon ei sattunut ketään samanhenkistä tyyppiä.
Kunpa voisin lahjoittaa omat sukulaiseni sinulle. :) -ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:52"]
Ihan rehellisesti, kiinnostaako sinua oikeasti se miksi jotkut kokevat sukulaisuuden merkittävänä tekijänä, vai haluatko vain todistella että sinä olet oikeassa ja muut väärässä?
[/quote]Kiinnostaa tietysti. En kyllä ymmärrä, miksi jotkut haluavat väitellä kanssani asiasta. Minusta tässä ei ole mitään yhtä oikeaa kantaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:46"]
[/quote]
Vai niin, jos Volta ei olisi keksinyt sähkövirtaa sen olisi keksinyt ja kehittänyt kyllä joku toinenkin. Haluaisit siis että Volta olisi sinun sukulaisesi, no eipä vaan ole eikä tule olemaan. Oletko edes tehnyt sukututkimusta vai oletko vain sellainen tyhmä WT jota ei edes kiinnosta oman suvun historia yhtään että huutelu siitä vain kuka on parempi niin kiinnostaa eniten? kuulostat juuri sellaiselta kylmältä ihmiseltä joka valikoi mistä pitää ja esittää olevansa kumminkin kovinkin suvaitsevainen itse, vaikka ei ole. Minun suvustani ainakin löytyy 1700 -luvulta mm. kuninkaallisia palvelleita ihmisiä, eikä tulisi mieleenkään halveksua esimerkiksi omia vanhempia.
Itse valikoin kanssa sukulaisista ne joihin pidän yhteyttä ja joihin en pidä, en esimerkiksi pidä päihteidenkäyttäjistä enkä myöskään tyhmistä tympeistä ihmisistä, koska en koe että sellaisten kanssa olisi mitään yhteistä keskusteltavaa. Ystävät voi valita mutta sukulaisia ei. Yhden suvun sisällä voi kumminkin olla monenlaisia luonteenpiirteitä ja joskus ne luonteenpiirteet ovat niin erilaisia ja luotaantyöntäviä että parempi katkaista välit ja unohtaa keskittyen muihin asioihin jotka tuovat hyvää mieltä. Joissain suvuissa on liikkeellä myös hulluuttaa (mahdollisesti myös omassa suvussani) ja se ei kyllä ole mitenkään hieno piirre ja hulluuteen voi sairastua itsekin jos kuuntelisi ja katselisi kauan mielisairautta ympärillä. Ehkä joku psykologi pystyisi tutkimaan näitä sukuasioita paremmin, mutta todellakin koen että jo yhden suvun sisällä voi olla monenlaisia luonteita kuten myös noita sairauksia.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:52"]
[/quote]Kiinnostaa tietysti. En kyllä ymmärrä, miksi jotkut haluavat väitellä kanssani asiasta. Minusta tässä ei ole mitään yhtä oikeaa kantaa. -ap
[/quote]
Tässä nyt on kuitenkin kolmella sivulla rilaisia selityksiä, eikä mikään tunnu kelpaavan. Toiset puhuvat tunteista, yhteisöllisyydestä, yhteisistä juurista, sinä kuittaat ne taikauskona tai staattisena faktana. Itseäsi lainatakseni, joillakin meistä on sukulaisissa samanhenkisiä tyyppejä, joiden kanssa halutaan olla tekemisissä. Samanhenkisyyteen ei tarvitsella olla samaa ikää tai samaa sukupuolta, eikä edes jakaa samoja arvoja. Ei se sen kummempaa ole.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:37"]
On teillä silti osittain sama perimä ja yhteiset juuret, mikä suurimmalle osalle on sukulaisuussuhteiden rikkaus ja tärkein merkitys.
[/quote]Tätä juuri en ymmärrä. Mitä elämänsisältöä se "samalla perimä" antaa? Geneettisestihän sukulaisuussuhteiden merkitys häivyttyy jo muutaman sukupolven jälkeen poislukien jotkin perinnölliset sairaudet. Näiden menneisyyden ihmisten teot vaikuttavat nykypäivän ihmisten elämään vielä vähemmän. -ap
[/quote]
Sitten ollaan umpikujassa. Kysyt, mitä saamme sukulaisuussuhteista. Kun sinulle vastataan, toteat ettet ymmärrä. No, sitten et ymmärrä. Ei tätä ilmeisesti voi avat nin tyhjentävästi, että ymmärtäisit. Ehkä et edes halua ymmärtää.
[/quote]Riittää, kun joku selittää, miksi nuo mainitut asiat ovat tärkeitä ja merkityksellisiä, mikä on se lisäarvo, jonka niistä saa. Apua tai hyötyä? Suunnan elämälle? Miellyttäviä tunteita? Tietenkään sellaista ei voi ymmärtää, mitä ei ole selitetty, -ap
[/quote]
Ihmissuhteistako pitäisi aina saada jotain lisäarvoa, apua tai hyötyä?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:50"]
Oman identiteetin takia on hyvä tietää, mistä on peräisin ja millaiseen yhteisöön kuuluu.
[/quote]Minusta se, "mistä on peräisin", on aina kuulostanut todella ontolta fraasilta. Se, mitä jokin esi-isäni on tehnyt elämässää, ei kerro juuri mitään siitä, mitä minun tulisi tehdä tai mikä minulle on tärkeää. Menneisyyden haamut eivät maagisesti vaikuta sukupolvien takaa.
