Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmiset saavat sukulaisuussuhteista?

Vierailija
20.08.2015 |

Voisiko joku selittää tällaiselle ei-sukurakkaalle ihmisille, mikä siinä sukulaishommassa ihmisiä kiehtoo ja mitä siitä saa irti. Minun sukulaiseni ovat ihan tolkullista porukkaa, mutta kun en heitä itse ystäväkseni valitsisi, niin en näe oikein pointtia olla heidän kanssaan tekemisissä. En asukaan samalla paikkakunnalla.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse saat ystävyyssuhteista, miksi olet heidän kanssaan tekemisissä?

Vierailija
2/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:47"]

[/quote]Ystävien kanssa on yhteisiä mielenkiinnonkohteita, samanlaiset arvot ja maailmankuva, yhteensopivat persoonallisuuden piirteet. Sukulaisilla ei ole välttämättä mitään näistä, ja useimmat edustavat ihan eri sukupolveakin. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:47"]

[/quote]Ystävien kanssa on yhteisiä mielenkiinnonkohteita, samanlaiset arvot ja maailmankuva, yhteensopivat persoonallisuuden piirteet. Sukulaisilla ei ole välttämättä mitään näistä, ja useimmat edustavat ihan eri sukupolveakin. -ap

[/quote]

No mitä jos ne ihmiset, jotka on läheisiä sukulaistensa kanssa, jakavatkin samanalaiset arvot ja maailmankuvan sukulaistensa kanssa?

Vierailija
4/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:47"]

[/quote]

Minulla ainakin kohtaa arvomaailma, kiinnostuksen kohteet ja persoollisuus useammankin sukulaisen kanssa. Ei haittaa vaikka osan kanssa onkin eri sukupolvea. Heidän kanssaan vietän aikaa. Toisten kanssa taas en jaksaisi olla hetkeäkään tekemisissä, mutta sukujuhlissa ym. osaan käyttäytyä kohteliaasti heitä kohtaan.

Vierailija
5/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ole oikeastaan isosta suvusta kuin ehkä 5 kanssa tekemisissä. Heillä on samat mielenkiinnon kohteet ja puheen aiheita riittää :) ja vanhis heistä on 70v joten ei se ikäkään aina ole peruate

Vierailija
6/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:47"] Mitä itse saat ystävyyssuhteista, miksi olet heidän kanssaan tekemisissä? [/quote]Ystävien kanssa on yhteisiä mielenkiinnonkohteita, samanlaiset arvot ja maailmankuva, yhteensopivat persoonallisuuden piirteet. Sukulaisilla ei ole välttämättä mitään näistä, ja useimmat edustavat ihan eri sukupolveakin. -ap [/quote] Minulla ainakin kohtaa arvomaailma, kiinnostuksen kohteet ja persoollisuus useammankin sukulaisen kanssa. Ei haittaa vaikka osan kanssa onkin eri sukupolvea. Heidän kanssaan vietän aikaa. Toisten kanssa taas en jaksaisi olla hetkeäkään tekemisissä, mutta sukujuhlissa ym. osaan käyttäytyä kohteliaasti heitä kohtaan.

[/quote]Melkoinen sattuma sitten, tai ehkä sinulla on hyvin tavanomaiset kiinnostuksenkohteet, arvot ja luonne. Itse koin olevani omieni joukossa vasta yliopistossa opiskellessani. Itse en ole pitänyt sukujuhlista koskaan, en edes lapsena, joten en sellaisiin viitsi osallistua. Ja eipä sukulaisten kanssa sitten olekaan mitään muuta tapaa olla tekemisissä. -ap

Vierailija
7/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta sukulaisuudessa on se tunne, että tietää olevansa osa yhteisöä. Arvomaailma ja kiinnostuksenkohteet eivät kohtaa kaikkien kanssa, mutta ei se oikeastaan haittaa. Tapaamme muutenkin kuin sukujuhlissa, varsinkin serkkujen kanssa ollaan paljonkin tekemisissä.

