ADHD:n lisääntymistä ei voi enää pistää sen piikkiin, että asioista vain puhuttaisiin enemmän
Juttelin pitkään uraa tehneen opettajan kanssa. Hän sanoi, että 90-luvulla luokassaan oli pari sellaista, jotka olivat jälkeen päin selvästi ADHD-lapsia. Nyt hänen luokallaan seitsemällä lapsella on diagnosoitu ADHD
Kommentit (377)
ADHD, autismi ja vastaavat näkyvät hyvin eri tavoin ihmisissä. Naisilla niitä ei diagnosoitu pitkään aikaan ennen kuin tieto lisääntyi. Tottakai niitä tulee lisää kun diagnosointi paranee.
Älykännykät ja some pilaavat aivot lapsilta. TikTok-aivot = ADHD
Puolella ADHD-tapauksissa "sairaus" paranisi jos lapsella olisi ruutuaika
Mitä haluat kuulla?
No, tässä muutama:
* mölyävät ja liian nopeatempoiset lastenohjelmat
* pelikoneet
* kasvatuksen puute
* liikunnan ja ulkoilun puute
* ruoka liian yksipuolista
* mm. D-vit.arvo täysin päinhonkia
* järkevän tekemisen puute ilman kilpailua tai riehumista toisten riehujien seassa
* liian aikaisin "laitostuminen" päiväkodeissa, jolloin syli, tuki ja vanhemman läsnäolo puuttuvat päivistä
* kaikintavoin patalaiskat vanhemmat ja se, että se on hyväksyttävää
* yhteiskunnan into tukea jokaista häröilijää
* yhteiskunnan into estää normaali kasvatus, ettei vaan nyt tule paha mieli
Muistutus että psykologia ei ole eksakti, 100% varma tieteen ala ja se on muuttunut valtavasti vaikka viimeisen 70 vuoden aikana, yleensä myös hyvin pienen joukon päättämänä jotka päivittävät diagnooseja sun muuta.
Totuus on se, että opettajat eivät tunnista ADHD oireilua. Lapsella diagnoosi vasta peruskoulun jälkeen. Peruskoulun päättötodistus ka 9,5 ja käytös 9.
Lisääntymistä on liikaa. Ihmisiä on enemmän kuin ikinä ennen maailman jokaisessa maassa.
Se on nyt muotia olla nepsy ja adhd.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että opettajat eivät tunnista ADHD oireilua. Lapsella diagnoosi vasta peruskoulun jälkeen. Peruskoulun päättötodistus ka 9,5 ja käytös 9.
No jaa. Mun mielestä ADD olisi saanut pysyä omana luokituksenaan. Näyttäytyy niin eri tavalla kuin "klassinen" ADHD.
ADD-tyylistä on tosi monella hikarilla. Itsekään en ikinä jaksanut keskittyä tunnilla, olin omissa maailmoissani. Silti yo-todistus täynnä laudatureja.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että opettajat eivät tunnista ADHD oireilua. Lapsella diagnoosi vasta peruskoulun jälkeen. Peruskoulun päättötodistus ka 9,5 ja käytös 9.
Tämä on totta. Minulla myös vielä lukiossa ka yli 9 ja kolmekymppisenä sain diagnoosin. Luulin 10 vuotta olleeni vain vähän surkea elämässä, kesken jääneitä koulutuksia ja tiuhaan vaihdettuja työpaikkoja ja asuntoja. Näin jälkikäteen katsottuna olin aika selkeä tapaus, omissa maailmoissani, aina joku kunnianhimoinen projekti menossa (joka jäi aina kesken), olin fyysisesti kömpelö. Fiksusta tytöstä/naisesta ei kukaan epäile adhd:ta.
Juu minä olin varmaan sellainen diagnoositon tyttö enkä usko että yksikään opettaja sellaista jälkikäteen olisi edes epäillyt. Olin uhmakas, unohdin kaiken, en osannut pitää itsestä ja tavaroitani huolta, olin kokoajan "ajatuksissaan" ja riidoissa muiden kanssa. Omassa mielikuvitusmaailmassa elin pitkälti. Omalla lapsella autismi&ADHD ja olen tajunnut, että ihan samat piirteet on itsellä olleet, mutta varsinkin autismipiirteet lieviä.
Ja löytyihän meiltä sitten sama geneettinen poikkeama tilannetta selittämäänkin.
Mutta se on totta, että nykymaailma tekee nepsyihmisen elämästä vaikeaa. Silloin ne piirteetkin on silmillä enemmän. Kaikki ryhmät ja laitokset isompia ovat. Itseohjautuvuuden vaatimukset suuria. Mediassa on liikaa nopeatempoista ja koukuttavaa tarjontaa (pelit, TikTok, jopa piirretyt). Myös kaikenlainen rajojen hämärtyminen olisi vaikeuttanut omaa oloani: eli sääntöjen tuli olla selkeitä ja helposti ymmärrettävissä, eikä jatkuvasti neuvoteltavissa ja tulkinnanvaraisia.
Vanhemmat hoitaa niille lapsilleen, joilla on alhainen ÄO, näitä diagnooseja. On sitten joku lääketieteellinen selitys, miksi lapsi ei pärjää.
Olen 45 vuotias ja pikkuveljeni on 39vuotias.
Meillä molemmilla todettu aikuisena adhd.
Veljeni kolmesta lapsesea kahdella adhd ja samoin minun ainoalla lapsellani.
Isällämme myös selvää oireilua muttei halua tutkimuksiin.
Juttelit yhden opettajan kanssa ja teit tällaisen päätelmän? Yksi "ongelma" on se, että kaikki menee nykyään adhd:n alle. Etenkin tytöillä voi olla add, joka näyttäytyy eri tavalla. Itse sain aikuisena adhd-diagnoosin ja pärjäilin suht hyvin vielä ala-asteen. Tähän vaikutti se, että minut on ensinnäkin opetettu käyttäytymään "hyvin". Oli pieni luokka, ei ollut näitä nykyajan digilaitteita käytössä. Ei ollut kännyköitä, ei somea, joten energiaa tuhlattiin ulkoiluun jne. Ylipäänsä arki kotona oli hyvin selkeää koska äiti oli kotiäitinä.
Adhd ei tule Suomesta, ruoasta, kasvatuksen puutteesta tms. Adhd ON synnynnäinen, adhd-piirteet taas aivan eri asia. Adhd EI vaikuta älykkyyteen. Itse asiassa omalla ja lapsen kohdalla nimenomaan älyllä kompensointi viivästytti diagnoosia.
Mun 6-v on varmaan ADHD.
On ollut vilkas ja impulsiivinen pienestä lähtien.
Hänellä ei juurikaan ole ruutuaikaa satunnaista leffailtaa lukuunottamatta.
Meillä on säännöt, rutiinit ja seuraamukset. Tekemistä ja lepoa.
Isosisarus on vastakohta.. kiltti, harkitseva ja rauhallinen.
Lapsi on 21 lapsen eskarissa, jossa aikuiset vaihtuvat usein. Harrastuksessa ( jalkapallo) pärjää hyvin.
En oikeasti tiedä, mitä meidän pitäisi tehdä, että hänen impulsiivisuutensa jotenkin vain katoaisi. Joku joka vanhempia syyttää näistä, niin olkoon hyvä ja kertokoon..
Jos meillä olisi vain esikoinen, pitäisin itseäni varmaan loistavana vanhempana. On helppo olla hyvä vanhempi "tavalliselle" lapselle. Nykyisin tajuan, että kaikkeen ei todellakaan voi vaikuttaa.
3 kertaa maailman ympäri vetänyt, 15 poikaystävää elämässä ollut, 30 eri työtä, ikää 38 vee, ihan jees? :)
Vierailija wrote:
Vanhemmat hoitaa niille lapsilleen, joilla on alhainen ÄO, näitä diagnooseja. On sitten joku lääketieteellinen selitys, miksi lapsi ei pärjää.
ADHD ei vaikuta älykkyyteen.
-ohis
Mistä tämä ADHD tulee? Onko liian kiireinen elämänrytmi?
Vierailija wrote:
Älykännykät ja some pilaavat aivot lapsilta. TikTok-aivot = ADHD
Vanhemmat avainasemassa, ei anneta pienille lapsille hilavitkuttimia, annetaan aikaa. Isompien lastren peliaikoja jne säännöstellään, annetaan heille myös aikaa. Koulu ja harrastus/harrastukset.
Kasvatuksen puute.