Koon mukaan isot rinnat, silmämääräisesti pienehköt?
Tein ekaa kertaa ikinä rintaliivinkokolaskuritestin ja sain itseäni järkyttävän tuloksen: 65E (sentin päässä olisi jo ollut F) tai toisella laskurilla 65DD. Olen käyttänyt kokoa 70C pääasiassa. Tuo laskurin tulos oli järkytys, koska ihannoin pieniä rintoja ja olen aina halunnut uskoa, että voisin lukea itsenikin keskikokoisten rintojen kastiin. Mutta E-kuppi???
Näenkö siis peilikuvani jotenkin virheellisesti vai onko tuollainenkin koko oikeasti vielä sellainen, että rinnat ovat ihan "normaalit" eivätkä mitkään navan korkeudella roikkuvat pallerot? Nämä eivät vaikuta liikuntaan mitenkään, paidat istuvat normaalisti ja niin edelleen.
Kommentit (111)
Liivien koot on tottakai muuttuneet. Kokoajanhan sitä edistytään ja kaikkea tarkennetaan. On niitä suuria rintoja ennenkin ollut. Esimerkiksi imetys aikana monesti naisten rintoja sidottiin liinoilla kun ei sopivia liivejä ollut.
Koot on muuttuneet nykyään, koska kokojen eroja on kavennettu. Eli ennen A ja B vastasivat tyyliin kokoja A ja D ja välimuotoja ei ollut.
En oikein osaa asiaani ymmärrettävästi esittää, mutta tarkoitan, että nykyään saa istuvammat liivit, koska kokoja on enemmän. Eikä pointti todellakaan ole ollut kokojen lisäyksessä se, että saadaan naiset tuntemaan itsensä suurempi rintaisiksi. Miettikääpä itsekin mihin suuntaan kokoja lähdetään venyttämään jos ne alkaa koosta A. Ei sitä voi toiseenkaan suuntaan venyttää, mutta istuvammat liivit oli tulevaisuus.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:08"]
http://www.brabandproject.com/gallery/search?band=30&cup=DD&age=&brand=&sister_sizes=0&search=Search
No kenen mielestä nämä on isoja rintoja?
[/quote]
Ei nuo kyllä pieniäkään ole
[/quote]
Tuosta sivustosta muuten huomaa aika hyvin, miten samankokoiset rinnat voivat näyttää hyvin erilaisilta, ja ison koon vaikutelmaan vaikuttaa monta eri seikkaa:
Esimerkiksi nämä: http://www.brabandproject.com/gallery/view/id/204
Näyttävät paljon isommilta kuin nämä: http://www.brabandproject.com/gallery/view/id/415
Puhumattakaan näistä: http://www.brabandproject.com/gallery/view/id/496
[/quote]
No noissa ei ole kyse rinnan mallista lainkaan. Ota huomioon, että nuo jotka näytti sinusta suuremmilta oli topatut, kun taas ne pienimmät eivät olleet ja vastasivat siis ulkonäöltään eniten todellisuutta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:08"]
http://www.brabandproject.com/gallery/search?band=30&cup=DD&age=&brand=&sister_sizes=0&search=Search
No kenen mielestä nämä on isoja rintoja?
[/quote]
Ei nuo kyllä pieniäkään ole
[/quote]
Tuosta sivustosta muuten huomaa aika hyvin, miten samankokoiset rinnat voivat näyttää hyvin erilaisilta, ja ison koon vaikutelmaan vaikuttaa monta eri seikkaa:
Esimerkiksi nämä: http://www.brabandproject.com/gallery/view/id/204
Näyttävät paljon isommilta kuin nämä: http://www.brabandproject.com/gallery/view/id/415
Puhumattakaan näistä: http://www.brabandproject.com/gallery/view/id/496
[/quote]
No noissa ei ole kyse rinnan mallista lainkaan. Ota huomioon, että nuo jotka näytti sinusta suuremmilta oli topatut, kun taas ne pienimmät eivät olleet ja vastasivat siis ulkonäöltään eniten todellisuutta.
[/quote]
Ei noissa kyllä ollut pelkästään toppauksista kyse. Noiden pieneltä näyttävien liivit toki tukivat vähemmän (eivät oikein vaikuttaneet hyvin istuvilta), mutta rinta oli myös selvästi eri mallinen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 12:01"]
Miten teillä on tuollaisia ympäryksiä? Minulla ihan kylkiluutkin vievät jo ainakin 70 cm ympärykseen ja siihen vähänkin muuta päälle niin 80 alkaa olla hyvä koko.
[/quote]
Rintaliivit valmistetaan joustavasta materiaalista. Ihan samalla lailla kuin esimerkiksi alushousut. Jos lantionympäryksesi on vaikkapa 100cm, et varmaan halua että alushousujesi venyttämätön ympärys on 100cm, koska sitten ne eivät pysy paikoillaan ja valuvat alaspäin. Samalla lailla rintaliivien ympärys venyy. Jos rintakehän ympärys on 80 cm, voi valita huoletta rintaliivit joiden ympärysmitta on 75 tai 70 (riippuen valmistajasta, joillain on napakampaa matskua) koska se ympärysmitta venyy siitä ilmoitetusta 70 tai 75 sentistä ainakin sen viisi, kymmenen senttiä. Rintaliivien tulisi tukea rintoja pääasiassa alhaalta, kaarituilla ja/tai napakalla ympärysnauhalla, olkaimien osuus rintojen tuessa on vain nimellinen. Liivien tulisi tukea rintoja vaikka olkaimet laskisikin alas.
Tuo mitoitus on jäänne ajalta, jolloin rintaliivit valmistettiin joustamattomista materiaaleista.
[/quote]
Tää on kyllä aika hyvä selitys.
Mulla koko 70E, olen 162/47kg. Vaikka 70E ei olekaan iso koko, rintani näyttävät isoilta kun Olen niin pieni. Kaverillani sama koko näyttää sopivalta tämän kehoon verrattuna, mulla taas ihan liian isolta. Ihan yksilöllistä tämä
Mulla 75E ja ihan pienet, yksi rinta mahtuu hyvin oman kämmenen sisään. Olen istanut kymmeniä liivejä myyjän avulla tuossa koossa eli on oikea koko. Häpeän äärimmäisen oieniä rintoja, varsinkin kun lantio 107 cm. Yläkroppa ihan pieni.
"Ajalta, jolloin rintaliivit valmistettiin joustamattomista materiaaleista"?? Eli siis miltä vuosisadalta? Ainakin 1940-luvun liivit valmistettiin jo samanlaisista puolijoustavista materiaaleista kuin nykyään, ja rintaliivien kokotaulukko on noilta ajoilta peräisin.
Jännä esimerkki liivikokojen muuttumisesta... tässä on siis 50-luvun 70A: http://www.ebay.com/itm/NOS-Deadstock-Vintage-1950s-White-Bullet-Bra-32A-50s-Lingerie-Rockabilly-Pinup-/271943552591?hash=item3f51194e4f
(On muuten hurjan tukevan näköiset liivit! Haluaisin tuollaiset.)
Ympärysmitatkin on nykyään tarkempia, eikä vain suurimmalle osalle sopivia, niinkuin alunperin. Juuri, koska ennen ei ollut varaa valmistella kokoja kaikille niin tehtiin samojen mallien mukaan muutamia kokoja.
Mulla on 90D. Olen 177 cm pitkä ja mielestäni rintavakin, muttei valtavasti kuitenkaan. Mun kokoiseen kroppaan nuo sopivat vissiin. Mutta olen huomannut, kuinka eri merkkien välillä koot on mitä sattuu. Eri kokoisia mulla jotkut liivit on, mut tietysti kalleimmat on parhaita aina.. ; )
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:12"]
Jännä esimerkki liivikokojen muuttumisesta... tässä on siis 50-luvun 70A: http://www.ebay.com/itm/NOS-Deadstock-Vintage-1950s-White-Bullet-Bra-32A-50s-Lingerie-Rockabilly-Pinup-/271943552591?hash=item3f51194e4f
(On muuten hurjan tukevan näköiset liivit! Haluaisin tuollaiset.)
[/quote]
Tukevan näköset? :D Oon vissiin tottunut vähän erilaisiin liiveihin, kun mä just kelasin, ettei varmaan juuri mitään tue tommoset rimpulat.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:03"]
Mulla on 90D. Olen 177 cm pitkä ja mielestäni rintavakin, muttei valtavasti kuitenkaan. Mun kokoiseen kroppaan nuo sopivat vissiin. Mutta olen huomannut, kuinka eri merkkien välillä koot on mitä sattuu. Eri kokoisia mulla jotkut liivit on, mut tietysti kalleimmat on parhaita aina.. ; )
[/quote]
Mä en usko hetkeäkään, että sun ympärys on 90 ellet ole reilusti ylipainoinen. Paljon sulla on napakka mitta rintojen alta?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:26"]
Miksi ylipäänsä pitää olla jotain rinnakkaiskokoja, menee aivan sekaisin jo mikä olisi oikea koko! Mulla ei esimerkiksi ole mitään hajua. Mulla ei oo koskaan ollut hyviä liivejä, koska tuskastun pukukopissa väärän kokoisten rintalliivien kanssa. Jos kuppi on hyvä, niin ympärys on liian pieni ja toisinpäin. Ei onnistu ei... Mulla kun on leveä selkä/rintakehä ja pienet rinnat.
[/quote]
Osta ne liivit, joissa kuppi on sopiva ja ne ovat täsmälleen oikealla kohdalla. Ympärysmittaa voi tuunata, kuppien kohdalla paljon vaikeampaa, ja minä tosiaan ole sitä tehnyt, kun viimeksi sain sopivat liivit vuonna 1992.
Liian pieni ympärysmitta suurenee kätevästi jatkokappaleella, joita myydään hyvissä liiviliikkeissä ja nettimyynnissäkin. Maksavat ehkä euron kappale. Liian suuri pienenee saksilla, neulalla ja langalla. Saksiakaan ei välttämättä tarvita, jos liian joustavaan ompelee jotain joustamatonta nauhaa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:01"]
Miten niin av mittapuulla pienet? Eihän ole. Hieman joutui kaivamaan, että löysin tuolta blogista tuon liivikoon joka oli 32G, eli vastaa kokoa 70J/K Suomessa käytettävien kokojen mukaan. Ne eivät ole av:n mukaan pienet.
[/quote]
Changen mitat ovat erikoiset. Minäkin petyin kovasti, kun luulin kerrankin löytäväni sopivan koon. Siellä J-kuppi oli auttamatta liian pieni, vaikka tavallisesti F voi olla sopiva.
Rintaliivit eivät todellakaan ole olleet aina samankokoiset. Minulla kun on todisteena vanhoja liivejä, ja kuten tuossa jo kirjoitin, eri merkeissä on eroja.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:01"]
Miten niin av mittapuulla pienet? Eihän ole. Hieman joutui kaivamaan, että löysin tuolta blogista tuon liivikoon joka oli 32G, eli vastaa kokoa 70J/K Suomessa käytettävien kokojen mukaan. Ne eivät ole av:n mukaan pienet.
[/quote]
Changen mitat ovat erikoiset. Minäkin petyin kovasti, kun luulin kerrankin löytäväni sopivan koon. Siellä J-kuppi oli auttamatta liian pieni, vaikka tavallisesti F voi olla sopiva.
Rintaliivit eivät todellakaan ole olleet aina samankokoiset. Minulla kun on todisteena vanhoja liivejä, ja kuten tuossa jo kirjoitin, eri merkeissä on eroja.
[/quote]
Changen mitat eivät ole erikoiset, vaan ihan samoja mittoja kuin muissakin liiviliikkeissä. Malleilla ja merkeillä saattaa vähän heittää, mutta kyllä Changessa hyvin samat koot on kuin muuallakin.
Mä olin 15 kun aloin Changessa ja muissa liiviliikkeissä käydä kun rinnat oli kokoa 70G. Ja siitä lähtien olen käyttänyt vain liiviliikkeitä. Mun kokoni ei muutu liiviliikkeestä huolimatta vaan on ollut sama niin Changessa, Lumingeriellä, Bravissimossa ja pienemmissä liiviliikkeissä. Mutta aikanaan saatoin löytää joskus jotkut yksittäiset D kupin liivit esimerkiks Lindexiltä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että Changen koot ei täsmäisi vaan, että esimerkiksi Lindexillä oli vielä vanhan mallista kokoa niinkuin saattaa joskus normi kauppojenkin hyllylle eksyä.
Täällä aiemmin selitettiinkin, miksi kokoja on nykyään enemmän ja miksi tuntuu, että naiset tarvitsisivat suuremman koon. Yksinkertaisesti siksi, että kokoja on nykyään enemmän ja johonkin suuntaanhan niitä piti siirtää, jotta saatiin pienemmät erot kuppien kesken. Se ei tarkoita, että nämä tarkemmat koot olisi jotenkin vääriä ja ne vanhat koot oikeita. Päin vastoin siirry sinäkin nykyaikaan, jossa saa jokainen kokoonsa paremmin istuvat liivit.
Jostain joskus luin, että suomalaiset naiset käyttävät ihan säännönmukaisesti liian pieniä rintsikoita.
Ei omaa kokemusta kun mun manboobsit ei vielä hirveästi heilu, ehkä ensi vuonna :D
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:34"]Tein ekaa kertaa ikinä rintaliivinkokolaskuritestin ja sain itseäni järkyttävän tuloksen: 65E (sentin päässä olisi jo ollut F) tai toisella laskurilla 65DD. Olen käyttänyt kokoa 70C pääasiassa. Tuo laskurin tulos oli järkytys, koska ihannoin pieniä rintoja ja olen aina halunnut uskoa, että voisin lukea itsenikin keskikokoisten rintojen kastiin. Mutta E-kuppi???
Näenkö siis peilikuvani jotenkin virheellisesti vai onko tuollainenkin koko oikeasti vielä sellainen, että rinnat ovat ihan "normaalit" eivätkä mitkään navan korkeudella roikkuvat pallerot? Nämä eivät vaikuta liikuntaan mitenkään, paidat istuvat normaalisti ja niin edelleen.
[/quote] Tää vois olla mun kirjoittama :o Olen pitänyt itseäni ihan minirintaisena ja oikea koko olikin just toi 65DD.
Miksi ylipäänsä pitää olla jotain rinnakkaiskokoja, menee aivan sekaisin jo mikä olisi oikea koko! Mulla ei esimerkiksi ole mitään hajua. Mulla ei oo koskaan ollut hyviä liivejä, koska tuskastun pukukopissa väärän kokoisten rintalliivien kanssa. Jos kuppi on hyvä, niin ympärys on liian pieni ja toisinpäin. Ei onnistu ei... Mulla kun on leveä selkä/rintakehä ja pienet rinnat.