Vierailija
8/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisten kanssa jaetaan sama tausta, ja he pysyvät läpi elämän mukana, halusi tai ei. Näin aikuisena on kiva kuulla sukulaisilta tarinoita mummostani, joka kuoli kun olin viisi. Ymmärrän siksi äitiäni paremmin, ja sitä kautta myös itseäni.

Vierailija
9/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä tarkoitat sukulaisilla; lähiskukulaisia?serkkuja, isovanhenpia? Vai kaukaisimpia? Itse olen elämäni aikana ollut paljon tekemissä serkkujen ja osan isovanhempien kanssa. Ikääntyessä kaukaisempien sukulaisten kanssa näkeminen on jäänyt. Lapsena se oli lähinnä sitä, että vanhempien kanssa kierreltiin sukujuhlissa ym. Nyt kun sukukin on ikääntynyt ja ei muutenkaan tuu samalla tavalla nähtyä. Mutta en taas käsitä miksi se on niin ihmeellistä, jos haluaa olla suvun kanssa tekemisissä. Itsellä ainakin suvusta tulee jotenkin yhteenkuuluvuuden tunne ja linkki lapsuuteen. Jos siitä on huonoja muistoja, niin ehkä sitten ymmärrän. Yleensäkin ehkä se voi tuoda vähän eri vinkkeleitä katsoa maailmaa, kun on tekemisissä henkilöiden kanssa, joilla on eri arvot ja eri maailmankatsomus. Itse en ainakaan odota, että mulla ja 20-luvulla synyyneellä mummillani olisi aina sama käsitys asioista. Mielestäni elämä on aika köyhää, jos on aina tekemisisä vain niiden omien parhaiden kavereiden kanssa.

Vierailija
10/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:06"]

Sukulaisten kanssa jaetaan sama tausta, ja he pysyvät läpi elämän mukana, halusi tai ei. Näin aikuisena on kiva kuulla sukulaisilta tarinoita mummostani, joka kuoli kun olin viisi. Ymmärrän siksi äitiäni paremmin, ja sitä kautta myös itseäni.

[/quote]En minä ainakaan jaa samaa taustaa muiden kuin sisareni kanssa. Esimerkiksi serkkuni ovat kasvaneet erilaiseisa perheeissä, eri olosuhteissa, eri yhteiskuntaluokissa, isän puolelta vieläpä satojen kilometrien päässä. -ap

Vierailija
11/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:37"]

Riippuu mitä tarkoitat sukulaisilla; lähiskukulaisia?serkkuja, isovanhenpia? Vai kaukaisimpia?

[/quote]Tätejä, setiä, serkkuja ja kaukaisempia sukulaisia. Isovanhempia minulla ei ole kuin yksi ja hänkin pahasti dementoitunut. -ap

Vierailija
12/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:06"]

[/quote]En minä ainakaan jaa samaa taustaa muiden kuin sisareni kanssa. Esimerkiksi serkkuni ovat kasvaneet erilaiseisa perheeissä, eri olosuhteissa, eri yhteiskuntaluokissa, isän puolelta vieläpä satojen kilometrien päässä. -ap

[/quote]

On teillä silti osittain sama perimä ja yhteiset juuret, mikä suurimmalle osalle on sukulaisuussuhteiden rikkaus ja tärkein merkitys.

8

Vierailija
13/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle äitini puolen suku on tärkeä. Olen kasvanut heidän kanssaan, he ovat minulle rakkaita ihmisiä. Olemme ristiin rastiin kummeja toisillemme, olemme pitäneet toisistamme huolta, viettänyt serkkujen kanssa ihania lapsuuden kesiä. Olemme oppineet toisiltamme erilaisuutta, sukuyhteyttä ja toisten arvostamista. On koettu iloja ja suruja yhdessä. He ovat merkittävä osa elämääni!

Vierailija
14/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää suvuksi omat vanhemmat, sisarukset ja yksi samanikäinen serkku. Isovanhemmat kuolleet, ja muiden kanssa ei mitään yhteistä. Sukujuhlat hirveetä pakkopullaa aina, välttelen mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
15/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:37"]

On teillä silti osittain sama perimä ja yhteiset juuret, mikä suurimmalle osalle on sukulaisuussuhteiden rikkaus ja tärkein merkitys.