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että oman yhteisönsä jäseniin kannattaa tutustua. Jos asuu sukulaistensa kanssa samassa yhteisössä, heidän ymmärtämisensä on varmaankin hyödyllistä. En itse koe, että minun olisi kamalan oleellista tietää ystävieni kaikkia elämänvaiheita. Se, mitä me jaamme keskenämme, on oleellista. -ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:41"]
[/quote]Tunnut suhtautuvan erittäindefensiivisesti siihen, että joku ei jaa arvojasi. Oletko miettinyt, mistä se voi johtua? (Nämä viiden pennin luonneanalyysit ovat sitten hauskoja, eikö totta?)
Korjaan sen verran, että minulla ei ole huonoja välejä sukulaisiini. En ole kenenkään kanssa riidoissa, en välttele ketään, kukaan ei ole minulle velkaa. Sikäli kun tiedän, he ovat ihan tolkullista porukkaa. Emme vain pidä mitään yhteyttä. Se on minusta oikein riittävä ja hyvä sukulaisuussuhde. Monessa suvussahan ollaan ilmiriidoissa, kyräillään ja puhutaan toisista pahaa. Sellainen olisi huono suhde. -ap
[/quote]
Oletko nyt täysin varma ettet pidä yhteyttä ainakin yhteen sukulaiseesi jolle soittelet ja jauhatte keskenänne p*skaa toisista sukulaisistanne? sellainen "ihana" sukulainen joka on vaihtanut uskontoa ja haukkuu kaikkia sukulaisiaan selän takana. Taidat vain esittää täällä ettei suku kiinnosta ja lisäilet nettiystäviksesi kaikki serkuista lähtien. Onneksi ystävät saa valita, harmi tosiaan kaikki kierot sukulaiset onneksi en itse syntynyt/muuttunut kieroksi pahan ilman linnuksi.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:50"]
Suurimmalla osalla ihmisiä on tavanomaiset kiinnostuksenkohteet jne., joten ei siihen mitenkään isoa sattumaa tarvita. Sitä se tavanomainen tarkoittaa, että on samankaltainen kuin suurin osa väestä.
[/quote]Siksi viestissäni olikin tuo tai-sana. -ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:59"]
Tässä nyt on kuitenkin kolmella sivulla rilaisia selityksiä, eikä mikään tunnu kelpaavan.
[/quote]Kelpaavan? Anteeksi, en tiennyt sinun odottavan, että minun tulisi erikseen hyväksyä eri selitykset.
Tässä ketjussa on ollut todella mielenkiintoisia ja hyviä vastauksia. Ja myös jokunen mielestäni aika huono. Mutta kuten sanottu, en pidä mielekkäänä väitellä näin subjektiivisesta asiasta. -ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:58"]
Vai niin, jos Volta ei olisi keksinyt sähkövirtaa sen olisi keksinyt ja kehittänyt kyllä joku toinenkin. Haluaisit siis että Volta olisi sinun sukulaisesi, no eipä vaan ole eikä tule olemaan.
[/quote]Kerrassaan omituinen tulkinta viestistäni. Minulle yhdentekevää, onko Volta sukulaiseni vai ei. Ihan niin kuin kenen tahansa kaukaisen ihmisen sukulaisuussuhde minuun on yhdentekevä. Omien esivanhempien menestyksellä ratsastaminen on naurettava taipumus. -ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:59"]
Tässä nyt on kuitenkin kolmella sivulla rilaisia selityksiä, eikä mikään tunnu kelpaavan.
[/quote]Kelpaavan? Anteeksi, en tiennyt sinun odottavan, että minun tulisi erikseen hyväksyä eri selitykset.
Tässä ketjussa on ollut todella mielenkiintoisia ja hyviä vastauksia. Ja myös jokunen mielestäni aika huono. Mutta kuten sanottu, en pidä mielekkäänä väitellä näin subjektiivisesta asiasta. -ap
[/quote]
Tuntuu ettei kelpaa, kun pidät tarpeellisena lähteä analysoimaan näin vahvasti tunteisiin perustuvaa asiaa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 00:27"]
Sun lähtökohdat on erilaiset tähän asiaan AP. Ymmärrän sinua, koska olen avioeroperheestä, jolloin äidin suvusta tuli erittäin läheinen kun taas isän puolen suvun kanssa en tunne yhteenkuuluvuutta, koska ei olla juurikaan "kohteliaisuusvierailuja" kummempia tehty koskaan.. Äidin puolella taas tavataan tiettyjä sukulaisia ja isovanhempiani jopa viikottain, joten välit ovat hyvin tiiviit. Toisaalta vaikutat sellaiselta ihmiseltä, jonka kanssa on hieman haastava päästä samalle aaltopituudelle. Tämä nyt lähinnä siihen liittyen, että koet vasta yliopistossa olevasi ns arvoistesi joukossa sekä hieman kylmähkö tapasi lähestyä tätä aihetta. Ehkä heikot sukulaisuussuhteet johtuvat siitä.
[/quote]Älä teeskentele, että pystyt arvioimaan persoonallisuuttani muutaman foorumiviestin perusteella.Minulla on laaja ystäväpiiri ja tulen läheisteni kanssa erinomaisesti juttuun. Sukulaiset eivät vain koskaan ole olleet minulle erityisen läheisiä omaa lapsuudenperhettäni lukuunottamatta. -ap