[/quote]Tätä juuri en ymmärrä. Mitä elämänsisältöä se "samalla perimä" antaa? Geneettisestihän sukulaisuussuhteiden merkitys häivyttyy jo muutaman sukupolven jälkeen poislukien jotkin perinnölliset sairaudet. Näiden menneisyyden ihmisten teot vaikuttavat nykypäivän ihmisten elämään vielä vähemmän. -ap

Vierailija
16/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 18:37"]

[/quote]Tätä juuri en ymmärrä. Mitä elämänsisältöä se "samalla perimä" antaa? Geneettisestihän sukulaisuussuhteiden merkitys häivyttyy jo muutaman sukupolven jälkeen poislukien jotkin perinnölliset sairaudet. Näiden menneisyyden ihmisten teot vaikuttavat nykypäivän ihmisten elämään vielä vähemmän. -ap

[/quote]

Sitten ollaan umpikujassa. Kysyt, mitä saamme sukulaisuussuhteista. Kun sinulle vastataan, toteat ettet ymmärrä. No, sitten et ymmärrä. Ei tätä ilmeisesti voi avat nin tyhjentävästi, että ymmärtäisit. Ehkä et edes halua ymmärtää.

Vierailija
17/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valitettavan vähän sukulaisteni kanssa tekemisissä. Monta samaa ikäluokkaa olevaa perhettäkin löytyy.

Itse olen saanut serkkuni kautta itselleni aivan ihanan ystävän, sukulaissielun. Ollaan tavallaan tosi erilaisia, mutta silti ihan samanlaisia.

Suosittelen tutustumaan niihin sukulaisiin, voit yllättyä.

Vierailija
18/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Melkoinen sattuma sitten, tai ehkä sinulla on hyvin tavanomaiset kiinnostuksenkohteet, arvot ja luonne."

Suurimmalla osalla ihmisiä on tavanomaiset kiinnostuksenkohteet jne., joten ei siihen mitenkään isoa sattumaa tarvita. Sitä se tavanomainen tarkoittaa, että on samankaltainen kuin suurin osa väestä.

Vierailija
19/84 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät voivat hylätä, sukulaiset pysyvät. Oman identiteetin takia on hyvä tietää, mistä on peräisin ja millaiseen yhteisöön kuuluu. Olen aika monta vuotta tehnyt sukututkimusta ja sen kautta sukulaisuus on avautunut uudella syvemmällä tavalla ja olen saanut yhteyden muutamiin kaukaisempiin sukulaisiin. Meillä on erilaiset taustat ja elämänkohtalot, mutta silti joku näkymätön side yhdistää meitä. Vanhan sanonnan tavoin: Veri on vettä sakeampaa.

Vierailija
20/84 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:47"] Mitä itse saat ystävyyssuhteista, miksi olet heidän kanssaan tekemisissä? [/quote]Ystävien kanssa on yhteisiä mielenkiinnonkohteita, samanlaiset arvot ja maailmankuva, yhteensopivat persoonallisuuden piirteet. Sukulaisilla ei ole välttämättä mitään näistä, ja useimmat edustavat ihan eri sukupolveakin. -ap [/quote] Minulla ainakin kohtaa arvomaailma, kiinnostuksen kohteet ja persoollisuus useammankin sukulaisen kanssa. Ei haittaa vaikka osan kanssa onkin eri sukupolvea. Heidän kanssaan vietän aikaa. Toisten kanssa taas en jaksaisi olla hetkeäkään tekemisissä, mutta sukujuhlissa ym. osaan käyttäytyä kohteliaasti heitä kohtaan.

[/quote]

Sukulaisilla on samat geenit ja samoja arvoja esi-isiltä asti. Geenit vaikuttavat paitsi ulkonäköön myös älyyn, temperamenttiin, lahjakkuuksiin, luonteenlaatuun. On joskus hämmästyttävää, miten samalla tavalla joku sukulainen voi ajatella, vaikkei olisi kasvettu yhdessä ja ollaan eri sukupolveakin. Huumori voi olla samansorttista, käsialakin, aivojen rakenteissa on samankaltaisuuksia. Tottakai se yhdistää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan